Tabele do druku.doc

(65 KB) Pobierz

Tabela 4

 

Kryteria

 

1

 

1)       sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych  za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:

a)       poziom oleju w silniku,

b)       poziom płynu chłodzącego,

c)       poziom płynu hamulcowego,

d)       poziom płynu w spryskiwaczach,

e)       działanie sygnału dźwiękowego,

f)       działanie świateł pozycyjnych/postojowych,

g)       działanie świateł mijania,

h)       działanie świateł drogowych,

i)       działanie świateł hamowania „STOP”,

j)       działanie świateł cofania,

k)       działanie świateł kierunkowskazów,

l)       działanie świateł awaryjnych,

m)       działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,

    - jeżeli występuje,

    Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.

Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.

Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. a – e oraz 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. f – m. W przypadku jeżeli ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.

 

2)       właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte,

-           w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,

-           w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,

-           w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,

-           zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,

       - jeżeli występuje,

2

 

1)       pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9,

2)       upewnienie się o możliwości jazdy,

a)       wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,

b)       ocena sytuacji wokół pojazdu,

3)       płynne ruszenie

a)       opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku kiedy jest uruchomiony,

b)       łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,

4)       dla kategorii B, B1 – płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),

5)       nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),

6)       nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,

7)       zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:

a)       w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu  zatrzymania pojazdu,

7

 

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

 

 

 

 

 

Tabela 7

 

 

Zadania egzaminacyjne

 

1

 

Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego

 

2

 

Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:

   a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,

   b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki,

      obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.

 

3

 

Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.

4

 

Przejazd przez skrzyżowania:

   a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),

   b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak

      A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),

   c) z sygnalizacją świetlną,

   d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,

   e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*)

 

5

 

Przejazd przez przejścia dla pieszych

6

 

W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie:

 

a)       jednego z następujących manewrów parkowania:

-           prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy) przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

 

-           skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy) przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,

 

-           równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.  

 

b)       manewru zawracania na drodze jednojezdniowej – dwukierunkowej – możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki, itp.) – zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego.

-           miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.

 

W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie  wykonanie innego manewru parkowania.

7

 

Przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*), przejazd przez tunel*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego

 

8

 

Wykonanie manewrów:

   a) wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1 przy

      prędkości co najmniej 50 km/h),

   b) zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz

      zawracania na skrzyżowaniu,

 

9

 

Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii T prawa jazdy.

 

 

Tabela 12

 

Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy

Kolizja drogowa

Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymała się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.

 

Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.

 

 

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu.

 

 

Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd.

 

 

Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwieniu jej przejścia.

 

 

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.

 

 

Niezastosowanie się do:

    8.1 sygnałów świetlnych,

    8.2 sygnałów i poleceń pod...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin