R_kwalifikacje.PDF

(51 KB) Pobierz
178135758 UNPDF
Dziennik Ustaw Nr 50
— 4604 —
Poz. 400
400
ROZPORZÑDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia 12 marca 2009 r.
w sprawie szczegó∏owych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz okreÊlenia szkó∏ i wypadków,
w których mo˝na zatrudniç nauczycieli niemajàcych wy˝szego wykszta∏cenia lub ukoƒczonego zak∏adu
kszta∏cenia nauczycieli
Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycz-
nia 1982 r. — Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 674, z póên. zm. 2) ) zarzàdza si´, co nast´puje:
5) studiach pierwszego stopnia — nale˝y przez to ro-
zumieç studia licencjackie, in˝ynierskie lub studia
wy˝sze zawodowe;
§ 1. Ilekroç w rozporzàdzeniu jest mowa o:
1) nauczycielu — nale˝y przez to rozumieç nauczy-
cieli, wychowawców i innych pracowników peda-
gogicznych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1, 2
i 4 oraz ust. 2 pkt 1a i 2 ustawy z dnia 26 stycznia
1982 r. — Karta Nauczyciela;
2) kursie kwalifikacyjnym — nale˝y przez to rozumieç
kurs kwalifikacyjny z zakresu okreÊlonego przed-
miotu, prowadzonych zaj´ç lub przygotowania pe-
dagogicznego, organizowany zgodnie z przepisa-
mi w sprawie warunków i trybu tworzenia, prze-
kszta∏cania i likwidowania oraz organizacji i spo-
sobu dzia∏ania placówek doskonalenia nauczycie-
li, którego ukoƒczenie umo˝liwia nauczycielowi
posiadajàcemu poziom wykszta∏cenia wymagany
od nauczycieli danego typu szko∏y lub rodzaju pla-
cówki uzyskanie kwalifikacji do nauczania tego
przedmiotu, prowadzenia tych zaj´ç lub przygoto-
wania pedagogicznego;
3) przygotowaniu pedagogicznym — nale˝y przez to
rozumieç nabycie wiedzy i umiej´tnoÊci z zakresu
psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegó∏owej,
nauczanych w wymiarze nie mniejszym ni˝ 270 go-
dzin w powiàzaniu z kierunkiem (specjalnoÊcià)
kszta∏cenia oraz pozytywnie ocenionà praktykà pe-
dagogicznà — w wymiarze nie mniejszym ni˝
150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej
nauki zawodu niezb´dny wymiar zaj´ç z zakresu
przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej
ni˝ 150 godzin; o posiadaniu przygotowania peda-
gogicznego Êwiadczy dyplom ukoƒczenia studiów
lub inny dokument wydany przez uczelni´, dyplom
ukoƒczenia zak∏adu kszta∏cenia nauczycieli lub
Êwiadectwo ukoƒczenia kursu kwalifikacyjnego;
4) zak∏adzie kszta∏cenia nauczycieli — nale˝y przez to
rozumieç kolegium nauczycielskie, nauczycielskie
kolegium j´zyków obcych, studium nauczyciel-
skie, studium wychowania przedszkolnego, stu-
dium nauczania poczàtkowego lub pedagogiczne
studium techniczne;
6) studiach magisterskich — nale˝y przez to rozu-
mieç studia drugiego stopnia lub jednolite studia
magisterskie;
7) studiach wy˝szych bez bli˝szego okreÊlenia — na-
le˝y przez to rozumieç studia, o których mowa
w pkt 5 i 6.
§ 2. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela w zak∏adach kszta∏cenia nauczycieli, placów-
kach doskonalenia nauczycieli, poradniach psycholo-
giczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjali-
stycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach
pracowników s∏u˝b spo∏ecznych, liceach ogólno-
kszta∏càcych, liceach profilowanych, technikach, uzu-
pe∏niajàcych liceach ogólnokszta∏càcych, technikach
uzupe∏niajàcych i szko∏ach policealnych, z zastrze˝e-
niem § 11 ust. 1 i 2, § 12—14, 16—22 i 24, posiada oso-
ba, która ukoƒczy∏a:
1) studia magisterskie na kierunku (specjalnoÊci)
zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowa-
dzonymi zaj´ciami oraz posiada przygotowanie
pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres
okreÊlony w standardzie kszta∏cenia dla tego kie-
runku studiów w grupie treÊci podstawowych
i kierunkowych obejmuje treÊci nauczanego
przedmiotu lub prowadzonych zaj´ç, oraz posiada
przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie na kierunku (specjalnoÊci) in-
nym ni˝ wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplo-
mowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub pro-
wadzonych zaj´ç oraz posiada przygotowanie pe-
dagogiczne.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w szko-
∏ach, o których mowa w ust. 1, posiada równie˝ osoba,
która ukoƒczy∏a:
———————
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje dzia∏em administracji
rzàdowej — oÊwiata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporzàdzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopa-
da 2007 r. w sprawie szczegó∏owego zakresu dzia∏ania
Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta∏y
og∏oszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220,
poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102,
poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191,
poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917
i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1.
1) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalnoÊ-
ci) zgodnym z nauczanym przedmiotem oraz po-
siada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego
zakres okreÊlony w standardzie kszta∏cenia dla te-
go kierunku studiów w grupie treÊci podstawo-
wych i kierunkowych obejmuje treÊci nauczanego
przedmiotu, oraz posiada przygotowanie pedago-
giczne.
178135758.002.png
Dziennik Ustaw Nr 50
— 4605 —
Poz. 400
§ 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela w gimnazjach i zasadniczych szko∏ach zawodo-
wych, z zastrze˝eniem § 11 ust. 1 i 2, § 12—14, 16—22
i 24, posiada osoba, która:
§ 5. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela praktycznej nauki zawodu w zasadniczych
szko∏ach zawodowych, technikach, technikach uzupe∏-
niajàcych i szko∏ach policealnych, w tym w szko∏ach
w zak∏adach poprawczych i schroniskach dla nielet-
nich, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje okreÊlone w § 2 lub
2) ukoƒczy∏a:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjal-
noÊci) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub
prowadzonymi zaj´ciami oraz posiada przygo-
towanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego
zakres okreÊlony w standardzie kszta∏cenia dla
tego kierunku studiów w grupie treÊci podsta-
wowych i kierunkowych obejmuje treÊci na-
uczanego przedmiotu lub prowadzonych zaj´ç,
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia wy˝sze na kierunku (specjalnoÊci) innym
ni˝ wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukoƒczy-
∏a studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny
w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowa-
dzonych zaj´ç, oraz posiada przygotowanie pe-
dagogiczne.
1) ma kwalifikacje okreÊlone w § 2, 3 lub
2) legitymuje si´ dyplomem ukoƒczenia pedagogicz-
nego studium technicznego, lub
3) posiada Êwiadectwo dojrza∏oÊci i dokument po-
twierdzajàcy kwalifikacje zawodowe w zakresie za-
wodu, którego b´dzie nauczaç, oraz przygotowa-
nie pedagogiczne, a tak˝e co najmniej dwuletni
sta˝ pracy w zawodzie, którego b´dzie nauczaç, lub
4) posiada tytu∏ mistrza w zawodzie, którego b´dzie
nauczaç, oraz przygotowanie pedagogiczne.
§ 6. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela-bibliotekarza, z wyjàtkiem bibliotek pedago-
gicznych, posiada osoba, która:
1) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w zakresie biblioteko-
znawstwa na poziomie wymaganym od nauczy-
cieli danego typu szko∏y lub rodzaju placówki oraz
posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) posiada wykszta∏cenie na poziomie wymaganym
do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym
typie szko∏y lub rodzaju placówki oraz posiada przy-
gotowanie pedagogiczne, a ponadto ukoƒczy∏a:
a) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny
w zakresie bibliotekoznawstwa lub
b) pomaturalne studium bibliotekarskie.
§ 4. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela w przedszkolach, szko∏ach podstawowych,
placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach
zapewniajàcych opiek´ i wychowanie uczniom
w okresie pobierania nauki poza miejscem sta∏ego za-
mieszkania, z zastrze˝eniem § 11 ust. 2—4, § 12—14,
16—22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje okreÊlone w § 2 ust. 1, § 3 lub
2) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe-
cjalnoÊci odpowiadajàcej nauczanemu przedmio-
towi lub prowadzonym zaj´ciom, lub
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela-bibliotekarza w szko∏ach podstawowych posiada
równie˝ osoba, która ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia na-
uczycieli w specjalnoÊci bibliotekoznawstwo.
3) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe-
cjalnoÊci innej ni˝ wymieniona w pkt 2, a ponadto
ukoƒczy∏a kurs kwalifikacyjny w zakresie naucza-
nego przedmiotu lub prowadzonych zaj´ç.
§ 7. Kwalifikacje do nauczania religii posiada oso-
ba, która spe∏nia wymagania kwalifikacyjne okreÊlone
w porozumieniach pomi´dzy ministrem w∏aÊciwym
do spraw oÊwiaty i wychowania a Konferencjà Epi-
skopatu Polski KoÊcio∏a Katolickiego oraz w∏aÊciwymi
w∏adzami zwierzchnimi koÊcio∏ów lub innych zwiàz-
ków wyznaniowych.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela w przedszkolach i klasach I—III szkó∏ podstawo-
wych posiada równie˝ osoba, która ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze na kierunku pedagogika w specjal-
noÊci przygotowujàcej do pracy z dzieçmi w wieku
przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, lub
§ 8. Kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç z wychowa-
nia fizycznego realizowanych w formach pozalekcyj-
nych lub pozaszkolnych oraz zaj´ç szkolenia sporto-
wego w szko∏ach i klasach sportowych oraz szko∏ach
mistrzostwa sportowego posiada osoba, która:
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci przy-
gotowujàcej do pracy z dzieçmi w wieku przed-
szkolnym lub wczesnoszkolnym.
1) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stano-
wiska nauczyciela wychowania fizycznego w da-
nym typie szko∏y, okreÊlone w § 2 ust. 1, § 3, 4
ust. 1, lub
2) posiada Êwiadectwo dojrza∏oÊci i tytu∏ zawodowy
trenera lub instruktora w okreÊlonej dyscyplinie
sportu, uzyskany zgodnie z przepisami w sprawie
kwalifikacji, stopni i tytu∏ów zawodowych w dzie-
dzinie kultury fizycznej oraz szczegó∏owych zasad
i trybu ich uzyskiwania, oraz posiada przygotowa-
nie pedagogiczne.
3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wycho-
wawcy w szkolnych schroniskach m∏odzie˝owych po-
siada osoba, która ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊci)
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal-
noÊci.
178135758.003.png
Dziennik Ustaw Nr 50
— 4606 —
Poz. 400
§ 9. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela w placówkach kszta∏cenia ustawicznego,
placówkach kszta∏cenia praktycznego i oÊrodkach do-
kszta∏cania i doskonalenia zawodowego posiada oso-
ba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania
stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y, okreÊ-
lone w § 2—5, w zakresie przedmiotu lub zaj´ç, które
prowadzi.
3. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych
w przedszkolach, szko∏ach podstawowych i placów-
kach, o których mowa w § 4 ust. 1, posiada równie˝
osoba, która:
1) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowol-
nej specjalnoÊci oraz legitymuje si´:
a) Êwiadectwem z∏o˝enia paƒstwowego nauczy-
cielskiego egzaminu z danego j´zyka obcego
stopnia I lub II, o którym mowa w za∏àczniku do
rozporzàdzenia, lub
b) Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obce-
go w stopniu zaawansowanym lub bieg∏ym,
o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdzenia,
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
§ 10. Kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç edukacyj-
nych w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szko-
∏ach i placówkach, o których mowa w § 2—4, 9, 14, 16
i 17, posiada osoba, która legitymuje si´ zaÊwiadcze-
niem potwierdzajàcym posiadanie przygotowania do
prowadzenia zaj´ç edukacyjnych w zakresie udziela-
nia pierwszej pomocy, uzyskanym zgodnie z przepisa-
mi wydanymi na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia
8 wrzeÊnia 2006 r. o Paƒstwowym Ratownictwie Me-
dycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z póên. zm. 3) ).
2) legitymuje si´ Êwiadectwem dojrza∏oÊci i Êwiadec-
twem z∏o˝enia paƒstwowego nauczycielskiego eg-
zaminu z danego j´zyka obcego stopnia I lub II,
o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdzenia.
§ 11. 1. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych
i innych przedmiotów wyk∏adanych w j´zyku obcym
w nauczycielskich kolegiach j´zyków obcych posiada
osoba, która ukoƒczy∏a:
1) studia magisterskie na kierunku filologia w spe-
cjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lingwistyki
stosowanej w zakresie danego j´zyka obcego oraz
posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia wy˝sze w kraju, w którym j´zykiem urz´do-
wym jest dany j´zyk obcy nauczany w kolegium,
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
4. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych
w przedszkolach i klasach I—III szkó∏ podstawowych
posiada równie˝ osoba, która ma kwalifikacje do pra-
cy w przedszkolach lub klasach I—III szkó∏ podstawo-
wych okreÊlone w § 4 ust. 1 lub 2, a ponadto legitymu-
je si´ Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obcego
w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa
w za∏àczniku do rozporzàdzenia, i która ukoƒczy∏a stu-
dia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie
wczesnego nauczania danego j´zyka obcego.
2. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych
w przedszkolach, szko∏ach i placówkach, o których
mowa w § 2 ust. 1, § 3, 4 i 9, z wyjàtkiem nauczyciel-
skich kolegiów j´zyków obcych, posiada osoba, która:
§ 12. Kwalifikacje do nauczania w szko∏ach (od-
dzia∏ach) dwuj´zycznych przedmiotów innych ni˝ j´-
zyki obce oraz do prowadzenia zaj´ç w j´zyku obcym
posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do
zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie
szko∏y, a w zakresie znajomoÊci j´zyka, w którym na-
ucza lub prowadzi zaj´cia:
1) ma kwalifikacje okreÊlone w ust. 1 lub
2) ukoƒczy∏a studia pierwszego stopnia:
a) na kierunku filologia w specjalnoÊci danego j´-
zyka obcego oraz posiada przygotowanie peda-
gogiczne lub
b) w specjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lin-
gwistyki stosowanej w zakresie danego j´zyka
obcego oraz posiada przygotowanie pedago-
giczne, lub
3) ukoƒczy∏a nauczycielskie kolegium j´zyków ob-
cych w specjalnoÊci odpowiadajàcej danemu j´zy-
kowi obcemu, lub
4) ukoƒczy∏a studia wy˝sze na dowolnym kierunku
(specjalnoÊci) i legitymuje si´:
a) Êwiadectwem z∏o˝enia paƒstwowego nauczy-
cielskiego egzaminu z danego j´zyka obcego
stopnia II, o którym mowa w za∏àczniku do roz-
porzàdzenia, lub
b) Êwiadectwem znajomoÊci danego j´zyka obce-
go w stopniu zaawansowanym lub bieg∏ym,
o którym mowa w za∏àczniku do rozporzàdze-
nia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
1) ukoƒczy∏a studia magisterskie na kierunku filolo-
gia w specjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lin-
gwistyki stosowanej w zakresie danego j´zyka ob-
cego lub
2) ukoƒczy∏a studia pierwszego stopnia:
a) na kierunku filologia w zakresie danego j´zyka
obcego lub
b) w specjalnoÊci danego j´zyka obcego lub lin-
gwistyki stosowanej, lub
3) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w kraju, w którym j´zy-
kiem urz´dowym jest dany j´zyk obcy, lub
4) ukoƒczy∏a nauczycielskie kolegium j´zyków ob-
cych w specjalnoÊci odpowiadajàcej danemu j´zy-
kowi obcemu, lub
5) legitymuje si´ Êwiadectwem znajomoÊci danego
j´zyka obcego w stopniu co najmniej podstawo-
wym, o którym mowa w za∏àczniku do rozporzà-
dzenia.
§ 13. 1. Kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia
zaj´ç w grupach, oddzia∏ach, przedszkolach lub szko-
∏ach umo˝liwiajàcych uczniom podtrzymywanie po-
czucia to˝samoÊci narodowej, etnicznej i j´zykowej
———————
3) Zmiany wymienionej ustawy zosta∏y og∏oszone w Dz. U.
z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17,
poz. 101 i Nr 237, poz. 1653 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59.
178135758.004.png
Dziennik Ustaw Nr 50
— 4607 —
Poz. 400
posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do
zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu
lub w danym typie szko∏y, a ponadto zna j´zyk danej
mniejszoÊci narodowej, etnicznej lub j´zyk regional-
ny, w którym naucza lub prowadzi zaj´cia.
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci od-
powiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za-
kresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do nie-
pe∏nosprawnoÊci uczniów.
2. ZnajomoÊç j´zyka, o której mowa w ust. 1, po-
twierdza si´ dyplomem ukoƒczenia studiów wy˝szych
na kierunku filologia w specjalnoÊci danego j´zyka,
dyplomem ukoƒczenia nauczycielskiego kolegium j´-
zyków obcych w specjalnoÊci odpowiadajàcej dane-
mu j´zykowi lub Êwiadectwem znajomoÊci danego j´-
zyka, o którym mowa w przepisach wydanych na pod-
stawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r.
o mniejszoÊciach narodowych i etnicznych oraz o j´-
zyku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141 i Nr 62,
poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206), albo zaÊwiad-
czeniem wydanym przez organizacj´ spo∏ecznà mniej-
szoÊci narodowej, etnicznej lub spo∏ecznoÊci pos∏ugu-
jàcej si´ j´zykiem regionalnym.
3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela-wychowawcy w szko∏ach i placówkach, o któ-
rych mowa w ust. 2, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stano-
wiska nauczyciela w danym typie szko∏y lub ro-
dzaju placówki, okreÊlone w § 2—5, a ponadto
ukoƒczy∏a studia podyplomowe lub kurs kwalifika-
cyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowied-
niej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub
2) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w zakresie odpowiednim
do niepe∏nosprawnoÊci uczniów, lub
§ 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska
nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szko∏ach
podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych,
szko∏ach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjal-
nych oÊrodkach szkolno-wychowawczych oraz spe-
cjalnych oÊrodkach wychowawczych, dla dzieci i m∏o-
dzie˝y z upoÊledzeniem umys∏owym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, szko∏ach specjalnych
przysposabiajàcych do pracy dla uczniów z upoÊle-
dzeniem umys∏owym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym oraz dla uczniów z niepe∏nosprawnoÊciami
sprz´˝onymi, oÊrodkach umo˝liwiajàcych dzieciom
i m∏odzie˝y z upoÊledzeniem umys∏owym w stopniu
g∏´bokim oraz dzieciom i m∏odzie˝y z upoÊledzeniem
umys∏owym z niepe∏nosprawnoÊciami sprz´˝onymi
realizacj´ obowiàzku rocznego przygotowania przed-
szkolnego, obowiàzku szkolnego i obowiàzku nauki,
a tak˝e kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç rewalidacyj-
no-wychowawczych z dzieçmi i m∏odzie˝à z upoÊle-
dzeniem umys∏owym w stopniu g∏´bokim, posiada
osoba, która:
1) ukoƒczy∏a studia wy˝sze w zakresie oligofrenope-
dagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stano-
wiska nauczyciela w danym typie szko∏y lub ro-
dzaju placówki, okreÊlone w § 2—5, a ponadto
ukoƒczy∏a studia podyplomowe lub kurs kwalifika-
cyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe-
cjalnoÊci oligofrenopedagogika.
3) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe-
cjalnoÊci odpowiedniej do niepe∏nosprawnoÊci
uczniów, lub
4) ukoƒczy∏a studia wy˝sze na dowolnym kierunku
(specjalnoÊci) i studia podyplomowe lub kurs
kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej
odpowiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
5) ukoƒczy∏a zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w spe-
cjalnoÊci innej ni˝ wymieniona w pkt 3 i kurs kwa-
lifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpo-
wiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów.
4. Kwalifikacje do prowadzenia zaj´ç wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która
ukoƒczy∏a:
1) studia magisterskie na kierunku psychologia albo
studia wy˝sze na kierunku pedagogika lub peda-
gogika specjalna, w zakresie wczesnego wspoma-
gania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowa-
nie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na kierunku psychologia albo
studia wy˝sze na kierunku pedagogika lub peda-
gogika specjalna, a ponadto ukoƒczy∏a studia po-
dyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pe-
dagogiczne.
5. Kwalifikacje do nauczania j´zyków obcych
w przedszkolach specjalnych i szko∏ach specjalnych
posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do
nauczania j´zyków obcych w danym typie szko∏y,
okreÊlone w § 11 ust. 2—4.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela w przedszkolach specjalnych, szko∏ach podsta-
wowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szko-
∏ach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych
oÊrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych
oÊrodkach wychowawczych, dla dzieci i m∏odzie˝y
z niepe∏nosprawnoÊciami niewymienionymi w ust. 1,
posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do
zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu,
danym typie szko∏y lub rodzaju placówki, okreÊlone
w § 2—5, a ponadto ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze na kierunku pedagogika lub peda-
gogika specjalna w zakresie odpowiednim do nie-
pe∏nosprawnoÊci uczniów lub
§ 15. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wy-
chowawcy w m∏odzie˝owych oÊrodkach wychowaw-
czych i m∏odzie˝owych oÊrodkach socjoterapii posia-
da osoba, która ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji lub socjote-
rapii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso-
cjalizacja lub socjoterapia, lub
178135758.005.png
Dziennik Ustaw Nr 50
— 4608 —
Poz. 400
3) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊ-
ci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny
w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii oraz po-
siada przygotowanie pedagogiczne, lub
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wycho-
wawcy w zak∏adach poprawczych dla nieletnich
z upoÊledzeniem umys∏owym posiada osoba, która
ukoƒczy∏a:
4) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal-
noÊci i kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji
lub socjoterapii.
1) studia wy˝sze w zakresie oligofrenopedagogiki
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci oli-
gofrenopedagogika, lub
3) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊ-
ci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny
w zakresie oligofrenopedagogiki oraz posiada przy-
gotowanie pedagogiczne, lub
§ 16. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela w szko∏ach wchodzàcych w sk∏ad m∏odzie-
˝owych oÊrodków wychowawczych i m∏odzie˝owych
oÊrodków socjoterapii posiada osoba, która ma kwa-
lifikacje wymagane do zajmowania stanowiska na-
uczyciela w danym typie szko∏y, okreÊlone w § 2—5,
a ponadto ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji lub socjote-
rapii lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso-
cjalizacja lub socjoterapia, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za-
kresie resocjalizacji lub socjoterapii.
4) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal-
noÊci i kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofreno-
pedagogiki.
§ 19. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela-psychologa w szko∏ach i placówkach, o któ-
rych mowa w § 2—4, 14, 15, 17 i 18, posiada osoba,
która ukoƒczy∏a studia magisterskie na kierunku psy-
chologia w specjalnoÊci odpowiadajàcej prowadzo-
nym zaj´ciom lub posiada dyplom magistra filozofii
chrzeÊcijaƒskiej, o którym mowa w art. 63 ust. 1 usta-
wy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa
i samorzàdzie zawodowym psychologów (Dz. U.
Nr 73, poz. 763 i Nr 154, poz. 1798 oraz z 2009 r. Nr 22,
poz. 120), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
§ 17. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska
nauczyciela w szko∏ach w zak∏adach poprawczych
i schroniskach dla nieletnich posiada osoba, która ma
kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska
nauczyciela w danym typie szko∏y, okreÊlone w § 2—4,
6 i 11, a ponadto ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso-
cjalizacja, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za-
kresie resocjalizacji.
§ 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska na-
uczyciela-pedagoga w szko∏ach i placówkach, o któ-
rych mowa w § 2, posiada osoba, która ukoƒczy∏a:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w spe-
cjalnoÊci odpowiadajàcej prowadzonym zaj´ciom
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska wycho-
wawcy w zak∏adach poprawczych i schroniskach dla
nieletnich posiada osoba, która ukoƒczy∏a:
1) studia wy˝sze w zakresie resocjalizacji oraz posia-
da przygotowanie pedagogiczne lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci reso-
cjalizacja, lub
3) studia wy˝sze na dowolnym kierunku (specjalnoÊ-
ci) i studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny
w zakresie resocjalizacji oraz posiada przygotowa-
nie pedagogiczne, lub
4) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w dowolnej specjal-
noÊci i kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji.
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i stu-
dia podyplomowe w zakresie prowadzonych zaj´ç
oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela-pedagoga w szko∏ach i placówkach, o których
mowa w § 3 i 4, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje okreÊlone w ust. 1 lub
2) ukoƒczy∏a:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku pedago-
gika w specjalnoÊci odpowiadajàcej prowadzo-
nym zaj´ciom oraz posiada przygotowanie pe-
dagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na dowolnym kie-
runku (specjalnoÊci) i studia podyplomowe
z zakresu prowadzonych zaj´ç oraz posiada
przygotowanie pedagogiczne.
§ 18. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska
nauczyciela w szko∏ach w zak∏adach poprawczych dla
nieletnich z upoÊledzeniem umys∏owym posiada oso-
ba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania
stanowiska nauczyciela w danym typie szko∏y, okreÊ-
lone w § 2—4, 6 i 11, a ponadto ukoƒczy∏a:
3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczy-
ciela-pedagoga w szko∏ach i placówkach, o których
mowa w § 14, 15, 17 i 18, posiada osoba, która:
1) studia wy˝sze w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) zak∏ad kszta∏cenia nauczycieli w specjalnoÊci oli-
gofrenopedagogika, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w za-
kresie oligofrenopedagogiki.
1) ma kwalifikacje okreÊlone w ust. 1 lub 2, a ponad-
to ukoƒczy∏a studia podyplomowe lub kurs kwali-
fikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpo-
wiedniej do niepe∏nosprawnoÊci uczniów lub ro-
dzaju placówki, lub
178135758.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin