Wychowanie w przedszkolu 03.2010.pdf

(3411 KB) Pobierz
okladki__wych_fizyczne
indeks 381640
nr 3 MARZEC 2010 682 (LXIII) CENA 13,50 zł (VAT 0%)
CZASOPISMO DLA NAUCZYCIELI
Oswoić
emocje
Śladami
Chopina
Aktywność
dzieci
334343694.005.png 334343694.006.png 334343694.007.png
334343694.008.png
Spis treści
Pedagogika Psychologia Organizacja
4 Jolanta Andrzejewska – Przedszkole rozwija aktywność dziecka
Drodzy Czytelnicy!
Ludzie Miejsca Wydarzenia
12 Wirginia Borodzicz – Półwiecze koncertów Cioci Jadzi
16 Janusz Mechanisz – Fryderyk Chopin 2010
Czy przedszkole rozwija aktywność
dziecka?
Na ten ważny problem współczesnej
edukacji najmłodszych zwraca uwagę dr
Jolanta Andrzejewska. W artykule otwie-
rającym numer pisze między innymi:
„Wyzwaniem współczesnej edukacji
przedszkolnej jest zmiana myślenia
o dziecku. Obecnie należy postrzegać
dziecko jako autonomiczny, aktywny
podmiot poznający świat i swoje możli-
wości. Dziecko przychodząc do przed-
szkola chce poznawać nową wiedzę i na-
bywać oraz doskonalić umiejętności”.
Temat twórczej aktywności dziecka
w okresie przedszkolnym podejmuje też
Dorota Dziedziewicz w artykule „Pytać,
nie pytać – oto jest pytanie!” Autorka do-
wodzi, że dobre pytania, stanowiące po-
most między nauczaniem a uczeniem się,
to esencja dobrej edukacji. Rolą nauczy-
cieli przedszkoli powinno być zachęcanie
dzieci do podejmowania samodzielnych
prób rozwiązywania problemów wynika-
jących z codziennych sytuacji życiowych,
zabaw czy zajęć i stwarzanie takich oka-
zji edukacyjnych, które umożliwią zada-
wanie pytań i wykorzystanie wcześniej
przyswojonych wiadomości dla badania
nowych problemów.
W numerze zamieszczamy wiele przy-
kładów zajęć i zabaw podejmujących tę
tematykę. Podajemy również wyniki kon-
kursu „Baw się ze mną, zagraj ze mną
– zabawy i gry dydaktyczne”. Serdecznie
dziękujemy wszystkim nauczycielkom,
które nadesłały prace konkursowe.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli
20 Danuta Elsner – Temat wiosennej pory
22 Dorota Dziedziewicz – Pytać nie pytać – oto jest pytanie!
Ze świata
27 Monika Miňová – Edukacja przedszkolna na Słowacji
Zabawy Zajęcia Scenariusze
30 Ewa Skwarka – Oswoić emocje
35 Beata Koszewska –Zabawy z gazetami
37 Halina Załęska – „Korale” i inne zabawy
38 Małgorzata Woźniak – Muzykoterapia
41 Lidia Kołodziej – Wędrówki śladami Fryderyka Chopina
43 ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU
– Baw się ze mną, zagraj ze mną
Zielone światło dla sześciolatka
44 Renata Stawczyk-Mizińska – Badanie obiegu wody
w przyrodzie
46 Beata Musielak – Praca kompensacyjno-wyrównawcza
50 Igor Buszkowski – Zróbmy takie zabawki
W domu i w przedszkolu
51 Małgorzata Maria Zieziulewicz – Czym rodzice straszą dzieci?
Panorama edukacji
54 H.R. – Klub Przyjaciół Twórczości Zdzisława Witwickiego
56 Urszula Nadolna – Dzień Białej Laski w przedszkolu
58 Anna Pniewska – Serce za uśmiech...
Wśród książek
59 T. D. – Książka Roku 2009. Nagrody IBBY
60 Ewa Brańska – O wspieraniu rozwoju kompetencji
komunikacyjnych dzieci
Listy do redakcji
62 J.S. – Wyrównywanie szans edukacyjnych?
Życzymy przyjemnej lektury
Posłuchajmy, zaśpiewajmy
65 Marzec-Czarodziej
Redakcja
Wychowanie w Przedszkolu
CZASOPISMO DLA NAUCZYCIELI
Zdjęcie na okładce: PAP
Nr 3 Marzec 2010 682 (LXIII) indeks 381640 nakład 7000 egz. CENA zł 13,50 (VAT 0%)
ko mi tet re dak cyj ny Kry sty na Aszyk, Ewa Brań ska, Sa bi na Guz, Elż bie ta Jasz czy szyn, Ma ria Kie lar -Tur ska (prze wod ni czą ca), Kry sty -
na Ka miń ska, Cze sła wa Ko nar ska, Kry sty na Lu bo mir ska, Ja dwi ga Lu bo wiec ka, He le na Prus -Wi śniew ska, Han na Usiel ska -Pta szek,
Ka ta rzy na Żeli chow ska
re dak cja Małgorzata Narożnik (redaktor naczelna), Te re sa Dziu rzyń ska, Ana tol Prze my sław Pi ja now ski, Han na Ra tyń ska
ad res re dak cji 01–194 Warszawa, ul. Młynarska 8/12, tel. 022 244 84 79, faks 022 244 84 76, przedszkole@raabe.com.pl
Re dak cja nie zwra ca na de sła nych ma te ria łów i za strze ga so bie pra wo for mal nych zmian w tre ści ar ty ku łów; nie od po wia da za treść
płat nych re klam.
wy daw ca Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o., ul. Młynarska 8/12, 01–194 Warszawa, tel. 022 244 84 00, faks 022 244 84 20,
raabe@raabe.com.pl, www.raabe.com.pl, NIP 526-13-49-514, REGON 011864960, Zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st.
Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy KRS, KRS 0000118704, Wysokość Kapitału Zakładowego: 50.000 PLN pre zes za -
rzą du: Mi chał Wło dar czyk, dyrektor wydawniczy: Józef Szewczyk, tel. 022 244 84 70, faks 022 244 84 11, j.szewczyk@raabe.com.pl,
dział ob słu gi klien ta: tel. 022 244 84 11, prenumerata@raabe.com.pl, dyrektor mar ke tingu: An na Gry czew ska, a.gry czew ska@ra -
abe.com.pl, kol por taż: Anna Niepiekło, tel. 022 244 84 78, faks 022 244 84 76, a.niepieklo@raabe.com.pl, re kla ma An drzej Idziak,
tel. 022 244 84 77, faks 022 244 84 76, kom. 0 692 277 761, reklama@raabe.com.pl, skład i ła ma nie Ve ga de sign, druk i oprawa Pa -
bia nic kie Za kła dy Gra ficz ne SA, 95–200 Pa bia ni ce, ul. Pio tra Skar gi 40/42
Zapraszamy na naszą stronę internetową: www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl i www.edupress.pl
Czasopisma
Pedagogiczne
luty 2010
3
334343694.001.png
Pedagogika
Psychologia
Organizacja
Przedszkole rozwija
aktywność dziecka
JOLANTA ANDRZEJEWSKA
edukacji, niezmiennie hołduje działalno-
ści celowej, intencjonalnej, kierowanej przez
nauczyciela. Preferuje nauczanie, gdzie bodź-
cem jest zadanie podane przez nauczyciela,
awychowanek jest motywowany zewnętrznie
i nie ma poczucia przydatności gromadzonej
wiedzy i umiejętności w „normalnym” życiu.
Dziecko/uczeń jest najczęściej odbiorcą wie-
dzy naukowej przekazywanej metodami po-
dającymi (np. opowiadanie, pokaz, instrukcja,
objaśnianie, opis) do jego świadomości przez
nauczyciela realizującego narzucony, ze-
wnętrzny, w stosunku do aktualnej ciekawości
poznawczej dziecka, program nauczania. Ta
praktyka może i prowadzi do anomii wycho-
wanka, rozchwiania systemu jego wartości
(uczę się dla rodziców, nauczyciela, oceny,
pochwały), braku wiary we własne siły, nie-
podejmowania prób rozwiązywania proble-
mów o charakterze niestandardowych i przyj-
mowania postawy biernej w sytuacjach mało
znanych lub niepowtarzalnych.
Znaczącym problemem edukacji dziecka
w przedszkolu jest akcentowanie w praktyce
oświatowej procesu nauczania i niedocenia-
nie procesu uczenia się wychowanka. Dlatego
zmiany we współczesnym systemie edukacji
małego dziecka powinny być oparte na kilku
założeniach:
1. Dziecko jest podmiotem aktywnym w po-
znawaniu świata.
2. Dziecko jest podmiotem uczącym się, któ-
ry samodzielnie gromadzi doświadczenia,
szuka i przetwarza informacje płynące
z różnych źródeł, interpretuje fakty i wyko-
rzystuje doświadczenia w praktyce.
3. Rolą nauczyciela jest tworzenie szeroko ro-
zumianego środowiska edukacyjnego umo-
żliwiającego powstawanie w dziecku zmian
rozwojowych zgodnych z jego potencjałem.
Dziecko jako aktywny podmiot
Wyzwaniem współczesnej edukacji przed-
szkolnej jest zmiana myślenia o dziecku.
Obecnie należy postrzegać dziecko jako auto-
nomiczny, aktywny podmiot poznający świat
i swoje możliwości.
Dziecko przychodząc do przedszkola chce
poznawać nową wiedzę i nabywać oraz do-
skonalić umiejętności. Przedszkolak w grupie
rówieśniczej chce być autentycznie aktyw-
nym, czynnym, chce mieć moc sprawczą i tę
wolę akcentuje – Ja sam! Wychowanek pra-
gnie mieć poczucie wolności i możliwości wy-
boru drogi poznawania świata i sposobów
rozwiązania zadań, wyboru środowiska mate-
rialnego umożliwiającego konstruowanie wie-
dzy i doskonalenie umiejętności, wyboru osób
wspierających proces jego uczenia się.
4
Wychowanie w Przedszkolu nr 3
P raktyka oświatowa, na różnych szczeblach
334343694.002.png
 
Pedagogika
Psychologia
Organizacja
Dziecko ma naturę badacza, człowieka do-
ciekliwego, ustawicznie poszukuje nowości,
przeskakuje od jednej do innej aktywności.
Na bazie wcześniejszych i nowych doświad-
czeń tworzy/konstruuje w swoim umyśle no-
we pojęcia, idee, pomysły, wiedzę, poglądy,
reguły, zasady i strategie. Przez cały dzień ak-
tywności przetwarza różnorodne informacje,
selekcjonuje je, rozwiązuje problemy prak-
tyczne i społeczne, przewiduje konsekwencje
niektórych działań, tworzy scenariusze i mo-
dele postępowania oraz podejmuje decyzje.
Ciężko „pracuje”, aby: zdobyć wiedzę o świe-
cie, uporządkować ją, określić zależności
przyczynowo-skutkowe, umieścić poznaną
wiedzę w określonej przestrzeni, czasie, kul-
turze (wartości poznawcze, etyczne, ontycz-
ne, estetyczne) lub naturze. Proces uczenia się
uwikłany jest w dziecięcy egocentryzm, opie-
ra się na indywidualnych ścieżkach doświad-
czeń i odbywa się w toku działania.
Przyjęcie tezy, iż „dziecko jest aktywne
w rozwoju i rozwija się przez społeczne do-
świadczenia” wyznacza specjalne zadania
i funkcje dla placówek oświatowych. Stąd
przedszkole w procesie edukacji dziecka ma
za zadanie umożliwić mu aktywny rozwój.
Dobra edukacja ma pomóc dziecku w: kre-
owaniu autonomicznej tożsamości powiąza-
nej z określoną kulturą i rodziną; rozwijaniu
samodzielności; poznawaniu świata i posze-
rzaniu perspektyw poznawczych; poznawa-
niu i pełnieniu ról społecznych; przygotowa-
niu do podjęcia pracy i funkcjonowaniu
w zorganizowanym społeczeństwie; pozna-
waniu powinności obywatelskich; „kształto-
waniu świadomości prawnej”, odróżnianiu
dobra od zła; przygotowaniu do współdziała-
nia w grupach rówieśniczych i pracy na rzecz
innych; tworzeniu więzi z krajem i narodem
przez poznanie języka, tradycji, kultury, histo-
rii; uświadamianiu problemów globalnych
współczesnej cywilizacji (np. ekologii) i aktyw-
nym kreowaniu otoczenia społecznego i przy-
rodniczego.
Dziecko w procesie edukacji w przedszko-
lu ma za zadanie rozwinąć wszystkie swoje
obecne i potencjalne możliwości, a także indy-
widualne zdolności . Uczenie się dziecka od-
bywa się przez doświadczenie społeczne
w kontaktach z partnerskim nauczycielem, ro-
dzicami, rówieśnikami i innymi osobami zna-
czącymi. Osoby znaczące są zawsze autoryte-
tami dla dziecka i wpływają na podejmowane
przez niego formy zachowania i decyzje.
Dziecko jako podmiot
uczący się
Centralną kategorią pojęciową i wyzwa-
niem współczesnej praktyki edukacyjnej jest
uczenie się wychowanka. Uczenie się jest
procesem konstruowania, interpretowania,
modyfikowania osobistych reprezentacji świa-
ta w sytuacyjnym i kulturowym kontekście.
Wyróżnia się trzy rodzaje uczenia się dzie-
ci w przedszkolu: spontaniczne, spontanicz-
no-reaktywne, reaktywne. W przedszkolu
uczące się dziecko korzysta z osobistej wiedzy
o świecie i buduje nową wiedzę podczas wza-
jemnych relacji z dorosłym. Dlatego uczenie
się dziecka to strukturalizowanie i restruktura-
lizowanie osobistych doświadczeń.
Zdaniem Fromma, w przypadku autentycz-
nej aktywności, człowiek postrzega siebie jako
podmiot czynny, posiadający moc sprawczą,
„świadomość i wolę decyzji”, bierze pod uwa-
gę możliwość własnego rozwoju.
Współczesna edukacja przedszkolna po-
winna zmodyfikować podejście do dziecka.
Wychowanek głównie z podmiotu nauczane-
go przez nauczyciela powinien stać się pod-
miotem przede wszystkim aktywnie uczącym
się przy czynnym, zamierzonym i ważnym
współudziale nauczyciela. Dziecko z „kolek-
cjonera wiedzy” podawanej przez innych po-
winno stać się wychowankiem szukającym
i przetwarzającym informacje, interpretują-
cym fakty, wykorzystującym wiedzę do ucze-
nia się.
Przyjęcie innego stanowiska względem
dziecka i jego działania wyznacza jednocze-
śnie nowe zadania dla nauczyciela i warunku-
je inną organizację pracy w przedszkolu, np.
odejście od zajęć o charakterze podającym
w kierunku zajęć o charakterze problemo-
wym, okazji edukacyjnych, projektów eduka-
marzec 2010
5
334343694.003.png 334343694.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin