PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w klasie Ia integracyjnej Gimnazjum im. E. Estkowskiego w Pakości
Rok szkolny 2011/2012
Cel główny:
poszerzanie wiedzy uczniów, doskonalenie ich umiejętności oraz rozwijanie sfery emocjonalno – społecznej ( wyrównywanie szeroko pojętych braków)
Cele pośrednie:
· Kształtowanie umiejętności poprawnego, jasnego i ścisłego wypowiadania się w mowie i piśmie( krótkie wypowiedzi, opowiadanie, opis, charakterystyka, list, zaproszenie, ogłoszenie).
· Rozwijanie sprawności w mówieniu, czytaniu i pisaniu oraz wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa ucznia.
· Usprawnianie funkcji poznawczych, podnoszenie poziomu sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowo – ruchowej.
· Kształcenie umiejętności korzystania z czasopism, książek, słowników, encyklopedii( także multimedialnej), poradników, atlasów.
· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wspólne wypożyczanie lektur szkolnych, czytanie ich ciche i głośne oraz omawianie.
· Rozwijanie umiejętności poznawczych, umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku naturalnym i społecznym człowieka. Wzbudzanie ciekawości świata.
· Wyrabiania umiejętności planowej i systematycznej pracy, a także pracy w zespole.
· Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, zainteresowań oraz kształtowanie, wzbudzanie wrażliwości na świat i innych ludzi.
· Doskonalenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, wyszukiwania w nim informacji. Uważnego czytania i słuchania poleceń. Wydłużania czasu koncentracji uwagi.
· Wyrabianie umiejętności zachowania się w tzw. „trudnych sytuacjach”. Znajomość numeru telefonu pogotowia ratunkowego, straży pożarnej oraz policji.
· Tematyka zajęć:
1.Formy krótkich wypowiedzi.
a) Zaproszenie (kiedy, gdzie, kogo, na co i kto zaprasza) – redagowanie zaproszeń na różne okazje( tematyka podana uczniom lub wybrana przez nich samodzielnie).
b) Ogłoszenie ( zgubiłem, zginął mi) – redagowanie ogłoszenia na temat zgubionej rzeczy, zaginionego zwierzęcia.
c) Telegram – wypełnianie druków telegramu.
d) Wypełnianie przekazów pocztowych.
2. Dłuższe formy wypowiedzi.
a) Opowiadanie – podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
b) Opis - przedmiotów, widoków, obrazów ( z uwzględnieniem pierwszego i drugiego planu, tła, kolorystyki).
c) Charakterystyka postaci ( charakterystyka kolegi, koleżanki oraz postaci literackiej).
d) List - z uwzględnieniem elementów, które powinien on zawierać: data, nagłówek, podpis, zachowanie form grzecznościowych.
3. Części mowy.
a) Rzeczownik: pytania, odmiana w liczbie pojedynczej i mnogiej, rodzaj.
b) Czasownik: pytanie, określanie czasu, liczby i osoby, podział na czasowniki dokonane i niedokonane.
c) Przymiotnik: pytania, odmiana przez przypadki razem z rzeczownikiem, stopniowanie przymiotników, oraz ich tworzenie od rzeczowników. Pisownia nie z przymiotnikami.
d) Przysłówek: pytania, stopniowanie, tworzenie przysłówków od przymiotników.
e) Liczebnik: pytania, odmiana, podział na główne, porządkowe i zbiorowe.
f) Przyimek.
g) Zaimek.
h) Spójnik.
4. Części zdania: podmiot i orzeczenie.
5. Zdania pojedyncze i złożone – ćwiczenia w rozróżnianiu i określanie ich, zamiana jednych na drugie.
6. Synonimy – jako sposób wzbogacania języka i uatrakcyjniania wypowiedzi. Antonimy oraz wyrazy pokrewne – ćwiczenia w tworzeniu rodzin wyrazów.
7. Środki stylistyczne w utworach: epitet, porównania i przenośnia.
8. Rymy – ćwiczenia w rozpoznawaniu rymów w wierszach, tworzenie rymu do danego wyrazu.
9. Sposoby wzbogacania języka: zdrobnienia i zgrubienia.
10. Doskonalenie techniki cichego i głośnego czytania ze zrozumieniem.
11.Dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych jedno- i wielocyfrowych sposobem pisemnym. Potęgowanie. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
12.Obwód i pole prostokąta i kwadratu – praktyczne wykorzystanie wiadomości z lekcji matematyki.
13.Utrwalanie zasad ortografii i interpunkcji z użyciem krzyżówek i gier dydaktycznych oraz komputera.
14. Zaznajamianie i utrwalanie wybranych zagadnień fizyczno – chemicznych
( w zależności od potrzeb).
15. Miejsce Polski w Europie i świecie. Znajomość kierunków geograficznych, odczytywanie legendy na mapie, umiejętność określenia położenia Polski na podstawie mapy. Moja mała Ojczyzna: położenie swojej miejscowości na mapie, wiadomości na temat najbliższej okolicy.
16. Ważne daty w życiu moim, rodziny, klasy, szkoły, kraju.
17. Ten argument do mnie trafia – umiejętność wyrażania własnego zdania. Stosowanie zwrotów: moim zdaniem, uważam że, sądzę że . . .
18. Już za parę dni, za dni parę . . . – jak bezpiecznie spędzić przerwy świąteczne, ferie i wakacje letnie.
19. Nasze lektury – zajęcia przeznaczone na przygotowanie uczniów do omawiania na lekcjach języka polskiego lektur szkolnych. Zachęcanie do czytania książek.
20. Nasz najważniejszy gimnazjalny egzamin – rozwiązywanie testów kompetencji humanistycznych oraz matematyczno – przyrodniczych.
21. Powiedz mi co czujesz – uczucia pozytywne i negatywne. Jak sobie z nimi radzić, jak je wyrażać?
22.Gdy nie wiesz jak się zachować, gdy nie potrafisz powiedzieć nie – umiejętność odmawiania oraz kulturalny sposób obrony swojego zdania.
23. Jak walczyć z nałogami? Zagrożenia związane z paleniem papierosów, piciem alkoholu, a także narkotykami.
24. Zajęcia doskonalące umiejętność korzystania z komputera, Internetu, kalkulatora.
· zespołowa
· grupowa
· indywidualna
Metody:
· ćwiczenie
· dramy
· pogadanka
· dyskusja
· metaplan
· karty pracy
· krzyżówki ortograficzne
· rozsypanki wyrazowe
· dydaktyczne gry komputerowe
· pussy do zadań matematycznych
· pussy do ćwiczeń ortograficznych
· pussy do ćwiczeń gramatycznych
· teksty z lukami
· historyjki obrazkowe
· lektury szkolne
· blankiety telegramu, zaproszenia, przekazu
· testy gimnazjalne humanistyczne i matematyczno – przyrodnicze.
maksiulo