Kontakty wychowawcy klasy z rodzicami uczniów.doc

(43 KB) Pobierz
Kontakty wychowawcy klasy z rodzicami uczniów – możliwości i trudności

Kontakty wychowawcy klasy z rodzicami uczniów – możliwości i trudności

 

Systematyczny kontakt wychowawcy klasy z rodzicami uczniów jest bardzo potrzebny. Dzięki niemu uzyskujesz i przekazujesz informacje o podopiecznych, skuteczniej pomagasz im w rozwiązywaniu problemów, a także pozyskujesz ich rodziców do pomocy w organizowaniu różnych klasowych i szkolnych przedsięwzięć. Jednocześnie nawiązywanie i podtrzymywanie pozytywnych relacji wychowawca (szkoła) – rodzice bywa trudne. Czasem rodzice nie chcą lub nie mogą aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły, pozostają obojętni na to, co się w niej dzieje, niekiedy są negatywnie nastawieni do metod stosowanych przez wychowawcę i nauczycieli przedmiotowych. Przedstawiamy najpowszechniejsze trudności pojawiające się w tych kontaktach wraz ze skutecznymi sposobami ich przezwyciężenia.

 

 

Pierwsze spotkania wychowawcy klasy z rodzicami podopiecznych mają najczęściej miejsce podczas targów edukacyjnych, dni otwartych dla kandydatów do klas pierwszych, rozpoczęcia roku szkolnego, pierwsze zebrania w roku szkolnym.

 

Podczas targów edukacyjnych i dni otwartych możesz stworzyć pozytywne pierwsze wrażenie i zachęcić gości do zainteresowania się szkołą oraz twoją ofertą wychowawczą. Przyjazna rozmowa, ciekawe informacje o szkole, a czasem jedno „trafione” zdanie sprawiają, że rodzice – a wraz z nimi ich dzieci – wybierają tę, a nie inną szkołę i klasę. Dlatego zawsze starannie przygotowuj się do autoprezentacji.

 

Prawdziwie bezpośrednie spotkanie z rodzicami twoich podopiecznych to pierwsze zebranie klasowe – możesz je potraktować jak egzamin. Jeśli go zdasz (wywrzesz pozytywne wrażenie i wzbudzisz zaufanie), rodzice chętnie będą wracali do szkoły i podejmą z tobą współpracę w wielu obszarach ważnych dla ciebie i uczniów. Jeśli wypadniesz słabo lub niewiarygodnie, pozostaną nieufni, obojętni, a być może nawet zwrócą się przeciwko tobie.

 

Zasady przygotowywania i prowadzenia pierwszego spotkania z rodzicami znajdziesz w tabeli poniżej:

 

Zasady

Sposoby realizacji

Przygotuj przestrzeń tak, aby zachęcała rodziców do nawiązania kontaktu

·          Ustaw stoły i krzesła w kręgu

·         Zaproponuj rodzicom drobny poczęstunek (kawa, herbata, ciastka – uczniowie chętnie je przygotują)

·         Dopilnuj, aby pomieszczenie było dobrze wysprzątane, a poczęstunek – estetycznie podany

 

Mów tak, aby rodzice cię słuchali

·         Zwracaj się do obecnych z szacunkiem

·         Mów spokojnym, pewnym siebie głosem

·         Trzymaj się tematu

·         Nawiąż kontakt wzrokowy ze wszystkimi rodzicami

·         Reaguj na zachowania słuchaczy (zainteresowanie świadczy o tym, że idziesz dobrym torem, nieuwaga lub obojętność – że wybrałeś niewłaściwe środki przekazu)

·         Unikaj zbyt długich wywodów – zrezygnuj z wykładów na rzecz dialogu

·         Dbaj o jasność przekazu

 

Wzbudź szacunek i zaufanie rodziców do ciebie

·         Przekonaj rodziców, że są dla ciebie ważni

·         Unikaj ocen

·         Panuj nad swoimi emocjami

·         Bądź dobrze przygotowany merytorycznie

Przekonaj rodziców, że ich potrzebujesz

·         Wyjaśnij rodzicom, że ich obecność w szkole i współpraca z tobą jest korzystna dla ich dzieci

·         Uświadom im, że ich doświadczenia wychowawcze są dla ciebie cenne

·         Podkreśl konieczność wspierania przez rodziców działań wychowawczych szkoły

Przekonaj rodziców, że jesteś im potrzebny

·         Wyjaśnij wspierającą rolę szkoły w wychowaniu dzieci

·         Przedstaw dostępne formy pomocy dla rodziców (poradnictwo indywidualne, warsztaty, grupy wsparcia)

Określ zasady współpracy

·         Przedstaw swoją ofertę wychowawczą na cały czas pobytu uczniów w szkole, na bieżący rok i semestr

·         Powiedz, jak wyobrażasz sobie wasze wzajemne relacje (sposób i częstotliwość kontaktu, wspólne działania)

 

Jednym z podstawowych celów współpracy szkoły z rodzicami uczniów jest usprawnienie pracy wychowawczej. Rodzice i wychowawca klasy (szkoła) powinni współdziałać w procesie zaspokajania potrzeb i wspierania rozwoju podopiecznych. Rodzice często nie wiedzą, jak rozmawiać z własnymi dziećmi, nie potrafią zdiagnozować ich problemów ani pomagać w ich rozwiązywaniu. Wychowawca klasy, przy wsparciu pedagoga szkolnego oraz innych specjalistów (np. psychologów z różnych poradni i ośrodków), może przygotować ich do głębszych działań wychowawczych. Wygodną formą pracy są warsztaty grupowe.

 

Rodzice uczniów to naturalni sprzymierzeńcy szkoły. Grupa rodziców aktywnie działających w społeczności szkolnej uczestniczy także w promocji szkoły w środowisku lokalnym: współorganizuje targi edukacyjne, bierze udział w międzyszkolnych projektach uczniów (np. akcjach społecznych), występuje w roli rzecznika szkoły. A co z pozostałymi rodzicami?

 

Każdy z nich może stać się propagatorem szkoły i jej idei, jeśli tylko ty jako wychowawca potrafisz go do tego przekonać. Jeśli będziesz dobrym, sprawiedliwym wychowawcą młodzieży i wiarygodnym partnerem w kontaktach z rodzicami, możesz zyskać wielu zwolenników metod wychowawczych stosowanych w szkole. A zadowoleni rodzice to najlepsza reklama dla szkoły.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin