katalog kursów 2010-2011.pdf

(1273 KB) Pobierz
Microsoft Word - katalog_2010_11
Katalog kursów
na rok akad. 2010/2011
Instytut Psychologii UJ
693819425.001.png
POZIOM A
2
Wprowadzenie do psychologii
prof. dr hab. Edward Nęcka
A01-I
ECTS 7
Ogólny cel kursu:
Celem kursu jest zaznajomienie studentów I roku z podstawowymi
pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Studenci poznają
"z lotu ptaka" całą psychologię, a więc problematykę poznawczą,
emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych,
społeczną i związaną z zastosowaniem psychologii w praktyce.
Podstawową ideą kursu nie jest jednak przekazanie szczegółowej
wiedzy, lecz ukazanie specyfiki myślenia psychologicznego. Szczególną
rolą tego kursu jest ukazanie, czym różni się psychologia jako nauka od
innych źródeł wiedzy o zachowaniu i psychice, i pod jakim względem
przewyższa te alternatywne źródła, a pod jakim względem im ustępuje.
Termin:
Wykład:
pn. 15.00-16.30
Ćwiczenia:
S
pn. 8.00-9.30, s. 4
pn. 9.45-11.15, s. 4
pn. 11.30-13.00, s. 4
pt. 8.00-9.30, s. 4
pt. 11.30-13.00, s. 4
pt. 13.15-14.45, s. 4
N
pn. 16.45-18.15, s. 4
wt. 13.15-14.45, s. 4
wt. 15.00-16.30, s. 4
wt. 18.30-20.00, s. 4
pt. 15.00-16.30, s. 4
pt. 16.45-18.15, s. 4
Problematyka:
1. Psychologia jako nauka;
2. Spostrzeganie;
3. Uwaga i świadomość;
4. Uczenie się;
5. Emocje i stres;
6. Motywacja;
7. Myślenie;
8. Pamięć;
9. Rozwój psychiczny człowieka;
10. Język i komunikowanie się;
11. Różnice indywidualne, temperament i osobowość;
12. Inteligencja i style poznawcze;
13. Jednostka wobec społeczności;
14. Zaburzenia zachowania;
15. Etyczne aspekty psychologii.
S - termin dla studiów
stacjonarnych;
N - termin dla studiów
niestacjonarnych;
i - sala przy ul. Ingardena 6.
Sposób realizacji:
Wykład - systematyczny przegląd zagadnień.
Ćwiczenia - analiza tekstu podręcznika.
Spodziewany efekt:
Opanowanie podstaw psychologii w stopniu umożliwiającym dalsze
studiowanie oraz czytanie ze zrozumieniem literatury psychologicznej.
Forma zajęć:
Wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin.
Forma zaliczenia:
Obecność obowiązkowa.
Egzamin testowy.
3
693819425.002.png
Biologiczne mechanizmy zachowania I. Anatomia funkcjonalna mózgu
prof. dr hab. Jan Kaiser
A02a-I
ECTS 7
Ogólny cel kursu:
Celem dydaktycznym kursu jest udostępnienie studentom wiedzy na
temat funkcji i budowy mózgu.
Problematyka:
W trakcie kursu przedstawione zostaną, w formie wykładu, podstawowe
wiadomości na temat funkcji mózgu, rozpatrywanej na tzw. poziomie
integracyjnym. Chodzi tu w szczególności o mózgowe mechanizmy
percepcji, czynności motorycznych, emocji, pamięci i mowy. Źródłem
wiedzy na ten temat są badania na zwierzętach metodą eksperymentu
laboratoryjnego oraz eksperymentalna i kliniczna neuropsychologia.
Charakterystyczną cechą wspólną tych badań jest określenie, na
podstawie zmian w zachowaniu, funkcjonalnych skutków uszkodzenia
lub stymulacji określonych struktur mózgowych. Opanowanie na
poziomie zadowalającym powyższych zagadnień wymaga podstawowej
wiedzy w zakresie anatomii i fizjologii układu nerwowego. Zagadnienia
te będą tematyką ćwiczeń.
Sposób realizacji:
Spodziewany efekt:
Efektem kursu będzie uzyskanie elementarnej wiedzy na temat
funkcjonowania i budowy ośrodkowego i obwodowego układu
nerwowego.
Termin:
Wykład:
S
pt. 9.45-11.15, s. 331
N
wt. 16.45-18.15, s. 238
Ćwiczenia:
S
pn. 9.45-11.15, s. 607i
pn. 11.30-13.00, s. 607i
pn. 13.15-14.45, s. 607i
śr. 11.30-13.00, s. 607i
czw. 9.45-11.15, s. 607i
czw. 11.30-13.00, s. 607i
N
wt. 13.15-14.45, s. 607i
wt. 15.00-16.30, s. 607i
wt. 18.30-20.00, s. 607i
śr. 13.15-14.45, s. 607i
śr. 15.00-16.30, s. 607i
czw. 15.00-16.30, s. 607i
Forma zajęć:
Wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin.
Forma zaliczenia:
Obecność obowiązkowa.
Egzamin testowy.
S - termin dla studiów
stacjonarnych;
N - termin dla studiów
niestacjonarnych;
i - sala przy ul. Ingardena 6.
4
693819425.003.png
Biologiczne mechanizmy zachowania II. Mózgowe mechanizmy
funkcji psychicznych
prof. dr hab. Jan Kaiser
Ogólny cel kursu:
Celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów z mechanizmami
podstawowych funkcji psychicznych.
Problematyka:
W trakcie kursu omówione zostaną następujące zagadnienia:
- fizjologiczny substrat procesów percepcji, pamięci, emocji, uczenia się
oraz mowy;
- fizjologiczny mechanizm reakcji motorycznych oraz mózgowa
organizacja ruchów dowolnych.
Uwzględnione zostaną także zagadnienia asymetrii czynnościowej półkul
mózgowych oraz rola integracyjnych mechanizmów działania mózgu w
przebiegu złożonych procesów poznawczych.
Sposób realizacji:
A02b-II
ECTS 5
Termin:
S
pn. 9.45-11.15, s. 607i
pn. 11.30-13.00, s. 607i
pn. 13.15-14.45, s. 607i
czw. 9.45-11.15, s. 607i
czw. 11.30-13.00, s. 607i
czw. 13.15-14.45, s. 607i
N
wt. 13.15-14.45, s. 607i
wt. 18.30-20.00, s. 607i
śr. 13.15-14.45, s. 607i
śr. 16.45-18.15, s. 607i
śr. 18.30-20.00, s. 607i
czw. 15.00-16.30, s. 607i
Spodziewany efekt:
Efektem kursu będzie przybliżenie studentom zagadnienia relacji
pomiędzy zachowaniem a procesami zachodzącymi w strukturach
układu nerwowego.
Forma zajęć:
Konwersatorium 30 godzin.
S - termin dla studiów
stacjonarnych;
N - termin dla studiów
niestacjonarnych;
i - sala przy ul. Ingardena 6.
Forma zaliczenia:
Obecność obowiązkowa.
Egzamin testowy.
5
693819425.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin