Scenariusz do zajęć zintegrowanych w klasie I zrealizowany w trakcie trwania Dni greckich w Publicznej Szkole Podstawowej w Połańcu
Temat bloku: Jestem mieszkańcem Europy
Temat: Poznajemy flagę narodową Grecji
Cel główny:- kształtowanie poczucia przynależności do Europy i świata, w którym żyjemy poprzez:
· rozbudzanie zainteresowań dzieci kulturą i historią innych narodów,
· wpajanie szacunku i tolerancji dla ludzi żyjących w innych krajach,
· poznanie flagi narodowej Grecji,
· stworzenie możliwości rozwoju odtwórczych zdolności artystycznych dzieci.
Przewidywane umiejętności:Uczeń:
· umie udzielić odpowiedzi na zadane pytania,
· poprawnie odczytuje poznane litery alfabetu,
· potrafi przyporządkować literze cyfrę (liczbę),
· czyta tekst drukowany,
· rozpoznaje flagę Grecji,
· potrafi pracować w zespole i odwzorować elementy rysunku,
· opanował porównywanie dodawania i odejmowania w zakresie 8 i umie te umiejętności wykorzystać w różnych ćwiczeniach,
· umie uważnie słuchać czytanego przez nauczyciela tekstu.
Metody:
· rozmowa kierowana,
· pokaz,
· twórczość plastyczna.
Formy:
· praca z całą klasą,
· praca w grupach,
· praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
· mapa Europy,
· godło i flaga Grecji,
· plansze z alfabetem i cyframi,
· karta pracy z ćwiczeniami matematycznymi,
· kartki rysunkowe,
· farby, plastelina,
· kolorowy papier,
· książka "Opowieści z zaczarowanego lasu", a w niej mit "Dziecięcy raj".
1. Wytworzenie nastroju zainteresowania problematyką zajęć (nauczyciel pokazuje dzieciom telegram).
2. Powtórzenie poznanych liter alfabetu.
3. Rozwiązanie i odczytanie zaszyfrowanego hasła:
Pozdrawiamy was - Poznajcie naszą flagęDzieci z Grecji
4. Odszukanie Grecji na mapie Europy i swobodne wypowiedzi uczniów na temat Grecji.
5. Pokazanie godła i flagi Grecji.Omówienie wyglądu flagi. Porównanie jej z flagą polską.
6. Projektowanie i wykonanie flagi Grecji przez dzieci (technika dowolna).
7. Ćwiczenia śródlekcyjne - improwizacje ruchowe przy muzyce greckiej i nauka Zorby.
8. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem dodawania i odejmowania w zakresie 8.a) Układanie zadań tekstowych na podstawie ilustracji i rozwiązywanie ich (np. nauczyciel pokazuje ilustracje 5 flag greckich i 3 polskie, uczniowie układają pytania do tych rysunków)b) Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy, każda z grup dostaje zadanie do wykonania:- grupa I układa do rysunku treść zadania wraz z pytaniem,
- grupa II przekształca treść zadania, tak aby działaniem było odejmowanie,- grupa III rozwiązuje graficznie podane zadanie z treścią.ZadanieTomek narysował 2 flagi polskie i 3 flagi greckie. Dawid narysował 4 flagi greckie i 3 flagi polskie.1) Ile flag narysował Tomek?2) Ile flag narysował Dawid?3) Który chłopiec narysował więcej flag?
9. Czytanie przez nauczyciela mitu "Dziecięcy raj" ze zbioru "Opowieści z zaczarowanego lasu".
10. Wypowiedzi uczniów na temat wysłuchanego mitu.
11. Podsumowanie zajęć, samoocena i wyróżnienie najstaranniej wykonanych flag greckich.
Bibliografia:
· Przyjazny program zintegrowany, I etap edukacyjny klasy I-III, Nr DKW-4014-53/00
· J. Hanisz, Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku klas I-III, Warszawa 1998
· W. Strzelec, A. Izban, Integracja europejska w kl. I-II, Piła
· Kazimiera Chłopecka, Mirosława Duda, Krystyna Wojtczak, Integralny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej dla klasy I - scenariusze lekcji s. I, Warszawa 1999
echooo16