nauka czytania - przedszkolaki czytają.doc

(66 KB) Pobierz
„ Przedszkolaki czytają”

Opracowanie: Katarzyna Szostek

nauczyciel wychowania przedszkolnego

 

 

 

„ PRZEDSZKOLAKI CZYTAJĄ”

 

               W Gminnym Przedszkolu w Dąbrowie Zielonej od 1998 r. realizowany jest innowacyjny program nauki czytania we wszystkich grupach wiekowych wg metody dr Ireny Majchrzak.

Głównymi celami programu są:

·         Nabycie umiejętności czytelniczych w pełnym zakresie alfabetu

·         Zminimalizowanie stresu związanego z nauką czytania poprzez zabawowy charakter nauki.

        W ocenie społeczności przedszkolnej program przynosi bardzo pozytywne i wymierne efekty. Dzieci chętnie bawią się i równocześnie osiągają kolejne, zaplanowane w programie umiejętności. Nauczyciel nie wymaga głośnego czytania, nie kontroluje i nie ocenia dziecka. O postępach w nauce czytania wnioskuje na podstawie obserwacji. Program zakłada indywidualizację nauki czytania. Każde dziecko może uczyć się czytać w innym tempie, operując dostosowanym do siebie materiałem czytelniczym. Sukcesem tej metody jest to, że dzieci czytając uczą się rozumienia znaczenia wyrazów, i że każde ich spotkanie z literami kończy się zadowoleniem.

              Nasze przedszkole wygląda inaczej niż wszystkie. Na ścianie wisi alfabet i wizytówki dzieci w miejscach, które sobie wybrały. Każde dziecko ma podpisane własnym imieniem krzesełko, szafkę w szatni i wieszak na ręczniki w łazience.

              Niżej zamieszczony opis zabaw i scenariusze sytuacji edukacyjnych posłużą przybliżeniu założeń i sposobów realizacji programu.

              

 

 

ZABAWY INNOWACYJNE

 

·         „Lista obecności” – dziecko odszukuje swoją wizytówkę wśród innych i umieszcza ją na liście obecności.

 

·         Koperta – dziecko układa swoje imię z liter znajdujących się na oddzielnych karteczkach. Na początku dziecko układa imię według wzoru a potem bez niego. Jeśli ma ochotę, może ułożyć imiona swoich kolegów.

 

·         „Moje literki” - dziecko wskazuje na alfabecie ściennym litery swojego imienia, według kolejności zapisanej na wizytówce. Tu może czekać na dziecko niespodzianka, bo obok wizytówki Martynka może leżeć Martysia lub Marteczka               i dziewczynka podchodzi do alfabetu by poznać nowe litery.

 

·         „Deszcz wizytówek” nauczyciel rzuca wszystkie wizytówki a dzieci odszukują

            własną.

 

·         „Zagubione krzesełko”- dziecko szuka swojego krzesełka, wśród innych.

 

·         „Rozdaj wizytówki”- dziecko odczytuje imiona kolegów i rozdaje im wizytówki.

 

·         „Królująca literka” – nauczyciel prezentuje kolejne litery alfabetu: po trzy, cztery -w zależności od zainteresowania dzieci. Wskazując litery w alfabecie opowiada o ich kształcie. Podaje przykłady wyrazów, imion, w których występuje omawiana litera. Dzieci, które mają w swoim imieniu prezentowane litery zostają królami i otrzymują korony.

 

·         „Loteryjka”- jest zabawą utrwalającą znajomość liter – wizytówki służą jako karty do loteryjki. Nauczyciel wskazuje litery na alfabecie i je nazywa. Dziecko, które ma daną literę w swoim imieniu zakrywa ją „kolorową pchełką”. Wygrywa ten, kto pierwszy zakryje wszystkie litery na swojej wizytówce.

 

·         „Targ liter” – dzieci otrzymują taśmy ze wszystkimi literami alfabetu. Litery imienia dziecka są zaznaczone innym kolorem i stanowią bazę do wymiany liter. Aby zgromadzić cały alfabet dzieci wymieniają się między sobą litera za literę.

 

·         „Deszcz wyrazów”- w tej zabawie na karteczkach napisane są nazwy przedmiotów znajdujących się w sali. Nauczyciel rzuca karteczki a dzieci odczytują wyrazy i kładą na odpowiedni przedmiot sprawiając, że został on odczarowany - nazwany.

 

·         „Bingo wyrazowe” - to zabawa dla grupki lub wszystkich dzieci. Otrzymują one po parę karteczek z napisami (wyrazy lub zdania w zależności od umiejętności dziecka). Dzieci czytają podpisy i przyporządkowują je do pokazywanych przez nauczyciela obrazków.

 

·         „Sesja czytania”- jest organizowana o stałej porze dnia. Materiałem są pomoce dydaktyczne autorstwa dr Majchrzak: „Nazywanie świata”, „Meksykańska wioska” i „Opowieści sowy”, pomoce przygotowane przez nauczycieli przedszkola oraz czasopisma i książki. Czekają tu na dzieci układanki o różnym stopniu trudności: wyrazowo – obrazkowe, zdaniowo – obrazkowe oraz tekstowe. Dziecko rozkłada obrazki i czytając dopasowuje do nich podpisy. Gdy dziecko opanuje umiejętność czytania jest zapisywane do biblioteczki przedszkolnej, w której zgromadziliśmy dużo pozycji z literatury i czasopism dziecięcych.

      Nasze przedszkolaki z radością sięgają po książki!

 

 

 

ETAPY NAUKI CZYTANIA:

 

·         Inicjacja (napisanie dziecku jego imienia na wizytówce, przedstawienie liter imienia, porównanie imienia dziecka z imieniem nauczyciela, innych dzieci)

·         Zabawy z wizytówkami

·         Zabawy z literami alfabetu

·         „Królująca literka”

·         Loteryjka

·         „Targ liter”

·         „Nazywanie świata”

·         Sesja czytania

 

 

  SCENARIUSZE SYTUACJI EDUKACYJNYCH

 

I

Sytuacja edukacyjna

 

Wrzesień             

Grupa wiekowa: 3,4,5 – latki

Umiejętności:

Ø      Dziecko odnajduje własną wizytówkę wśród innych

Ø      Dziecko rozpoznaje pierwszą literę własnego imienia

 

Pomoce: wizytówki ruchome, wizytówki ścienne, litery alfabetu do zabawy w pociąg.

 

Zadania edukacyjne:

Dzieci siedzą na dywanie w rozsypce. Nauczyciel rzuca wizytówki dzieci do góry.

Ø      Odszukajcie swoją wizytówkę.

Ø      Ustawcie się pod wizytówkami ściennymi.

Ø      Przyjdą do mnie i ustawią się w pociąg dzieci, które na początku imienia mają literę; A, B, M., C, S, E, P, D, J, K.

Ø      Zaśpiewamy piosenkę Jedzie pociąg z daleka.

Ø      Usiądźcie w kole. Jola zbierze wizytówki. Rozdam wam wizytówki, każdy dostanie nie swoją wizytówkę. Darkowi nie dam wizytówki, bo Darek zaczyna zabawę, szuka swojego imienia.

Ø      Paweł, proszę zbierz wizytówki i odłóż je na miejsce.

 

 

II

 

Zajęcia otwarte dla rodziców

Listopad

Grupa wiekowa: 3,4,5 – latki

Umiejętności:

Ø      Dziecko odnajduje własną wizytówkę wśród innych

Ø      Dziecko zaznacza wskazane litery własnego imienia (gra w loteryjkę)

Ø      Dziecko układa litery swojego imienia bez wzoru / czyta wyrazy / czyta proste zdania

 

Pomoce: wizytówki dzieci, wizytówki ścienne, kolorowe pchełki, karty pracy indywidualnej o różnym stopniu trudności (od odczytywania wyrazów do czytania zdań) – rysunek i koperta z podpisami

 

Zadania edukacyjne:

Uczestnicy zajęcia siedzą na dywanie w rozsypce.

Ø      Odszukajcie swoją wizytówkę (zabawa z piosenką „ Ola i liście”, zabawa „Jak nie twoja podaj dalej”)

Ø      Odszukajcie wskazaną literę na swojej wizytówce, przykryjcie ją kolorową pchełką. („Loteryjka”)

Ø      Odszukajcie rysunki i koperty ze swoim imieniem.

Ø      Przyklejcie litery tak, by utworzyły wasze imię. / Przeczytajcie wyrazy, zdania znajdujące się w kopercie, przyklejcie je w odpowiednich miejscach rysunku.

Ø      Pokolorujcie rysunek.

III

Zajęcia otwarte dla nauczycieli

Listopad

Grupa wiekowa: 6- latki

 

Pomoce: wizytówki dzieci, wizytówki nauczycieli, alfabet ścienny, gry czytelnicze, „taśma „targ liter”, karty pracy indywidualnej

 

Przybory: karteczki do „targu liter”, klej, mazaki.

                                                     

Przebieg zajęcia:

 

1. Zabawa: „ Deszcz wizytówek”

Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych ( rozsypka)

 

2. Zabawa: „ Jak nie twoja podaj dalej”

Rozpoznawanie swojej wizytówki wśród innych (koło)

 

3. Zabawa: „W kole”

Rozpoznawanie swojej wizytówki wśród innych (koło)

 

4. „ Pokaż swoją literkę”

Rozpoznawanie swoich liter, w imionach innych (pary nauczyciel – dziecko)

 

5. „ Znajdź swoją parę”

Rozpoznawanie imion innych osób (pary nauczyciel – dziecko)

 

6. „Targ liter”

Rozpoznawanie liter kolegów (rozsypka)

 

Praca w grupach

 

Ø      Zabawa „Bingo wyrazowe”

-          odmiana łatwiejsza: dzieci mają napisy                                                  

-          odmiana trudniejsza: dzieci mają obrazki

 

Ø      „Moje literki” - Rozpoznawanie swoich liter w alfabecie

 

Sesja czytania

 

Ø      „Kącik inscenizacyjny”

I stopień trudności – rzeczowniki: lalka, miś

II stopień trudności – rzeczownik z przymiotnikiem

Mała lalka. Mały miś. Duża lalka. Duży miś.

III stopień trudności – proste zdania

Lalka siedzi pod stołem.

Lalka leży pod stołem. Lalka leży na stole.

Lalka siedzi na krzesełku.

Lalka jedzie samochodem.

 

Ø      Gry czytelnicze

„Od obrazka do słowa”- proste zdania

      „Nazywanie świata”, „Meksykańska wioska”- teksty

 

 

 

IV

 

Zajęcie otwarte dla przyszłej wychowawczyni klasy I

Czerwiec

 

Grupa wiekowa: 6 – latki

Temat: Czytając - bawię się.

 

Cel:

Ø      Dziecko ma możliwość prezentacji swoich umiejętności czytelniczych

Ø      Dziecko potrafi skoncentrować się na powierzonym zadaniu

Ø      Dziecko umie korzystać z powierzonych mu pomocy

Ø      Dziecko potrafi pracować w zespole

 

Pomoce: wizytówki, pisemne polecenia, gry czytelnicze „ Nazywanie świata”, „Meksykańska wioska” – autorstwa I. Majchrzak, gry czytelnicze autorstwa K. Szostek

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin