Opracowanie: Katarzyna Szostek
nauczyciel wychowania przedszkolnego
„ PRZEDSZKOLAKI CZYTAJĄ”
W Gminnym Przedszkolu w Dąbrowie Zielonej od 1998 r. realizowany jest innowacyjny program nauki czytania we wszystkich grupach wiekowych wg metody dr Ireny Majchrzak.
Głównymi celami programu są:
· Nabycie umiejętności czytelniczych w pełnym zakresie alfabetu
· Zminimalizowanie stresu związanego z nauką czytania poprzez zabawowy charakter nauki.
W ocenie społeczności przedszkolnej program przynosi bardzo pozytywne i wymierne efekty. Dzieci chętnie bawią się i równocześnie osiągają kolejne, zaplanowane w programie umiejętności. Nauczyciel nie wymaga głośnego czytania, nie kontroluje i nie ocenia dziecka. O postępach w nauce czytania wnioskuje na podstawie obserwacji. Program zakłada indywidualizację nauki czytania. Każde dziecko może uczyć się czytać w innym tempie, operując dostosowanym do siebie materiałem czytelniczym. Sukcesem tej metody jest to, że dzieci czytając uczą się rozumienia znaczenia wyrazów, i że każde ich spotkanie z literami kończy się zadowoleniem.
Nasze przedszkole wygląda inaczej niż wszystkie. Na ścianie wisi alfabet i wizytówki dzieci w miejscach, które sobie wybrały. Każde dziecko ma podpisane własnym imieniem krzesełko, szafkę w szatni i wieszak na ręczniki w łazience.
Niżej zamieszczony opis zabaw i scenariusze sytuacji edukacyjnych posłużą przybliżeniu założeń i sposobów realizacji programu.
ZABAWY INNOWACYJNE
· „Lista obecności” – dziecko odszukuje swoją wizytówkę wśród innych i umieszcza ją na liście obecności.
· „Koperta” – dziecko układa swoje imię z liter znajdujących się na oddzielnych karteczkach. Na początku dziecko układa imię według wzoru a potem bez niego. Jeśli ma ochotę, może ułożyć imiona swoich kolegów.
· „Moje literki” - dziecko wskazuje na alfabecie ściennym litery swojego imienia, według kolejności zapisanej na wizytówce. Tu może czekać na dziecko niespodzianka, bo obok wizytówki Martynka może leżeć Martysia lub Marteczka i dziewczynka podchodzi do alfabetu by poznać nowe litery.
· „Deszcz wizytówek” – nauczyciel rzuca wszystkie wizytówki a dzieci odszukują
własną.
· „Zagubione krzesełko”- dziecko szuka swojego krzesełka, wśród innych.
· „Rozdaj wizytówki”- dziecko odczytuje imiona kolegów i rozdaje im wizytówki.
· „Królująca literka” – nauczyciel prezentuje kolejne litery alfabetu: po trzy, cztery -w zależności od zainteresowania dzieci. Wskazując litery w alfabecie opowiada o ich kształcie. Podaje przykłady wyrazów, imion, w których występuje omawiana litera. Dzieci, które mają w swoim imieniu prezentowane litery zostają królami i otrzymują korony.
· „Loteryjka”- jest zabawą utrwalającą znajomość liter – wizytówki służą jako karty do loteryjki. Nauczyciel wskazuje litery na alfabecie i je nazywa. Dziecko, które ma daną literę w swoim imieniu zakrywa ją „kolorową pchełką”. Wygrywa ten, kto pierwszy zakryje wszystkie litery na swojej wizytówce.
· „Targ liter” – dzieci otrzymują taśmy ze wszystkimi literami alfabetu. Litery imienia dziecka są zaznaczone innym kolorem i stanowią bazę do wymiany liter. Aby zgromadzić cały alfabet dzieci wymieniają się między sobą litera za literę.
· „Deszcz wyrazów”- w tej zabawie na karteczkach napisane są nazwy przedmiotów znajdujących się w sali. Nauczyciel rzuca karteczki a dzieci odczytują wyrazy i kładą na odpowiedni przedmiot sprawiając, że został on odczarowany - nazwany.
· „Bingo wyrazowe” - to zabawa dla grupki lub wszystkich dzieci. Otrzymują one po parę karteczek z napisami (wyrazy lub zdania w zależności od umiejętności dziecka). Dzieci czytają podpisy i przyporządkowują je do pokazywanych przez nauczyciela obrazków.
· „Sesja czytania”- jest organizowana o stałej porze dnia. Materiałem są pomoce dydaktyczne autorstwa dr Majchrzak: „Nazywanie świata”, „Meksykańska wioska” i „Opowieści sowy”, pomoce przygotowane przez nauczycieli przedszkola oraz czasopisma i książki. Czekają tu na dzieci układanki o różnym stopniu trudności: wyrazowo – obrazkowe, zdaniowo – obrazkowe oraz tekstowe. Dziecko rozkłada obrazki i czytając dopasowuje do nich podpisy. Gdy dziecko opanuje umiejętność czytania jest zapisywane do biblioteczki przedszkolnej, w której zgromadziliśmy dużo pozycji z literatury i czasopism dziecięcych.
Nasze przedszkolaki z radością sięgają po książki!
ETAPY NAUKI CZYTANIA:
· Inicjacja (napisanie dziecku jego imienia na wizytówce, przedstawienie liter imienia, porównanie imienia dziecka z imieniem nauczyciela, innych dzieci)
· Zabawy z wizytówkami
· Zabawy z literami alfabetu
· „Królująca literka”
· Loteryjka
· „Targ liter”
· „Nazywanie świata”
· Sesja czytania
SCENARIUSZE SYTUACJI EDUKACYJNYCH
I
Sytuacja edukacyjna
Wrzesień
Grupa wiekowa: 3,4,5 – latki
Umiejętności:
Ø Dziecko odnajduje własną wizytówkę wśród innych
Ø Dziecko rozpoznaje pierwszą literę własnego imienia
Zadania edukacyjne:
Dzieci siedzą na dywanie w rozsypce. Nauczyciel rzuca wizytówki dzieci do góry.
Ø Odszukajcie swoją wizytówkę.
Ø Ustawcie się pod wizytówkami ściennymi.
Ø Przyjdą do mnie i ustawią się w pociąg dzieci, które na początku imienia mają literę; A, B, M., C, S, E, P, D, J, K.
Ø Zaśpiewamy piosenkę Jedzie pociąg z daleka.
Ø Usiądźcie w kole. Jola zbierze wizytówki. Rozdam wam wizytówki, każdy dostanie nie swoją wizytówkę. Darkowi nie dam wizytówki, bo Darek zaczyna zabawę, szuka swojego imienia.
Ø Paweł, proszę zbierz wizytówki i odłóż je na miejsce.
II
Zajęcia otwarte dla rodziców
Listopad
Ø Dziecko zaznacza wskazane litery własnego imienia (gra w loteryjkę)
Ø Dziecko układa litery swojego imienia bez wzoru / czyta wyrazy / czyta proste zdania
Uczestnicy zajęcia siedzą na dywanie w rozsypce.
Ø Odszukajcie swoją wizytówkę (zabawa z piosenką „ Ola i liście”, zabawa „Jak nie twoja podaj dalej”)
Ø Odszukajcie wskazaną literę na swojej wizytówce, przykryjcie ją kolorową pchełką. („Loteryjka”)
Ø Odszukajcie rysunki i koperty ze swoim imieniem.
Ø Przyklejcie litery tak, by utworzyły wasze imię. / Przeczytajcie wyrazy, zdania znajdujące się w kopercie, przyklejcie je w odpowiednich miejscach rysunku.
Ø Pokolorujcie rysunek.
III
Grupa wiekowa: 6- latki
Pomoce: wizytówki dzieci, wizytówki nauczycieli, alfabet ścienny, gry czytelnicze, „taśma „targ liter”, karty pracy indywidualnej
Przybory: karteczki do „targu liter”, klej, mazaki.
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa: „ Deszcz wizytówek”
Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych ( rozsypka)
2. Zabawa: „ Jak nie twoja podaj dalej”
Rozpoznawanie swojej wizytówki wśród innych (koło)
3. Zabawa: „W kole”
4. „ Pokaż swoją literkę”
Rozpoznawanie swoich liter, w imionach innych (pary nauczyciel – dziecko)
5. „ Znajdź swoją parę”
Rozpoznawanie imion innych osób (pary nauczyciel – dziecko)
6. „Targ liter”
Rozpoznawanie liter kolegów (rozsypka)
Ø Zabawa „Bingo wyrazowe”
- odmiana łatwiejsza: dzieci mają napisy
- odmiana trudniejsza: dzieci mają obrazki
Ø „Moje literki” - Rozpoznawanie swoich liter w alfabecie
Ø „Kącik inscenizacyjny”
I stopień trudności – rzeczowniki: lalka, miś
II stopień trudności – rzeczownik z przymiotnikiem
Mała lalka. Mały miś. Duża lalka. Duży miś.
III stopień trudności – proste zdania
Lalka siedzi pod stołem.
Lalka leży pod stołem. Lalka leży na stole.
Lalka siedzi na krzesełku.
Lalka jedzie samochodem.
Ø Gry czytelnicze
„Od obrazka do słowa”- proste zdania
IV
Zajęcie otwarte dla przyszłej wychowawczyni klasy I
Czerwiec
Grupa wiekowa: 6 – latki
Temat: Czytając - bawię się.
Cel:
Ø Dziecko ma możliwość prezentacji swoich umiejętności czytelniczych
Ø Dziecko potrafi skoncentrować się na powierzonym zadaniu
Ø Dziecko umie korzystać z powierzonych mu pomocy
Ø Dziecko potrafi pracować w zespole
Pomoce: wizytówki, pisemne polecenia, gry czytelnicze „ Nazywanie świata”, „Meksykańska wioska” – autorstwa I. Majchrzak, gry czytelnicze autorstwa K. Szostek
...
Mirada