ZASADY PRACY TERAPEUTYCZNEJ.doc

(31 KB) Pobierz
ZASADY PRACY TERAPEUTYCZNEJ

ZASADY     PRACY    TERAPEUTYCZNEJ

 

ð Wzbudzenie  motywacji do wysiłku umysłowego

       Zajęcia  powinny  być  atrakcyjne,  ciekawe,  nie nużące,  wzbudzające

         zainteresowanie i motywację do  pracy.  Dbamy  o  to,  by  dziecko mogło

         osiągnąć sukces.

 

ð Stopniowanie  trudności

              Nie wolno zniechęcać lub stwarzać sytuacji wzbudzających lęk. Zadania

              stosujemy  „od  najłatwiejszego”, do trudniejszych przechodzimy bardzo

              wolno.

 

ð Życzliwość  i  spokojna  atmosfera

              Dziecko  musi odreagować towarzyszące mu napięcie.   Należy je

              mobilizować przez częste pochwały.   Unikajmy  współzawodnictwa

              w zespole.

 

ð Indywidualizacja  pracy

              Możliwie  pełna  indywidualizacja   z  każdym  dzieckiem.

 

ð Czas  trwania

              Czas  trwania  poszczególnych  ćwiczeń  dostosować  do  możliwości

          dziecka  (ogólnie i w  dniu zajęć).

 

ð Organizowanie  sytuacji  problemowej

              Umożliwić dziecku działanie na przedmiotach, aby rozwiązywać problem

              w sposób manipulacyjny.

             

 

 

ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ

Zasada 1:

Indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego
- Dla każdego dziecka w grupie dobieramy indywidualny (inny) program.
- Dobieramy indywidualne metody dydaktyczne i wychowawcze do możliwości konkretnego dziecka.
- W toku zajęć kontrolujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.
- Pomagamy w przezwyciężaniu trudności.

- Stosujemy indywidualne zabiegi wychowawcze i psychoterapeutyczne.


Zasada 2:
Powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka
- Stosujemy stopniowanie trudności w zakresie objętości i przystępności opracowywanego materiału.
- Przechodzimy od ćwiczeń prostych, obejmujących niewielki zakres materiału do złożonych wymagających opracowania dużych partii materiału dydaktycznego.
- Przechodzimy do zadań trudniejszych wtedy, gdy dziecko sprawnie opanuje wcześniejsze, łatwiejsze.
- Ćwiczymy tak długo daną umiejętność, dopóki terapeuta nie ma poczucia, że dziecko wykonuje ją sprawnie.
- Nie ma czasowych reguł (rygorów) ćwiczenia danej umiejętności.


Zasada 3:
Korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności
- Im głębiej zaburzona dana funkcja tym większa podatność na zmęczenie dziecka, uważamy by do tego nie doszło.
- Nie ćwiczymy tylko jednej funkcji, bo może dojść do przetrenowania, zniechęcenia i powrotu do złych nawyków.
- Wskazana przemienność ćwiczeń - najgłębiej zaburzone funkcje z mniej zaburzonymi, bardziej sprawne z mniej, percepcja słuchowa z wzrokową.
- W ćwiczeniu czytania i pisania - łączenie ich w jednym zdaniu.
- Stosujemy przerwy na odpoczynek.


Zasada 4:
Kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji nie zaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych
- Funkcje sprawniejsze wspierają czynności funkcji zaburzonych.
- Usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.

Zasada 5:
Systematyczności
- Zajęcia powinny odbywać się codziennie; lepiej 3x 20 minut niż 1 długie 60 minut.
- Przerwy w zajęciach powodują regres.
- Najbardziej męczące ćwiczenia percepcji słuchowej: nie powinny trwać każdorazowo dłużej niż kilka minut. Można jednak do nich kilkakrotnie wracać podczas zajęć, w przerwach stosując inny rodzaj ćwiczeń.

Zasada 6:
Ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego
- Działania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyć zabiegom dydaktycznym przez cały czas trwania zajęć terapii pedagogicznej.
- W pierwszym okresie działania psychoterapeutyczne powinny być dominujące.

- Pełnią funkcje profilaktyczne - chronią przed dalszymi negatywnymi następstwami niepowodzeń szkolnych.
 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin