Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Temat: Kłótnia rzek
ZAGADNIENIE: Długość, kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości
„Kto cię woła” – zabawa integracyjna
CEL: wytworzenie miłej atmosfery zabawy, zdyscyplinowanie grupy
Dzieci siedzą w kręgu, jedno dziecko jest na środku, ma zasłonięte oczy i odgaduje, które dziecko go woła
Cicho , cicho dookoła
Zgadnij Olu kto cię woła? (imię dziecka na środku koła)
„Klap, klap” – zabawa logorytmiczna
CEL: wzmacnianie świadomości prawej strony ciała
Siedząc w kręgu uderzamy się o kolana, o ręce sąsiada, o podłogę itp.
Klap, klap ,klap…. /3 – krotnie klapiemy dłońmi o kolana
Prawa ręka robi tak … /osoba prowadząca zabawę wykonuję jakiś gest, dzieci
naśladują gest
Zabawę można urozmaicić dodając inne gesty np. lewa noga robi tak, prawy łokieć robi tak itp.
„Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa
CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała
Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np.
prawa ręka do prawej, lewy bok do lewego. Na hasło: Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie
„Kłótnia rzek” – słuchanie wiersza J. Brzechwy
CEL: porównywanie i szacowanie długości
Przygotowujemy kilka wstążek (są to rzeki)
1. przeliczamy rzeki, ustalamy czy są jednakowej długości, najpierw na „oko”, potem porównujemy przykładając jedną do drugiej
2. wybieramy dwie tej samej długości i jedną z nich zwijamy, składamy, zawiązujemy – pytamy czy zmieniła się długość którejś z porównywanych.
KŁÓTNIA RZEK
Jaki powód rzeki miały, że się nagle posprzeczały
I tak długo trwały w gniewie, tego nikt naprawdę nie wie.
Ponoć pierwsza rzekła Warta, że jest Noteć nic niewarta,
Warcie na to rzekła Odra, że jest głupia i niedobra.
Wtedy padły słowa Wieprza: - sama tez nie jesteś lepsza!
Wieprza znów skarciła Raba: - oby cię wypiła żaba!
Na to się odezwie Nida: - tobie samej też się przyda!
Biebrza na to rzecze grzecznie: - mówisz rzeko niedorzecznie.
Jak nie skoczy San na Biebrzę:- sama wciąż u Narwi żebrze,
A dla innych niełaskawa! – San a głupi! – rzekła Skawa.
I tak trwały kłótnie długie Sanu z Sołą, Wieprza z Bugiem,
Ledwie coś tam powie która a już Nysa a już Bzura,
A już Odra czy Barycza wszystkie wady jej wylicza.
To się tak sprzykrzyło Wiśle, że im rzekła po namyśle:
- Drogie rzeki biorąc ściśle waszych słów naprawdę szkoda –
Przecież to jest wszystko woda! Jednakowy los nas czeka
w morze wpadnie każda rzeka.
Gdy tak rzekła mądra Wisła, cała zwada zaraz prysła.
„Wstążki” – zabawa logiczna
CEL: mierzenie długości krokami, klockiem, centymetrem (krawieckim, murarskim)
Rozkładamy wstążki różnej długości na dywanie, dzieci mierzą stopami, centymetrem. Ustalamy ich długość. Każde dziecko mierzy wstążkę klockiem, ustalamy długość (ile zmieściło się klocków)
Możemy klockami zmierzyć stolik, krokami długość dywanu itp.
„Ważny wyraz” – kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny, mały
CEL: utrwalenie nazw palców dłoni, przeliczanie liczebnikami porządkowymi
Utrwalamy słowa, wykonując przy tym określone gesty. (piosenka nr 13, cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).
Mam pięć paluszków u ręki prawej /dzieci poruszają paluszkami prawej ręki
I pięć paluszków u ręki lewej /poruszają paluszkami lewej ręki
Pięć to nie dużo, ale wystarczy /podnosimy ręce do góry ruchami obrotowymi
Do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy /dzieci zwijają dłonie w pięści i
Po nim serdeczny na końcu mały. /wysuwają kolejno palce
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty jak przy przeliczaniu
Na końcu piąty trochę nieśmiały
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: doskonalenie ruchów ręki i ciągłości linii w elementach literopodobnych
Dzieci rysują po śladach zaczarowane linie faliste, karta nr I – 19.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· wiersz
· piosenka i melodia
· centymetr krawiecki, murarski
· niebieskie wstążki – rzeki
· karty pracy
1
Jarek7791