Co to jest Służba BHP.doc

(46 KB) Pobierz

Służba BHP

Drukuj

 


Co to jest służba bezpieczeństwa i higieny pracy?
Służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowią wyodrębnione ko­mórki organi­zacyjne jednoosobowe lub wielo­osobowe [§ 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami)].

Kiedy pracodawca ma obowiązek utworzenia służby BHP?
Zgodnie z § 1 ust. 3 i 4 cytowanego powyżej rozporządzenia, pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pra­cowni­ków tworzy wieloosobową lub jednooso­bową ko­mórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Z kolei pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowni­ków zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co naj­mniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pra­cowników. Jednocześnie pracodawca, u którego na stanowiskach pracy występują maszyny i urządzenia albo procesy pracy, które mogą się wiązać z ryzykiem wypadku przy pracy, powinien – bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników - zlecić wykonywanie zadań służby BHP uprawnionej osobie lub ukończyć kurs okresowy dla pracodawców wykonujących zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zdobyć odpowiednie wykształcenie kierunkowe z zakresu BHP.

Czy zadania służby BHP można powierzyć komuś spoza zakładu pracy, np. jakiejś firmie?
Owszem., pracodawca może powierzyć wykony­wanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Może to być jednak osoba spełniająca określone w przepisach warunki kwalifikacyjne.

Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba wykonująca zadania służby BHP?
Może to być osoba, która była zatrud­niona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat, albo osoba posiadająca zawód tech­nika bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjal­ności w zakresie bezpieczeń­stwa i higieny pracy albo studia pody­plomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jakie są zadania służby BHP?
Są one dość szczegółowo określone w § 2 ust. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 ze zmianami). Należą do nich:

1.        przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeń­stwa i higieny pracy, ze szcze­gólnym uwzględ­nieniem stanowisk pracy, na których są zatrud­nione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko pier­sią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w za­kładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez praco­dawcę,

2.        bieżące informowanie pracodawcy o stwier­dza­nych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnio­skami zmierzającymi do usu­wania tych zagro­żeń,

3.        sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy za­wierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organi­zacyjnych mających na celu zapobieganie za­grożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę wa­runków pracy,

4.        udział w opracowywaniu planów moderniza­cji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie pro­pozycji dotyczących uwzględnienia w tych pla­nach rozwiązań techniczno-organizacyjnych za­pewniają­cych poprawę stanu bezpieczeństwa i hi­gieny pracy,

5.        udział w ocenie założeń i dokumentacji doty­czą­cych modernizacji zakładu pracy albo jego czę­ści, a także nowych inwesty­cji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założe­niach i doku­mentacji,

6.        udział w przekazywaniu do użytkowania nowo bu­dowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych lub ich części, w których przewi­duje się pomieszczenia pracy, urządzeń produk­cyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowni­ków,

7.        zgłaszanie wniosków dotyczących wyma­gań bez­pieczeństwa i higieny pracy w sto­sowanych oraz nowo wprowadzanych pro­cesach produk­cyjnych,

8.        przedstawianie pracodawcy wniosków doty­czą­cych zachowania wymagań ergo­nomii na sta­nowiskach pracy,

9.        udział w opracowywaniu zakładowych ukła­dów zbiorowych pracy, wewnętrznych za­rządzeń, re­gulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierują­cych pracownikami w zakre­sie bezpie­czeństwa i higieny pracy,

10.     opiniowanie szczegółowych instrukcji doty­czą­cych bezpieczeństwa i higieny pracy na po­szczególnych stanowiskach pracy,

11.     udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypad­ków przy pracy oraz w opracowywa­niu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realiza­cji tych wniosków,

12.     prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przecho­wywanie dokumentów dotyczących wy­padków przy pracy, stwierdzonych cho­rób za­wodowych i podejrzeń o takie cho­roby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowi­sku pracy,

13.     doradztwo w zakresie stosowania przepi­sów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

14.     udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodo­wego, które wiąże się z wykony­waną pracą,

15.     doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szko­dliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściw­szych środków ochrony zbiorowej i indywidual­nej,

16.     współpraca z właściwymi komórkami organi­zacyj­nymi lub osobami, w szczegól­ności w zakresie organizowania i zapew­nienia odpo­wiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bez­pieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji za­wodowej nowo zatrudnio­nych pracowni­ków,

17.     współpraca z laboratoriami upoważnio­nymi, zgod­nie z odrębnymi przepisami, do dokonywa­nia badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występują­cych w środowisku pracy, w zakresie organizo­wania tych ba­dań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami,

18.     współpraca z laboratoriami i innymi jednost­kami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działają­cymi w systemie państwo­wego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach,

19.     współdziałanie z lekarzem sprawującym pro­filak­tyczną opiekę zdrowotną nad pra­cownikami, a w szczególności przy organi­zowaniu okresowych badań lekarskich pra­cowników,

20.     współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
- podejmowaniu przez nie działań mają­cych na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeń­stwa i higieny pracy, w trybie i w za­kresie ustalonym w odrębnych prze­pisach,
- podejmowanych przez pracodawcę przed­sięwzięciach mających na celu po­prawę warunków pracy,

21.     uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bez­pieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz in­nych zakładowych komisji zajmujących się pro­blematyką bezpieczeń­stwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy,

22.     inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji proble­matyki bezpie­czeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

Czy służba BHP posiada jakieś uprawnienia?
Zgodnie z § 3 cytowanego rozporządzenia, służba bhp jest uprawniona do:

1.        przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeń­stwa i higieny pracy, a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym zakresie w zakła­dzie pracy i w każdym innym miejscu wykony­wania pracy,

2.        występowania do osób kierujących pracowni­kami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wy­padkowych i szkodliwości zawo­dowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeń­stwa i higieny pracy,

3.        występowania do pracodawcy z wnioskami o nagra­dzanie pracowników wyróżniających się w działalno­ści na rzecz poprawy warunków bez­pieczeństwa i hi­gieny pracy,

4.        występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowie­dzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

5.        niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystą­pienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pra­cownika albo innych osób,

6.        niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej,

7.        niezwłocznego odsunięcia od pracy pracow­nika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy stwarza bezpośrednie za­grożenie życia lub zdrowia własnego albo in­nych osób,

8.        wnioskowania do pracodawcy o niezwłoczne wstrzy­manie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpo­średniego zagro­żenia życia lub zdrowia pracowników albo in­nych osób.

Jakie pracodawca może ponieść konsekwencje z powodu nieutworzenia służby BHP?
Zgodnie z art. 283 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin