OSIĄGNIĘĆ DYDAKTYCZNYCH UCZNIÓW
klasy I w edukacji wczesnoszkolnej
1. Mówienie i słuchanie
Punkty podstawy programowej
Poszczególne oceny cyfrowe otrzymuje uczeń, który:
2
3
4
5
6
1.1.a
1.1a, 1.1b
1.1a
1.1.c
1.3.c
1.3.a,b
· na pytania odpowiada najczęściej jednym wyrazem
· ma problemy z wyrażeniem myśli w rozmowie
· często nie słucha i nie rozumie wypowiedzi innych
· ukierunkowany pytaniami przedstawi treść wysłuchanego tekstu
· wygłasza krótkie wiersze z pamięci przy pomocy nauczyciela
· nie wyraża chęci uczestnictwa w zabawie teatralnej, nie posługuje się rekwizytami w odgrywanych scenkach
· wypowiada się na dany temat w formie prostych zdań
· czasami ma problemy z wyrażeniem myśli i uczuć w rozmowie
· słucha i chce zrozumieć co przekazują
· opowiada samodzielnie treść wysłuchanego tekstu , czasami myli kolejność zdarzeń
· wygłaszając wiersze z pamięci popełnia nieliczne pomyłki
· czasem uczestniczy w zabawie teatralnej, posługuje się rekwizytami
· chętnie wypowiada się na podane tematy w formie zdań rozwiniętych
· zazwyczaj wyraża myśli i uczucia w rozmowie
· słucha i zazwyczaj rozumie wypowiedzi innych
· opowiada samodzielnie treść wysłuchanego tekstu używając prostych zdań
· recytuje wiersze z pamięci z odpowiednią intonacją
· uczestniczy w zabawie teatralnej, posługuje się rekwizytami ilustruje gestem zachowania
· wypowiada się zdaniami rozwiniętymi, często złożonymi
· potrafi samodzielnie wyrazić myśli i uczucia w rozmowie
· słucha i rozumie wypowiedzi innych
· samodzielnie opowiada wysłuchane treści , używając zdań rozwiniętych
· interpretuje wygłaszane teksty z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa i pauz
· uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje gestem zachowania, posługuje się rekwizytami
· samodzielnie tworzy wypowiedzi bogate w treść
· zwraca uwagę na poprawność wypowiedzi swoich i innych
· potrafi obronić własne zdanie
· wykazuje wysoką kulturę słowa
· z własnej inicjatywy uczy się wierszy na pamięć, bierze udział w konkursach recytatorskich
oraz zabawie teatralnej
2. Pisanie
1.2.c
· myli podobne litery , nie zwraca uwagi na prawidłowe połączenia liter w wyrazach
· nieprawidłowo rozmieszcza wyrazy w liniaturze , nie rozdziela wyrazów w zdaniach , pisze niestarannie
· przepisuje teksty popełniając liczne błędy
· próbuje pisać z pamięci wyrazy
· ma problemy ze sformułowaniem i zapisaniem zdania na określony temat
· odtwarza kształty liter , stara się dbać o poprawność graficzną pisma
· na ogół poprawnie rozmieszcza wyrazy w zdaniach, niekiedy popełnia błędy , stara się dbać o estetykę pisma
· przy przepisywaniu popełnia błędy
· pisze z pamięci często popełniając błędy
· układa i zapisuje krótkie proste zdania na określony temat
· poprawnie pisze litery , dba o poprawność graficzną pisma
· prawidłowo rozmieszcza wyrazy w zdaniach , pisze starannie i czytelnie
· przepisując popełnia nieliczne błędy
· w pisaniu z pamięci popełnia nieliczne błędy
· układa proste zdania na określony temat
· prawidłowo odtwarza kształty liter i ich połączenia w wyrazach pisze w dobrym tempie
· poprawnie pisze wyrazy w liniaturze i właściwie rozmieszcza tekst na stronie , pisze starannie, kształtnie i estetycznie
· przepisuje poprawnie teksty
· pisze bezbłędnie z pamięci
· potrafi samodzielnie ułożyć i zapisać zdania na określony temat
· dba o estetykę ćwiczeń i zeszytów, pisze bez pomyłek i poprawek w bardzo dobrym tempie
· pisze bezbłędnie teksty ortograficznie, bierze udział w konkursach ortograficznych
3. Czytanie
1.2.b
1.2.e
1.2.d
· czasem robi błędy w analizie i syntezie słuchowo-wzrokowej wyrazów , czyta głoskując proste , krótkie wyrazy , czyta w bardzo wolnym tempie
· ma trudności ze zrozumieniem czytanych tekstów,
· czyta fragmenty lektur
· próbuje różnicować określenia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, ma kłopoty z nazywaniem i rozpoznawaniem niektórych
· dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej krótkich wyrazów , czyta teksty drukowane sylabami , przy tekstach pisanych głoskuje , czyta poprawnie dłuższe wyrazy , czyta w wolnym tempie
· czyta cicho z częściowym zrozumieniem proste , krótkie teksty
· czyta lektury wskazane przez nauczyciela
· różnicuje określenia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, czasami popełnia błędy
· uczeń dokonuje analizy i syntezy wyrazów , czyta globalnie pojedyncze wyrazy pisane i drukowane , czyta poprawnie i płynnie , czyta w dobrym tempie
· czyta cicho ze zrozumieniem proste teksty
· chętnie czyta lektury i inne książki
· rozpoznaje określenia: : wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie
· czyta globalnie wyrazy, zdania oraz teksty drukowane i pisane , czyta poprawnie , płynnie i wyraziście , czyta w bardzo dobrym tempie
· czyta cicho ze zrozumieniem , w pełni rozumie czytany tekst
· chętnie czyta książki i czasopisma dziecięce
· posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie
· czyta bezbłędnie teksty nowe stosuje modulację głosu
· jest aktywnym czytelnikiem biblioteki
...
joly