Maj 2009.doc

(119 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –

OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE VII DZIECI 6 – LETNICH

NA MIESIĄC – MAJ – 2009 r.

 

 

 

TEMATYKA :

 

I   TYDZIEŃ                            -              Czym zajmują się strażacy.

II  TYDZIEŃ              -              Lubimy zwierzęta domowe i dzikie. 

III TYDZIEŃ              -              Mama, mamusia, mateńka.

IV TYDZIEŃ              -              Lubimy książeczki.

 

 

 

 

 

                                                                                    Opracowała :

                                                       Anna Szeremeta

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Czym zajmują się strażacy.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

 

§        Oglądanie pokazu zorganizowanego przez Ochotniczą Straż Pożarną – zapoznanie z pracą strażaka. Ogląda samochód strażacki, wyposażenie, słucha objaśnień komendanta Straży Pożarnej, zadaje pytania na interesujące go tematy.

 

§        Historyjka obrazkowa do opowiadania Cz. Janczarskiego pt. „Jak Wojtek został strażakiem”- wyraża i uzasadnia własny sąd o czynach i zachowaniach bohatera.

 

§        Opowiadanie twórcze w oparciu o cykl ilustracji pt. „Nieostrożna Hania”. Uświadamia sobie konieczność przestrzegania zakazów i nakazów związanych z ogniem i zapałkami.

 

§        „Dzielni strażacy”- uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania nakazów i zakazów związanych z ogniem i zapałkami na podstawie rozmowy oraz ilustracji. Potrafi swobodnie rozmawiać na temat ilustracji przedstawiającej strażaków, rozwiązuje poprawnie zagadki, zna przyczyny powstawania pożarów, wie, jak należy się zachowywać, aby nie dopuścić do ich powstawania

 

§        „Jaki numer?” – utrwalenie numer ważnych telefonów, pod które należy dzwonić, gdy zagraża niebezpieczeństwo.  Zna ważne numery telefoniczne.

 

§        Ćwiczenia w czytaniu tekstu  ( własne opracowanie komputerowe)

 

§        Zapoznanie dzieci z pieniędzmi o nominałach 1zł, 2zł, 5zł, 10zł. Dodawanie            i odejmowanie liczb w zakresie 10 z wykorzystaniem pieniędzy. Zna nominały pieniężne i potrafi nimi się posługiwać.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§        Zestaw ćwiczeń porannych nr 34 (wł.) – pobudzanie narządów wewnętrznych do intensywniejszego działania.

 

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XVII (wł.) P : gazety M.: tor przeszkódRozwijanie skoczności, zwinności, szybkości i celowości poprzez zabawy              i ćwiczenia, przestrzeganie zasad sportowej rywalizacji.                                                                                                                                              

 

§        Zabawy ruchowe: 

 

       - Zabawa z elem. ćwiczeń oddechowych „Gasimy pożar” – doskonalenie płynności ruchu

- Zabawa z elem. biegu „Jedzie straż”.

- Zabawa „Szorujemy plecy” z użyciem lasek gimnastycznych.

 

§        Zestaw zabaw ruchowych – w ogrodzie przedszkolnym, z elementami współzawodnictwa. Opracowanie własne. Bawi się w ogrodzie przedszkolnym przestrzegając zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa.

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§        Słuchanie piosenki pt. „Straż pożarna” (płyta „Moje 5 lat”, cz.2) – dobieranie akompaniamentu do refrenu piosenki.

 

§        „Nasze ulubione piosenki” - śpiewanie znanych fragmentów piosenek. Śpiewa znane, lubiane piosenki, zna ich tekst i melodię.

 

§        ,,Słuchamy bębenka’’- odtwarzanie liczby słyszanych dźwięków za pomocą zbioru krążków. Umie przeliczyć liczbę usłyszanych uderzeń bębenka i przedstawić je za pomocą krążków.

 

§        Słuchanie „ciszy” – określa rodzaj dźwięku, cel źródła, odległość.

 

§        Śpiewanie piosenek na Dzień Rodzica – próbuje zapamiętać słowa i melodię nowych piosenek: „Tato, tato”; „Chcę twój portret namalować”.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§        Praca strażaka”- malowanie farbami plakatowymi. Rozwija swoją inwencję twórczą i pomysłowość.

 

§        „Drabina strażacka” – układanie z patyczków. Układa równo i symetrycznie patyczki i tworzy z nich drabinę.

 

§        „Samochód strażacki” – wycinanie z kolorowego papieru. Wykonuje samochód strażacki wg wzoru, przestrzegając kolejnych etapów pracy. Doskonali sprawność i umiejętność manualną, rozwija pomysłowość.

 

§        „Dokończ wzór” tworzenie kompozycji rytmicznych - dorysowywanie przez siebie wymyślonych kształtów. Rysuje dalszy ciąg rozpoczętego wzoru, pamięta o jego rytmiczności.

 

§        „Hełm strażacki” – wysypywanie szablonu hełmu piaskiem. Ukazuje możliwości wykorzystania piasku w pracy plastycznej, zwraca uwagę na jego sypkość i budowę ziarnistą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Lubimy zwierzęta domowe i dzikie.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§        Grupowanie zwierząt na: domowe i nie domowe. Rozpoznaje zwierzęta na podstawie fragmentów ich ciała. Systematyzuje dotychczasowe wiadomości na temat zwierząt domowych, hodowlanych, dzikich i mieszkających w zoo. Czyta teksty ze zrozumieniem

 

§        Zabawa słowna „Jakim zwierzęciem chciałbym być i dlaczego?”. Słuchanie wiersza pt. „Marzenie” – układanie zagadek o własnych zwierzętach. Przekazuje informacje na temat sprawowanej nad nimi opieki i obowiązkach jakie się z tym wiążą.

 

§        Czytanie tekstu – rozmowa na temat słów, które brzmią tak samo, a oznaczają coś innego: klucz (do otwierania czegoś, klucz ptaków, itp.). Przyporządkowuje określone cechy zwierząt, np. wierny jak...pies.

 

§        Słuchanie wiersza pt. „Dziesięć piłek”. Porządkowanie piłek, np. według wzorów. Doskonalenie umiejętności liczenia, budowania działań w zakresie dostępnym dziecku. Doskonali pojęcia matematyczne; przelicza zbiory wzrastające, malejące - od strony lewej do prawej i od prawej do lewej, od dołu do góry i od góry do dołu; rozumie, że każda liczba ma swoje miejsce w zbiorze; stosuje liczebniki główne i porządkowe.

 

§        Pojemności płynów – ustalanie stałości płynu przy obserwowanych zmianach w wyglądzie. Porównywanie pojemności – poziom wody w naczyniu – doświadczenia.

 

§        Od piosenki do literki – „Wróbel”, „Róża” – wg M. Bogdanowicz (MDS) zapoznanie z literą „ó”, „Ó”. Podejmuje próby samodzielnego pisania na kartkach ćwiczeń. Zapamiętuje nową literę i wykorzystuje ją w wyrazach.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§        Zestaw ćwiczeń porannych nr 35  (wł.) – rozwijanie spostrzegawczości, odwagi, doskonalenie dokładności  i odpowiedzialności przy wykonywaniu zadań. 

 

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XVII  (wł.) (powt.) P : gazety M.: tor przeszkód. Rozwijanie skoczności, zwinności, szybkości i celowości poprzez zabawy i ćwiczenia, przestrzeganie zasad sportowej rywalizacji.                                                                                                                                              

 

§        Zabawy ruchowe: 

 

- w parach „Papuga” naśladowanie ruchów i gestów partnera.

- z elem. biegu „Gąski”, „Spacer gąsek”.

- z elementami podskoku „Duże piłki – małe piłki

 

§        Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Podejmowanie obserwacji przyrodniczych – w ich toku poznawanie życia zwierząt, dostrzeganie ich roli w przyrodzie.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§        Nauka tekstu i melodii piosenki pt. „Gąski”. Śpiew z podziałem na zespoły. Ćwiczenia ortofoniczne. Rytmicznie powtarza tekst: szeptem, cicho, głośno, staccato, legato, wolno, szybko.

 

§        Nauka piosenki pt. „Dżungla”, ilustrowanie gestami i odgłosami treści opowiadania, zabawa ruchowa. Śpiewa piosenkę z zastosowaniem zmian dynamiki i tempa. Rozwija kreatywność skojarzeniową, językową, wzrokową, muzyczną.

 

§        Zagadki słuchowe „Jakie to zwierzę i gdzie ono żyje?”. Potrafi naśladować głosy różnych zwierząt. Doskonali spostrzegawczość analizatorów wzrokowego, słuchowego wykonując ćwiczenia dodatkowo zaplanowane przez nauczyciela

 

§        Zabawy twórcze z piłkami przy muzycznym akompaniamencie. Wystukuje rytm do wybranego fragmentu piosenki. Dowolna improwizacja do muzyki z użyciem piłek.

 

§        Taniec integracyjny „Baranki” – wg ped. i anim. Klanzy. Budzi wiarę we własne możliwości muzyczne. Estetycznie porusza się do słuchanej muzyki.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§        Wspólna praca plastyczna „Dżungla”. Sprawnie posługuje się nożyczkami, doskonali sprawności manualne dłoni, odczuwa satysfakcję z prezentowania wytworów własnej działalności plastyczno – konstrukcyjnej.

 

§        Ćwiczenia grafomotoryczne z szablonami zwierząt. Umiejętność wodzenia po śladzie ręką opartą lub uniesioną.

 

§        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin