Asymilacja Żydów węgierskich w latach 1867-1918.pdf

(199 KB) Pobierz
Microsoft Word - SJ01KOPY.DOC
Studia Judaica 1: 1998 nr 1 (ss. 33-49)
Tadeusz Kopy œ
Krak ó w
ASYMILACJA ¯ YD Ó W W˚GIERSKICH
W LATACH 1867-1918
ZARYS PROBLEMU
Wyobra¿am sobie WŒgry, jako zbiorowisko r ó ¿nych lud ó w biesia-
duj„cych wok ó ‡ jednego sto‡u. Na tym stole s„ wy‡o¿one; ich maj„tek,
¿ycie, pok ó j, przysz‡o œæ i b‡ogos‡awieæstwo. Wszystkie ludy WŒgier s„
zgromadzone wok ó ‡ tego sto‡u i broni„ go do ostatniej kropli krwi. Z bo-
ku stoi jednak jedna grupa narodowa, kt ó ra szczerze stanŒ‡a do obrony
skarb ó w zgromadzonych na tym stole, jednak jej wolno œ ci na nim nie ma
[ ] jej praw nie ma po œ r ó d innych praw [ ]. Tym narodem s„ ¯ ydzi . 1
Takimi s‡owami, rozpocz„‡ przem ó wienie premier rz„du wŒgierskiego
Bertalan Szemere na posiedzeniu rz„du w Szegedzie, w trakcie kt ó rego
przed‡o¿y‡ on projekt ustawy w sprawie emancypacji ¯ yd ó w. Wydarzenie
to mia‡o miejsce 28 VII 1849 roku, kiedy rewolucja wŒgierska chyli‡a siŒ
ku upadkowi. Parlament madziarski przyj„‡ ustawŒ bez sprzeciw ó w, jed-
nak na jej wprowadzenie w ¿ycie nie wystarczy‡o ju¿ czasu. Z racji
udzia‡u ¯ yd ó w w rewolucyjnych przemianach w latach 1848-1849, spo-
‡eczno œæ ¿ydowska w pe‡ni zas‡u¿y‡a na to, aby WŒgrzy dostrzegli jej
problemy w Koronie œ w. Stefana. ¯ ydzi wziŒli czynny udzia‡ w walkach
po stronie WŒgr ó w, a tak¿e wnie œ li materialny wk‡ad w ten narodowy
zryw wolno œ ciowy. W Papa, co czwarty ¿o‡nierz Gwardii Narodowej by‡
¯ ydem, za œ w Peszcie co trzeci. Odpowiedzi„ ludno œ ci ¿ydowskiej na
apel rz„du, by‡o zebranie 50 tys. forint ó w i pewnej ilo œ ci srebra na po-
trzeby armii wŒgierskiej. Uchwa‡a sejmu w Szegedzie by‡a jedynie zwieæ-
czeniem procesu, kt ó ry rozpocz„‡ siŒ kilka dziesiŒcioleci wcze œ niej i po-
lega‡ na urzeczywistnieniu w sensie prawnym reformatorskich idei z lat
czterdziestych. Tak rozpocz„‡ siŒ awans spo‡eczno œ ci ¿ydowskiej w Zali-
tawii, kt ó ry swoje apogeum osi„gn„‡ w czasach dualistycznej monarchii.
W artykule niniejszym przedstawiono problemy zwi„zane z obecno œ -
ci„ ¯ yd ó w na WŒgrzech w okresie dualizmu. Celowo rozpoczŒto analizŒ
1 L. G o n d a: A zsid ó sÆg MagyarorszÆgon 1526-1945, Budapest 1992, s. 88-89.
34 TADEUSZ KOPY Œ
proces ó w spo‡ecznych od ustawy emancypacyjnej, gdy¿ da‡a ona im-
puls przyspieszaj„cy procesy integracyjne funkcjonuj„ce pomiŒdzy spo-
‡eczno œ ci„ ¿ydowsk„, a chrze œ cijaæsk„. Rok 1918 zamyka ca‡o œæ roz-
wa¿aæ. Ca‡y okres dualizmu by‡ niezwykle istotny dla stosunk ó w pomiŒ-
dzy tymi spo‡eczno œ ciami. Co wiŒcej, tu tkwi„ korzenie do zrozumienia
dalszych zale¿no œ ci szczeg ó lnie podczas II wojny œ wiatowej pomiŒ-
dzy tymi dwoma narodami. Punktem wyj œ cia do zaprezentowanych roz-
wa¿aæ jest ksi„¿ka Ezry Mendelsohna ( ¯ ydzi Europy Œ rodkowo-Wschod-
niej w okresie miŒdzywojennym, Warszawa 1992) 2 z jej rozdzia‡em doty-
cz„cym WŒgier. Wed‡ug E. Mendelsohna, stosunki ¿ydowsko-wŒgierskie
w dobie dualizmu by‡y obrazem pokojowej wsp ó ‡pracy, w kontek œ cie po-
dobnych problem ó w w Europie Œ rodkowej. Celem artyku‡u jest skon-
frontowanie tych pogl„d ó w z opiniami wsp ó ‡czesnej historiografii wŒ-
gierskiej i publicystyki z okresu dualizmu oraz z literatur„ pamiŒtnikar-
sk„ z koæca pierwszej wojny œ wiatowej. r ó d‡a te dobrze odzwierciedlaj„
istotŒ kwestii ¿ydowskiej na WŒgrzech oraz wskazuj„ na efekty pozytywne
i negatywne polityki asymilacyjnej tamtejszych rz„d ó w. W szkicu niniej-
szym poddano tak¿e analizie takie procesy spo‡eczno-polityczne, jak asy-
milacja i pocz„tki antysemityzmu na WŒgrzech w II po‡owie XIX wieku.
Dla uzyskania jasnego obrazu w stosunkach ¿ydowsko-wŒgierskich
nale¿y cofn„ æ siŒ do XVIII wieku. W jego pierwszej po‡owie rozpocz„‡
siŒ proces osiedlania ¯ yd ó w na terenie WŒgier. Ludno œæ wyznania moj-
¿eszowego ¿yj„ca na WŒgrzech od czas ó w œ redniowiecza, uleg‡a asymi-
lacji, w wyniku czego kraj ten wraz z wyzwoleniem spod niewoli turec-
kiej przyjmowa‡ emigrant ó w ¿ydowskich z s„siednich prowincji. WŒgry,
bŒd„ce w niekt ó rych regionach pustk„ demograficzn„, sta‡y siŒ dla ¯ y-
d ó w idealnym miejscem do osiedlania siŒ. W XVIII wieku najwa¿niej-
szymi prowincjami, z kt ó rych przybywa‡a ludno œæ ¿ydowska na WŒgry
by‡y Czechy i Morawy; za œ od koæca tego stulecia ziemie polskie. Na pod-
stawie spisu ludno œ ci Conscriptio Judeorum, przeprowadzonego w latach
1735-1738, na terenie WŒgier (bez Banatu) ¿y‡o 2531 rodzin ¿ydow-
2 Na temat stosunk ó w ¿ydowsko-wŒgierskich w czasach dualistycznej monarchii pisa‡
William O. M c C a g g: A History of Habsburg Jews 1670-1918, Bloomington-Indianap-
olis 1992, jak r ó wnie¿ L. V e n e t i a n e r: A magyar zsid ó sÆg t ö rtØnete, Budapest 1922.
Z krŒgu wsp ó ‡czesnych historyk ó w wŒgierskich tematem tym zajmowali siŒ: G. Zeke:
SzakadÆs utÆn, Budapest 1990; J. K ı b Æ n y a i i P. H a n Æ k: A zsid ó sÆg asszimilaci ó ja
MonarchiÆban, PØcs 1983; A. G e r ı: A polgÆrosodÆs kora, Budapest 1992; L. G o n d a:
A zsid ó sÆg MagyarorszÆgon 1526-1945, Budapest 1992. Spo œ r ó d zachodnich historyk ó w
problem asymilacji ¯ yd ó w wŒgierskich poruszali N. K o t z b u r g: Assimilation in Hun-
gary during the 19 Century, Boulder 1981 oraz G. B a r a n y: Magyar Jew or Jewish
Magyar ?, Canadian-American Slavic Studies 1974, s. 34.
ASYMILACJA ¯ YD Ó W W˚GIERSKICH W LATACH 1867-1918 35
skich, w sk‡ad kt ó rych wchodzi‡o 11 621 os ó b. Emigracja ¯ yd ó w z ziem
polskich nasili‡a siŒ szczeg ó lnie w latach 1787-1825. W 1825 roku na tere-
nach wŒgierskich granicz„cych z ziemiami polskimi, zamieszkiwa‡o 33%
¿ydowstwa wŒgierskiego. 3
Przybycie ¯ yd ó w polskich na WŒgry mia‡o istotny wp‡yw na ca‡o-
kszta‡t stosunk ó w œ wiatopogl„dowo-spo‡ecznych w œ r ó d ¿yj„cych tu ju¿
wyznawc ó w religii moj¿eszowej. Przybysze z ziem polskich i Niemiec
okazali siŒ w wiŒkszo œ ci zwolennikami ortodoksji, w por ó wnaniu z ich
rodakami z Moraw i Czech. Tak wiŒc ¯ ydzi galicyjscy mieli wp‡yw na
umocnienie siŒ œ rodowisk ortodoksji na terenach Zalitawii. Do najfana-
tyczniejszych zwolennik ó w nurtu konserwatywnego nale¿a‡ Hillel Lich-
tenstein oraz rabin Ó budy pochodz„cy z galicyjskich Brod ó w Mozes
M ü nz. Stosunki pomiŒdzy gminami, kierowanymi przez rabin ó w pocho-
dz„cych z ziem polskich i miejscowych, zaostrzy‡y siŒ do tego stopnia, ¿e
w 1838 roku podczas wybor ó w w‡adz, gmina peszteæska „… za¿yczy‡a
sobie, aby ich rabin poza oznakami serca i rozumem m ó g‡ che‡pi æ siŒ
i tym, ¿e nie jest polskiego pochodzenia. 4 NapiŒcie pomiŒdzy ¯ ydami
konserwatywnymi i zwolennikami emancypacji i asymilacji (neologami)
uwidoczni‡o siŒ dopiero w II po‡owie XIX wieku i doprowadzi‡o do we-
wnŒtrznych podzia‡ ó w w ramach wsp ó lnoty ¿ydowskiej.
Po usamodzielnieniu siŒ paæstwa wŒgierskiego po 1867 roku, w‡a-
dze madziarskie na nowo przywr ó ci‡y moc ustawie emancypacyjnej
z 1848 roku. Jednak pod wp‡ywem pierwszych zmian gospodarczych
w wŒgierskiej czŒ œ ci monarchii w latach 50-tych i 60-tych ubieg‡ego stu-
lecia, dosz‡o r ó wnie¿ do znacznej dyferencjacji œ rodowiskowej i œ wiatopo-
gl„dowej ¯ yd ó w. WewnŒtrzne podzia‡y ujawni‡y siŒ z ca‡„ ostro œ ci„ przy
okazji wybor ó w do Powszechnego Zgromadzenia Izraelit ó w, a potem do
Kongresu ¯ ydowskiego w 1868 roku, kiedy to zwolennicy asymilacji od-
separowali siŒ od ortodoks ó w. Œ rodowiska neolog ó w by‡y reprezentowa-
ne g‡ ó wnie przez stolicŒ oraz wiŒksze miasta centralnych WŒgier i Chor-
wacji, stanowi„c oko‡o 43% ca‡ej spo‡eczno œ ci ¿ydowskiej. Niekt ó rzy
badacze liczbŒ tŒ podnosz„ do 50% tj. do odsetka jaki stanowi‡a ludno œæ
¿ydowska mieszkaj„ca w miastach w Koronie WŒgierskiej w 1910 roku. 5
3 M. E r n ı: A magyar zsid ó sÆg csalÆdfaja, KolozsvÆr 1941, s. 44-59.
4 Tam¿e, s. 67.
5 P ó ‡nocne WŒgry (S‡owacja) i Siedmiogr ó d by‡y siedzib„ ¯ yd ó w ortodoksyjnych.
Miasta w centrum kraju, za wyj„tkiem Pozsony (dzis. Bratys‡awa) by‡y opanowane przez
neolog ó w. P. HanÆk liczbŒ neolog ó w przesuwa‡ nawet do 2/3 ca‡ej spo‡eczno œ ci ¿ydow-
skiej w Zalitawii. N. Katzburg, bazuj„c na niezbyt œ cis‡ych danych z czas ó w po kongresie
36 TADEUSZ KOPY Œ
Po wyborach w 1868 roku, ortodoksja reprezentowa‡a oko‡o 50%
ca‡o œ ci ¿ydowstwa wŒgierskiego, a jej g‡ ó wnym zapleczem demograficz-
nym by‡y p ó ‡nocne tereny kraju i Ru œ Zakarpacka. Powodem tego stanu
rzeczy by‡ fakty, ¿e Ru œ by‡a g‡ ó wnym regionem transmituj„cym ¯ yd ó w
polskich na tereny WŒgier. Przy okazji wybor ó w do Kongresu ¯ ydow-
skiego, po raz pierwszy w dziejach Izraelit ó w, zwolennicy ortodoksji zor-
ganizowali partiŒ polityczn„, kt ó ra mia‡a broni æ ich interes ó w. Nosi‡a
ona nazwŒ Shomrei Hadat (Obroæcy Wiary) i uzyska‡a poparcie licznych
organizacji rabinicznych z prowincji kraju. Mniej istotna pozosta‡a grupa
zwana status quo ante posiadaj„ca 5% poparcia. Odrzuca‡a ona po-
dzia‡y na ¯ yd ó w reformowanych i ortodoks ó w i odwo‡ywa‡a siŒ do stanu
sprzed wybor ó w do kongresu. Mniejszo œæ ta uzyska‡a ramy organizacyj-
ne dopiero w 1928 roku.
Ustawy emancypacyjne z 1849, a potem z 1867 roku by‡y prawnym
odbiciem nurt ó w reformatorskich istniej„cych w ko‡ach wŒgierskich elit
rz„dz„cych ju¿ od sejmu z lat 1839-1840. W Peszcie powsta‡o w latach
40-tych Towarzystwo Madziaryzacyjne, kt ó re propagowa‡o wprowadze-
nie jŒzyka wŒgierskiego do dom ó w i œ wi„tyæ. Jednak na tym polu r ó w-
nie¿ pojawi‡y siŒ sprzeczno œ ci, poniewa¿ zwolennicy ortodoksji sprzeci-
wili siΠwprowadzeniu mowy madziarskiej do synagog. Odzwierciedleniem
tej tendencji, by‡o postanowienie z NagykÆroly (Michalovce) z 1866 ro-
ku, w kt ó rym 77 rabin ó w zakaza‡o madziaryzacji œ wi„tyæ. Kwestia jŒzy-
kowa zawa¿y‡a w czasach dualizmu na procesie asymilacji, poniewa¿
Madziarzy w‡a œ nie t„ drog„ pragnŒli osi„gn„ æ jedno œæ Korony WŒgier-
skiej. ¯ ydowskie œ rodowiska konserwatywne przyjŒ‡y zjawisko madzia-
ryzacji z bardzo du¿ym dystansem. Poparcie jakie w‡adze wŒgierskie
otrzyma‡y od ¯ yd ó w na prowincji, wynika‡o nie z akceptacji polityki
WŒgr ó w, lecz z obawy ¯ yd ó w ze strony rozwijaj„cych siŒ ruch ó w naro-
dowych ludno œ ci niewŒgierskiej. W 1833 roku, a wiŒc na d‡ugo przed
ustawami emancypacyjnymi rabin Mozses Sofer oceni‡ wolno œæ ofero-
wan„ przez Madziar ó w jako formŒ niewolnictwa w s a m y m œ r o d k u
w o l n o œ c i. 6
Po przetrwaniu okresu represji wiedeæskich w stosunku do ¯ yd ó w
na WŒgrzech , pocz„wszy od lat 60-tych ich œ rodowiska zaczŒ‡y siŒ orga-
nizowa æ na nowo. Od 1860 roku zaczŒ‡o na nowo dzia‡a æ Stowarzyszenie
w 1868 roku, obni¿a‡ liczbŒ neolog ó w do 57%. Zob. G. Z e k e: SzakadÆs utÆn, w: HØt
Øvtized a hazai zsid ó sÆg Øleteben, Budapest 1990, s. 152-154.
6 Z. G r o s z m a n n: A magyar zsid ó k a XIX szÆzad k ö zØpen 1849-1870, Budapest
1917, s. 49.
ASYMILACJA ¯ YD Ó W W˚GIERSKICH W LATACH 1867-1918 37
Izraelit ó w WŒgierskich, kt ó re po tygodniu dzia‡alno œ ci liczy‡o ju¿ 600
cz‡onk ó w. Peszt wi ó d‡ prymat pod wzglŒdem madziaryzowania siŒ œ ro-
dowisk ¿ydowskich. Rabin Samuel Kohn wprowadzi‡ w 1866 roku jŒzyk
wŒgierski do szk ó ‡ ¿ydowskich. Od tego okresu r ó wnie¿ zaczŒ‡o ukazy-
wa æ siŒ pismo Magyar Izraelita (WŒgierski Izraelita), kt ó re od 1869 roku
zaczŒ‡o propagowa æ madziaryzacjŒ nazwisk ¿ydowskich. Nale¿y jednak
doda æ , i¿ szkolnictwo ¿ydowskie prze¿ywa‡o do œæ powa¿ne problemy.
Polega‡y one na braku gimnazj ó w z jŒzykiem jidysz jako jŒzykiem wy-
k‡adowym. Jedyna taka instytucja poza znaczn„ liczb„ szk ó ‡ elemen-
tarnych dzia‡a‡a w VÆgœjhely na S‡owacji. 7
Sytuacja ¯ yd ó w zmieni‡a siŒ radykalnie na pocz„tku XX wieku,
kiedy ich liczba w Zalitawii siŒga‡a 1 miliona. W œ lad za pocz„tkami
procesu asymilacji pojawi‡ siŒ w œ rodowiskach ¿ydowskich dylemat: czy
przyjmowa æ kulturŒ narodu panuj„cego, czy te¿ pozosta æ przy starych
obyczajach i wierze. WiŒkszo œæ spo‡eczno œ ci wyznania moj¿eszowego
(przynajmniej w Budapeszcie) wybra‡a drogŒ asymilacji. Jednak fakt asy-
milacji nie oznacza‡ zgody na utratŒ dotychczasowej pozycji spo‡ecznej
i w‡asnej to¿samo œ ci narodowej. Wprost przeciwnie, ¯ ydzi pragnŒli do-
trze æ do elit finansowych, zast„pi æ nieistniej„c„ albo bŒd„c„ dopiero w po-
wijakach klasŒ œ redni„, przy jednoczesnym zachowaniu w‡asnych tra-
dycji i to¿samo œ ci. Ciekawym zjawiskiem w spo‡eczeæstwie wŒgierskim
w II po‡owie XIX wieku, by‡o przyjmowanie przez rodzime, madziarskie
elity rz„dz„ce obyczaj ó w i zachowaæ ¿ydowskich. Wp‡yw ten mo¿na
t‡umaczy æ wyj„tkow„ si‡„ duchow„ jak„ posiada‡y œ rodowiska wŒgier-
skich ¯ yd ó w oraz tym, ¿e otrzymywa‡y one przez ca‡y okres dualistycz-
nej monarchii narybek w postaci przybysz ó w z Rosji i ziem polskich.
Godnym podkre œ lenia jest r ó wnie¿ fakt, ¿e pogodzenie i zrozumienie na
p‡aszczy Ÿ nie œ wiatopogl„dowej pomiŒdzy ¯ ydami i WŒgrami nie by‡o
‡atwe. Korzenie obydwu tych nacji tkwi‡y na Wschodzie. Ich wschod-
nio œæ” r ó ¿ni‡a siŒ jednak w spos ó b zasadniczy. WŒgrzy byli bardziej
tolerancyjni, ceni„cy ludzk„ godno œæ i utrzymuj„cy pamiŒ æ o przodkach,
z kt ó rymi zerwali ‡„czno œæ p ó ‡tora tysi„ca lat wcze œ niej. ¯ yd ó w ce-
chowa‡ inny rodzaj wschodnio œ ci : bardziej fanatyczny, niespokojny,
zwi„zany z wiar„, a dodatkowo poczucie, ¿e ¿yj„ w mniejszo œ ci wyrobi‡o
u nich pewien instynkt obronny. 8
7 G. S c h ö p o f l i n: Jewish Assimilation in Hungary, w: B. V Æ g o, Jewish Assim-
ilation in Modern Times, Boulder 1981, s. 76-77.
8 J. M a k k a i: A benn ü k lak ó zsid ó , w: Az œri MagyarorszÆg. TÆrszadolomszerkezet
Øs retegrÆjzok, Budapest 1993, s. 96-97.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin