Ćwiczenia w wodzie, Nordic Walking, Hipoterapia.doc

(119 KB) Pobierz

HYDROTERAPIA AKTYWNA I PASYWNA

 

Dział kinezyterapii

·         Ćwiczenia specjalne – realizowane w ramach programu usprawniania pacjenta

·         Zajęcia prowadzi się zgodnie z ogólnymi zasadami toku lekcyjnego

·         Specjalne zasady bezpieczeństwa - w przypadku zajęć w wodzie należy pamiętać o tym, że szczególnie są respektowane warunki bezpieczeństwa

·         Grupa 15/1 opiekuna (grupa dziecięca 10/1)

·         Ratownik WOPR – nawet, jeżeli basen jest płytki!

 

 

ZAJĘCIA W WODZIE

 

Indywidualne

→ powinny być prowadzone w basenach przystosowanych do zajęć rehabilitacyjnych

 

·         Indywidualna praca z terapeutą

·         Metody:

Halliwick

Bad Ragaz (metoda przede wszystkim ukierunkowana na pacjenta z zaburzeniami funkcji neurologicznych powstałych na wskutek chorób OUN – udar, unieruchomienie kończyn, pacjenci reumatologiczni, po długim okresie rekonwalescencji; jest metoda opierająca się na wzorcach bardzo podobnych i mających niezwykle wspólna metodologie z wzorcami metody PNF – wzorce w wodzie: pacjenta kładzie się na plecach nakładając na kkd i kkg pneumatyczne przedmioty wypornościowe oraz pod szyją i lędźwie – pozycja idealnego odciążenia; następnie wykonuje się określone wzorce z metody PNF)

Watsu (metoda wywodząca się z dalekiego wschodu; dla odmiany jest to metoda relaksacyjna, wyprzedająca naukę pływania; terapeuta pracujący w wodzie otrzymując pacjenta bardzo łatwo może nauczyć go pływać wykorzystując ruch wahadłowy po okręgu wody tak długo, aż rozluźniony pacjenta położy się na wodzie)

 

Grupowe

mogą być prowadzone na pływalniach ogólnodostępnych (zajęcia ukierunkowane najczęściej dla pacjentów z bólami kręgosłupa lędźwiowego, osób otyłych oraz dla osób, które chcą mieć dodatkowe zajęcia ruchowe)

·         Zajęcia z zakresu rekreacji ruchowej

·         Profilaktyka zdrowotna

·         Aktywność ruchowa adaptacyjna (zajęcia, w których uczymy osoby niepełnosprawne – osoby po przerwaniu rdzenia kręgowego: tetraplegicy, paraplegicy oraz osoby z innymi schorzeniami, pływania sposobami pływackimi)

 

 

 

 

 

Wskazania

·         Choroby wieku dziecięcego

§         Zaburzenia rozwoju - woda z jednej strony daje przyjemność, a z drugie nakazuje kontrolować pozycję głowy, jej prawidłowe utrzymanie

§         Zespoły genetyczne (dziecko z zespołem Downa jest dzieckiem dosyć łatwo poddającym się procesowi nauki pływania)

§         Wady postawy (nie jest prawdą, że pływanie w wodzie dla każdego dziecka jest korekcyjne; woda jest dobra, jako metoda profilaktyczna; jedyna wadą postawy, w której można stosować leczenie ruchem w wodzie jest klatka piersiowa szewska)

§         Niepełnosprawność narządu ruchu (np. po urazach – stany po skręceniach, zwichnięciach, złamaniach, stany po zabiegach chirurgicznych)

§         Choroby nerwowo-mięśniowe (np. dystrofia Düchenna)

§         Mózgowe porażenie dziecięce (w każdej odsłonie; każde dziecko z MPD można zakwalifikować do terapii w wodzie; zmniejsza się sztywność mięśniowa)

·         Osoby dorosłe

§         Neurologia (udary, amputacje, paraplegia i tetraplegia, stwardnienie rozsiane, choroby układu pozapiramidowego, zespoły bólowe, podwyższone napięcie mięśniowe, uszkodzenie nerwów obwodowych)

§         Ortopedia (stany po urazach, po złamaniach, amputacje, zmiany zwyrodnieniowe)

·         Choroby układu krążenia (choroba niedokrwienna mięśnia sercowego, okres rekonwalescencji po zawale mięśnia sercowego)

·         Choroby układu oddechowego (astma oskrzelowa)

·         Choroby reumatyczne (ZZSK, RZS) – tutaj zaleca się pływanie stylem klasycznym, ponieważ on lordotyzuje

·         Choroby związane z przemianą materii (otyłość) – aktywna praca w wodzie

·         Niepełnosprawność sensoryczna: osoby niewidome, niesłyszące

·         Niepełnosprawność intelektualna – uczenie bezpiecznego funkcjonowania nad wodą

·         Choroby wieku późnego – wczesne stadium choroby Alzheimera, wczesne stadium demencji

·         Choroby psychiatryczne – zawsze wtedy, gdy nie ma innych przeciwwskazan

 

Przeciwwskazania

·         Otwarte rany, owrzodzenia troficzne, świeże rany pooperacyjne

·         Uczulenia

·         Hydrofobia

·         Epilepsja – zapewnienie dziecku bezpieczeństwa 1/1 przez osobę, która natychmiast potrafi pomóc

·         W przypadku zajęć grupowych:

dodatkowo przeciwwskazaniem może być brak kontroli nad zachowaniem (np.: autyzm, niepełnosprawność intelektualna)

 

Topienie – przy zawale mięśnia sercowego.

