Plan zajęć wychowawczo- profilaktycznych ,,Spójrz inaczej”
Klasa II
Cele:
- kształtowanie umiejętności obcowania z ludźmi
- dostrzeganie i szanowanie potrzeb otoczenia
- rozwijanie zdolności emocjonalnego wczuwania się w odczucia innych osób
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć i otwartego ich wyrażania
- zwiększanie poczucia własnej wartości
- zrozumienie wartości zdrowia i konieczności troszczenia się o siebie
Temat zajęć
Cele
Materiały
Przebieg spotkania
1. Jesteśmy podobni
Dostrzeganie i akceptowanie podobieństw i różnic między sobą i innymi ludźmi
Arkusze papieru pakowego, mazaki
1.Powitanie
2.Komórki do wynajęcia.
3.W czym jesteśmy podobni.
4. Rundka
2. To właśnie Ja
Dostrzeganie własnej wyjątkowości i niepowtarzalności
Papier rysunkowy, tusz, zdjęcia dzieci, kredki, pisaki, dziurkacz
1. Rozmowa w kręgu na temat różnic w wyglądzie twarzy, dłoni, koloru oczu i włosów, zachowania i upodobań.
2.Wyglą kciuka i linii papilarnych.
3. Wykonanie pierwszej strony książeczki ,, To właśnie Ja”.
4. Przedstawianie się.
3. ,,Książeczka o mnie”
Uświadomienie sobie własnej tożsamości
Papier rysunkowy, kredki, pisaki, dziurkacz, nici do łączenia kartek
1.Wykonanie książeczki- dziurkowanie i łączenie kartek.
2.Ustalenie tytułów kolejnych stron książeczki.
3. Ilustrowanie stron.
4. Jesteśmy niepowtarzalni.
Dostrzeganie własnej wyjątkowości, wskazanie cech, które o tym decydują
Koła z kartonu, dziurkacz, tasiemka
1.Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia słów,, wyjątkowy” i ,,niepowtarzalny”.
2. Omawianie cech lub czynności, które stanowią o wyjątkowości dzieci.
3.Wyjaśnienie źródła wiedzy dzieci.
4. Medal ,,Jestem niepowtarzalny”.
5. Omówienie ,,Książeczki o mnie”
Dostrzeganie własnej wyjątkowości
Wykonane książeczki
1. Rozmowa w kręgu na temat sposobu omówienia książeczek.
2. Omawianie książeczek.
6. Moje sukcesy
Uświadomienie sobie swoich mocnych stron i umiejętność mówienia o nich
pisaki, arkusze papieru pakowego, dyplomy
1. Wyjaśnienie pojęcia,, sukces”.
2. Zaznaczanie na arkuszach papieru sukcesów dzieci w domu, szkole, w kontaktach z innymi.
3. Dyplom ,, Mój sukces”.
7. Kiedy czuję się ważny
Umiejętność wskazania sytuacji, w których dzieci czują się ważne
Papier pakowy, mazaki
1.Rozmowa w kręgu na temat ,, Co to znaczy, że ktoś czuje się ważny”.
2.Wypisanie na papierze sytuacji, w których dzieci czują się ważne.
3.Zapisanie zachowań innych osób, które pokazują dzieciom, że są ważne,
4. Dymek komiksowy.
5.Skok do środka koła.
8. Przeżywamy różne uczucia
Uświadomienie sobie swoich uczuć, akceptowanie uczuć przeżywanych przez inne osoby
Papier pakowy, pisaki, twarze z papieru wyrażające różne uczucia, tekst opowiadania
1.Różne uczucia- przedstawianie mimiką .
2. Wysłuchanie opowiadania, rozmowa na jego temat z wykorzystaniem papierowych twarzy.
3. Dokańczanie zdań.
9. Możemy radzić sobie w trudnych sytuacjach
Uświadomienie sobie, że uczucia się zmieniają
Papier rysunkowy
1.Omawianie wydarzeń, które miały miejsce w życiu dzieci, uczuć, które im towarzyszyły.
2.Rozmowa o tym, jak radzić sobie z takimi sytuacjami.
3. Pan Smutny i Pan Zadowolony- drama.
4. Rozmowa na temat sposobów zmiany nastrojów i uczuć.
10. Czasami się kłócimy
Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami: bójkami i kłótniami
Papier pakowy, rysunek poglądowy
1. Głosowanie.
2.Wypowiedzi na temat rysunku poglądowego ,, Bójka”.
3. Rozmowa na temat konfliktów, jak się kończą, czy wpływają na relacje pomiędzy dziećmi.
11. Dokuczanie
Uświadomienie sobie przez dzieci tego, dlaczego ludzie dokuczają i jak można rozwiązywać takie sytuacje
Tekst opowiadania
1.Wysłuchanie krótkiego opowiadania.
2. Propozycje zakończenia opowiadania.
3. Koniec dokuczania.
4. Rundka.
12. Skarżenie
Zrozumienie problemu skarżenia, umiejętność radzenia sobie ze skarżeniem
1.Wysłuchanie opowiadania.
2.Rozmowa na temat opowiadania.
3. Wspólne ułożenie listy ,, Jak sobie radzić ze skarżeniem?”
13. Mój ,, dobry dzień”
Umiejętność dostrzegania sytuacji sprawiających radość
Papier rysunkowy, kredki, pisaki
1. Rozmowa w kręgu- opisywanie dobrego dnia.
2.Przedstawianie za pomocą rysunków dobrego dnia.
3. Wystawa prac, omówienie rysunków.
14. Mój ,, zły dzień”
Uświadomienie sobie, jakie sytuacje wpływają źle na samopoczucie i jak sobie z tym radzić
1. Rozmowa w kręgu na temat dni, w których dzieci czuły się źle.
2.Próby ustalenia sposobu zamiany złego dnia w dobry dzień.
3. Wykonanie rysunków o tym co wpłynęło na zmianę złego dnia na dobry dzień.
15. Czasem czujemy się odrzuceni.
Rozumienie przez dzieci sytuacji odrzucenia lub pozostawienia i radzenia sobie z nimi
Arkusze papieru, pisaki
1. Wysłuchanie opowiadania.
2.Dyskusja na temat opowiadania, różne warianty zakończenia.
3.Rozmowa o tym jak ludzie mogą sobie pomagać, gdy są niedostrzegani, pozostawieni.
Blok tematyczny II . Uczestnictwo w grupie.
1. W rodzinie sobie wzajemnie pomagamy
Uświadomienie sobie przez dzieci, że mogą wpływać na to, co dzieje się w domu i na atmosferę panującą w nim
Kredki, pisaki, papier rysunkowy, nożyczki, wzór dłoni
1. Rozmowa w kręgu na temat tego jak dzieci pomagają w domu, kto z ich powodu czuje się szczęśliwy.
2. Rysunek ,, Pomocna dłoń”.
2. Rodzina, z której pochodzę
Budowanie przez dzieci swojej tożsamości i poczucia wspólnoty z własną rodziną
Rysunek pomocniczy, kredki , fotografie przyniesione przez dzieci
1.Rozmowa z dziećmi na temat idei drzewa genealogicznego.
...
Filizanka_Snu