+3. NADESZŁA JESIEŃ (15.IX – 19.IX)
SPOSOBY REALIZACJI
PUNKT Z PODST. PROGRAMOWEJ
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
1. Zapoznanie się z oznakami nadchodzącej jesieni na podstawie wiersza H. Zdzitowieckiej pt. „Gdzie jesteś jesieni?”
- wysłuchanie treści wiersza i rozmowa na temat utworu;
- oglądanie kosza z darami jesieni;
- poznanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących jesieni;
- układanie kasztanów według wzorów narysowanych na tablicy;
2. Zabawa dydaktyczna „Co ma w koszu pani jesień?” – odnajdywanie oznak i darów jesieni spośród innych obrazków
- zestaw zabaw i ćwiczeń kształtujących koordynację ruchową i orientację
II / 8
- uważnie słucha wiersza
- zna wybrane oznaki jesieni
- poszerza zasób słownictwa o nowe wyrazy
- rozwija percepcję wzrokową
- potrafi odpowiednio dopasować poszczególne elementy
- kształtuje prawidłową postawę ciała
1 Zapoznanie się z nazwami niektórych drzew i ich owoców (dąb, klon, kasztanowiec, jarzębina)
- słuchanie wiersza W. Broniewskiego pt. „Liście”
- prezentacja różnych rodzajów liści;
- rozmowa na temat treści wiersza;
- segregowanie liści w czasie zabawy „Z jakiego drzewa pochodzi ten owoc”;
2. Rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych o tematyce jesiennej;
- podział nazw wyrazów na sylaby;
- ćwiczenia logopedyczna na podstawie opowiadania „O języczku Wędrowni –
czku”;
- zabawa „Ile sylab tyle kasztanów”;
- wypełnianie plasteliną konturów jarzębiny
I / 1, I / 2, I / 3, I / 6, I / 8,
I / 11, II / 1, II / 9
- zna nazwy wybranych drzew
- z uwagą słucha wiersza
- zna przyczynę zmiany barwy liści
- ćwiczy spostrzegawczość
- przyporządkowuje liście do rożnych owoców drzew leśnych
- potrafi rozwiązać zagadkę
- dzieli wyrazy na sylaby
- ćwiczy artykulację mowy
- liczy w zakresie sześciu
1. Poznanie nazw wybranych grzybów jadalnych;
- rozmowa na temat „Jak zbieramy grzyby”
- podanie sposobów spożycia grzybów;
- lepienie wybranych grzybów z plasteliny
- zabawa dydaktyczna „Ile tu jest grzybów” – przeliczanie i porównywanie zawartości poszczególnych koszy
- zabawa „O którym grzybku myślę”
2. Zabawa dydaktyczna „Głosy lasu”
- wymienienie nazw zwierząt żyjących w lesie
- poznanie zwierząt zapadających w sen zimowy
- ćwiczenia rytmizujące nazwy zwierząt
- naśladowanie głosów wydawanych przez leśne zwierzęta
I / 1, I / 2, I / 4, II / 1, II / 5, II / 10
I / 11, II / 9
- poznaje nazwy niektórych grzybów jadalnych i trujących
- wypowiada się forum grupy
- doskonali sprawność manualną
- ćwiczy przeliczanie w zakresie sześciu
- zna zwierzęta zamieszkujące w lesie
- potrafi wymienić zwierzęta zapadające w sen zimowy
- naśladuje glosy zwierząt
1. Zapoznanie z treścią piosenki pt. „Pod jesiennym jaworem”
- rozmowa na temat treści piosenki
- wyjaśnienie słowa „chomikować”
- zabawa ruchowa przy piosence
- nauka piosenki fragmentami metodą ze słuchu;
2. Układanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń
- kolorowanie rysunków, wycinanie i układanie biegu wydarzeń
- nadanie tytułu
- zabawa ruchowa „Zbieranie kasztanów”
I / 4, II / 8, II / 9, II / 10
I / 10, II / 8
- słucha treści piosenki
- potrafi zapamiętać tekst
- ustala ciąg zdarzeń
- potrafi opowiedzieć historyjkę
- wykonuje polecenia nauczyciela
- prawidłowo reaguje na odpowiedni sygnał
1. Poznanie pojęcia „głoska”
- zabawa dydaktyczna „Co słyszysz na początku nazwy obrazka”
- określenie pierwszej głoski w nazwach poszczególnych obrazków
- ćwiczenia logopedyczne
2. Słuchanie wiersza G. Karasiewicz – Zajączkowskiej pt. „Dwie kieszenie”
- ...
Jarek7791