Logoterapia-Ćwiczenia_wzbogacające_słownictwo..doc

(27 KB) Pobierz

ĆWICZENIA NAD ROZWOJEM SŁOWNIKA:

·         poszukiwanie wyrazów określających: rzeczy, czynności, kolory, ubiory, zwierzęta, drzewa, kwiaty, imiona, samochody przedmioty gospodarstwa domowego itp.

·         szukanie słów na daną literę,

·         zabawa pt. Coś w pobliżu na literę...

·         jakie odgłosy wydają zwierzęta np. koń (rży), pies (szczeka), kot (miauczy), kogut (pieje), kaczka (kwacze), kura (gdacze), baran (beczy),

·         szukanie rymów do słów: czapka (łapka)
słońce (gorące, mieniące, śmiejące)
jagoda (przygoda, wygoda, uroda, moda, woda)
domek (Tomek, Romek)
bajka (fajka, jajka)

·         kończenie rymowanych zdań: Ten kwiatek nazywa się ...(bratek).
Wskocz do wody dla... (ochłody).
Mała Ania nie jadła dzisiaj ...(śniadania).
Beata podłogę miotłą...(zamiata).
Różowy słonik trzyma w ręku...(balonik).
Wlazł kotek na...(płotek).
Zróbmy koło, będzie...(wesoło).
Koło choinki stoją trzy...(dziewczynki).
Ryby pływają a ptaki...(fruwają).
Kwitną na łące kwiatki...(pachnące).
Abecadło z pieca...(spadło).

·         kończenie rozpoczętego zdania np. Kasia idzie...
Moja lalka ma...
Jutro będzie...
W lecie...

·         układanie zdań z danym wyrazem np. długopis, pies, telewizja,

·         poszukiwanie przymiotników określających dany przedmiot np. but, długopis, książka, telewizja, dom,

·         próba nazywania emocji i określenia cech charakterystycznych dla danego stanu emocjonalnego,

·         układanie zdań z rozsypanki wyrazowej,

6. W przypadku dzieci upośledzonych intelektualnie należy szczególną uwagę zwrócić na językową sprawność sytuacyjną, która wyraża się umiejętnością posługiwania się językiem w konkretnych sytuacjach społecznych np. w sklepie, urzędzie.

       Drugą ważną zdolnością jest językowa sprawność społeczna, która u dzieci upośledzonych nie zawsze wykształca się w dostatecznym stopniu. Dzieci te nie potrafią np. zachować dystansu wobec osób dorosłych, traktując ich jak rówieśników. Zaburzone tez jest wykształcanie się językowej sprawności pragmatycznej - często dzieci te mają dużą trudność rozumienia pojęć wartościujących i określających stany i uczucia np. dziecko zamiast prosić, żąda.

Cele ćwiczeń:

·         wykształcenie zdolności formułowania pytań, próśb, poleceń

·         nabycie umiejętności sygnalizowania własnych potrzeb, życzeń, pretensji,

·         umiejętność nawiązywania i prowadzenia rozmowy,

·         nabycie umiejętności odpowiadania na pytania,

PRZYKŁADY CWICZEŃ:

·         zabawa pacynkami - próba przeprowadzenia dialogu na zadany temat,

·         zabawa w sklep - dokonywanie zakupów w różnych sklepach: spożywczym, obuwniczym, kosmetycznym, gospodarstwa domowego, z upominkami, w aptece,

·         odgrywanie scenek: u fryzjera,
w urzędzie
w banku
na poczcie
przy kasie biletowej
w restauracji
u lekarza

7. Umiejętność opisu i opowiadania stosujemy w ciągu całego życia podczas swobodnych wypowiedzi na różne tematy, rozmowy z kolegami, znajomymi, dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami.

Cel zajęć:

·         wyrobienie umiejętności opisu i opowiadania

ĆWICZENIA:

·         opowiadanie historyjek obrazkowych,

·         podejmowanie próby opisu ilustracji,

·         słuchanie wierszyków J. Brzechwy: "Samochwała", "Leń", " Jajko", "Kaczka - dziwaczka", próba opowiadania ich własnymi słowami,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin