1_kinematyka.pdf
(
143 KB
)
Pobierz
1_kinematyka [tryb zgodności]
Kinematyka
TOR RUCHU
Punkty materialne to obiekty obdarzone masą, których rozmiary (objętość) moŜemy zaniedbać.
Pod pojęciem ruchu rozumiemy zmiany wzajemnego połoŜenia jednych ciał względem drugich
wraz z upływem czasu.
Tor ruchu
to krzywa jaką w przestrzeni zakreśla punkt materialny.
POŁO
ś
ENIE
r
(t)
=
[
x
(
t
),
y
(
t
),
z
(
t
)]
lub
x
=
x
(
t
)
kinematyczne
równania
ruchu
y
=
y
(
t
)
z
=
z
(
t
)
Układ kartezja
ń
ski
PRZEMIESZCZENIE
D
(t)
=
(t)
-
r
(t
0
)
=
[
D
x
(
t
),
D
y
(
t
),
D
z
(
t
)]
1
r
r
D
r
(t)
tor ciała
r
(t)
r
(t+Dt)
PR
Ę
DKO
ŚĆ
CHWILOWA
PRZYSPIESZENIE CHWILOWE
d
r
(t)
d
v
(
t
)
d
2
r
(
t
)
v
(t)
=
a
(
t
)
=
=
dt
dt
dt
2
t
t
r
(
t
)
=
r
(
t
0
∫
)
+
v
(
t
'
)
dt
'
v
(
t
)
=
v
(
t
0
)
+
∫
a
(
t
'
)
dt
'
t
t
0
0
DROGA
t
s
(
t
)
=
∫
v
(
t
'
)
dt
'
t
0
v
(
t
)
=
ds
dt
|
v
(
t
)
|
=
v
(
t
)
Warto
ść
pr
ę
dko
ś
ci
to szybko
ść
PRZYSPIESZENIE STYCZNE
I NORMALNE
a
s
(
t
)
=
dv
(
t
)
dt
a
(
t
)
=
a
2
(
t
)
-
a
2
(
)
n
s
2
t
PR
Ę
DKO
ŚĆ
I PRZYSPIESZENIE
Ś
REDNIE
Wektorowe:
v
=
r
(
t
)
-
r
(
t
0
)
=
D
r
(
t
)
ś
r
t
-
t
D
t
0
a
=
v
(
t
)
-
v
(
t
0
)
=
D
v
(
t
)
ś
r
t
-
t
D
t
0
Liniowe:
Uwaga:
s
(
t
)
s
(
t
)
(
v
)
ś
r
¹
|
v
ś
r
|
(
v
ś
r
)
=
=
t
-
t
D
t
(
a
)
¹
|
a
|
0
st
ś
r
ś
r
(
a
ś
r
)
=
v
(
t
)
-
v
(
t
0
)
=
D
v
(
t
)
st
t
-
t
D
t
0
PRZYKŁADY RUCHU
Ruch w jednym wymiarze:
Ruch jednostajny prostoliniowy
v
=
c
onst
x
=
x
0
±
v
t
równanie ruchu
Ruch jednostajnie zmienny prostoliniowy
a
=
c
onst
v
=
v
0
±
a
t
at
2
x
=
x
±
v
t
±
równanie ruchu
0
0
2
3
Ruch w dwóch wymiarach:
Ruch po okr
ę
gu
Układ kartezja
ń
ski:
Układ biegunowy:
x
(
t
)
=
R
cos
j
(
t
)
równania
ruchu
r
(
t
)
=
R
=
const
.
y
(
t
)
=
R
sin
j
(
t
)
j
(
t
)
=
s
(
t
)
R
v
x
=
-
R
ω
sin
j
d
j
v
v
=
R
ω
cos
j
w
=
=
y
d
R
a
=
ε
v
-
x
ω
2
x
ω
x
d
w
d
v
1
a
e
=
=
=
s
ε
a
=
v
-
y
ω
2
d
t
d
t
R
R
y
ω
y
lub inaczej:
ε
v
a
=
ε
v
-
ω
2
r
a
=
=
ε
R
,
a
=
a
=
-
r
ω
2
ω
S
ω
n
do
ś
Ruch w dwóch wymiarach:
Ruch po okr
ę
gu – stała pr
ę
dko
ść
k
ą
towa
Układ kartezja
ń
ski:
Układ biegunowy:
x
(
t
)
=
R
cos(
j
0
+
w
t
)
równania
ruchu
r
(
t
)
=
R
=
const
.
y
(
t
)
=
R
sin(
j
0
+
w
t
)
j
(
t
)
=
w
t
+
j
0
v
x
=
-
R
ω
sin(
j
0
+
w
t
)
w
=
const
v
=
R
ω
cos(
j
+
w
t
)
y
0
a
=
-
x
ω
2
e
=
0
x
a
=
-
y
ω
2
y
lub inaczej:
a
=
-
ω
2
r
a
=
0
,
a
=
a
=
-
r
ω
2
S
n
do
ś
4
Ruch w dwóch wymiarach:
Rzut uko
ś
ny
g
x
0
=
g
y
=
-
g
g
y
=
(
tg
a -
)
x
x
2
2
(
v
cos
a
)
2
0
v
x
=
v
0
cos
a
v
=
v
sin
a
-
gt
a
S
=
dv
=
gt
-
v
0
sin
sin
q
g
y
0
dt
v
2
0
-
2
v
gt
q
+
g
2
t
2
0
a
n
=
v
0
cos
q
g
x
=
(
v
cos
a
)
t
0
v
2
0
-
2
v
gt
sin
q
+
g
2
t
2
0
równania
ruchu
gt
2
y
=
(
v
sin
a
)
t
-
0
2
Rzut uko
ś
ny
WZGL
Ę
DNO
ŚĆ
RUCHU
Wzgl
ę
dne poło
Ŝ
enie:
r
CA
(t)
=
r
CB
(t)
+
r
BA
(t)
Wzgl
ę
dna pr
ę
dko
ść
:
Wzgl
ę
dne przyspieszenie:
d
r
CA
(t)
=
d
r
CB
(t)
+
d
r
BA
(t)
d
v
CA
(t)
=
d
v
CB
(t)
+
d
v
BA
(t)
dt
dt
dt
dt
dt
dt
v
CA
(t)
=
v
CB
(t)
+
v
BA
(t)
a
CA
(t)
=
a
CB
(t)
+
a
BA
(t)
5
Plik z chomika:
oxide90
Inne pliki z tego folderu:
0_wstawka matematyczna.pdf
(137 KB)
0_WSTEP.pdf
(2336 KB)
10_termodynamika.pdf
(970 KB)
11_elektrostatyka.pdf
(1016 KB)
12_prad.pdf
(343 KB)
Inne foldery tego chomika:
fiza
fiza2
fizyka
fizyka animacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin