postepowanie administracyjne - kolokwium(2).pdf

(151 KB) Pobierz
postepowanie administracyjne - kolokwium
Stosowanie przepisów KPA .
Przepisy KPA stosuje siĘ do wszelkich postĘpowaŃ adm. , chyba Że zostały wyraŹnie wyłĄczone z
zakresu KPA. Przepisów KPA nie stosuje siĘ do spraw uregulowanych w ustawie ordynacja
podatkowa oraz w sprawach karno-skarbowych. WzglĘdne wyłĄczenie przepisów KPA ma miejsce w
sprawach naleŻĄcych do właŚciwoŚci polskich przedstawicieli dyplomatycznych i konsularnych.
WzglĘdne wyłĄczenie przepisów KPA spowodowane jest: postĘpowaniem przed urzĘdami
konsularnymi i jest ograniczone okrĘgiem konsularnym, czyli terenem, na którym konsulat działa.
Jest postĘpowaniem jednoinstancyjnym(w PL system 2inst.).Podmiotem tego post. SĄ zarówno
obywatele PL jak i kraju przyjmujĄcego. Przepisy KPA nie majĄ równieŻ zastosowania w sprawach
wynikajĄcych z nadrzĘdnoŚci i podrzĘdnoŚci organizacyjnej w stosunku miĘdzy organami
paŃstwowymi i innymi jednostkom paŃstwowym , gdyŻ jest to post. WewnĘtrzne w sferze
administracyjnej. Układ podległoŚci słuŻbowej reguluje pragmatyka słuŻbowa. Zasady ogólne KPA
wynikajĄ z art.6-16 i stanowiĄ normy prawne obowiĄzujĄce i ustalajĄce prawne wytyczne działania
organów stosujĄcych KPA. ObowiĄzujĄ one dla całego t PA(l i II inst.), a takŻe przed organami
nadzorczymi i odpowiednio w postĘpowaniu skargowym.
WłaŚciwoŚĆ organów – jest to zdolnoŚĆ prawna organu do rozpoznania i rozstrzygania, czyli no
załatwiania okreŚlonych spraw w PA.
WłaŚciwoŚĆ rzeczowa – ustalana jest wg przepisów o zakresie działalnoŚci organów AP i jest ona
wyznaczana przepisami ustrojowymi, np. ustawa o ST i ustawa o podziale kompetencji okreŚlonych
w ustawach szczególnych miedzy organami gminy, a organami admin. rzĄdowej .RównieŻ prawo
materialne np. budowlane okreŚla organy AP właŚciwe rzeczowo do rozstrzygniĘcia spraw
WłaŚciwoŚĆ miejscowa – jest to zdolnoŚĆ organów do realizacji swej właŚciwoŚci rzeczowej na
okreŚlonym obszarze np. gminy lub powiatu. Art.21 KPA okreŚla, ze właŚciwoŚĆ miejscowa ustala siĘ
wg kryteriów:
a) w sprawach dotycz Ą cych nieruchomo Ś ci - wg miejsca połoŻenia nieruchomoŚci jeŻeli nieruchomoŚĆ
jest połoŻona na obszarze właŚciwoŚci 2 lub wiĘcej organów to orzekanie naleŻy do organu, na
którego obszarze znajduje siĘ wiĘksza czeŚĆ nieruchomoŚci
b) w sprawach dotyczĄcych prowadzenia zakładu pracy - wg miejsca, w którym zakład pracy był, jest
lub ma byĆ prowadzony
c) w innych sprawach - wg miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju wg miejsca pobytu strony lub
jednej ze stron, a w braku kraju zamieszkania wg miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu w kraju.
JeŻeli nie moŻna ustaliĆ właŚciwoŚci miejscowej organu w w/w sposób to sprawa naleŻy do organu
właŚciwego dla miejsca, w którym nastĄpiło zdarzenie powodujĄce wszczĘcie postĘpowania W razie
niemoŻnoŚci ustalenia to właŚciwoŚĆ naleŻy do organu właŚciwego dla obszaru dzielnicy np.
"ŚródmieŚcie" w mieŚcie stołecznym Warszawie. Generalnie właŚciwoŚĆ do załatwienia sprawy
wynika z ustaw, ale istnieje odsetek, na mocy którego właŚciwy organ nabiera uprawnieŃ z
przeniesienia(w drodze porozumienia organ paŃstwowy zleca zadanie organowi ST) lub
delegacji(powstaje w przypadku wyłĄczenia organu AP do załatwienia sprawy. właŚciwym tutaj bĘdzie
organ wyŻszego stopnia)
Strona postĘpowania
Jest niĄ kaŻdy ,czyjego interesu prawnego lub obowiĄzku dotyczy postĘpowanie albo kto zada czynnoŚci organu
ze wzglĘdu na swój interes prawny lub obowiĄzek. ŻĄdanie strony powoduje wszczĘcie post. Tylko wówczas, gdy
zadanie dotyczy indywidualnej sprawy naleŻĄcej do akt .spraw, dla których prawo materialne przewiduje moŻnoŚĆ
wydania dec. adm. Organ AP, do którego zadanie takie trafia dokonuje oceny roszczenia w ramach
postĘpowania wyjaŚniajĄcego. Organ załatwia ŻĄdanie w zaleŻnoŚci od jego treŚci jako skargĘ lub wniosek albo
tez zwraca wnoszĄcemu z pouczeniem, ze właŚciwy w sprawie jest sĄd.
Stronami postĘpowania sĄ:
a)osoby fizyczne i osoby prawne - wg kodeksu cywilnego osoba fizyczna nabywa zdolnoŚci prawnej w chwili
urodzenia, a pełna zdolnoŚĆ do czynnoŚci prawnych w wieku osiĄgniĘcia 18 lat lub wczeŚniejszego zawarcia
małŻeŃstwa. Przewidziane jest wczeŚniejsze uzyskanie zdolnoŚci do podejmowania czynnoŚci prawnych (zgodnie
z ustawa o obywatelstwie polskim dziecko 16-letnie moŻe składaĆ oŚwiadczenia powodujĄce skutek prawny)
Osoby fizyczne nie posiadajĄce zdolnoŚci do czynnoŚci prawnych w postĘpowaniu wystĘpujĄ przez swych
przedstawicieli ustawowych(rodzice lub opiekunowie prawni) Strony nie bĘdĄce osobami fizycznymi działajĄ
przez swoich ustawowych lub statutowych przedstawicieli którymi sĄ osoby upowaŻnione do reprezentowania np.
prezes lub członkowie zarzĄdu
Pełnomocnikiem w PA moŻe byĆ kaŻda osoba fiz. posiadajĄca zdolnoŚĆ do czynnoŚci prawnych.
Pełnomocnictwo przedkłada siĘ na piŚmie lub ustnie do protokołu na posiedzeniu. W przypadku
pełnomocnictwa pisemnego do akt sprawy naleŻy dołĄczyĆ oryginał lub poŚwiadczony urzĘdowo odpis
pełnomocnictwa .Adwokat i radca prawny moŻe sam uwierzytelniĆ podpis pełnomocnictwa. W sprawach
1
144172962.012.png 144172962.013.png 144172962.014.png 144172962.015.png 144172962.001.png
mniejszej wagi organ adm. moŻe nie zadaĆ pełnomocnictwa jeŻeli w charakterze tym wystĄpi członek najbliŻszej
rodziny lub domownik.
Organizacja społeczna działajĄca na prawach strony - moŻe wystĘpowaĆ w potrójnej roli:
a) jako podmiot powołany z mocy prawa do załatwiania spraw indywidualnych
rozstrzyganych na drodze decyzji adm.
b) jako strona, gdy ŻĄda czynnoŚci organu adm. Ze wzglĘdu na swój interes prawny
lub obowiĄzek lub, gdy postĘpowanie dotyczy interesu prawnego lub obowiĄzku
c) jako uczestnik PA w sprawie innej osoby korzystajĄc z praw strony.
W tym przypadku OS moŻe wystĄpiĆ z ŻĄdaniem o wszczĘcie postĘpowania, dopuszczenie jej do udziału w
toczĄcym siĘ postĘpowaniu jeŻeli jest to uzasadnione statutowymi celami tej organizacji i gdy przemawia za tym
interes społeczny. UznajĄc ŻĄdanie OS za uzasadnione * organ wszczyna postĘpowanie z urzĘdu bĄdŹ
dopuszcza OS do udziału w toczĄcym siĘ PA. Ma « równieŻ prawo odmowie wszczĘcia postĘpowania lub nie
dopuŚcie jej do udziału w nim, jeŻeli uzna, ze statutowe cele lub interes społeczny nie przemawiajĄ za jej
udziałem. W takim przypadku wydaje postanowienie o odmowie wszczĘcia post. Lub dopuszczenia do udziału w
post. OS dopuszczona do udziału w post. Uczestniczy na prawach strony tzn. ma takie same prawa jak strona,
a wiec moŻe zadaĆ wszczĘcia post., składaĆ zeznania, dotyczĄce przeprowadzenia dowodów ,a takŻe wnosiĆ
odwołania od decyzji lub wnosiĆ zaŻalenia na ustalenia niezaleŻne od strony np. domagaĆ siĘ odmowy
udzielenia zezwolenia na sprzedaŻ alkoholu. KPA przewiduje równieŻ inna moŻliwoŚĆ włĄczenia OS tzn. moŻe za
zgoda organu adm. przedstawiĆ swój poglĄd wyraŻony w uchwale lub oŚwiadczeniu organu statutowego. Organ
jest obligowany do zawiadomienia OS jeŻeli udział w rozprawie tej organizacji jest uzasadniony ze wzglĘdu na jej
przedmiot i w takim przypadku organ wzywa organizacje do uczestniczenia w rozprawie lub złoŻenia
oŚwiadczenia i dowodów na poparcie.
Podmiotem wystĘpujĄcym w sprawie moŻe byĆ takŻe prokurator, który nie bĘdĄc strona moŻe korzystaĆ z praw
strony. Wy stepuj e on jako organ paŃstwowy powołany do strzeŻenia praworzĄdnoŚci i działa w celu usuniĘcia
stanu niezgodnego z prawem-ma tu prawo do zwrócenia siĘ do organu AP o wszczĘcie postĘpowania lub działa
w celu zapewnienia, aby post. i rozstrzygniecie sprawy było zgodne z prawem-ma prawo udziału w kaŻdym
stadium post., prokurator sam decyduje czy bĘdzie uczestniczył w post., natomiast organ adm. Nie eze
nie dopuŚcie go jeŻeli zgłosi swój zamiar uczestnictwa. Organ AP powinien zawiadamiaĆ prokuraturĘ o
wszczĘtym post., jeŻeli uzna udział jego za potrzebny. Prokurator biorĄcy udział w post .ma prawa strony: moŻe
wnosiĆ Środki prawne niezaleŻne od tego czy uczyni to strona, a ponadto moŻe zgłaszaĆ ŻĄdania
przeprowadzenia dowodów. Prokuratorowi Śluzy prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji ostatecznej jeŻeli
przepisy KPA lub szczególne przewidujĄ wznowienie post., stwierdzenie niewaŻnoŚci dec. lub jej uchylenie bĄdŹ
zmiana. W przypadku wniesienia sprzeciwu, sprzeciw ten powinien byĆ rozpatrzony i załatwiony w terminie 30
dni od daty jego złoŻenia. W razie niezałatwienia go w terminie organ adm. obowiĄzany jest zawiadomiĆ strony
podajĄc przyczyny i wskazujĄc nowy termin. W przypadku wniesienia sprzeciwu organ adm. jest obowiĄzany
niezwłocznie rozpatrzyĆ czy zachodzi potrzeba wstrzymania decyzji. Do chwili załatwienia sprawy. Kolejnym
podmiotem uczestniczĄcym w PA jest Rzecznik Praw Obywatelskich, który działa* na mocy ustawy z 1987r. O
RPO i moŻe ŻĄdaĆ wszczĘcia post., zaskarŻaĆ decyzji. Do S.A. uczestniczyĆ w PA i post. przed S.A. na prawach
jakie przysługujĄ prokuratorowi.
Terminy
OkreŚlenie termin dotyczy albo Ścisłe okreŚlonej daty albo tez okresu czasu i właŚnie te terminy sĄ
najistotniejsze w PA.
Dzielimy je na:
a) ustawowe – wynikajĄce z KPA i innych ustaw; przewidziane sĄ one dla czynnoŚci
dokonywanych przez organ adm.(np. terminy załatwiania spraw, czy terminy o
miejscu przeprowadzenia dowodu), a takŻe dla czynnoŚci dokonywanych przez
strony i innych uczestników post.(np. terminy wnoszenia odwołania). Niedopełnienie przez stronĘ w terminie
ustalonych czynnoŚci powoduje, ze czynnoŚĆ ta nie moŻe byĆ skutecznie dokonana
b) urzĘdowe – wyznaczane przez organy adm. prowadzĄce post., "mogĄ byĆ przez te
organy skracane lub wydłuŻane z waŻnych przyczyn. W Świetle przypisów do KPA
wynika, ze czynnoŚĆ dokonana przez stronĘ po upływie wyznaczonego terminu
moŻe byĆ przez organ z waŻnych przyczyn, a zwłaszcza w interesie prawdy
obiektywnej uznana za waŻnĄ. gdyŻ organ adm. jest pełnym dysponentem
udzielonego terminu.
Sposoby obliczania terminów:
Terminy w dniach - upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uwaŻa siĘ za koniec terminu. JeŻeli poczĄtkiem
terminu jest pewne zdarzenie to przy obliczaniu terminu nie uwzglĘdnia siĘ dnia, w którym zdarzenie nastĄpiło
(19.X.04f7dnif26.X.04 do 24:00)
2
144172962.002.png 144172962.003.png 144172962.004.png
Terminy w tygodniach - koŃczĄ siĘ Ż upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który odpowiada poczĄtkowemu
dniu terminu
Terminy w miesiĄcach - koŃczĄ siĘ z upływem tego dnia w ostatnim miesiĄcu, który odpowiada
poczĄtkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia nie było w ostatnim m- to termin koŃczy siĘ w ostatnim
dniu miesiĄca (Iuty - w przypadku gdy termin rozpoczyna siĘ 29.30.31. styczeŃ)
JeŻeli koniec terminu przypada na dzieŃ ustawowo wolny od pracy to za ostatni dzieŃ terminu *
uwaŻa siĘ najbliŻszy nastĘpny dzieŃ powszedni.
Termin uwaŻa siĘ za zachowany jeŻeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce
pocztowej lub złoŻono w polskim urzĘdzie konsularnym. O dochowaniu terminu składanego na
piŚmie decyduje data stempla pocztowego. Z ostroŻnoŚci procesowej pisma winny byĆ nadawane
listem poleconym, gdyŻ w takim przypadku dysponujemy dowodem nadania.
Terminy załatwiania spraw .
Sprawy rozstrzygane przez organy adm. powinny byĆ rozpoznawane i załatwiane szybko bez
zbĘdnej zwłoki, a w przypadku spraw mniej skomplikowanych i nie wymagajĄcych zbierania
dowodów, informacji lub wyjaŚnieŃ winny byĆ załatwiane niezwłocznie. Zasada szybkoŚci post. leŻy
w interesie strony, organu oraz interesie społecznym. Zgodnie z art.35 KPA niezwłocznie powinny
byĆ załatwiane sprawy mogĄce byĆ rozpatrzone w oparciu o dowody dostarczone przez stronĘ wraz
z zadaniem wszczĘcia post. lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane z urzĘdu organowi,
bĄdŹ moŻliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi organ dysponuje. Sprawy wymagajĄce
przeprowadzenia post. wyjaŚniajĄcego powinny byĆ załatwione nie póŹniej niŻ w ciĄgu miesiĄca, a
sprawy szczególnie skomplikowane nie póŹniej niŻ w ciĄgu 2 miesiĘcy od daty wszczĘcia post. W
post. odwoławczym sprawa powinna byĆ załatwiona w ciĄgu miesiĄca od dnia otrzymania
odwołania. Termin do załatwienia sprawy przez organ odwoławczy biegnie od dnia otrzymania przez
ten organ odwołania wraz z aktami sprawy, a nie od dnia wpływu odwołania do organu I instancji,
który wydal zaskarŻona decyzje. Organy wyŻszego stopnia mogĄ okreŚliĆ rodzaje spraw, które maja
byĆ załatwione w terminach krótszych niŻ miesiĄc lub 2 terminy te wiĄŻĄ siĘ organy adm. sprawy
nie wlicza siĘ terminów przewidzianych do dokonania czynnoŚci prawnych (czasu wyznaczonego
stronie na usuniecie braku podania),a takŻe okresu zawieszenia post. okresów opóŹnieŃ
wynikajĄcych z winy strony oraz przyczyn niezaleŻnych od organu np. niestawienie siĘ Świadka lub
niedostarczenie przez biegłego opinii. Organ, który nie załatwił^ sprawy w terminie obowiĄzany jest
zawiadomiĆ o tym strony podajĄc przy tym przyczyny zwłoki i wskazujĄc nowy termin. Strona
niezałatwiona w terminie ustawowym lub wyznaczonym ma prawo wnieŚĆ zaŻalenie do organu
wyŻszego stopnia. ZaŻalenie to jest jedynym zaŻaleniem przewidzianym w KPA przysługujĄcym nie
na wydanie postanowienia, ale na milczenie organu .JeŻeli organ wyŻszego stopnia uzna zaŻalenie
za uzasadnione to wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarzĄdza wyjaŚnienie
przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie
Przywrócenie terminu(instytucja przywrócenia terminu):
Niedochowanie terminu pociĄga za sobĄ ujemne skutki procesowe, gdyŻ czynnoŚci dokonane po
upływie terminu sĄ prawnie nieskuteczne. KPA wzorem procedur sadowych przewiduje
dobrodziejstwo w postaci instytucji przywrócenia terminu .MoŻe mieĆ ono miejsce, gdy
niezachowanie terminu nastĄpiło bez winy osoby zainteresowanej -przywracalne sĄ terminy prawa
procesowego, a nieprzywracalne sĄ terminy prawa materialnego. Przywracane sĄ terminy ;/
ustawowe zawite oraz terminy wyznaczane przez organ. Niedopuszczalne jest przywrócenie z,
urzĘdu -tylko na proŚbĘ zainteresowanego. Zgodnie z KPA w razie uchybienia terminu naleŻy
przywróciĆ termin na proŚbĘ zainteresowanego jeŻeli uprawdopodobni on, ze uchybienie nastĄpiło
bez jego winy.
Uprawdopodobnienie - nie polega na udowodnieniu lecz uwiarygodnieniu istnienia lub
niezaistnienia pewnych faktów. RegułĄ w prawie procesowym jest udowodnienie, natomiast
uprawdopodobnienie i ustawa zezwala na nie, wtedy gdy celowe jest ustalenie okreŚlonych
okolicznoŚci faktycznych bez przeprowadzania sformalizowanego post.
Do przywrócenia terminu dochodzi:
a) braku winy po stronie zainteresowanego
b) uprawdopodobnienia, ze uchybienie terminu nastĄpiło bez winy zainteresowanego (jest Środkiem
zastĘpczym dowodu)
c) wniesienie proŚby o przywrócenie terminu w ciĄgu 7 dni od dnia ustalenia przyczyny uchybienia terminów nie
moŻna przywracaĆ 7-dniowego terminu do złoŻenia podania o przywrócenie terminu) równoczeŚnie z wnioskiem
o przywrócenie terminu musi nastĄpiĆ dopełnienie czynnoŚci. dla której termin był okreŚlony (wraz z podaniem o
przywrócenie składa odwołanie od decyzji) O przywróceniu terminu lub o jego odmowie rozstrzyga siĘ w formie
postanowienia organu, przed którym toczy siĘ postĘpowanie.
3
144172962.005.png
Na postanowienie o odmowie przywrócenia terminu zainteresowanemu słuŻy zaŻalenie, które rozpatruje organ
właŚciwy do rozpatrzenia odwołania. Na postanowienie organu odwoławczego nie przysługuje zaŻalenie. Skutek
prawny przywrócenia terminu polega na tym, iŻ czynnoŚĆ dla której termin był okreŚlony traktowana jest jako
dokonana w terminie.
DorĘczenia.
Jako podstawowy warunek skutecznego dorĘczenia KPA przewiduje pokwitowanie pisma przez adresata.
Odmowa potwierdzenia przyjĘcia pisma powoduje jego zwrot nadawcy z adnotacja ot odmowie jego przyjĘcia i
data tej odmowy. Pismo uwaŻa siĘ za dorĘczone w dniu odmowy przyjĘcia przez adresata. bo mógł zapoznaĆ siĘ
z jego treŚciĄ. a nie uczynił tego ze swej winy i na własne ryzyko. WyróŻniamy 2 rodzaje dorĘczeŃ:
a) dorĘczenie właŚciwe - dorĘczenie do rak własnych; dostarczenie pisma tej osobie, dla której jest
przeznaczone, czyli dorĘczenie go adresatowi do rak własnych i taki sposób dorĘczeŃ powinien byĆ traktowany
jako zasada obowiĄzujĄca w PA
b) dorĘczenie zastĘpcze - polega na dorĘczeniu pisma stronie ,a gdy strona działa przez przedstawiciela to
przedstawicielowi. ObowiĄzkiem stron i ich przedstawicieli jest kaŻdorazowe zawiadamianie organu adm. o
zmianie miejsca zamieszkania, bĄdŹ w przypadku os. fizycznej zmiana adresu siedziby pod rygorem wywołania
skutków prawnych przez dorĘczenie pisma na dotychczasowy adres. Osobom fizycznym dorĘcza siĘ w ich
mieszkaniu lub miejscu pracy. MogĄ byĆ równieŻ dorĘczane w lokalu organu adm. W razie niemoŻnoŚci
dorĘczenia w w/w sposób pismo dorĘcza siĘ w kaŻdym miejscu, gdzie siĘ adresata zastanie. PaŃstwowym jedn.
Organizacyjnym, dorĘcza siĘ pisma w lokalu ich siedziby do rak osób uprawnionych do odbioru pisma.
SkutecznoŚĆ dorĘczenia zastĘpczego zaleŻy od spełnienia koniecznych ustawowych wymogów:
a) wymóg nieobecnoŚci adresata w mieszkaniu; nieobecnoŚĆ adresata moŻe byĆ stwierdzona jednorazowym
niezastaniem go w mieszkaniu, co moŻe stanowiĆ wystarczajĄcy dowód dla dorĘczenia zastĘpczego -organ nie
ma obowiĄzku powtarzania czynnoŚci dorĘczenia
b) pismo powinno byĆ oddane za pokwitowaniem do rak osób wymienionych w KPA tj.: dorosłego domownika
sĄsiada lub dozorcĘ domu; przyjmuje siĘ ,z e za dorosłego uwaŻa siĘ domownika który jest pełnoletni; sĄsiadem
jest ten, kto mieszka w pobliŻu adresata ,na terenie graniczĄcym z terenem adresata i sĄsiad byĆ dorosły;
pismo moŻna dorĘczyĆ dozorcy jeŻeli taki istnieje i powierzono mu w sposób wyraŹny czynnoŚci dozorowania
domu; przyjmuje siĘ niedopuszczalnoŚĆ dorĘczenia zastĘpczego pism przeciwnikowi procesowemu c) dorĘczenie
zastĘpcze moŻe byĆ skuteczne tylko wtedy ,gdy odbiorca pisma złoŻy wyraŹne oŚwiadczenie wyraŻajĄce zgodĘ na
przyjĘcie pisma wraz ze zobowiĄzaniem do osobistego przekazania go adresatowi
SkutecznoŚĆ dorĘczenia w trybie art.44 KPA zaleŻy od:
- niemoŻnoŚci dorĘczenia pisma w sposób przewidziany powyŻej oraz fakt, ze pismo powinno byĆ złoŻone w
urzĘdzie pocztowo-telekomunikacyjnym. Konieczne jest tez umieszczenie zawiadomienia o złoŻeniu pisma na
drzwiach mieszkania adresata albo biura bĄdŹ innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje czynnoŚci
zawodowe lub w miejscu widocznym nieruchomoŚci, której post. dotyczy. Kolejnym warunkiem skutecznoŚci
dorĘczenia jest albo odebranie złoŻonego pisma przez adresata albo tez bezskuteczny upływ 7 dni liczony odo
dnia nastĘpnego po złoŻeniu pisma. Strony mogĄ byĆ zawiadamiane o decyzjach i innych czynnoŚciach organów
adm. przez obwieszczenie lub inny zwyczajowo przyjĘty w danej miejscowoŚci sposób publicznego ogłaszania
jeŻeli przepis szczególny tak stanowi i w takich przypadkach zawiadomienie lub dorĘczenie uwaŻa siĘ za
dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia
Wezwania
Organ adm. moŻe wzywaĆ osoby do udziału w podejmowanych czynnoŚciach i do złoŻenia wyjaŚnieŃ osobiŚcie,
przez pełnomocnika lub na piŚmie. ObowiĄzek osobistego stawiennictwa został okreŚlony do obszaru gminy lub
miasta, w którym zamieszkuje lub przebywa wezwany. Przesłuchaniem Świadka KPA nie precyzuje osób, których
wezwanie moŻe dotyczyĆ; mogĄ byĆ strony, Świadkowie, biegli czy inni uczestnicy post. Reguła jest pisemna forma
wezwania, które powinno byĆ dorĘczone adresatowi. JednakŻe w przypadkach nie cierpiĄcych zwłoki kodeks
dopuszcza wezwanie telefoniczne, telegraficzne lub przy uŻyciu innego sposobu. Wezwanie innym sposobem niŻ
na piŚmie jest tylko wtedy skuteczne, gdy nie ma wĄtpliwoŚci, ze dotarło do adresata w odpowiedniej formie.
Wezwanie powinno zawieraĆ:
·
nazwĘ i adres organu wzywajĄcego
·
imiĘ i nazwisko oraz adres wzywanego
·
w jakiej sprawie i w jakim charakterze i celu zostaje wezwany - podaĆ dokładnie
·
przedmiot postĘpowania, czy ma byĆ stronĄ, Świadkiem czy biegłym i co ma byĆ celem stawienia siĘ
·
czy wezwany powinien stawiĆ siĘ osobiŚcie lub przez pełnomocnika, czy moŻe złoŻyĆ zeznania na piŚmie
·
termin, do którego ŻĄdanie powinno byĆ spełnione albo dzieŃ godzinĘ i miejsce stawienia siĘ wezwanego lub
pełnomocnika
·
skutki prawne niezastosowania siĘ do wezwania (art.88 KPA)
4
144172962.006.png 144172962.007.png 144172962.008.png 144172962.009.png 144172962.010.png
·
podpis pracownika organu wzywajĄcego z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska słuŻbowego
podpisujĄcego
Osobie, która stawiła siĘ na wezwanie przysługuje zwrot kosztów podroŻy i innych naleŻnoŚci wg przepisów o
naleŻnoŚci Świadków w post. sĄdowym.
Osoba, która mimo prawidłowego wezwania nie stawiła siĘ bez uzasadnionej przyczyny, moŻe byĆ ukarana przez
organ wzywajĄcy grzywna do 50 zł, a w razie ponowienia grzywna do 200 zł Ukaranie grzywna nie wyklucza
moŻnoŚci zastosowania do wezwanego Środków przymusu opisanych w przepisach szczególnych- nawet
doprowadzenie. Protokoły i adnotacje Śluza utrwaleniu na piŚmie czynnoŚci podejmowanych w toku post.
Protokół sporzĄdza siĘ z kaŻdej czynnoŚci majĄcej znaczenie dla rozstrzygniĘcia sprawy, chyba ze czynnoŚĆ
została w inny sposób utrwalona na piŚmie. OkolicznoŚci istotne dla rozstrzygniĘcia sprawy maja wartoŚĆ
dowodowa jedynie wówczas, gdy utrwalono je w formie protokołu - z jego treŚci powinno wynikaĆ, kto, kiedy, gdzie
i jakich czynnoŚci dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób ustalono i jakie
uwagi zgłosiły obecne osoby. Protokół powinien byĆ odczytany wszystkim uczestnikom protokołowanej
czynnoŚci, którzy powinni go podpisaĆ. Rzetelne sporzĄdzenie protokołów Śluzy realizacji zasady dochodzenia
prawdy obiektywnej, stad tez naleŻy zwrocie uwagĘ na prawidłowe dokonywanie zapisów ze sporzĄdzanych
czynnoŚci prawnych. Poza protokołami KPA dopuszcza sporzĄdzanie adnotacji, czyli krótkich notatek
słuŻbowych przez pracownika, bez zachowania okreŚlonej formy.
RóŻnice miedzy protokołem a adnotacja:
Protokół sporzĄdza siĘ z kaŻdej czynnoŚci postĘpowania majce istotne znaczenie dla rozstrzygniĘcia sprawy. a
adnotacje tylko z czynnoŚci. z których nie sporzĄdza siĘ protokołu, a majĄcych znaczenie dla sprawy w toku
post. KPA przesadza o koniecznoŚci sporzĄdzania adnotacji, gdzie organ ma obowiĄzek utrwaliĆ w aktach
sprawy w drodze adnotacji przyczyny odstĄpienia od zasady ogólnej czynnego udziału strony w post.
Decyzje.
KaŻda decyzja i postanowienie wydane w trybie KPA bĘdzie zawsze aktem administracyjnym, ale nie kaŻdy akt
adm. rnoŻna kwalifikowaĆ jako decyzje lub postanowienie(np. rozstrzygniecie nadzorcze wojewody nie jest ani
decyzja ani po stanowieniem). Decyzja jako akt stosowania prawa materialnego polega na ustalaniu, czyli
konkretyzacji wiĄŻĄcych skutków normy materialnego prawa adm. w odniesieniu do konkretnego adresata.
IstotĘ materialnego ujĘcia decyzji moŻna sprowadziĆ do nastĘpujĄcych cech:
a) decyzja jest aktem stosowania norm ogólnych i abstrakcyjnych o charakterze materialnym i o powszechnej
mocy obowiĄzujĄcej
b) kompetencja do wydania dec. Adm./Śluzy okreŚlonej kategorii organów paŃstwa i w odniesieniu do
okreŚlonego rodzaju spraw
c) decyzja rozstrzyga sprawĘ adm. przez wyznaczenie wiĄŻĄcych konsekwencji normy prawnej (materialnej)
d) adresatem decyzji jest zawsze podmiot nie podporzĄdkowany organizacyjnie organowi adm., ani tez słuŻbowo-
niewykonanie postanowionych obowiĄzków jest sankcjonowanie Środkami egzekucji adm., które maja na
celu przywrócenie stanu zgodnego z prawem.
RozróŻniamy decyzje :
a) konstytutywne - tworzĄ na podstawie przepisów prawnych nowe sytuacje prawne bĘdĄce prawna
przesłanka upowaŻniajĄca do pewnych przekształceŃ w sferze faktów poprzez działanie faktyczne lub
prawne i wywołujĄ skutki prawne od chwili ich wydania (ex nunc),a wiec nie maja mocy wstecznej(np.
koncesja, dec. o zmianie nazwiska, pozwolenie na bron, wywłaszczenie)
b) deklaratoryjne - sĄ wydawane droga prawnej kwalifikacji stanu faktycznego i okreŚlenia go w sposób
prawnie wiĄŻĄcy odpowiednio do dyspozycji normy Ich przedmiotem sĄ pewne wykształcone juŻ w sferze
faktów zaszłoŚci. które dec. Ocenia i segreguje zgodnie z prawem. Decyzje takie wywołujĄ skutki od chwili
pojawienia siĘ postawy faktycznej do ich wydania i obowiĄzujĄ od chwili powstania stanu faktycznego z
mocĄ wsteczna (ex tunc) (np. decyzja renty, emerytury, która obowiĄzuje z chwila powstania prawa do
Świadczenia, a nie z chwila wydania decyzji)
Ze wzglĘdu na sposób uruchamiania PA rozróŻniamy decyzje dochodzĄce do skutku niezaleŻnie od
woli adresata(np. powołanie do czynnej słuŻby wojskowej, nakaz rozbiórki) oraz decyzje dochodzĄce do
skutku z inicjatywy adresata(np. pozwolenie budowlane, zmiana nazwiska)
Ze wzglĘdu na tryb weryfikacji rozróŻniamy decyzje ostateczne i nie ostateczne{ te, które mogĄ
byĆ zmieniane lub uchylane poprzez zastosowanie zwykłego Środka kontroli tj. odwołania).Nie
ostatecznoŚĆ dec. jest przejŚciowa i trwa do upływu terminu do wniesienia odwołania
5
144172962.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin