Poradnictwo_to2_-_sciaga.doc

(124 KB) Pobierz
Poradnictwo to

 

Poradnictwo to

1 udzielanie porad, wskazówek, czy informacji dotyczących określonego zakresu.

2 niesienie pomocy za pośrednictwem porady.

3 zaprogramowany system czynności udoskonalających inne działania, oraz zbiór prawidłowości regulujących ich przebieg.

Porada:

1 pomoc pedagogiczna, psychologiczna, psychoterapeutyczna i socjalna.

2 oczekiwana forma pomocy ze strony radzącego, jak i szukającego pomocy.

Elementy porady:

W poradzie jako kontakcie jednorazowym występują;

1 Rada – wskazanie sposobu postępowania bez uzasadnienia.

2 Porada – uzasadniony i przemyślany pogląd traktowany jako pomoc psychologiczno pedagogiczna.

Doradztwo – dawanie rady, wskazanie sposobu postępowania. Wykonywane jest przez osobę (doradcę), który zna sytuację.

Różnice między poradą, a doradztwem:

Porada trwa dłużej niż doradzanie i jest związana z ogólną oceną sytuacji. Kompetencje osoby udzielającej poradę i jego status społeczny determinują rodzaj poradnictwa, które może być ujęte jako:

1 Jeżeli układ stosunków oparty jest na więzi nieformalnej sporadycznych sytuacjach niezorganizowanych celowo to poradnictwo określamy jako radzenie czy doradzanie (mamy z tym do czynienia z sytuacjami dnia codziennego: codziennego gronie znajomych; grupy rówieśniczej). Osoba radząca korzysta z własnego doświadczenia życiowego,  także z wiedzy, którą posiada.

Co wpływa na efektywność rady – dla osoby zwracającej się o radę najważniejsze jest zaufanie jakim darzy osobę mającej jej rady udzielić.

2 Poradnictwo oparte o więź formalną w celowo zorganizowanych sytuacjach związane z industrializowanym, zurbanizowanym społeczeństwem związane jest z dokonywaniem wyboru i podejmowania decyzji przez jednostkę w sprawach które dotyczą jej bliskich, a są dla niej mało znane lub niezrozumiałe (placówki oświatowe, ZUS, prawnicy).

Podział poradnictwa pod kątem 3 kryteriów:

1 Bezpośrednie, pośrednie.

2 Ilość osób, która uczestniczy w nim – jednostkowe, zbiorowe.

3 Ze wzgl. na czas – krótkoterminowe, systemowe.

Podział poradnictwa ze wzgl. na treść, czyli rodzaj zastosowanych środków i czynności:

1 Pedagogiczne – należą tu: poradnictwo dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, psychologiczne.

2 Poradnictwo zdrowotne

3 socjalne

4 kulturowe

5 prawne.

Poradnictwo pedagogiczne może być prowadzone w ramach systemu oświaty:

*szkoły wszystkich typów.

*poradnie psychologiczno pedagogiczne

*ośrodki szkolno wychowawcze

*pogotowie opiekuńcze.

Poza systemem oświaty poradnictwo występuje w:

*poradnie zdrowia (ogólne, specjalistyczne).

*ośrodki pomocy społecznej.

*centra pomocy rodzinie.

*liga kobiet, czyli ośrodki poradnictwa organizacji społecznych.

*policyjna izba dziecka.

*na łamach środków masowego przekazu.

Poradnictwo specjalistyczne – to poradnie przeciwalkoholowe; uzależnień; antynikotynowe; poradnictwo sądowe (kuratorzy); poradnie przedmałżeńskie i rodzinne; poradnie w ośrodkach adaptacyjnych; poradnie zdrowia psychicznego; poradnie wojskowe; telefon zaufania.

Zasady poradnictwa:

1 Zasada przystępności – poradnie powinny być ogólnodostępne i przekazujące informacje na poziomie odpowiednim do osoby, która się o nią zwraca.

2 Indywidualizacjikażdy przypadek jest inny.

3 Aktywizowania podmiotu osoba zwracająca się o pomoc ma uczyć się jak sobie z tym problemem poradzić.

4 Operatywności treści.

5 Odpowiedniego wykorzystania środków.

6 Wiązania teorii z praktyką.

7 Dobrowolności – możliwość wyboru porady tam, gdzie się chce.

8 Współdziałania z innymi organizacjami, instytucjami.

Metody pracy stosowane w poradnictwie:

1 Informowanie i przekonywanie.

2 Metody wpływu sytuacyjnego.

3 Interweniowanie w środowisko wychowawcze.

W zakresie poradnictwa pedagogicznego wyróżniamy – wychowawcze; społeczne; dydaktyczne; kulturalno wychowawcze; zawodowe.

PORADNICTWO WYCHOWAWCZE:

Celem p. wychowawczego jest optymalizowanie, przygotowanie do życia i udoskonalenie modelowania osobowości wychowanka.

Cel główny możliwy jest do osiągnięcia poprzez cele pochodne, którymi są;

1 Udoskonalanie procesu przygotowania jednostki do aktywności społecznej, oraz jak najlepsze umożliwienie jej kontaktów społecznych poprzez wykrywanie i korygowanie braków rozwojowych, rozwijanie zdolności, rozwijanie nowych zainteresowań i dążeń.

2 Optymalizowanie procesu przygotowania do pracy zawodowej poprzez interwencję w procesy przeddecyzyjne, ściśledecyzyjne i postdecyzyjne w wyborze zawodu, przez dostosowanie informacji zawodowej, ukazywanie perspektyw, stymulowanie rozwiju aspiracji, motywacji, opracowanie wstępnej diagnozy, przydatności zawodowej, śledzenie i korygowanie losów zawodowych wychowanków.

3 Przygotowanie do spędzania czasu wolnego i aktywnego uczestnictwa w kulturze, do rozwijania własnej osobowości, wskazywania możliwości samokształcenia i wszechstronnego samodoskonalenia się.

4 Udoskonalenie środowiska, poprawa procesu informowania podmiotu lub dążenie do wzmożenia jego aktywności poprzez oddziaływanie terapeutyczne.

5 Określenie warunków optymalnego rozwoju każdej jednostki.

6 Udzielanie pomocy w adaptacji szkolnej uczniów (rodzic, nauczyciel, pedagog).

7 Pomoc w przezwyciężaniu trudności wychowawczych.

8 podniesienie efektywności wychowawczej szkoły.

9 Dostarczenie szkole narzędzi do wykrywania przyczyn niepowodzeń szkolnych i określanie dojrzałości szkolnej uczniów.

Def. poradnictwa pedagogicznego: - jest to ogół poczynań różnych instytucji i organizacji które zainteresowane są sprawami prawidłowego rozwoju oraz wychowania dzieci i młodzieży między innymi prawidłowego wychowawczego funkcjonowania rodziny.

Zakres p . wychowawczego obejmuje:

1 Zapewnienie pomocy rodzicom napotykającym na trudności wychowawcze.

2 Pomoc w postępowaniu rodziców dziećmi różny sposób upośledzonymi lub odbiegającymi od normy w rozwoju.

3 Obejmuje sprawę wyboru zawodu.

4 Poradnictwa przedmałżeńskiego małżeńskiego.

5 Poradnictwo z zakresu świadomego macierzyństwa.

6 Kulturę życia seksualnego.

7 Poradnictwo rodzinne.

Zadania poradnictwa wychowawczego:

1 Kierowanie dzieci do odpowiednich placówek (szkół, ośrodków0.

2 Profilaktyka wychowawcza (wykrywanie przyczyn trudności wychowawczych).

3 Aktywizowanie dzieci i młodzieży wybitnie uzdolnionej.

Dwie formy pomocy wybitnie uzdolnionym:

- indywidualny tok nauczania.

- indywidualny program nauczania.

4 Doradztwo w zakresie pracy korekcyjno kompensacyjnej i terapeutycznej a dziećmi i młodzieżą napotykającymi na specyficzne trudności w uczeniu się (wyrównywanie deficytów rozwojowych to właśnie praca korekcyjno kompensacyjna). Specyficzne trudności w uczeniu się to; - dysleksja, dysortografia.

5 Popularyzacja wiedzy pedagogicznej wg zasad:

- więcej wiedzieć

- głębiej rozumieć

- lepiej działać

- być lepszym, czyli stale poznawać własne możliwości i kierować swym rozwojem społeczno moralnym (skierowana jest przede wszystkim do rodziców).

6 Doskonalenie nauczycieli.

Przez kogo powinno być prowadzone por. wychowawcze:

Pedagogów, lekarzy, prawników.

Udział tych specjalistów jest konieczny, gdyż prawidłowy rozwój (fizyczny i psychiczny) dzieci i młodzieży jak i prawidłowy układ stosunków wewnątrzmałżeńskich i zewnątrzrodzinnych ściśle się ze sobą wiążą i wykazują wielorakie wzajemne uwarunkowania.

Jakie są nastawienia w zakresie wychowawczego:

Poradnictwo wychowawcze obok korygowania odchyleń w zachowaniu się dzieci i młodzieży oraz popełnianych przez rodziców błędów wychowawczych powinno być nastawione na korygowanie wad rozwojowych i leczenie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, leczenie zaburzeń występujących u rodziców, korygowanie postaw rodziców wobec siebie nawzajem, wobec rodziny i dziecka.

PORADNICTWO RODZINNE:

Porad z tego zakresu udzielają poradnie przedmałżeńskie i małżeńskie, oraz centrum pomocy rodzinie, ośrodki psychologiczno pedagogiczne. Obejmuje całą rodzinę: dzieci; młodzież; dorosłych.

Grupy zagadnień:

1 Problemy związane ze stosunkami obrębie rodziny.

2 Problemy dotyczące zewnętrznych stosunków rodziny, jej kontaktów z innymi instytucjami, środowiskiem.

2 obszary działania:

* co dzieje się w rodzinie.

* relacje rodziny ze środowiskami zewnętrznymi.

Działania charakterystyczne dla p. rodzinnego:

1 Działania naprawcze – zmiana interakcji panujących w rodzinie.

2 Działania zapobiegawcze (profilaktyczne) – związane z wykrywaniem i hamowaniem pewnych tendencji wewnątrz rodziny, które mogą doprowadzić do wystąpienia u dziecka zaburzeń zachowania.

3 Działania optymalizujące – stosuje się je wtedy, gdy występują nieznaczne zakłócenia w obrębie rodziny, a doradca może skoncentrować się na wyjaśnieniach metodach.

4 Działania prognostyczne – odnoszą się do poradnictwa związanego z dalszym kierunkiem kształcenia, czy wyboru zawodu.

Cecha szczególna:

*Poradnictwo wychowawcze zwraca uwagę na wzajemne postawy wobec siebie i wzajemne oddziaływania członków rodziny.

*Najczęściej osoba poszukująca porady jest członkiem grupy rodzinnej.

Rodzina:

*Pochodzeniowa, (do której należymy od urodzenia).

*Prokreacji, (którą zakładamy sami).

Rozpatrując rodzinę jako grupę zwracamy uwagę na:

- Liczbę i wiek członków rodziny.

- Liczbę pokoleń.

- Układ pokrewieństwa i pozycji.

- Charakter stosunków międzyosobowych.

- Typy interakcji.

- Fazę rozwoju rodziny (etapy życia rodziny).

Przedmioty porad w poradnictwie rodzinnym:

1 Wszystkie okoliczności powstania małżeństwa i rodziny.

2 Zasady współżycia pary małżeńskiej.

3 Stosunki z członkami bliższej i dalszej rodziny w sytuacji zmiany stanu cywilnego, separacji, rozwodu, wdowieństwa, starczej zależności.

4 Problemy młodzieży społecznie zagubionej w sytuacjach wyboru szkoły, zawodu, miejsca pracy, odrywania się od rodziny, odtrącenia przez grupę rówieśniczą, patologii alkoholowej, czy narkomanii.

5 Pomoc związana z ostatnimi fazami życia rodziny.

6 Porady dla zajmujących się rodziną (nauczycieli, lekarzy, dziennikarzy itp.).

Kogo obejmuje, do kogo jest skierowane – indywidualne; grupowe.

Najczęściej członkowie rodziny szukają pomocy, czy zasięgają porady, gdy dochodzi w rodzinie do konfliktu. Osoba udzielająca porad nie może wchodzić w interakcje z żadną ze stron konfliktu – musi być osobą bezstronną.

Cechy doradcy:

1 Obiektywizm.

2 Prawdziwość, autentyczność.

3 Wewnętrzna zgodność, zwartość i harmonia (w widzeniu siebie i pokazie siebie innym).

4 Empatia rozumiana jako umiejętność określania przeżyć lub uczuć innej osoby (nie współodczuwanie).

5 Akceptacja człowieka, czyli ukazywanie, że zależy mu na danej osobie, że dana osoba przedstawia dla niego wartość.

Czego potrzebują osoby zwracające się o pomoc – 4 ogólne zakresy potrzeb:

1 Nabycie pewności siebie, pozytywnego obrazu własnej osoby.

2 Pokazanie przyczyn (najczęściej z okresu dzieciństwa), które sprawiają, że osoba nie darzy miłością samej siebie.

3 Uświadamianie sprzecznych dążeń, czyli np. szukania miłości i zamykania się przed ludźmi.

4 Pomoc w zmienianiu zależności psychicznej od rodziców (zależność psychiczna od rodziców może też być po śmierci rodziców).

Poradnictwo rodzicielskie uwzględnia w szerokim stopniu całą problematykę związaną z konfliktami zagrażającymi rodzinie rozpadem, przy czym wieli konfliktów rodzinnych można się dopatrywać w wadliwości struktur interpersonalnych.

1 WŁAŚCIWOŚCI STRUKTUR W RODZINIE ZE WZGL. NA STYCZNOŚĆ:

Styczność społeczna wyraża się przekraczaniu przestrzeni interpersonalnej.

- duży obszar – nieograniczony

- krąg towarzyski – relacje bliższe

- krąg 1,5m – osoby dopuszczone do bliskiego kontaktu.

Właściwością styczności jest bezpośrednie lub pośrednie nawiązywanie kontaktu z drugą osobą w określonym miejscu i czasie.

Jeżeli styczność jest zaburzona dochodzi do nieprawidłowości. Nieprawidłowości prowadzą do;

- przewagi 1 czł. rodziny nad innymi

- powstania braku zaufania i szczerości pomiędzy czł. rodziny.

- mierzenia wszelkich zjawisk i wartości przez pryzmat osobistych doznań i odczuć.

Przeciwdziałanie zakłoceniom:

* rozwijanie wzajemnych zainteresowań.

* codzienny kontakt związany z życiem rodziny.

Występowanie zakłóceń wynikających ze styczności:

* urazy psychiczne.

* zachwianie poczucia bezpieczeństwa

* odczucie braku akceptacji

* poczucie osamotnienia.

2 ZE WZGL. NA STOSUNKI SPOŁECZNE:

Przyjmują one postać związku między osobami należącymi do wspólnoty rodzinnej. Stosunki mają wymiar ponadaktualny, oraz intencjonalny charakter odzwierciedlający się w świadomości każdego czł. rodziny, jak też związane są z różnymi postaciami.

Stosunki społeczne rozpatrywane są na 2 płaszczyznach:

* intelektualna – musimy poznać drugiego człowieka.

* emocjonalna – ustosunkowanie się do srugiego człowieka.

Pozbawione zaangażowania stosunki społeczne prowadzą do:

* braku lojalności

* braku bezinteresownej życzliwości

* braku szacunku dla innych.

Nieprawidłowe stosunki społeczne mogą być minimalizowane przez dialog.

Dialog – umiejętność słuchania, mówienia, milczenia, przysłuchiwania się.

Bez prawidłowego dialogu nie mają prawa zaistnieć prawidłowe stosunki społeczne.

Skutki nieprawidłowych stosunków społecznych prowadzą do:

* dominacji 1 czł. rodziny nad innymi

* powstawania głębokich urazów psychicznych

* zerwania relacji między osobami w rodzinie

* ograniczenia przeżywania pozytywnych emocji

3 ZE WZGL. NA CZYNNOŚCI SPOŁECZNE:

Czynności społeczne to wszystkie akty współdziałania mające na celu osiąganie obiektywnego dla podmiotów wspólnego dobra. Związane są one z przekraczaniem ludzkiego egoizmu w każdym człowieku.

Prawidłowe czynności społeczne są wtedy, kiedy każdy z czł. rodziny wykonuje czynności które im służą (jeden sprząta, drugi robi zakupy).. Czynności społeczne aby były prawidłowe powinny być realizowane z poczucia powinności a nie obowiązku.

Nieprawidłowe czynności społeczne prowadzą do braku uświadomienia sobie przez czł. rodziny wspólnego dobra co może spowodować włączenie któregoś z czł. rodziny w pozarodzinną rzeczywistość społeczną (wejście młodych ludzi do grup rówieśniczych).

Zakłócenia struktur interpersonalnych mogą prowadzić do rozpadu rodziny, oraz narażać czł. rodziny na:

* zaburzenia psychiczne i nerwicowe

* konflikt z prawem

* samodestrukcję (anoreksja, samobójstwo).

PODSTAWOWE AKTY PRAWNE MÓWIĄCE O POMOCY PEDAGOGICZNEJ

Pomoc pedagogiczna związana jest z oświatą.

1 Rozp. (07-01-2003) w spr. zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2 Rozp. Min. Edukacji i sportu (29-01-2003) w spr. orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.

AD 1.

W przedszkolach pomoc pedagogiczna polega na elementach:

* Diagnozowanie środowiska dziecka.

* Rozpoznawanie potencjalnych możliwości, oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokajania.

* Rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.

* Wspieranie uczniów wybitnie uzdolnionych.

* Organizowanie różnych form tej pomocy.

Teren szkoły:

* Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.

* Pomoc w wyborze zawodu i szkoły.

* Pomoc nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i rozwijaniu umiejętności wychowawczych.

* Pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i pokonywaniu problemów rodzicom.

* Pomoc nauczycielom w dostosowaniu wymagań edukacyjnych dla uczniów ze stwierdzonymi zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

Korzystanie z pomocy pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne.

Pomocy udzielamy na wniosek: ucznia (konieczna jest zgoda rodziców); rodziców; nauczycieli; pedagogów; logopedy; psychologów; doradców zawodowych zatrudnionych w placówkach zawodowych. Pomoc dziecku może być również udzielana na wniosek poradni psychologiczno pedagogicznej.

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ I PEDAGOGICZNEJ:

1 zajęcia specjalistyczne. W ramach tych zajęć mamy.

*zaj. korekcyjno kompensacyjne – organizowane dla uczniów u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające uzyskiwanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Zaj. prowadzą nauczyciele z przygotowaniem w zakresie terapii pedagogicznej. Liczba uczestników zaj. od 2 do 5.

Funkcja słuchowa – to umiejętność wyodrębniania głosek i łączenia ich w słowa.

Funkcja wzrokowa – to umiejętność związana z zapamiętywaniem kształtu liter, łączeniu liter. Rozmieszczeniu elementów w przestrzeni.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin