niewiadomska - HAZARD.doc

(163 KB) Pobierz

HAZARD

I.                    Hazard i hazardziści:

1.       Wyjaśnienie pojęc:

Hazard (według słownika J. Polskiego)- to ryzykowne przedsięwzięcie, którego wynik zależy wyłącznie od przypadku; dotyczy to zwłaszcza gier o pieniądze.

Gry hazardowe to rodzaj czynności, których rezultat powoduje zysk lub stratę materialną uczestnika, które zależą wyłącznie lub prawie wyłącznie od przypadku. Pierwszym elementem hazardu jest losowośc. Drugą cechą pozwalającą zaliczyc daną grę do hazardu jest fakt, że można w efekcie zyskac lub stracic pieniądze albo inne dobra materialne.

3 wyróżniki pozwalające zaliczyc daną aktywnośc do gier losowych:

·         Możliwośc uzyskania wygranej

·         Wygrana jest niezależna od umiejętności gracza

·         Wygrana jest zależna od przypadku oraz szczegółowych regół

Zakłady wzajemne- są to zakłady o wygrane pieniądze, polegające na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt albo zaistnienie różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokośc wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek (totalizatory) lub od umówionego miedzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę stosunku wpłaty do wygranej (bukmacherstwo).

2.       Rodzaje gier losowych:

RULETKA: Współczesna ruletka ma rodowód francuski- za jej wynalazcę uznaje się siedemnastowiecznego matematyka i filozofa Blaise’a Pascal’a, który stworzył podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Ruletka stała się bardzo popularna w XIXw.

Ruletka to tzw. „gra czystej szansy”- osoba nie konkuruje z inną osobą, ale z mechanicznym urzadzeniem, które losuje jeden z numerów umieszczonych na obracającym się kole.

Cechy ruletki:

·         Losowośc

·         Dynamizm

·         Uniwersalnośc

·         Prostota reguł i zasad

·         Odrobina snobizmu- koło do gry w ruletkę ma w sobie trochę magii sławnego Monte Carlo nawet jak stoi w nędznej spelunie.

Dwa główne rodzaje ruletki:

·         Ruletka francuska (klasyczna)

·         Ruletka amerykańska

POKER:  Jako pierwszy wspomniał o pokerze Jonathan H. Green w 1834r. Opisał on zasady „gry oszukiwania”, która była wówczas popularna na statkach pływających po rzece Missisipi.  Współcześnie poker jest dokładnie regulowany przez prawo, a miejsca przeznaczone do gry- to przede wszystkim kasyna.

W pokera może grac od 2 do 12 osób, zwykle jest to 7 graczy. Zestawy kart, które można uzyskac w tej grze, są  następujące:

·         Poker królewski- dziesiątka, walet, dama, król i as w jednym kolorze. Jest to najrzadsza i najsilniejsza kombinacja. Prawdopodobieństwo uzyskania 1: 649739

·         Poker- 5 kolejnych kart w tym samym kolorze. Prawdopodobieństwo wynosi 1: 72192

·         Kareta- 4 karty o tej samej wartości(np. 4 damy). Prawdopodobieństwo wynosi 1: 4164

·         Full- 3 karty o tej samej wartości i 2 inne jednakowe karty. Prawdopodobieństwo wynosi 1:693

·         Kolor- 5 kart w tym samym kolorze, które nie są kolejnymi kartami. Prawdopodobieństwo wynosi 1: 508

·         Strit- 5 kart o różnych kolorach ale ułożonych po kolei.

·         Trójka- 3 karty tej samej wartości. Prawdopodobieństwo wynosi 1: 46

·         Dwie pary- 2 pary kart o jednakowej wartości. Prawdopodobieństwo wynosi 1: 20

·         Para- dwie karty tej samej wartości

·         Wysoka karta- każdy układ kart, który nie kwalifikuje się do powyższych układów.

Trzy podstawowe kategorie pokera:

·         Draw Poker (poker dobierany)

·         Stud Poker

·         Flop Poker

BLACKJACK: Blackjack pojawił się we Francji na początku XVIIIw, a do kasyn w USA przywędrował ok. XIX w. W blackjacku może uczestniczyc od 1 do 7 osób, które grają przeciwko krupierowi, a nie przeciw sobie nawzajem. Gracz może wpłynąc na wynik gry, więc nie jest zdany jedynie na zdarzenie losowe. Uczestnik może zastosowac jedną ze strategii gry:

·         Nigdy nie bankrutuj”

·         Naśladowanie krupiera”

·         Strategia podstawowa

AUTOMATY LOSOWE: są najpopularniejszym rodzajem rozrywki w dzisiejszych kasynach, a w USA dochody czerpane z tych urządzeń przewyższają całkowicie zyski z klasycznych gier kasynowych. Popularnośc automatów („jednorękich bandytów”) pochodzi przede wszystkim z ich łatwej dostępności i prostoty działania. Ponadto gra na automatach nie wymaga dużej wiedzy. Ich zaleta jest również to, że można uczestniczyc w grze pojedynczo.

Bliskie chybienie- jest to sytuacja gdy, np. 2 pierwsze bębny zatrzymują się na takim samym symbolu a trzeci na innym. Sprawia to na osobie wrażenie „prawie wygranej”, co działa jak wzmocnienie w warunkowaniu instrumentalnym i zachęca do ponownej gry. Tego typu zjawisko występuje również w innych grach hazardowych, np. w ruletce.

LOTERIE I GRY LICZBOWE:

Loteria- można wyróżnic ich 2 rodzaje ze względu na czas, w jakim gracz dowiaduje się o wygranej:

·         Zdrapki- osoba dowiaduje się wyniku od razu

·         Loteria, w które gracz dowiaduje się wyniku z prasy lub telewizji

W przypadku loterii wyniki są z góry określone i niezależne od liczby sprzedanych losów.

Gry liczbowe- do gier liczbowych należy lotto i bingo. Gry liczbowe oparte sa na zasadzie tzw. Totalizatora, który polega na tym, że wygrane:

·         Rozdzielane są według rozkładu prawdopodobieństwa danej gry

·         Pochodzą z puli pieniędzy uzyskanych z wpłat graczy

·         Są pomniejszone o zysk organizatora gry i podatki

Zjawisko kumulacji- przechodzenie na kolejne losowanie pieniędzy przeznaczonych na główną wygraną, jeśli nie padnie ona w danym dniu, co zwykle przyczynia się do zwiększenia zainteresowania losowaniem.

Zjawisko iluzji kontroli- świadome typowanie zestawu liczb. Z punktu widzenia rachunku prawdopodobieństwa metody takie nie mają żadnej wartości.

WYŚCIGI KONNE:  W Polsce powstał Polski Klub Wyścigów Konnych, będący państwowa osobą prawną. Nadzór nad nim sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa. Gonitwy przeprowadza się według określonych systemów:

·         System grupowy- konie są zakwalifikowane do różnych grup ze względu na osiągnięte wyniki w wyścigach.

·         System handikapowy- szanse koni są wyrównane poprzez zwiększenie lub zmniejszenie wagi noszonej przez konia lub przez zwiększenie dystansu.

·         System wynikowy- w wyścigu uczestniczą konie spełniające warunki określone przez organizatora wyścigów konnych.

Zakłady wzajemne na wyścigi konne organizowane są na podstawie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Funkcjonują one na zasadzie totalizatora. Obstawiając zakład można zawrzec zakład pojedynczy lub zlożony:

·         Zakład pojedynczy- polega na wytypowaniu takiej liczby koni, jaka wynika z definicji danego zakładu

·         Zakład złożony- polega na wytypowaniu wiekszej liczby koni, niż wynika z definicji danego zakładu lub poszczególne konie występują więcej niż raz.

Rodzaje zakładów jakie są do dyspozycji gracza:

·         Zakład zwyczajny- wskazanie konia, który zajmuje pierwsze miejsce w gonitwie

·         Zakład francuski- wskazanie konia, który zajmuje pierwsze, drugie lub trzecie miejsce w gonitwie

·         Porządek- wytypowanie 2 koni, które Zajma pierwsze dwa miejsca w dowolnej kolejności

·         Trójka- wskazanie 3 koni, który zajmą pierwsze, drugie lub trzecie miejsce w gonitwie

·         Czwórka- wskazanie 4 koni, które zajmą pierwsze, drugie, trzecie lub czwarte miejsce w gonitwie we wskazanej kolejności

·         Tripla- wskazanie koni, które zajmą pierwsze miejsca w 3 kolejnych wyścigach

·         Kwinta- wskazanie koni, które zajmą pierwsze miejsca w 5 kolejnych wyścigach

Kilka typów strategii obstawiania:

·         Strategie „bez informacji”- osoby grają według przypadku. Najczęściej tak grają ludzie, którzy nie są pasjonatami i traktują wyścigi jako miły sposób spędzania wolnego czasu lub jako loterię.

·         Strategie oparte na „osobistych klasyfikacjach”- porządkowanie koni według subiektywnych kryteriów. Postępują tak przeciętni pasjonaci wyścigów.

·         Strategia poszukiwania poufnych informacji- wyłapuje info. Na temat najbardziej obstawianych koni we wrzawie, tuż przed wyścigiem lub wyszukuje graczy sprawiających wrażenie profesjonalistów i typuje tak samo.

·         Strategie numerologiczne-  stosują ją osoby wierzące w symbolikę liczb i przekonane o tym, że numery koni nie są przypadkowe.

·         Strategia związana ze znajomością koni i dżokejów-  polega na wyszukiwaniu wszystkich możliwych informacji na ten temat. Najczęściej tą strategie stosują pasjonaci wyścigów.

ZAKŁADY BUKMACHERSKIE: to zakłady wzajemne o wygrane pieniężne związane z typowaniem zaistnienie różnych zdarzeń. Można je zawierac w tzw. Bukach naziemnych albo bukach internetowych.

HAZARD ONLINE: kasyna internetowe oferują te same gry co kasyna rzeczywiste. Serwisy wirtualne działaja całą dobę co podnosi ich atrakcyjnośc. Oferują łatwy i szybki dostęp oraz anonimowośc. Zapewniają one poczucie fizycznego i emocjonalnego bezpieczeństwa, dogodnośc korzystania, przyjemnośc i odpoczynek od codzienności, jednak gracz podlega tym samym mechanizmom i niebezpieczeństwom co w rzeczywistych ośrodkach gier.

3.       Uczestnicy gier losowych:

 

Klasyfikacja oparta na kryterium zaangażowania:

·         Gracz niedzielny- osoba gra okazjonalnie lub regularnie ale jest to dla niej forma rozrywki i traktuje to marginalnie

·         Gracz profesjonalny- osoba grająca regularnie, zdobywająca wiedzę, stale podnosząca swoje umiejętności ale posiadająca kontrolę nad własnym uczestnictwem i zabezpieczająca się przed powstaniem szkód

·         Gracz patologiczny- osoba uzależniona od hazardu, gra staje się centrum jej egzystencji i doprowadza do szkód w innych aspektach życia.

Kryterium nastawienia do automatów do gier losowych:

·         Król salonów- nastolatek posiadający spore umiejętności w grze. Głównym motywem działania jest chęc zaimponowania innym. Król salonów dzieli się swoimi umiejętnościami z nowicjuszami i dzieli wiedzą i porównuje wyniki z innymi królami. Zachowuje samokontrolę i dyscyplinę, cechuje go emocjonalna stabilnośc.

·         Pogromca automatów- nie lubi być obserwowany podczas gry, gra pojedynczo. Jego postawa ma charakter zadaniowy- chce pokonac maszynę. Nie cofa się przed oszukiwaniem. Jest zafascynowany automatem i technikami gry. Czasami u takiej osoby mogą przejawiac się zachowania antyspołeczne. Pokonanie maszyny daje mu poczucie mistrzostwa, kompetencji, kontroli i osiągnięc. Istnieje u niej skłonnośc do grania patologicznego. Motywuje ją pragnienie ‘odegrania się”.\

·         Niepraktykujący- większość stanowią dziewczęta, które nie posiadaja dostatecznych umiejętności i motywacji do hazardu. Chodzą do salonów dla towarzystwa a hazard jest celem drugoplanowym. Często pełnią rolę widza.

·         Poszukiwacz emocji-  doświadczony gracz. Motywuje go chec poczucia derszczyku emocji i podekscytowania. Często popisuje się umiejętnościami.

·         Artysta ucieczki- hazard stanowi ucieczkę od przytłaczających go problemów. Jest narażona na uzależnienie, ale ryzyko znika gdy zostaną rozwiązane jej problemy interpersonalne.

6 typów graczy według R. Custer:

·         Gracze profesjonalni- nie stanowią oni typu nałogowego. Traktują ta aktywnośc jak zawód.

·         Gracze antyspołeczni- wykorzystują nielegalny hazard jako sposób zdobycia pieniędzy. Są to gracze, którzy oszukują lub są uwikłanie w ustawianie zakładów.

·         Gracze okazjonalni- uprawiają hazard w celach towarzyskich, rekreacyjnych i rozrywkowych i nie ma on wpływu na ich życie.

·         Gracze hobbystyczni- dużo inwestują w grę, która jest dla nich formą relaksu i rozrywki. Hobbyści utrzymują kontrolę nad swoim zachowaniem w sferze hazardu

·         Gracze ucieczkowi- uprawiają hazard by uciec od lęków, problemów, by poczuc ulgę.

·         Gracze kompulsywni- ludzie, którzy stracili kontrolę nad swoim zachowaniem. Są to osoby uzależnione od hazardu, który jest dla nich najważniejszy w życiu.

Główne motywy grania:

·         Pragnienie posiadania pieniędzy

·         Doświadczenie przyjemności: podejmowanie ryzyka, ekspresja emocjonalna, przyjemnośc intelektualna

·         Forma spędzania wolnego czasu

II.                 Hazard a kultura:

1.       Społeczeństwa kultury europejskiej:

FRANCJA: Wyścigi konne stanowią główną formę gier losowych dla francuzów. Na podstawia przeprowadzonych w 1993 r. badań telefonicznych stwierdzono następujące prawidłowości:

·         Bardzo duża przewaga ilościowa uzależnionych mężczyzn ( ponad 90%)

·         Problem ten dotyczy osób miedzy 25 a 44 rokiem życia

·         Patologiczni hazardziści najczęściej mieli żony i dzieci a ich relacje były zaburzone

·         Nałóg dotyczył przede wszystkim jednego rodzaju gry

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin