akademia_pl.pdf

(567 KB) Pobierz
ASP folder
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
Narodowy Bank Polski
roku emisji: 2004. U do¸u napis: 10 Zü / RZECZPOSPOLITA /
POLSKA. Pod lew ¸ap or¸a znak mennicy: .
Ð w
Monety
kolekcjonerskie
Rewers: Na sztaludze stylizowany wizerunek barwnego obrazu
przedstawiajcego napis: ASP. Poniýej paleta z dwoma p«dzlami.
W tle z lewej strony prasa graficzna i rzeba kobiety; za nimi
stylizowane obrazy na sztalugach. U gry p¸kolem napis:
100-LECIE AKADEMII SZTUK PI¢KNYCH W WARSZAWIE.
nomina¸
200 z¸
metal
900/1000Au
Projektant monety: Roussanka Nowakowska
stempel
lustrzany
ærednica
27,00 mm
masa
15,5 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
5 000 szt.
Awers: Fragment stylizowanego obrazu na sztaludze przedsta-
wiajcego dziedziniec Akademii Sztuk Pi«knych w Warszawie,
u do¸u wizerunek or¸a ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej Pol-
skiej, po bokach or¸a oznaczenie roku emisji: 20-04, poniýej napis:
RZECZPOSPOLITA POLSKA / 200 Zü. Pod lew ¸ap or¸a znak
mennicy: .
nomina¸
2 z¸
Rewers: Wizerunek konnego posgu Bartolomea Colleoniego
z dziedziÄca Akademii Sztuk Pi«knych w Warszawie. W tle: z lewej
strony konary drzew, z prawej fasada budynku Akademii Sztuk
Pi«knych w Warszawie. Z prawej strony posgu napis: 100-LECIE
/ AKADEMII / SZTUK / PI¢KNYCH / W WARSZAWIE / 1904-2004.
metal
stop CuAl5Zn5Sn1
stempel
zwyk¸y
ærednica
27,00 mm
masa
8,15 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
850 000 szt.
Projektant monety: Roussanka Nowakowska
Awers: : Wizerunek or¸a ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej
Polskiej, po bokach or¸a oznaczenie roku emisji: 20-04, pod
or¸em napis: Zü 2 Zü, w otoku napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA
poprzedzony oraz zakoÄczony szeæcioma pere¸kami. Pod lew
¸ap or¸a znak mennicy: .
W dniu 18 padziernika 2004 r. Narodo-
wy Bank Polski wprowadza do obiegu
monety kolekcjonerskie, upami«tniajce
100-lecie Akademii Sztuk Pi«knych
w Warszawie, o nast«pujcych nomina-
¸ach:
¥ 200 z¸ Ð wykonana stemplem lustrza-
nym w z¸ocie;
¥ 10 z¸ Ð wykonana stemplem zwyk¸ym
w srebrze;
¥ 2 z¸ Ð wykonana stemplem zwyk¸ym
w stopie CuAl5Zn5Sn1, zwa-
nym Nordic Gold.
Warszawska Szko¸a Sztuk Pi«knych
od pocztku swego istnienia nadawa¸a
ton ýyciu artystycznemu Warszawy,
skupia¸a i kszta¸ci¸a wybitnych pla-
stykw. Powsta¸a w sytuacji, kiedy
samodzielne istnienie jedynej publicz-
nej szko¸y artystycznej Warszawy Ð
Klasy Rysunkowej Ð by¸o zagroýone.
Po æmierci jej za¸oýyciela, Wojciecha
Gersona, planowano bowiem prze-
mianowanie jej na fili« Akademii
Petersburskiej. Moýna zatem powie-
dzie, ýe Szko¸a Sztuk Pi«knych
powsta¸a nie tylko z troski o wykszta¸-
cenie artystyczne spo¸eczeÄstwa
Warszawy, ale teý z pobudek patrio-
tycznych. W Ustawie Warszawskiej
Szko¸y Sztuk Pi«knych z 14 wrzeænia
1902 r. w artykule 1 okreælono cele
przysz¸ej szko¸y: ãWarszawska Szko¸a
Sztuk Pi«knych ma na celu kszta¸cenie
artystw: malarzy, rzebiarzy i rysow-
nikw dla potrzeb wytwrczoæci
Rewers: Wizerunek stylizowanego obrazu przedstawiajcego
dziedziniec Akademii Sztuk Pi«knych w Warszawie. Z prawej
strony d¸oÄ na tle ozdobnego reliefu, poniýej obrazu d¸oÄ
trzymajca palet« i dwa p«dzle. Wok¸ napis: 100-LECIE
AKADEMII SZTUK PI¢KNYCH W WARSZAWIE.
nomina¸
10 z¸
Na boku: Oæmiokrotnie powtrzony napis: NBP, co drugi
odwrcony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
metal
925/1000 Ag oksydowane
oraz farby: czerwona,
niebieska, zielona i ý¸ta
Projektant awersu: Ewa Tyc-KarpiÄska
Projektant rewersu: Roussanka Nowakowska
stempel
zwyk¸y
ærednica
32,00 mm
masa
14,14 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
75 000 szt.
Awers: W centralnej cz«æci, na tle dziedziÄca Akademii Sztuk
Pi«knych w Warszawie, wizerunek or¸a ustalony dla god¸a
Rzeczypospolitej Polskiej. Poniýej or¸a, z prawej strony oznaczenie
Monety zosta¸y wyprodukowane w Mennicy PaÄstwowej SA
w Warszawie.
Ð 100-lecie Akademii Sztuk Pi«knych
w Warszawie Ð
Sk¸ad i druk: Drukarnia NBP
Ð w
Ð w
5231129.001.png 5231129.002.png 5231129.003.png
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
Monety kolekcjonerskie
artystycznej i artystyczno-przemys¸owej, a takýe oglnie ma sprzy-
ja rozwojowi artystycznemu ludnoæci miejscowejÓ. Tym wartoæciom
ho¸dowano zawsze, niezaleýnie od losw szko¸y, jej reorganizacji czy
zmian personalnych. W stuletniej historii uczelni odcisn«¸y si« burz-
liwe dzieje XX wieku, wojny i zmiany ustrojowe naszego kraju.
Szko¸a by¸a dzie¸em malarza Kazimierza Stabrowskiego, wychowanka
Akademii Petersburskiej, i skupionych wok¸ niego obywateli,
przedstawicieli arystokracji, ziemiaÄstwa i wolnych zawodw.
Pierwsze starania podj«to w 1902 r. Od pocztku chodzi¸o
o otwarcie szko¸y niepublicznej, poniewaý tylko taki status chroni¸
j przed rusyfikacj. Spoærd ludzi zgromadzonych wok¸ Kazimierza
Stabrowskiego wielkie zas¸ugi przy organizacji szko¸y po¸oýy¸
przyjaciel Stabrowskiego, inýynier Stanis¸aw Kierbed. Oficjalnie
uczelni« otwarto 8 marca 1904 r. jako Szko¸« Sztuk Pi«knych.
Pierwszym Dyrektorem zosta¸ Kazimierz Stabrowski, a na czele
Komitetu OpiekuÄczego Szko¸y stan¸ Maurycy Zamoyski. Byli
w nim teý inni znani obywatele, m. in. Adam KrasiÄski i lekarz
dr Teodor Dunin. Szko¸a utrzymywa¸a si« ze sk¸adek prywatnych Ð
juý kwietniu 1903 r. sto szeædziesit osb ze sfer ziemiaÄskich,
przemys¸owych i inteligenckich zadeklarowa¸o 45.610 rubli.
Pierwszymi profesorami uczelni Ð oprcz Kazimierza Stabrowskiego
Ð byli m¸odzi artyæci, wybitni przedstawiciele polskiego modernizmu
prze¸omu XIX i XX w., malarze: Ferdynand Ruszczyc, Konrad Krzyýa-
nowski, Karol Tichy i rzebiarz Ksawery Dunikowski. Kaýdy z nich
zaj¸ znaczce miejsce w historii sztuki polskiej. Najd¸uýej praco-
wa¸ w Szkole Karol Tichy, do 1939 r.; inni opuæcili j po kilku la-
tach, a ich miejsce zajmowali rwnie wybitni artyæci. Zaj«cia od-
bywa¸y si« w kilku miejscach Warszawy. Pocztkowo g¸wny bu-
dynek mieæci¸ si« przy ul. Wierzbowej 8 z kilkoma duýymi pracow-
niami malarskimi, pomieszczeniem dla warsztatw tkackich i sal
do projektowania. Do tego dochodzi¸y jeszcze dwa pokoje przy
ul. Hoýej 35, gdzie Karol Tichy i Ksawery Dunikowski mieli swoje
pracownie. Taki stan trwa¸ do 1909 r., kiedy z powodu braku pieni«dzy
zlikwidowano pracownie przy ul. Wierzbowej, a zaj«cia prowadzono
tylko na Hoýej oraz w mieszkaniach profesorw. Problemy lokalowe
znik¸y dzi«ki hojnoæci Stanis¸awa i Eugenii Kierbedziw, ktrzy
wydzierýawili od miasta parcel« i op¸acili budow« budynku, zapro-
jektowanego specjalnie na potrzeby szko¸y. W 1915 r. przeniesiono
si« do nowego gmachu przy Wybrzeýu Koæciuszkowskim 37.
Od pocztku Szko¸a cieszy¸a si« duý popularnoæci; w 1904 roku
przyj«to 157 uczniw. Nowoæci by¸a koedukacja, nieznana wtedy
Akademii Krakowskiej, gdzie dziewcz«ta oficjalnie dopuszczono
do nauki dopiero w 1920 r. W warszawskiej SSP dziewcz«ta stano-
wi¸y cz«sto ponad po¸ow« uczniw. Stabrowski w 1907 r. pisa¸:
ãZgodnie z pierwotnym za¸oýeniem podkreælano powizania
Szko¸y z rzemios¸em. Wobec wysoko stojcych i uprawiajcych
sztuk« czyst Akademii, tak krakowskiej jak i petersburskiej, nie
chcemy wy¸cznie tego samego typu szko¸y otwiera, a pragniemy
w szerszej mierze uwzgl«dni sztuk« stosowan do przemys¸u...
Nie przeto, byæmy poniýa chcieli poj«cie sztuki i rzemieælnicz j
uczyni, lecz przeciwnie, rozwijajc ku sztuce rzemios¸aÓ. Na tym w¸a-
ænie oraz na koedukacji polega¸a programowa odr«bnoæ uczelni.
Zgodnie z deklaracj programow w Szkole, oprcz pracowni
malarstwa i rzeby istnia¸y dwie pracownie sztuki stosowanej: jedna
od 1905 r. Tomasza Pajzderskiego, a rok pniej druga Ð Edwarda
Trojanowskiego. Wytwarzano w nich witraýe, projekty abaýurw
i lamp, wzory kilimw, grafik« reklamow, ceramik«. Poza zaj«ciami
praktycznymi z malarstwa, rzeby, grafiki i sztuki stosowanej
wprowadzono rwnieý przedmioty teoretyczne, takie jak anatomia,
historia sztuki, ktr wyk¸ada¸ Eligiusz Niewiadomski, nauka
perspektywy, fizyka. W czasie letnich wakacji obowizkowe by¸y
plenery; Konrad Krzyýanowski wyjeýdýa¸ ze swymi uczniami
do Arkadii, ZwierzyÄca, Istebnej, Ruszczyc urzdza¸ je w Warszawie
w üazienkach, na Solcu, Saskiej K«pie, we W¸ochach pod Warszaw,
czy w Kazimierzu nad Wis¸. Dzi«ki Eugenii Kierbedziowej, ktra
ofiarowa¸a goæcin« studentom w swoim majtku Rybiniszki w Gu-
berni Witebskiej, moýliwe by¸y wyjazdy zimowe. Szko¸a prowadzi¸a
takýe niedzielne i wieczorne kursy rysunku dla rzemieælnikw
i dzieci.
Trudne warunki ýycia w czasie pierwszej wojny æwiatowej pogor-
szy¸y sytuacj« finansow Szko¸y, ktra b«dc uczelni prywatn
korzysta¸a g¸wnie z zasi¸kw ze strony miasta, a od 1919 r. z kasy
paÄstwowej. Z¸a sytuacja materialna doprowadzi¸a do zawieszenia
w¸aæciwych zaj« w szkole. Budynek przy Wybrzeýu Koæciuszkowskim
wynaj«to w latach 1918-1921 na prowadzenie PaÄstwowych Kursw
Pedagogicznych dla Nauczycieli Rysunku, organizowanych przez
Ministerstwo Kultury. Prowadzili je profesorowie zwizani ze
Szko¸. Kierownikiem kursw i nauczycielem malarstwa by¸ Karol
Tichy, rzeb« prowadzi¸ Tadeusz Breyer, a histori« sztuki wyk¸adali
Eligiusz Niewiadomski i Stanis¸aw Noakowski. Jednoczeænie starano
si« o upaÄstwowienie Szko¸y.
PaÄstwow juý, Warszawsk Szko¸« Sztuk Pi«knych powo¸ano
w 1922 roku. Jednoczeænie starano si« o przyznanie Szkole statusu
uczelni akademickiej. Tytu¸ Akademii otrzyma¸a w 1932 r.,
a w 1934 r. przyznano jej pe¸ne prawa akademickie. Do 1932 r.
na czele szko¸y sta¸ dyrektor, nast«pnie zaæ rektor Akademii.
Pierwszym dyrektorem zosta¸ Karol Tichy, nast«pni to Jzef Czajkow-
ski, Mi¸osz KotarbiÄski, W¸adys¸aw Skoczylas. Pierwszym rektorem
by¸ Tadeusz Pruszkowski, kolejnym Ð do 1939 r. Ð by¸ W¸adys¸aw
Jastrz«bowski. Pocztkowo nauka trwa¸a pi« lat; trzy pierwsze
lata to nauka oglna, dwa nast«pne to nauka w okreælonej pra-
cowni mistrza. W latach 30. skrcono nauk«, dzielc studia na dwa
lata wst«pne i dwa lata specjalizacji. Trzon Akademii stanowi¸y
pracownie malarstwa, rzeby, grafiki, sztuki stosowanej, a jako
pit specjalizacj« utworzono pedagogik« artystyczn. By¸y teý
zaj«cia z grafiki ksiýki, liternictwa, malarstwa dekoracyjnego,
stolarstwa, tkactwa, ceramiki, dekoracji teatralnych. Program
szko¸y by¸ jednym z najlepszych programw szkolnictwa artystycz-
nego okresu mi«dzywojennego w Europie. Na Mi«dzynarodowej
Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Przemys¸u Wsp¸czesnego w Paryýu
w 1925 r. w¸aænie za program nauczania Szko¸a Sztuk Pi«knych
otrzyma¸a z¸oty medal, a dwanaæcie lat pniej na wystawie æwia-
towej ãSztuka i TechnikaÓ wielu jej absolwentw zdoby¸o waýne
nagrody. By¸a uczelni prowadzon przez wybitnych artystw
i pedagogw, cz«sto takýe zaangaýowanych w ýycie publiczne
kraju. Naleýeli do nich m. in. Karol Tichy, W¸adys¸aw Skoczylas,
Tadeusz Pruszkowski, Wojciech Jastrz«bowski, Tadeusz Breyer,
Stanis¸aw Bart¸omiejczyk, Leonard P«kalski, Felicjan Szcz«sny Ko-
warski. W kaýdej dziedzinie artystycznej k¸adziono duýy nacisk
na nauk« warsztatu i jednoczeænie samodzielnoæ myælenia. Stu-
denci wraz z profesorami tworzyli pr«ýne ærodowisko akademickie;
s¸awne by¸y bale i szopki Akademii, letnie plenery w Kazimierzu
nad Wis¸ czy w Nowym Mieæcie nad Pilic. Kolejne roczniki
uczniw Tadeusza Pruszkowskiego opuszczajc Akademi« tworzy¸y
grupy artystyczne, ktre zdecydowanie zaznaczy¸y si« w historii
sztuki okresu mi«dzywojennego. Z warszawskiej Akademii wysz¸o
wielu wybitnych malarzy, rzebiarzy, grafikw, artystw zwizanych
z rýnymi dziedzinami rzemios¸a, ktrzy wsp¸tworzyli warszawsk
odmian« stylu lat trzydziestych.
Wybuch II wojny æwiatowej przerwa¸ ýycie szko¸y. Zgin«li profesoro-
wie: Mieczys¸aw KotarbiÄski, Tadeusz Pruszkowski, Leonard P«kalski,
zmar¸ Karol Tichy, a ostatni rektor uczelni, W¸adys¸aw Jastrz«bowski,
powrci¸ z emigracji dopiero w 1947 r. Pierwszym powojennym
rektorem zosta¸ znany grafik, przedwojenny profesor uczelni, Sta-
nis¸aw Ostoja Chrostowski; jemu teý powierzono organizacj«
zniszczonej uczelni. Sytuacja materialna szko¸y by¸a trudna.
Gmach Akademii przy Wybrzeýu Koæciuszkowskim 37 zosta¸
zniszczony. Zaj«cia odbywa¸y si« w kilku miejscach miasta. Obecn
siedzib« Akademii Ð pa¸ac RaczyÄskich przy Krakowskim Przed-
mieæciu Ð przyznano w 1947 r., ale dopiero w 1951 r. przekazano
do uýytku ca¸y wyremontowany zesp¸ pa¸acowy.
Pocztkowo w reaktywowanej ASP przewaýa¸y tendencje do roz-
wijania przede wszystkim sztuki czystej Ð malarstwa z grafik
i rzeby. Ten kierunek reprezentowali profesorowie Jan Cybis,
Eugeniusz Eibisch, Zbigniew Tomorowicz, dawni kapiæci, wycho-
wankowie Akademii Krakowskiej, ktrzy przed 1939 r. stali
w opozycji do programu szko¸y warszawskiej. Ta sytuacja nie
trwa¸a d¸ugo, poniewaý program nauczania narzuci¸y w¸adze partyjne.
Na zjedzie rektorw i delegatw szk¸ plastycznych w Nieborowie
w kwietniu 1950 r. okreælono zasady realizmu socjalistycznego
i ten kierunek uznano za obowizujcy w sztuce, a wi«c rwnieý
w Akademii. Wprowadzono dla studentw i profesorw dyscypli-
n« pracy i szkolenia ideologiczne, odizolowano od kontaktw ze
wsp¸czesn sztuk Zachodu. W 1950 r. nastpi¸a reorganizacja
struktury szko¸y Ð Akademi« Sztuk Pi«knych po¸czono z PaÄstwow
Wyýsz Szko¸ Sztuk Zdobniczych, uczelni nastawion przede
wszystkim na sztuk« uýytkow. Zmieniono nazw« Akademii
na Akademi« Sztuk Plastycznych, z oæmioma wydzia¸ami: Malarstwa,
Rzeby, Grafiki, Architektury wn«trz, Konserwacji zabytkw,
Tkactwa, Scenografii i Pedagogiki. Zwolniono profesorw, ktrzy
prezentowali niezaleýnoæ myælenia.
Kolejne zmiany w ASP nastpi¸y wraz z ãodwilýÓ w 1956 r.
W 1957 r. przywrcono tradycyjn nazw« Akademia Sztuk Pi«knych.
Wczeæniej, w 1952 r., przywrcono do pracy Artura Nachta-Sambor-
skiego, a w 1957 r. Jana Cybisa, profesorw o wielkim autorytecie
artystycznym. Oznacza¸o to ponowne dojæcie do g¸osu kierunku
kolorystycznego w malarstwie zgodnie z dewiz Cybisa, ýe ãp¸tno
nie powinno by wykonane, ale rozstrzygni«te po malarskuÓ, oraz
ustala¸o hierarchi« stosunkw wewntrz uczelni opartych na relacji
mistrz Ð uczeÄ. Rozszerzono i pog¸«biono kontakty mi«dzynaro-
dowe. Jednoczeænie w Akademii wzros¸o zainteresowanie sztuk
abstrakcyjn. Z uczelni zwizali si« m. in. Aleksander Kobzdej,
Bogus¸aw Szwacz, Jerzy Tchrzewski, Roman Owidzki, Stefan Gie-
rowski. W roku akademickim 1959/1960 rektorem zosta¸ Marian
Wnuk, pod ktrego kierownictwem Akademia skonsolidowa¸a
si«; podejmowano nowe inicjatywy. Rozwin«¸y si« kierunki archi-
tektury wn«trz i wzornictwa przemys¸owego. Mi«dzynarodow
s¸aw« zyska¸a polska szko¸a plakatu. W 1966 r. profesor Akademii,
Jzef Mroszczak powo¸a¸ do ýycia Mi«dzynarodowe Biennale Plakatu.
W 1972 r. powsta¸o Podyplomowe Studium Scenografii, kierowane
przez Jzefa Szajn«.
Dzisiejsza Akademia Sztuk Pi«knych jest spadkobierczyni War-
szawskiej Szko¸y Sztuk Pi«knych. Ma szeæ wydzia¸w: Malarstwa,
Rzeby, Grafiki, Konserwacji i Restauracji Dzie¸ Sztuki, Architektury
Wn«trz i Wzornictwa Przemys¸owego. Zatrudnia ponad 270
nauczycieli akademickich, wsp¸pracuje z wieloma uczelniami
artystycznymi w Europie.
Irena Bal
Wszystkie monety kolekcjonerskie s prawnym ærodkiem
p¸atniczym w Polsce.
5231129.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin