Proces Dydaktyczny - Wojciech Woźnica.pdf

(3847 KB) Pobierz
697760514 UNPDF
Proces dydaktyczny jako związek 
nauczania i uczenia się 
Wojciech Woźnica 
697760514.004.png
Uczenie się 
(Tomaszewski 1998) 
•  w ujęciu potocznym:  
termin “uczenie się” najczęściej pojmowany jest 
jako czynność będąca przedmiotem uczenia się.  
Z czynnością związany jest, gdy podejmujemy 
działanie, aby opanować daną umiejętność. 
•  wg psychologów:  “uczenie się” występuje wtedy, 
gdy w procesie indywidualnych doświadczeń  
u jednostki zachodzą względnie trwałe zmiany  
w zachowaniu (za: Włodarski, Matczak 1987) 
697760514.005.png
Uczenie się może być czynnością zamierzoną  
lub niezamierzoną  (Tomaszewski 1998) 
697760514.006.png
Uczenie się 
(Kupisiewicz 2005) 
CECHY 
Planowość, systematyczność (w wypadku uczenia się okazjonalnego, 
przypadkowego, cechy te nie występują), aktywność uczącego się 
podmiotu, “ukierunkowanie na wynik” 
PRZYCZYNY  Dostatecznie silne motywy, np.chęć zaspokojenia określonych potrzeb 
poznawczych, wykonanie takiego lub innego zadania 
SKUTKI  Nabycie przez uczący się podmiot pewnych wiadomości, umiejętnośći  
i nawyków jako podstawa modyfikacji dotychczasowych form 
zachowania lub ukształtowania form nowych 
PRZEDMIOT  Rzeczywistość przyrodnicza, społeczna, techniczna i kulturowa 
697760514.007.png 697760514.001.png 697760514.002.png
Uczenie się 
(Kupisiewicz 2005) 
•  “uczenie się” jest procesem nabywania przez 
uczący się podmiot określonych wiadomości, 
umiejętnosci i nawyków, wpływających na 
jego zachowanie, a końcowe wyniki tego 
procesu zależą w znacznej mierze od 
motywacji i aktywności. Proces ten dokonuje 
się w toku bezpośredniego i pośredniego 
poznawania rzeczywistości. 
697760514.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin