Asymilacja Żydów węgierskich w latach 1867-1918.pdf
(
199 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - SJ01KOPY.DOC
Studia Judaica 1: 1998 nr 1 (ss. 33-49)
Tadeusz Kopy
œ
Krak
ó
w
ASYMILACJA
¯
YD
Ó
W W˚GIERSKICH
W LATACH 1867-1918
ZARYS PROBLEMU
„
Wyobra¿am sobie WŒgry, jako zbiorowisko r
ó
¿nych lud
ó
w biesia-
duj„cych wok
ó
‡ jednego sto‡u. Na tym stole s„ wy‡o¿one; ich maj„tek,
¿ycie, pok
ó
j, przysz‡o
Ͼ
i b‡ogos‡awieæstwo. Wszystkie ludy WŒgier s„
zgromadzone wok
ó
‡ tego sto‡u i broni„ go do ostatniej kropli krwi. Z bo-
ku stoi jednak jedna grupa narodowa, kt
ó
ra szczerze stanŒ‡a do obrony
skarb
ó
w zgromadzonych na tym stole, jednak jej wolno
œ
ci na nim nie ma
[
…
] jej praw nie ma po
œ
r
ó
d innych praw [
…
]. Tym narodem s„
¯
ydzi
”
.
1
Takimi s‡owami, rozpocz„‡ przem
ó
wienie premier rz„du wŒgierskiego
Bertalan Szemere na posiedzeniu rz„du w Szegedzie, w trakcie kt
ó
rego
przed‡o¿y‡ on projekt ustawy w sprawie emancypacji
¯
yd
ó
w. Wydarzenie
to mia‡o miejsce 28 VII 1849 roku, kiedy rewolucja wŒgierska chyli‡a siŒ
ku upadkowi. Parlament madziarski przyj„‡ ustawŒ bez sprzeciw
ó
w, jed-
nak na jej wprowadzenie w ¿ycie nie wystarczy‡o ju¿ czasu. Z racji
udzia‡u
¯
yd
ó
w w rewolucyjnych przemianach w latach 1848-1849, spo-
‡eczno
Ͼ
¿ydowska w pe‡ni zas‡u¿y‡a na to, aby WŒgrzy dostrzegli jej
problemy w Koronie
œ
w. Stefana.
¯
ydzi wziŒli czynny udzia‡ w walkach
po stronie WŒgr
ó
w, a tak¿e wnie
œ
li materialny wk‡ad w ten narodowy
zryw wolno
œ
ciowy. W Papa, co czwarty ¿o‡nierz Gwardii Narodowej by‡
¯
ydem, za
œ
w Peszcie co trzeci. Odpowiedzi„ ludno
œ
ci ¿ydowskiej na
apel rz„du, by‡o zebranie 50 tys. forint
ó
w i pewnej ilo
œ
ci srebra na po-
trzeby armii wŒgierskiej. Uchwa‡a sejmu w Szegedzie by‡a jedynie zwieæ-
czeniem procesu, kt
ó
ry rozpocz„‡ siŒ kilka dziesiŒcioleci wcze
œ
niej i po-
lega‡ na urzeczywistnieniu w sensie prawnym reformatorskich idei z lat
czterdziestych. Tak rozpocz„‡ siŒ awans spo‡eczno
œ
ci ¿ydowskiej w Zali-
tawii, kt
ó
ry swoje apogeum osi„gn„‡ w czasach dualistycznej monarchii.
W artykule niniejszym przedstawiono problemy zwi„zane z obecno
œ
-
ci„
¯
yd
ó
w na WŒgrzech w okresie dualizmu. Celowo rozpoczŒto analizŒ
1
L. G o n d a: A zsid
ó
sÆg MagyarorszÆgon 1526-1945, Budapest 1992, s. 88-89.
34
TADEUSZ KOPY
Œ
proces
ó
w spo‡ecznych od ustawy emancypacyjnej, gdy¿ da‡a ona im-
puls przyspieszaj„cy procesy integracyjne funkcjonuj„ce pomiŒdzy spo-
‡eczno
œ
ci„ ¿ydowsk„, a chrze
œ
cijaæsk„. Rok 1918 zamyka ca‡o
Ͼ
roz-
wa¿aæ. Ca‡y okres dualizmu by‡ niezwykle istotny dla stosunk
ó
w pomiŒ-
dzy tymi spo‡eczno
œ
ciami. Co wiŒcej, tu tkwi„ korzenie do zrozumienia
dalszych zale¿no
œ
ci
–
szczeg
ó
lnie podczas II wojny
œ
wiatowej
–
pomiŒ-
dzy tymi dwoma narodami. Punktem wyj
œ
cia do zaprezentowanych roz-
wa¿aæ jest ksi„¿ka Ezry Mendelsohna (
¯
ydzi Europy
Œ
rodkowo-Wschod-
niej w okresie miŒdzywojennym, Warszawa 1992)
2
z jej rozdzia‡em doty-
cz„cym WŒgier. Wed‡ug E. Mendelsohna, stosunki ¿ydowsko-wŒgierskie
w dobie dualizmu by‡y obrazem pokojowej wsp
ó
‡pracy, w kontek
œ
cie po-
dobnych problem
ó
w w Europie
Œ
rodkowej. Celem artyku‡u jest skon-
frontowanie tych pogl„d
ó
w z opiniami wsp
ó
‡czesnej historiografii wŒ-
gierskiej i publicystyki z okresu dualizmu oraz z literatur„ pamiŒtnikar-
sk„ z koæca pierwszej wojny
œ
wiatowej.
�
r
ó
d‡a te dobrze odzwierciedlaj„
istotŒ kwestii ¿ydowskiej na WŒgrzech oraz wskazuj„ na efekty pozytywne
i negatywne polityki asymilacyjnej tamtejszych rz„d
ó
w. W szkicu niniej-
szym poddano tak¿e analizie takie procesy spo‡eczno-polityczne, jak asy-
milacja i pocz„tki antysemityzmu na WŒgrzech w II po‡owie XIX wieku.
Dla uzyskania jasnego obrazu w stosunkach ¿ydowsko-wŒgierskich
nale¿y cofn„
æ
siŒ do XVIII wieku. W jego pierwszej po‡owie rozpocz„‡
siŒ proces osiedlania
¯
yd
ó
w na terenie WŒgier. Ludno
Ͼ
wyznania moj-
¿eszowego ¿yj„ca na WŒgrzech od czas
ó
w
œ
redniowiecza, uleg‡a asymi-
lacji, w wyniku czego kraj ten wraz z wyzwoleniem spod niewoli turec-
kiej przyjmowa‡ emigrant
ó
w ¿ydowskich z s„siednich prowincji. WŒgry,
bŒd„ce w niekt
ó
rych regionach pustk„ demograficzn„, sta‡y siŒ dla
¯
y-
d
ó
w idealnym miejscem do osiedlania siŒ. W XVIII wieku najwa¿niej-
szymi prowincjami, z kt
ó
rych przybywa‡a ludno
Ͼ
¿ydowska na WŒgry
by‡y Czechy i Morawy; za
œ
od koæca tego stulecia ziemie polskie. Na pod-
stawie spisu ludno
œ
ci Conscriptio Judeorum, przeprowadzonego w latach
1735-1738, na terenie WŒgier (bez Banatu) ¿y‡o 2531 rodzin ¿ydow-
2
Na temat stosunk
ó
w ¿ydowsko-wŒgierskich w czasach dualistycznej monarchii pisa‡
William O. M c C a g g: A History of Habsburg Jews 1670-1918, Bloomington-Indianap-
olis 1992, jak r
ó
wnie¿ L. V e n e t i a n e r: A magyar zsid
ó
sÆg t
ö
rtØnete, Budapest 1922.
Z krŒgu wsp
ó
‡czesnych historyk
ó
w wŒgierskich tematem tym zajmowali siŒ: G. Zeke:
SzakadÆs utÆn, Budapest 1990; J. K ı b Æ n y a i i P. H a n Æ k: A zsid
ó
sÆg asszimilaci
ó
ja
MonarchiÆban, PØcs 1983; A. G e r ı: A polgÆrosodÆs kora, Budapest 1992; L. G o n d a:
A zsid
ó
sÆg MagyarorszÆgon 1526-1945, Budapest 1992. Spo
œ
r
ó
d zachodnich historyk
ó
w
problem asymilacji
¯
yd
ó
w wŒgierskich poruszali N. K o t z b u r g: Assimilation in Hun-
gary during the 19 Century, Boulder 1981 oraz G. B a r a n y:
„
Magyar Jew
”
or
„
Jewish
Magyar
”
?,
„
Canadian-American Slavic Studies
”
1974, s. 34.
ASYMILACJA
¯
YD
Ó
W W˚GIERSKICH W LATACH 1867-1918
35
skich, w sk‡ad kt
ó
rych wchodzi‡o 11 621 os
ó
b. Emigracja
¯
yd
ó
w z ziem
polskich nasili‡a siŒ szczeg
ó
lnie w latach 1787-1825. W 1825 roku na tere-
nach wŒgierskich granicz„cych z ziemiami polskimi, zamieszkiwa‡o 33%
¿ydowstwa wŒgierskiego.
3
Przybycie
¯
yd
ó
w polskich na WŒgry mia‡o istotny wp‡yw na ca‡o-
kszta‡t stosunk
ó
w
œ
wiatopogl„dowo-spo‡ecznych w
œ
r
ó
d ¿yj„cych tu ju¿
wyznawc
ó
w religii moj¿eszowej. Przybysze z ziem polskich i Niemiec
okazali siŒ w wiŒkszo
œ
ci zwolennikami ortodoksji, w por
ó
wnaniu z ich
rodakami z Moraw i Czech. Tak wiŒc
¯
ydzi galicyjscy mieli wp‡yw na
umocnienie siŒ
œ
rodowisk ortodoksji na terenach Zalitawii. Do najfana-
tyczniejszych zwolennik
ó
w nurtu konserwatywnego nale¿a‡ Hillel Lich-
tenstein oraz rabin
Ó
budy
–
pochodz„cy z galicyjskich Brod
ó
w
–
Mozes
M
ü
nz. Stosunki pomiŒdzy gminami, kierowanymi przez rabin
ó
w pocho-
dz„cych z ziem polskich i miejscowych, zaostrzy‡y siŒ do tego stopnia, ¿e
w 1838 roku podczas wybor
ó
w w‡adz, gmina peszteæska
„…
za¿yczy‡a
sobie, aby ich rabin poza oznakami serca i rozumem m
ó
g‡ che‡pi
æ
siŒ
i tym, ¿e nie jest polskiego pochodzenia.
”
4
NapiŒcie pomiŒdzy
¯
ydami
konserwatywnymi i zwolennikami emancypacji i asymilacji (neologami)
uwidoczni‡o siŒ dopiero w II po‡owie XIX wieku i doprowadzi‡o do we-
wnŒtrznych podzia‡
ó
w w ramach wsp
ó
lnoty ¿ydowskiej.
Po usamodzielnieniu siŒ paæstwa wŒgierskiego po 1867 roku, w‡a-
dze madziarskie na nowo przywr
ó
ci‡y moc ustawie emancypacyjnej
z 1848 roku. Jednak pod wp‡ywem pierwszych zmian gospodarczych
w wŒgierskiej czŒ
œ
ci monarchii w latach 50-tych i 60-tych ubieg‡ego stu-
lecia, dosz‡o r
ó
wnie¿ do znacznej dyferencjacji
œ
rodowiskowej i
œ
wiatopo-
gl„dowej
¯
yd
ó
w. WewnŒtrzne podzia‡y ujawni‡y siŒ z ca‡„ ostro
œ
ci„ przy
okazji wybor
ó
w do Powszechnego Zgromadzenia Izraelit
ó
w, a potem do
Kongresu
¯
ydowskiego w 1868 roku, kiedy to zwolennicy asymilacji od-
separowali siŒ od ortodoks
ó
w.
Œ
rodowiska neolog
ó
w by‡y reprezentowa-
ne g‡
ó
wnie przez stolicŒ oraz wiŒksze miasta centralnych WŒgier i Chor-
wacji, stanowi„c oko‡o 43% ca‡ej spo‡eczno
œ
ci ¿ydowskiej. Niekt
ó
rzy
badacze liczbŒ tŒ podnosz„ do 50% tj. do odsetka jaki stanowi‡a ludno
Ͼ
¿ydowska mieszkaj„ca w miastach w Koronie WŒgierskiej w 1910 roku.
5
3
M. E r n ı: A magyar zsid
ó
sÆg csalÆdfaja, KolozsvÆr 1941, s. 44-59.
4
Tam¿e, s. 67.
5
P
ó
‡nocne WŒgry (S‡owacja) i Siedmiogr
ó
d by‡y siedzib„
¯
yd
ó
w ortodoksyjnych.
Miasta w centrum kraju, za wyj„tkiem Pozsony (dzis. Bratys‡awa) by‡y opanowane przez
neolog
ó
w. P. HanÆk liczbŒ neolog
ó
w przesuwa‡ nawet do 2/3 ca‡ej spo‡eczno
œ
ci ¿ydow-
skiej w Zalitawii. N. Katzburg, bazuj„c na niezbyt
œ
cis‡ych danych z czas
ó
w po kongresie
36
TADEUSZ KOPY
Œ
Po wyborach w 1868 roku, ortodoksja reprezentowa‡a oko‡o 50%
ca‡o
œ
ci ¿ydowstwa wŒgierskiego, a jej g‡
ó
wnym zapleczem demograficz-
nym by‡y p
ó
‡nocne tereny kraju i Ru
œ
Zakarpacka. Powodem tego stanu
rzeczy by‡ fakty, ¿e Ru
œ
by‡a g‡
ó
wnym regionem transmituj„cym
¯
yd
ó
w
polskich na tereny WŒgier. Przy okazji wybor
ó
w do Kongresu
¯
ydow-
skiego, po raz pierwszy w dziejach Izraelit
ó
w, zwolennicy ortodoksji zor-
ganizowali partiŒ polityczn„, kt
ó
ra mia‡a broni
æ
ich interes
ó
w. Nosi‡a
ona nazwŒ Shomrei Hadat (Obroæcy Wiary) i uzyska‡a poparcie licznych
organizacji rabinicznych z prowincji kraju. Mniej istotna pozosta‡a grupa
zwana
„
status quo ante
”
posiadaj„ca 5% poparcia. Odrzuca‡a ona po-
dzia‡y na
¯
yd
ó
w reformowanych i ortodoks
ó
w i odwo‡ywa‡a siŒ do stanu
sprzed wybor
ó
w do kongresu. Mniejszo
Ͼ
ta uzyska‡a ramy organizacyj-
ne dopiero w 1928 roku.
Ustawy emancypacyjne z 1849, a potem z 1867 roku by‡y prawnym
odbiciem nurt
ó
w reformatorskich istniej„cych w ko‡ach wŒgierskich elit
rz„dz„cych ju¿ od sejmu z lat 1839-1840. W Peszcie powsta‡o w latach
40-tych Towarzystwo Madziaryzacyjne, kt
ó
re propagowa‡o wprowadze-
nie jŒzyka wŒgierskiego do dom
ó
w i
œ
wi„tyæ. Jednak na tym polu r
ó
w-
nie¿ pojawi‡y siŒ sprzeczno
œ
ci, poniewa¿ zwolennicy ortodoksji sprzeci-
wili siŒ wprowadzeniu mowy madziarskiej do synagog. Odzwierciedleniem
tej tendencji, by‡o postanowienie z NagykÆroly (Michalovce) z 1866 ro-
ku, w kt
ó
rym 77 rabin
ó
w zakaza‡o madziaryzacji
œ
wi„tyæ. Kwestia jŒzy-
kowa zawa¿y‡a w czasach dualizmu na procesie asymilacji, poniewa¿
Madziarzy w‡a
œ
nie t„ drog„ pragnŒli osi„gn„
æ
jedno
Ͼ
Korony WŒgier-
skiej.
¯
ydowskie
œ
rodowiska konserwatywne przyjŒ‡y zjawisko madzia-
ryzacji z bardzo du¿ym dystansem. Poparcie jakie w‡adze wŒgierskie
otrzyma‡y od
¯
yd
ó
w na prowincji, wynika‡o nie z akceptacji polityki
WŒgr
ó
w, lecz z obawy
¯
yd
ó
w ze strony rozwijaj„cych siŒ ruch
ó
w naro-
dowych ludno
œ
ci niewŒgierskiej. W 1833 roku, a wiŒc na d‡ugo przed
ustawami emancypacyjnymi rabin Mozses Sofer oceni‡ wolno
Ͼ
ofero-
wan„ przez Madziar
ó
w jako formŒ
„
niewolnictwa w s a m y m
œ
r o d k u
w o l n o
œ
c i.
”
6
Po przetrwaniu okresu represji wiedeæskich w stosunku do
¯
yd
ó
w
na WŒgrzech , pocz„wszy od lat 60-tych ich
œ
rodowiska zaczŒ‡y siŒ orga-
nizowa
æ
na nowo. Od 1860 roku zaczŒ‡o na nowo dzia‡a
æ
Stowarzyszenie
w 1868 roku, obni¿a‡ liczbŒ neolog
ó
w do 57%. Zob. G. Z e k e: SzakadÆs utÆn, w: HØt
Øvtized a hazai zsid
ó
sÆg Øleteben, Budapest 1990, s. 152-154.
6
Z. G r o s z m a n n: A magyar zsid
ó
k a XIX szÆzad k
ö
zØpen 1849-1870, Budapest
1917, s. 49.
ASYMILACJA
¯
YD
Ó
W W˚GIERSKICH W LATACH 1867-1918
37
Izraelit
ó
w WŒgierskich, kt
ó
re po tygodniu dzia‡alno
œ
ci liczy‡o ju¿ 600
cz‡onk
ó
w. Peszt wi
ó
d‡ prymat pod wzglŒdem madziaryzowania siŒ
œ
ro-
dowisk ¿ydowskich. Rabin Samuel Kohn wprowadzi‡ w 1866 roku jŒzyk
wŒgierski do szk
ó
‡ ¿ydowskich. Od tego okresu r
ó
wnie¿ zaczŒ‡o ukazy-
wa
æ
siŒ pismo Magyar Izraelita (WŒgierski Izraelita), kt
ó
re od 1869 roku
zaczŒ‡o propagowa
æ
madziaryzacjŒ nazwisk ¿ydowskich. Nale¿y jednak
doda
æ
, i¿ szkolnictwo ¿ydowskie prze¿ywa‡o do
Ͼ
powa¿ne problemy.
Polega‡y one na braku gimnazj
ó
w z jŒzykiem jidysz jako jŒzykiem wy-
k‡adowym. Jedyna taka instytucja
–
poza znaczn„ liczb„ szk
ó
‡ elemen-
tarnych
–
dzia‡a‡a w VÆgœjhely na S‡owacji.
7
Sytuacja
¯
yd
ó
w zmieni‡a siŒ radykalnie na pocz„tku XX wieku,
kiedy ich liczba w Zalitawii siŒga‡a 1 miliona. W
œ
lad za pocz„tkami
procesu asymilacji pojawi‡ siŒ w
œ
rodowiskach ¿ydowskich dylemat: czy
przyjmowa
æ
kulturŒ narodu panuj„cego, czy te¿ pozosta
æ
przy starych
obyczajach i wierze. WiŒkszo
Ͼ
spo‡eczno
œ
ci wyznania moj¿eszowego
(przynajmniej w Budapeszcie) wybra‡a drogŒ asymilacji. Jednak fakt asy-
milacji nie oznacza‡ zgody na utratŒ dotychczasowej pozycji spo‡ecznej
i w‡asnej to¿samo
œ
ci narodowej. Wprost przeciwnie,
¯
ydzi pragnŒli do-
trze
æ
do elit finansowych, zast„pi
æ
nieistniej„c„ albo bŒd„c„ dopiero w po-
wijakach klasŒ
œ
redni„, przy jednoczesnym zachowaniu w‡asnych tra-
dycji i to¿samo
œ
ci. Ciekawym zjawiskiem w spo‡eczeæstwie wŒgierskim
w II po‡owie XIX wieku, by‡o przyjmowanie przez rodzime, madziarskie
elity rz„dz„ce obyczaj
ó
w i zachowaæ ¿ydowskich. Wp‡yw ten mo¿na
t‡umaczy
æ
wyj„tkow„ si‡„
„
duchow„
”
jak„ posiada‡y
œ
rodowiska wŒgier-
skich
¯
yd
ó
w oraz tym, ¿e otrzymywa‡y one przez ca‡y okres dualistycz-
nej monarchii
„
narybek
”
w postaci przybysz
ó
w z Rosji i ziem polskich.
Godnym podkre
œ
lenia jest r
ó
wnie¿ fakt, ¿e pogodzenie i zrozumienie na
p‡aszczy
Ÿ
nie
œ
wiatopogl„dowej pomiŒdzy
¯
ydami i WŒgrami nie by‡o
‡atwe. Korzenie obydwu tych nacji tkwi‡y na Wschodzie. Ich
„
wschod-
nio
œæ”
r
ó
¿ni‡a siŒ jednak w spos
ó
b zasadniczy. WŒgrzy byli bardziej
tolerancyjni, ceni„cy ludzk„ godno
Ͼ
i utrzymuj„cy pamiŒ
æ
o przodkach,
z kt
ó
rymi zerwali ‡„czno
Ͼ
p
ó
‡tora tysi„ca lat wcze
œ
niej.
¯
yd
ó
w ce-
chowa‡ inny rodzaj
„
wschodnio
œ
ci
”
: bardziej fanatyczny, niespokojny,
zwi„zany z wiar„, a dodatkowo poczucie, ¿e ¿yj„ w mniejszo
œ
ci wyrobi‡o
u nich pewien instynkt obronny.
”
8
7
G. S c h
ö
p o f l i n: Jewish Assimilation in Hungary, w: B. V Æ g o, Jewish Assim-
ilation in Modern Times, Boulder 1981, s. 76-77.
8
J. M a k k a i: A benn
ü
k lak
ó
zsid
ó
, w: Az œri MagyarorszÆg. TÆrszadolomszerkezet
Øs retegrÆjzok, Budapest 1993, s. 96-97.
Plik z chomika:
kama2e
Inne pliki z tego folderu:
Przegląd bibliograficzny(1).pdf
(193 KB)
Przegląd bibliograficzny.pdf
(193 KB)
Asymilacja Żydów węgierskich w latach 1867-1918.pdf
(199 KB)
Hebrajskie teksty literackie w liturgii synagogalnej.pdf
(193 KB)
Fenomen historiografii żydowskiej w II Rzeczypospolitej.pdf
(180 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin