Scenariusz20.doc

(35 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 20

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty  Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 20

 

TEMAT: Sprzedawca dywanów

ZAGADNIENIE: Długość, kształtowanie umiejętności mierzenia i pomagania dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości

 

1.      „Na dzień dobry”

§         „Cześć ! Cześć! – zabawa integrująca

CEL: wzmocnienie przynależności do grupy

JAK?  dwoje dzieci znajdujących się  po przeciwnej stronie koła trzyma wstążkę, tworzą pary witają się imiennie , wstążkę można zastąpić metrem krawieckim , sznurkiem itp.

dzieci witają się  wypowiadając miłe słowa do kolegi

np. Witam cię Michałku , ładnie się do mnie uśmiechasz

 

2.      „Prawa ręka

§         „ Która prawa” - zabawa logarytmiczna

CEL: orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, oznaczenie prawej ręki

JAK? Rytmicznie recytujemy wierszyk i wykonujemy odpowiednie gesty

 

Tak słońce świeci              / unosimy ręce do góry i pokazujemy słońce rozkładając ramiona

tak maszerują dzieci..                            /marsz w miejscu

tak płyną chmurki po niebie              / kołyszemy rękami w prawą i lewą stronę

prawa ręka przed siebie                            / wysuwamy prawą rękę przed siebie

 

§    „Boogie- woogie”- zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę

JAK? Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują  ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Do przodu prawą rękę daj ,                             /wyciągają prawą rękę do przodu

do tyłu prawą rękę daj,                            /przenoszą ją do tyłu

do przodu prawą rękę daj                            /znów do przodu

I pomachaj nią !                                          /machają nią

 

Ref.               Bo przy Boogie – Boogie – Woogie               /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót

Trzeba w kółko kręcić się…

No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy!                            /klaszczą

Boogie- Woogie  ahoj!        - 3 razy                            /zbliżają się do środka koła, podskakują  

                                                                        unosząc ręce do góry i wykrzykują :ahoj!

                                                                        Następnie cofają się, podskakują w górę i

                                                                         ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny

                                                                        raz zbliżają się do środka koła,

                                                                         podskakują i wykrzykują :ahoj!

  I od nowa zaczynamy taniec ten!                            /cofają się i klaszczą

 

 

Do przodu lewą rękę daj…. itd.  W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części

ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki

 

3.„Ile? Tyle

§         Sprzedawca dywanów”- zabawa tematyczna

CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów, zachęcanie dzieci do stosowania w wypowiedziach określenia : jest tej samej długości  co…

JAK? Sprzedawca dywanów ( osoba prowadząca) prezentuje 2 dywany( jednakowe 2 kawałki szarego papieru inaczej ozdobione), dzieci wybierają jeden i określają go jako

„ nasz dywan”.

1)     porównujemy dywany : wielkość, kolor, długość, szerokość

2)     Długość i szerokość określana jest przez odmierzanie  klockiem lub linijką

3)     Następnie „sprzedawca” wprowadza zmiany- zwija 1 dywan w rulon, składa w harmonijkę, porównujemy go z drugim

4)     Pytamy dzieci czy  „nasz dywan” jest dalej tej samej długości, czy jest krótszy  czy dłuższy?

5)     Określamy długość dywanu poprzez  przycinanie sznurków i pasków papieru tej samej długości co dywan- porównujemy ,że są tej samej długości

 

§         „ Kto zmierzy?- zabawa tematyczna

CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów

JAK? Przygotowujemy dla każdego dziecka  dywanik i trzy różnej wielkości paski papieru, dziecko mierzy dywanik paskami , przycina nożyczkami jeżeli uważa, że pasek jest za długi

 

4„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne głosek D-T

CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka

JAK?  dzieci powtarzają za nauczycielem , wykonują ćwiczenia języka ( podnoszenie języka , zwijanie w rulon itp.), powtarzają słowa wiersza; wiersz można zilustrować

PREZENT

Ponad trawą motyl  lata,

Tam szumią topole

Tosia zrywa tulipany

Postawi na stole.

 

Jest tu obrus haftowany

Stoi wazon złoty

Będzie prezent dla mamusi

Na wieczór w sobotę

 

Dorota Krupa  „ Rymowanki- utrwalanki”. Materiały do ćwiczeń logopedycznych

 

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne- dywan

CEL: kształcenie funkcji kinestetyczno-motorycznych,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę nr I.-20

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.wstążka ,nożyczki

2. piosenka, wiersz

3.dywaniki – paski – duże do prezentacji

4. dywaniki i paski dla każdego dziecka

5. karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin