Kunowski Podstawy współczesnej pedagogiki.rtf

(1183 KB) Pobierz
Podstawy wspó³czesnej pedagogiki

Podstawy współczesnej pedagogiki


 

Seria WYCHOWANIE

 

Być dojrzałym

Szukam przyjaciół

 

 

Podstawy współczesnej pedagogiki

STEFAN KUNOWSKI

 

Podstawy współczesnej pedagogiki

~ J /!·'J

 

WYDAWNICTWO SALEZJAŃSKIE Warszawa 1993


Redakcja ks. Roman Szpakowski sdb Maria D. Śpiewakowska

Publikacja dotowana przez KBN

© by Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa

ISBN 83-85528-Ol-X

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Przedmowa do wydania drugiego Przedmowa do wydania pierwszego Wprowadzenie

W.vkazdwki bibliograficzne

CZĘŚĆ I. WSTĘP DO PEDAGOGIKI JAKO NAUKI fto~dz. I Znaczenie współczesne wychowania

1. Zjawiska przemian w wychowaniu 2. Rola i funkcje wychowania

3. Społeczne znaczenie wychowania ~uxdz. II Pojęcie pedagogiki jako nauki

1. Podstawowe terminy i nazwy zjawisk 2. Wyrazy pochodne w pedagogice

3. Określenie charakteru naukowego pedagogiki ~®sdz. III Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk 1. Rozwój naukowy pedagogiki

2. Działy współczesnej pedagogiki

3. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk ~ttxclz. IV Metody badań pedagogicznych

1. Źródła pedagogiki i ich opracowanie

2. Przyrodnicze metody badania w pedagogice

3. Humanistyczne metody badania w pedagogice ~nydz. V Nauki współpracujące z pedagogiką

1. Nauki historyczne w pedagogice 2. Nauki empiryczne w pedagogice

3. Nauki światopoglądowe w pedagogice W,vkazówki bibliograftczne do części I

7 10 13 15

19 20 21 23 25 25 29 32 35 35 37 39 42 42 44 46 49 52 55 60

63

CZĘŚĆ II. PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA WSPÓŁCZESNE SYSTEMY WYCHOWANIA

~ozdz. I Geneza współczesnych systemów wychowawczych . . . . . . . 70 1. Rozwój kapitalizmu i jego skutki . . . . . . . . . . . 70 2. Ruchy społeczno-polityczne XIX wieku a kwestia robotnicza . . 73 3. Rozdział systemów wychowawczych . . . . . . . . . . 76

S


              Rozdz. II Charakterystyka współczesnych systemów wychowania . . .              . . 80

              1. Konieczność nowej orientacji w wychowaniu . . . . .              . . 80

              2. Pojęcie nowoczesnego systemu wychowania i jego budowa .              . . 83

              3. Źródła zróżnicowania systemów wychowawczych . . . .              . . 88

              Rozdz. III System chrześcijański wychowania . . . . . . . . .              . . 94

              1. Założenia systemu chrześcijańskiego . . . . . . . .              . . 94

              2. Ideologia współczesnego wychowania chrześcijańskiego . .              . . 98

              3. Doktryna wychowawcza Kościoła . . . . . . . . .              . . 104

              Rozdz. IV System wychowania liberalnego . . . . . . . . . .              . . 108

1. Geneza i rozwój systemu . . . . . . . . . . . .              . . 108

              2. Podstawy organizacyjne i zasady systemu liberalnego . .              . . 113

              3. Ideologia systemu liberalnego wychowania . . . . . .              . . 116

              Rozdz. V System socjalistyczny wychowania . . . . . . . . . .              . . 123

              1. Geneza i rozwój systemu . . . . . . . . . . . .              . . 123

              2. Założenia systemu wychowania socjalistycznego . . . .              . . 130

              3. Ideologia systemu wychowania socjalistycznego . . . .              . . 136

              Wskazówki bibliograficzne do części ll . . . . . . . . . . . .              . . 151

CZĘŚĆ III. PEDAGOGIKA TEORETYCZNA PROCES WYCHOWAWCZEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA

              Rozdz. I Pojęcie wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . .              164

              I. Zjawisko rozwoju wychowawczego . . . . . . . . . . .              164

              2. Określenie wychowania . . . . . . . . . . . . . .              166

              3. Składniki (dynamizmy) wychowania . . . . . . . . . .              171

              Rozdz. II Istota wychowania jako wytworu . . . . . . . . . . . .              181

              I. Trzy możliwości w wychowaniu . . . . . . . . . . . .              I81

              2. Czynniki rozwojowe człowieka . . . . . . . . . . . .              185

              3. Dwu- i trójczynnikowe teorie rozwoju . . . . . . . . .              187

              Rozdz. Ill Wychowanie jako rozwój biosu . . . . . . . . . . . .              194

              1. Teoria warstwicowa rozwoju człowieka . . . . . . . . .              194

              2. Rozwojowe formy życiowe . . . . . . . . . . . . .              203

              3. Struktury rozwojowe człowieka . . . . . . . . . . . .              215

              Rozdz. IV Wychowanie jako wpływ sytuacji społecznych etosu . . . . .              228

              I. Znaczenie środowiska w wychowaniu . . . . . . . . . .              228

              2. Sytuacje wychowawcze . . . . . . . . . . . . . . .              237

              3. Morale sytuacji społecznych etosu . . . . . . . . .              240

              Rozdz. V Wychowanie jako urabianie przez działanie agonu . . . . .              245

              1. Zadania i funkcje wychowawców . . . . . . . . .              245

              2. Zasadnicze czynności wychowawcze . . . . . . . .              253

              3. Współpraca wychowawcza jako warunek ak ummnm4ci dri:~iania agonu              256

              Wskazówki bibliograficzne do części III . . . .              260

 

 

 

PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO

 

Polska pedagogika początku lat 90-tych znajduje się w stanie kry­~y®u. Widoczne są intensywne i - by tak rzec - gorączkowe poszu­ltiwania dróg wyjścia z istniejącej sytuacji. Zadanie to prowadzi do ~ipytań pierwszych": jaki jest przedmiot, cel i rola nauk pedagogicz­~ych w naszym kraju po upadku komunizmu?

W dyskusji na ten temat udział biorą naukowcy-teoretycy, peda­~edzy-praktycy, a także przedstawiciele środowisk społecznych, kul­turalnych czy wyznaniowych. Widoczne są tu dwie główne tendencje. ~lerwsza ma charakter rozliczeniowy, dotyczy tzw. pedagogiki socjalis­fycznej i jej czołowych przedstawicieli. Drugi kierunek - to poszukiwa­~fle teoretycznych i społecznych fundamentów dla "nowej pedagogiki". ~N~ród różnych orientacji i poglądów, które występują na tym polu, nie ptak haseł tzw. nowej lewicy, neomarksizmu, postmodernizmu czy Mchu New Age. Stąd też niekiedy nowe rozwiązania sprowadzają się ~v istocie do przyjmowania i powielenia wyeksploatowanych czy też ~~skrystalizowanych podstaw myślenia o pedagogice.

Istnieje też inne niebezpieczeństwo. Pedagogika stoi dziś w obliczu iaiewu literatury typu praktycznego, poradnikowego. Wydawnictwa te ~®ncentrują się na pytaniu: jak wychowywać? W przeważającej mierze odpowiedź na tę kwestię jest niepełna, co gorsza - opiera się na płytkiej ~cjotechnice, działaniu obliczonym na tani, szybki sukces praktyczny. ladami i gotowymi receptami służą w tej mierze zarówno liczne tłu­maczenia obcych wydawnictw, jak i książki rodzimych autorów. Ta socjotechniczna propozycja zaadresowana jest do szerokiego grona ~tibiorców. Kokietuje nauczycieli, wychowawców, organizatorów edu­kacji pozaszkolnej, jak i rodziców, a nawet - kandydatów do roli ojca ~xy matki.

Jak dotąd, brak w naszej literaturze systematycznego i pełnego, na nowo opracowanego zarysu pedagogiki. Luki tej nie wypełniają spora­

6 7


dycznie ukazujące się książki. Są one, jak już zaznaczono, albo wyrazem określonej, partykularnej ideologii, wąskiej opcji teoretycznej, albo też koncentrują się na wybranym fragmencie nauki o wychowaniu. Tym bardziej niewystarczające są ciekawe skądinąd i wartościowe, ale przyczynkowe wypowiedzi o pedagogice i wychowaniu, publikowane na łamach fachowej prasy.

W tej sytuacji, która trafnie bywa określana mianem "wychowania na rozdrożu", ze wszech miar uzasadniona jest propozycja wznowienia znanej książki Stefana Kunowskiego Podstawy wspólczesnej pedagogiki. Wydawnictwo to było w swoim czasie bestselerem czytelniczym. Silnie wspierało niemarksistowskie przyczółki polskiej pedagogiki. Zajęło waż­ne i trwałe miejsce w procesie kształcenia pedagogów na różnych szczeb­lach edukacji. I co ważniejsze, nadal może i powinno pełnić to swoje zadanie.

O wysokiej wartości książki Stefana Kunowskiego wypowiadało się wielu specjalistów. Walory te pomyślnie przeszły próbę czasu. Aktual­ność tego dzieła wiąże się głównie z prezentowanym przez Autora typem pedagogicznego myślenia, szerokim zakresem i wyczerpującym charak­terem książki oraz z jej mistrzostwem formalnym.

Dla Stefana Kunowskiego pedagogika jest przede wszystkim nauką o człowieku, a wychowanie - wspomaganiem rozwoju osoby ludzkiej. Ta podmiotowa perspektywa widoczna jest w każdej z trzech części prezentowanej książki: - we wstępie do pedagogiki, w charakterystyce współczesnych systemów wychowania oraz w części poświęconej peda­gogice teoretycznej. Pierwsze dwa fragmenty książki mają charakter analityczno-sprawozdawczy, fragment trzeci - to próba autorskiej prezentacji wychowania chrześcijańskiego.

Stefan Kunowski w żadnym miejscu swojej publikacji nie podsuwa Czytelnikowi określonych wyborów, nie narzuca swoich preferencji. Rzeczowo i precyzyjnie przedstawia wybrane idee, stanowiska i teorie pedagogiczne. Mówi o ludziach, środowiskach i instytucjach zajmują­cych się nauką o wychowańcu. Autor w słowach pełnych taktu i tole­rancji skupia uwagę na głównych reprezentantach opisywanej proble­matyki. Nie brak tu liberałów, marksistów czy przedstawicieli pedago­giki chrześcijańskiej. Przeprowadzone analizy opierają się na głębo­kiej znajomości zagadnienia. Obejmują - obok prac pedagogicznych - także literaturę filozoficzną, psychologicin~t «rur teksty z zakresu historii wychowania. W parze z tym idiic r.wi4riuść i jasność wywodu.

~c>dkreślić wypada także niegdysiejszą elegancję tego pisarstwa, które ~aie być wzorem dla dzisiejszych twórców.

Książka Stefana Kunowskiego Podstawy wspólczesnej pedagogiki prowadzi w świat takich wartości, jak m.in. miłość, prawda, wolność j fruwa człowieka oraz demokracja. Wyrastające z tych fundamentów yY~chowanie stawia przed pedagogiem poważne zadania. Wykraczają ~pe poza osobę wychowanka - obejmują cały jego świat; występują po­

granicę dnia dzisiejszego - kierują się w stronę przyszłych wymia­CrtSw życia. Jest to "pedagogika zaufania". Dostrzega i dowartościo­lVUje to, co jest, rozwija istniejące siły i możliwości, buduje nadzieję ~lowieka.

Dr hab. Wiestaw Theiss

9


PRZEDMOWA DO WYDANIA PIERWSZEGO

Z radością i poczuciem spelnionego obowiązku wobec niezapom­nianego Profesora oddajemy do rąk czytelnika jego ostatnią książkę. "Podstawy wspólczesnej pedagogiki " to synteza przemyśleń Profesora Stefana Kunowskiego (1909-1977) - wybitnego uczonego, twórcy te­oretycznych koncepcji wychowania chrześcijańskiego, zaslużonego na­uczyciela akademickiego.

Ogromna erudycja Autora, poparta porównawczą i krytycz­ną analizą literatury filozoficznej, psychologicznej, socjologicznej, dotyczącej różnych systemów wychowawczych, pozwolila mu na opracowanie obszernej monografii, dającej wielostronny wgląd w strukturę i problemy naukowe pedagogiki. Wyklad zawarty w tej monografii jest tak systematyczny, logiczny i zwarty, że może być równocześnie uznany za podręcznik akademicki o dużej wartości dy­daktycznej.

Precyzyjne, a równocześnie oryginalne wyjaśnienia terminologicz­ne, naukoznawcze i metodologiczne Autora, są punktem wyjścia do szczególowego opracowania pedagogiki porównawczej. Stanowi ona temat drugiej części książki. Zawarte w niej omówienie genezy wspól­czesnych systemów wychowania oraz analiza systemów chrześcijań­skiego, liberalnego i socjalistycznego są przykladem kompetentnego i obiektywnego prezentowania różnych zalożeń, poglądów i postaw, mających istotne znaczenie dla poszczególnych ideologii wychowa­nia i systemów pedagogicznych. Pedagogika porównawcza w ujęciu Profesora Kunowskiego jest opracowana w oparciu o źródla poparte faktami i stanowi zwartą calość. W interpretacji Autor stosuje metodę analityczno-krytyczną, jakkolwiek rezygnuje z dyskusji i oceny róż­nych stanowisk i kierunków. Prezentuje jednak jasno swój pogląd naukowy, pisząc o doktrynie wychowawczej Kościola i o systemie

~lr~chowania chrześcijańskiego. Przyjmuje mianowicie zalożenia pe­ogiki katolickiej, podkreślając jej wartość moralną i spoleczną. W części trzeciej swojej pracy Autor rozwija bardziej szczególowo

              ~ncepcjg wychowania chrześcijańskiego. Punktem wyjścia jest tu               ~y Analna, nawiązująca do teorii warstwicowej Xessena, teoria               t~cesu wychowawczego rozwoju czlowieka. Profesor Kunowski zna­              iMte rozbudowuje teorię warstwicową, opracowując szczególowo               twój struktury światopoglądowej i podkreślając chrystocentryzm

~to naczelny cel wychowania. Koncepcja wychowania jako rozwój su, a następnie etosu i wreszcie agosu, wprowadzenie pojęcia "losu"

              ~e czynnika ksztaltującego czlowieka, podkreślenie wspólpracy               _ ~~howanka jako warunku skutecznego wychowania, to oryginalne,               asadnione teoretycznie i plodne praktycznie poglądy Profesora.               ~o idealem jest - jak pisze - integracja wszystkich dzialań wy­              ®wawczych do najwyższej funkcji Kościola w duchu Chrystusa.

              wyjaśnia dalej - rozwijając koncepcję wychowania chrześcijańskiego               ~~pką rolę spelniają poszczególne funkcje wychowania w perspektywie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin