BIOFEEDBACK.pdf

(1639 KB) Pobierz
116294389 UNPDF
Biofeedback 1
POLITECHNIKA OPOLSKA
WYDZIAŁ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I FIZJOTERAPII
KIERUNEK FIZJOTERAPIA
DOMINIKA RAUDZIS
BIOFEEDBACK
Opole, 24.02.2009
 
Biofeedback 2
SPIS TREŚCI
1. Wstęp .......................................................................................................................3
2. Rys historyczny. .....................................................................................................4
3. Cel pracy ................................................................................................ ... ..............9
4. Rodzaje biofeedbacku .......................................................................... .. ..............10
4.1. Biofeedback EEG.......................................................................................10
4.2. Biofeedback EMG......................................................................................11
4.3. Biofeedback GSR.......................................................................................13
4.4. Biofeedback oddechowy............................................................................14
4.5. Biofeedback temperaturowy.......................................................................15
4.6. Biofeedback HEG......................................................................... .. ...... .. ...16
4.7. Biofeedback SCP........................................................................................17
5. Biofeedback EEG jako trening mózgu ...............................................................18
5.1. Budowa ośrodkowego układu nerwowego.................................................18
5.2. Elektryczna aktywność mózgu (fale mózgowe).........................................23
5.3. Wpływ neurofeedbacku na układ nerwowy...............................................32
5.4. Przebieg treningu neurofeedback...............................................................35
6. Urządzenia do treningu mózgu z użyciem neurofeedbacku .............................48
7. Biofeedback w fizjoterapii ...................................................................................52
8. Biofeedback jako trening relaksacyjny ...................................................... .. ......58
9. Wskazania i przeciwwskazania ....................................................................... .. ..61
10. Wnioski .............................................................................................................. . ...63
11. Streszczenie ...........................................................................................................64
12. Literatura ..............................................................................................................65
13. Wykaz tabel ............................................................................ ............................ 67
14. Wykaz rycin ..........................................................................................................68
 
Biofeedback 3
1. Wstęp
Biofeedback, czyli biologiczne sprzężenie zwrotne, jest wszechstronnym systemem
treningu, który wywołuje zmiany w funkcjonowaniu wielu układów organizmu; pozwala
uzyskać informację zwrotną o zachowaniu danego narządu. Umożliwia to kontrolowanie
sygnałów pochodzących z OUN i ewentualnej korekty , jeśli wystąpią jakiekolwiek
zaburzenia. Pozwala to na wyjście nauki poza laboratoria i wkroczenie na teren praktyki.
Biofeedback ukazał ogromne niewykorzystane dotychczas możliwości mózgu, które z
powodzeniem można wykorzystywać do leczenia depresji, stanów lękowych, ADHD,
skutków stresu, zaburzeń procesów uczenia się, koncentracji i pamięci oraz leczenia takich
zaburzeń, jak nie trzymanie moczu, chroniczny ból, nad- i niedociśnienie, zaburzenia rytmu
serca czy padaczkę.
Osoba poddawana terapii steruje własnym obrazem EEG. Daje to dowód na to, iż
jesteśmy w stanie siłą własnego umysłu sterować funkcjami fizjologicznymi naszego
organizmu. Dzięki odpowiedniej liczbie treningów możemy w sposób celowy wzmacniać,
bądź osłabiać czynności bioelektryczne mózgu.
Dla pacjentów, biofeedback jest maszyną działającą jako pewnego rodzaju szósty
zmysł, który pozwala im „zobaczyć” lub „usłyszeć” wewnętrzne działanie ich ciała i za
pomocą własnych myśli sterowanie tym wewnętrznym mechanizmem.
Nie należy jednak traktować biofeedbacku jako cudownego leku na wszystko.
Ryc. 1. Schemat działania biofeedbacku [32]
116294389.001.png 116294389.002.png
Biofeedback 4
2. Rys historyczny
Historia biofeedbacku podszyta jest elementami technologii, elektroniki,
behawioryzmu, psychologii i neurologii. Eksperymentalne i innowacyjne badania
indywidualistów dały podwaliny do stworzenia nowej terminologii i zmieniły obraz
neurofizjologii.
Wielu uważa, że badania naukowe Richarda Catona są pierwszymi kluczowymi
wydarzeniami w dziedzinie biofeedback. W 1875 roku odkrył, iż praca bioelektryczna mózgu
współgra z aktywnością mentalną. Jego doświadczenia polegały na umieszczaniu na
odsłoniętym mózgu zwierząt elektrod. Zanotował też pewną aktywność na skórze głowy tych
zwierząt. W 1920 roku niemiecki psychiatra Hans Berger odnotował, jako pierwszy,
elektryczną aktywność na skórze głowy człowieka. Był również pierwszym, który
udokumentował to na papierze. Aktywność tą nazwał falą alfa - od alfabetu greckiego, ale jest
ona również nazywana rytmem Bergera. Berger odkrył, iż myślenie i przytomny udział
zwiększają frekwencję beta z 13 Hz do ok. 30. Jego praca na ten temat opublikowana w 1929
roku w artykule „Über das Elektrenkephalogramm des Menschen” stała się kamieniem
milowym w neurologii.
Berger uważał, że występowanie zakłóceń w EEG łączy się z nieprawidłowościami
klinicznymi. Wielu naukowców na tej podstawie stworzyło protokoły robocze do treningu
neurofeedback, łącząc dane obszary kory mózgu z występującymi zaburzeniami
poznawczymi i zachowania.
Inni naukowcy zajmowali się obserwacją biologicznych reakcji organizmu. Carl Jung
zajmował się badaniem galwanicznej reakcji skóry (GSR). Obserwował zmiany w aktywności
elektrodermalnej podczas ćwiczeń wymagających skojarzeń i myślenia. Dążył do znalezienia
połączenia odpowiedzi fizjologicznej z kwestią psychologiczną organizmu. Teoretycznie,
słowa o znaczeniu emocjonalnym współgrały z oddźwiękiem w GSR. Udowodnił w ten
sposób, że ciało może być używane do aktywowania sfery psychicznej i wykazał korelację
między psychoterapią i fizjologią.
W 1930 roku Edgar Adrian i B.H.C. Matthews potwierdzili odkrycie Bergera w
kwestii fal elektrycznych i zajęli się badaniem wpływu wzmocnionego światła migocącego na
fale mózgowe. Byli pionierami w zastosowaniu wzmacniacza różnicowego. Ich badania
ukazały, iż schemat fal mózgowych może zostać zmieniony poprzez szczególne sekwencje
światła błyskowego i migocącego. Fale te przedstawiają zmiany w EEG, ale nie spełniają
podstawowych zasad biofeedbacku, ponieważ to nie jest biologiczna informacja zwrotna dla
 
Biofeedback 5
ćwiczącego – jest to tylko jednokierunkowy proces, w którym brakuje specyfiki
neurofeedbacku. Jednak badania wykazały skuteczność świetlnej stymulacji w określonych
warunkach i wielu trenerów neurofeedback stosuje ją jako przygotowanie do części właściwej
treningu.
W 1950 roku niektórzy naukowcy zakwestionowali koncepcję dobrowolnej kontroli
autonomicznego układu nerwowego. Biologiczne procesy, takie jak rytm serca, ciśnienie krwi
oraz temperatura dłoni były przypuszczalnie pod kontrolą automatycznego układu
sterującego. Jednakże w 1960 badania Neala E. Miller'sa wykazały, iż trenujący może
zmienić funkcje AUN poprzez wytwarzanie odruchu warunkowego. Dlatego też odruchy
warunkowe wytrenowane w procesie biofeedbacku były naukowo możliwe. W ten sposób
założenia biofeedbacku stały się bezpieczne.
W 1963 roku John Basmajian odkrył podstawowe zasady elektromiografii (EMG) [3].
Badał on komórki nerwowe kory ruchowej, które przewodzą pobudzenie do komórek
mięśniowych ciała. Zorganizowana droga nerwowa w korze ruchowej nazywana jest
jednostką motoryczną. Pojedyncza jednostka przewodzi pobudzenie mogące kontrolować
kilka do kilku milionów komórek mięśniowych. Basmajian wybrał jednostkę motoryczną,
która kontrolowała komórki mięśniowe kciuka. Umieścił małe igłowe elektrody na mięśniach
kciuka. Nikt nie widział ruchów kciuka, ale połowa z 16 badanych była w stanie kontrolować
bodźcowanie pojedynczej jednostki motorycznej w mózgu, która aktywowała mięsień [13].
Basmajian wykazał, że pojedyncza jednostka motoryczna zaczynająca się w korze
ruchowej i biegnąca do kciuka może ulec warunkowanej kontroli. Wykorzystał oscyloskop,
aby uzyskać rzeczywisty czas odczytu, który odzwierciedlałby elektryczną aktywność
mięśnia. Nauka kontrolowania pojedynczej jednostki motorycznej nie była praktycznym
zastosowaniem biofeedbacku, ale skutecznie ukazała połączenie umysłu z ciałem. Kilka lat
później badania Basmajiana otworzą drzwi do kontroli wszystkich grup mięśniowych. Płaskie
elektrody przyklejone do skóry zastąpią pojedyncze elektrody igłowe, a nieinwazyjna forma
EMG będzie nazywana powierzchniowym elektroencefalografem (SEMG).
Rok 1963 okazał się przełomowy dla badań Josepha Kamiya. Chciał sprawdzić, czy
możliwe jest świadome rozpoznawanie fal mózgowych. Jego eksperyment okazał się
sukcesem. Potwierdził ludzka możliwość do kontrolowania fal mózgowych za pomocą
urządzeń. Kamiya zapoczątkował trening fal alfa. Dawał trenującemu werbalną informację za
każdym razem, kiedy znajdował się w stanie alfa, aż pacjent sam nauczył się rozpoznawać ten
stan. Udowodnił w ten sposób ludzkie zdolności do kontroli fal mózgowych. Doświadczenie
Kamiya było przykładem prawidłowego treningu biofeedback, ponieważ ćwiczący
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin