PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH.doc

(41 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH

    

PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH

 

dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w klasie Ia integracyjnej Gimnazjum im. E. Estkowskiego w Pakości

Rok szkolny 2011/2012

 

 

 

Cel główny:

 

poszerzanie wiedzy uczniów, doskonalenie ich umiejętności oraz rozwijanie sfery emocjonalno – społecznej ( wyrównywanie szeroko pojętych braków)

 

 

Cele pośrednie:

 

·        Kształtowanie umiejętności poprawnego, jasnego i ścisłego wypowiadania się w mowie i piśmie( krótkie wypowiedzi, opowiadanie, opis, charakterystyka, list, zaproszenie, ogłoszenie).

·        Rozwijanie sprawności w mówieniu, czytaniu i pisaniu oraz wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa ucznia.

·        Usprawnianie funkcji poznawczych, podnoszenie poziomu sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowo – ruchowej.

·        Kształcenie umiejętności korzystania z czasopism, książek, słowników, encyklopedii( także multimedialnej), poradników, atlasów.

·        Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wspólne wypożyczanie lektur szkolnych, czytanie ich ciche i głośne oraz omawianie.

·        Rozwijanie umiejętności poznawczych, umiejętności obserwacji                     i interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku naturalnym i społecznym człowieka. Wzbudzanie ciekawości świata.

·        Wyrabiania umiejętności planowej i systematycznej pracy, a także pracy              w zespole.

·        Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, zainteresowań oraz kształtowanie, wzbudzanie wrażliwości na świat i innych ludzi.

·        Doskonalenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, wyszukiwania w nim informacji. Uważnego czytania i słuchania poleceń. Wydłużania czasu koncentracji uwagi.

·        Wyrabianie umiejętności zachowania się w tzw. „trudnych sytuacjach”. Znajomość numeru telefonu pogotowia ratunkowego, straży pożarnej oraz policji.

·        Tematyka zajęć:

 

1.Formy krótkich wypowiedzi.

a)      Zaproszenie (kiedy, gdzie, kogo, na co i kto zaprasza) – redagowanie zaproszeń na różne okazje( tematyka podana uczniom lub wybrana przez nich samodzielnie).

b)     Ogłoszenie ( zgubiłem, zginął mi) – redagowanie ogłoszenia na temat zgubionej rzeczy, zaginionego zwierzęcia.

c)      Telegram – wypełnianie druków telegramu.

d)     Wypełnianie przekazów pocztowych.

2. Dłuższe formy wypowiedzi.

a)      Opowiadanie – podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

b)     Opis  - przedmiotów, widoków, obrazów ( z uwzględnieniem pierwszego i drugiego planu, tła, kolorystyki).

c)      Charakterystyka postaci ( charakterystyka kolegi, koleżanki oraz postaci literackiej).

d)     List  - z uwzględnieniem elementów, które powinien on zawierać: data, nagłówek, podpis, zachowanie form grzecznościowych.

3. Części mowy.

a)      Rzeczownik: pytania, odmiana w liczbie pojedynczej i mnogiej, rodzaj.

b)     Czasownik: pytanie, określanie czasu, liczby i osoby, podział na czasowniki dokonane i niedokonane.

c)      Przymiotnik: pytania, odmiana przez przypadki razem                     z rzeczownikiem, stopniowanie przymiotników, oraz ich tworzenie od rzeczowników. Pisownia nie z przymiotnikami.

d)     Przysłówek: pytania, stopniowanie, tworzenie przysłówków od przymiotników.

e)      Liczebnik: pytania, odmiana, podział na główne, porządkowe          i zbiorowe.

f)       Przyimek.

g)     Zaimek.

h)     Spójnik.

4. Części zdania: podmiot i orzeczenie.

5. Zdania pojedyncze i złożone – ćwiczenia w  rozróżnianiu i określanie ich, zamiana jednych na drugie.

6. Synonimy – jako sposób wzbogacania języka i uatrakcyjniania wypowiedzi. Antonimy oraz wyrazy pokrewne – ćwiczenia w  tworzeniu rodzin wyrazów.

7. Środki stylistyczne w utworach: epitet, porównania i przenośnia.

8. Rymy – ćwiczenia w rozpoznawaniu rymów w wierszach, tworzenie rymu do danego wyrazu.

9. Sposoby wzbogacania języka: zdrobnienia i zgrubienia.

10. Doskonalenie techniki cichego i głośnego czytania ze zrozumieniem.

11.Dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych jedno- i wielocyfrowych sposobem pisemnym. Potęgowanie. Działania na ułamkach zwykłych                 i dziesiętnych.

12.Obwód i pole prostokąta i kwadratu – praktyczne wykorzystanie wiadomości z lekcji matematyki.

13.Utrwalanie zasad ortografii i interpunkcji z użyciem krzyżówek i gier dydaktycznych oraz komputera.

14. Zaznajamianie i utrwalanie wybranych zagadnień fizyczno – chemicznych

( w zależności od potrzeb).

15. Miejsce Polski w Europie i świecie. Znajomość kierunków geograficznych, odczytywanie legendy na mapie, umiejętność określenia położenia Polski na podstawie mapy. Moja mała Ojczyzna: położenie swojej miejscowości na mapie, wiadomości na temat najbliższej okolicy.

16. Ważne daty w życiu moim, rodziny, klasy, szkoły, kraju.

17. Ten argument do mnie  trafia – umiejętność wyrażania własnego zdania. Stosowanie zwrotów: moim zdaniem, uważam że, sądzę że . . .

18. Już za parę dni, za dni parę . . . – jak bezpiecznie spędzić przerwy świąteczne, ferie i wakacje letnie.

19. Nasze lektury – zajęcia przeznaczone na przygotowanie uczniów do omawiania na lekcjach języka polskiego lektur szkolnych. Zachęcanie do czytania książek.

20. Nasz najważniejszy gimnazjalny egzamin – rozwiązywanie testów kompetencji  humanistycznych oraz matematyczno – przyrodniczych.

21. Powiedz mi co czujesz – uczucia pozytywne i negatywne. Jak sobie z nimi radzić, jak je wyrażać?

22.Gdy nie wiesz jak się zachować, gdy nie potrafisz powiedzieć nie – umiejętność odmawiania oraz kulturalny sposób obrony swojego zdania.

23. Jak walczyć z nałogami? Zagrożenia związane z paleniem papierosów, piciem alkoholu, a także narkotykami.

24. Zajęcia doskonalące umiejętność korzystania z komputera, Internetu, kalkulatora.

 

 

Formy zajęć:

 

·         zespołowa

·         grupowa

·         indywidualna

 

Metody:

 

·         ćwiczenie

·         dramy

·         pogadanka

·         dyskusja

·         metaplan

 

Środki dydaktyczne

 

·         karty pracy

·         krzyżówki ortograficzne

·         rozsypanki wyrazowe

·         dydaktyczne gry komputerowe

·         pussy do zadań matematycznych

·         pussy do ćwiczeń ortograficznych

·         pussy do ćwiczeń gramatycznych

·         teksty z lukami

·         historyjki obrazkowe

·         lektury szkolne

·         blankiety telegramu, zaproszenia, przekazu

·         testy gimnazjalne humanistyczne i matematyczno – przyrodnicze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin