Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych
Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych.Bardzo istotne dla radzenia sobie z agresją w szkole jest budowanie więzi klasowej. Anonimowość sprzyja agresji, a personalny kontakt zmniejsza częstotliwość zachowań agresywnych. Z tego założenia wynika więc potrzeba budowania więzi w szkole.Jeśli szkoła pragnie skutecznie zająć się przeciwdziałaniem agresji na terenie swojej placówki, każdy wychowawca musi zacząć pracę od integracji grupy klasowej. Niedobre postawy rywalizacyjne w klasie będą sprzyjały negatywnym zachowaniom. Uczniowie będą chcieli imponować rówieśnikom siłą, dowcipem lub wulgaryzmami. Nie uszanują swoich potrzeb, będą powodować zatargi i konflikty. Po zajęciach integrujących powinno się ustalić reguły postępowania, które będą konsekwentnie przestrzegane przez wszystkich uczących.Każdy człowiek, jako istota społeczna, przez całe życie bytuje w grupie społecznej. Początkowo jest to rodzina, później grupy rówieśnicze. Współczesna szkoła wychowuje przez grupę i w ramach grupy. Klasa szkolna to mała grupa społeczna, utworzona w sposób instytucjonalny.Mieczysław Łobocki, nawiązując do definicji grupy społecznej tak określa klasę szkolną: „klasa jest zespołem składającym się z uczniów wzajemnie na siebie oddziaływujących, którzy różnią się zajmowanymi w nim pozycjami i rolami oraz maja wspólny system wartości i norm regulujących ich zachowanie w istotnych dla klasy sprawach .Przy charakterystyce klasy szkolnej można oprócz ogólnego pojęcia grupy społecznej zastosować podział na grupy formalne i nieformalne. Granice między tymi grupami są płynne, lecz zasadniczy kierunek rozwoju społecznej kultury klasy szkolnej polega na tym, że stopniowo następuje rozbudowa związków nieformalnych w obrębie grupy formalnej, jaką początkowo stanowi klasa.Zespół klasowy jest też, a może nawet przede wszystkim, środowiskiem wychowawczym. W niej dokonuje się proces przekazywania wzorów zachowań, norm moralnych, kształtowanie postaw.Andrzej Janowski wymienia następujące specyficzne cechy klasy szkolnej jako grupy społecznej: – niedobrowolny podział uczniów, niejako przymusowa przynależność do określonego zespołu,- klasa jest częścią struktury organizacyjnej szkoły, wiele działań jest w niej z góry określonych poprzez rytm życia i działań szkoły jako całości,- struktura nieformalna klasy w dużym stopniu może tworzyć się spontanicznie, w wyniku wzajemnych kontaktów uczniów,- w zespole klasowym tworzą się mniejsze grupy koleżeńskie, w których porozumiewanie się jest znacznie ułatwione.Środowisko szkolne jest szerokie i złożone. Nauczyciel poznając klasę szkolną musi najpierw skoncentrować się na jej wewnętrznej strukturze. Postawy ucznia wobec rzeczywistości, wobec rówieśników i wobec samego siebie są uwarunkowane wewnętrzną pozycją, jaką każda jednostka posiada. Składają się na nią poprzednie doświadczenia w rodzinie i szkole, wcześniej wytworzone potrzeby, możliwości oczekiwania odnoszące się do obiektywnie zajmowanej pozycji w życiu oraz do pozycji, jaką uczeń chciałby zajmować .Z. Zaborowski wyróżnia kilka rodzajów stosunków społecznych w klasie szkolnej. Pomiędzy poszczególnymi jednostkami zachodzą kontakty interpersonalne, czyli interakcje. W procesie wykonywania wspólnych zadań kształtują się stosunki rzeczowe. W ich ramach dokonują się ustalenia zakresu podejmowania prac, kierownictwa i odpowiedzialności. Na podłożu wizji osobistych, emocjonalnych kontaktów pomiędzy uczniami powstają stosunki osobowe, wśród nich – koleżeńskie i przyjacielskie.W klasie szkolnej mają również miejsce stosunki międzygrupowe. Mogą one polegać na współpracy lub współzawodnictwie pomiędzy grupami wewnątrz klasy. Stosunki pomiędzy jednostką a grupą mogą mieć charakter pozytywny lub negatywny. Uczeń może być pozytywnie nastawiony do zespołu, w którym przebywa, przestrzegać norm grupowych, solidaryzować się z kolegami. Takie postępowanie zapewnia zazwyczaj wzajemność tzn. pozytywny stosunek grupy do jednostki. Może być jednak tak, że uczeń jest negatywnie ustosunkowany do grupy, nie nawiązuje bliższych kontaktów z kolegami, nie potrafi współdziałać – sam wyłącz się z życia grupy lub jest przez nią izolowany, czy nawet odrzucany.Badania przeprowadzone przez pedagogów społecznych wykazały, że człowiek inaczej działa w obecności innych osób niż wówczas, gdy jest sam. Przebywanie w grupie wywołuje poczucie pewnego napięcia emocjonalnego. Jednostka bardzo silnie ulega wpływom grupy, wytwarzającym się normom i zwyczajom. Ma to miejsce również w klasie szkolnej ponieważ: 1. W klasie szkolnej dziecko przebywa od wczesnych lat, wtedy gdy jest najbardziej podatne na wszelkie wpływy otoczenia.2. Okres wpływu grupy klasowej jest bardzo długi. W tym czasie dokonuje się duży rozwój osobowości. 3. Dziecko uczestniczy w życiu klasy pełnią swej osobowości. Zdobywa wiedzę, umiejętności, nawyki, zaspokaja bardzo ważne potrzeby psychiczne (uznania, akceptacji, kontaktu emocjonalnego), rozwija zainteresowania, uczy się współżycia i współdziałania z innymi, przechodzi niezbędny trening w nawiązywaniu kontaktów społecznych.4. Klasa jest grupą poddaną przewodnictwu i kontroli nauczyciela – wychowawcy, który nie tylko czuwa nad przebiegu procesów wychowawczych, ale je kształtuje, celowo i świadomie wpływa na bieg wydarzeń i stosunki w klasie.Integracja w klasie szkolnej może być wynikiem różnorodnych ćwiczeń i zabaw, w których dzieci wypowiadają się na temat, na który chcą mówić. Z klasą, która zintegrowała się, można prowadzić zajęcia zmniejszające poziom lęku, przeciwdziałające stresom i budujące poczucie własnej wartości. Te z kolei umiejętności prowadzą do dobrej komunikacji, budowania pozytywnych relacji z otoczeniem i zmniejszenia się zachowań agresywnych.
PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY I AGRESJI
WSTĘP Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród dzieci i młodzieży w ostatnich latach jest wzrost zachowań agresywnych. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska zespół wychowawczy naszej szkoły opracował program, którego celem jest zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Aby program ten przyniósł zamierzone efekty musi być wspierany ścisłą współpracą ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają.
AGRESJA – w znaczeniu potocznym oznacza wrogie ruchy i zachowania mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty czy bólu. Jest ona pokazaniem pozycji dominującej. Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami.
Przyczyny zachowań agresywnych u dziecka:
· agresja i przemoc w rodzinie,
· negatywny lub chłodny stosunek rodziców do dziecka,
· brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa, rówieśników,
· mało rozwinięta samokontrola swoich emocji,
· wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy,
· używanie alkoholu i narkotyków,
· przemoc pokazywana w telewizji, gry komputerowe.
Najczęstsze przejawy agresji fizycznej wśród uczniów:
· pobicia i bójki,
· przestraszanie,
· niszczenie cudzych rzeczy,
· niszczenie sprzętu szkolnego,
· zachęcanie do bicia,
· wymuszanie,
· bicie młodszych kolegów,
· napastowanie fizyczne przez zorganizowaną grupę.
Agresja słowna uczniów wyraża się poprzez:
· grożenie pobiciem,
· przezywanie,
· przekleństwa,
· ordynarne odzywki,
· wyśmiewanie,
· kłótnie,
· grożenie skarżeniem,
Agresywne zachowania uczniów służą m. in.: odreagowaniu złości, wyżyciu się, osiągnięciu jakiegoś celu, zwróceniu na siebie uwagi, zaspokojeniu potrzeb, rozładowaniu lęków i napięć, demonstracji siły, maskowaniu lęku i słabości, zdobyciu akceptacji grupy, odpowiedzi na agresję
PRZEMOC – działanie powodujące naruszenie praw człowieka.
To każde działanie, słowo, które nas poniża, powoduje krzywdę, cierpienie.
Istotą przemocy fizycznej jest zadawanie i powodowanie cierpień poprzez:
· bicie – uderzanie ręką, uderzanie przedmiotami, szarpanie za włosy, za uszy, kopanie, popychanie i inne,
· przymuszanie – do trzymania podniesionych rąk, do klęczenia, wykonywania różnych prac fizycznych, zmiany miejsca przebywania, opuszczania klasy szkolnej i inne,
· ograniczanie – zakaz wychodzenia z klasy, szkoły, mieszkania, wiązanie, zakaz jedzenia i inne,
· pozbawianie – noszenia ulubionej odzieży, spotkań towarzyskich, stałego miejsca przebywania w jakimś pomieszczeniu i inne.
Przemoc emocjonalna wobec dziecka może się przejawiać na różne sposoby:
· przemoc słowna polegać może na oczernianiu, zawstydzaniu, oskarżaniu, przezywaniu (obniża poczucie wartości i porównuje go z innymi dziećmi), naśmiewanie się,
· odrzucenie (fizyczne i emocjonalne),
· degradowanie czyli ocenianie, obniżanie poczucia wartości poprzez krytykę, porównywanie do innych,
· terroryzowanie czyli straszenie lub zastraszanie,
· izolowanie od środowiska zewnętrznego, od grup rówieśniczych, od zajęć pozaszkolnych, od dalszej rodziny, zakaz budowania własnej indywidualności,
· korumpowanie, czyli zmuszanie do kradzieży, żebractwa, proponowanie lub przymuszanie do picia alkoholu,
· niepewne i niestabilne wychowanie, czyli brak czytelnych zasad i norm wychowania
Czynniki ryzyka przemocy:
· bezrobocie w rodzinie, bieda, marginalizacja społeczna,
· przemoc i niewydolność wychowawcza rodziny,
· niska samoocena,
· zatarte granice, brak pozytywnych wzorów,
· brak jasno określonych norm etycznych i moralnych,
· używanie substancji psychoaktywnych,
· niepowodzenia szkolne,
· niezaspokojenie pragnień i potrzeb,
· przynależność do nieformalnych grup i subkultur,
· gloryfikacja przemocy w mediach
Typowych agresorów charakteryzuje stosowanie przemocy wobec rówieśników. Mają stosunkowo małą samokontrolę i tendencję do zachowań agresywnych wtedy, gdy przeżywają strach lub stres. Stosują agresję i przemoc, gdy cierpią z powodów osobistych, rodzinnych i społecznych. Łatwo wpadają we frustrację, są impulsywni mają stałe wzorce do zachowań agresywnych i stosowania przemocy.
Agresorzy wykazują dużą aktywność i energię, chcą panować nad otoczeniem podporządkowując sobie innych i czerpią z tego satysfakcję. Wychowują się w rodzinach z licznymi problemami (alkoholizm, przestępstwa, przemoc, rozwody, itp.), gdzie dorośli stosują podwójne wzorce zachowań (np. co innego mówią, a co innego robią). To wszystko może wywoływać w nich wrogość wobec otoczenia .Agresorzy czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy. Ich ofiary muszą dostarczać im np. papierosy lub inne rzeczy, mające dla nich wartość. Warto dodać, że agresorzy cieszą się swoistym prestiżem w najbliższym otoczeniu.
Dzieci agresywne:
· dokuczają, wyśmiewają, ośmieszają, przezywają, robią sobie żarty - bijąc popychając, kopiąc - swoją agresję kierują głównie do słabszych, bezbronnych,
· mają potrzebę dominacji wobec innych, chcą ich podporządkować sobie, używając groźby i siły, bronią własnych praw, lekceważąc prawa innych,
· łatwo popadają w gniew, są impulsywni, sfrustrowani,
· nie umieją poradzić sobie z trudnościami i przeciwnościami, trudno jest im stosować się do ogólnie przyjętych reguł,
· generalnie są nastawieni "na nie", przyjmują postawy wrogie,
· są zadowoleni z własnych zachowań, bez poczucia wstydu i winy,
· mają łatwy kontakt z otoczeniem, umieją się wybronić w trudnej sytuacji, mają na wszystko odpowiedź,
· są biegłe w udawaniu,
· dość wcześnie prezentują zachowanie antyspołeczne tj. kradzież, wandalizm, picie alkoholu.
Są to najczęściej osoby z niską samooceną, niepewne, ostrożne, wrażliwe dzieci, które :
· przezywane, wyśmiewane, ośmieszane, poniżane, zmuszane do posłuszeństwa, obwiniane, nie są akceptowane przez innych, wstydzą się, że są sprowadzane do roli ofiary, są z tego powodu nieszczęśliwe i załamane,
· w desperacki sposób próbują zdobyć akceptację agresorów (np. kradną dla nich),
· strach, zamknięcie w sobie i negatywne wyobrażenie o sobie powoduje, że nie są zdolne do wyrażania swoich uczuć i dobrej komunikacji z otoczeniem,
· są wyizolowane, samotne,
· mają nieoczekiwane zmiany nastroju - irytacje i nagłe wybuchy,
· mają trudności w wypowiadaniu się,
· mogą same używać przemocy wobec słabszych od siebie,
· nagle nie lubią szkoły i unikają chodzenia do niej,
· spóźniają się do szkoły, w szkole trzymają się blisko nauczycieli lub innych dorosłych,
· tracą zainteresowanie nauką i mają z nią kłopoty,
· mają trudności z zabraniem głosu w klasie, sprawiają wrażenie niespokojnych i niepewnych siebie,
· często skarżą się na bóle głowy, brzucha (zwłaszcza rano), nie maja apetytu,
· mają siniaki, rany, zadrapania, okaleczenia, podarte ubrania, zniszczone rzeczy osobiste, czego nie można wyjaśnić w racjonalny sposób, a co oznacza, że powstały w wyniku fizycznych na nie napadów.
Prawie w każdej klasie można znaleźć uczniów, którzy przyjmują postawę agresorów ...
Ylayda