Tonięcie – podczas, gdy nie umie pływać.

 

Zalety środowiska wodnego

·         Temperatura

Do zajęć sportowo-rekreacyjnych → 27-30°C

Do zajęć rehabilitacyjnych → 34°C, pacjenci reumatologiczni 32°C

Do zajęć indywidualnych → 34°C (temperatura komfortu cieplnego)

 

·         Ciśnienie hydrostatyczne

Przede wszystkim wpływa na redukcje obrzęków, poprawia krążenie obwodowe zwłaszcza w okolicy kończyn dolnych

Na poziomie 1m wynosi ono 0,1 atm

 

·         Odciążenie

W przypadku chorób zwyrodnieniowych

Podwyższone napięcie mięśniowe

Dolegliwości bólowe

 

·         Opór

Im większa prędkość poruszania ciała w wodzie, tym większy opór

Opór wzrasta do kwadratu prędkości

Opór zwiększa płaszczyzna natarcia na wodę

 

·         Turbulencja

Zjawisko wirowania wody

Pęd wody uzyskany mechanicznie, ręką terapeuty, przez inne osoby (w czasie zajęć grupowych)

 

·         Atrakcja z uczestnictwa w zajęciach

 

Zasady prowadzenia zajęć:

·         Przed przystąpieniem di właściwej nauki pływania trzeba stosować ćwiczenia oswajające z wodą by zneutralizować lęki i obawy przed „obcym” środowiskiem. Nie da się wyegzekwować…

·         Nie można nauczyć prawidłowego pływania bez przyjęcia właściwej pozycji w leżeniu na plechach

·         Ciało powinno być uczone równolegle do lustra wody, co ułatwia poruszanie się.

·         Należy wyegzekwować prawidłowe ustawienie głowy, opanować strach przed kontaktem wody z twarzą, nauczyć oddechu do wody

·         Należy pozwolić osobie leżącej na wodzie poczuć zjawisko unoszenia na wodzie

·         Częstym błędem jest „noszenie” nad powierzchnia wody

·         Ważne jest, aby terapeuta pozwolił wodzie ma przekazanie osobie podjętej terapią swoje właściwości

 

Halliwick

·         Jedna z metod nauki pływania i terapii w wodzie dla osób w każdym wieku, zarówno dla niepełnosprawnych, jak i dla zdrowych.

·         Głównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania się i przebywania w wodzie, co osiąga się poprzez nauczenie kontrolowania ruchów głowy, oddychania i utrzymywania równowagi w wodzie.

·         Utrzymanie równowagi w wodzie wymaga przystosowania się do zmian mechanicznych zachodzących w tym środowisku

·         Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejętności psychosensorycznych i motorycznych

·         Proces ten umożliwia opanowanie zdolności utrzymania równowagi w niestabilnym środowisku. Po uzyskaniu równowagi (stabilności) można rozpocząć kontrolowanych ruch, który zapewnia niezależność osoby niepełnosprawnej w środowisku wodnym.

·         Zadaniem koncepcji Halliwick jest umożliwienie uczestnikowi osiągnięcia maksymalnej niezależności zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Podstawową czynnością w nauce opanowania pływania jest równowaga. Równowaga zależy od kształtu i gęstości ciała. Pływak, zwłaszcza ze schorzeniami neurologicznymi, może wymagać

·         Nie ywa się pomocy wypornościowych, ponieważ sprzyjają uzależnieniu, które może znacznie zahamować dążenie do niezależności w wodzie.

 

·         Założenia Halliwick

·         Każdy jest pływakiem!

·         Pływanie to środek do osiągnięcia niezależności, nie cel sam w sobie.

·         Równowaga zależy głównie od kształtu i gęstości ciała.

·         Najważniejsze jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia i asekuracji.

·         Większość zajęć wymaga indywidualnej pracy instruktor-pływak.

·         Ogranicza się używanie pomocy wypornościowych.

·         Pacjent aktywnie uczestniczy we wszystkich zajęciach.

·         Założenia tej metody odnoszą się nie tylko do technicznej strony nauki pływania, ale tez do aspektów psychologicznych i społecznych.

 

 

 

Założenia do prowadzenia zajęć w wodze:

·         Początkowo uczymy „radości w wodzie”

·         Nie używa się pomocy do pływania, ponieważ:

·         Pomoce często powodują, że twarz nie ma styczności z wodą, a w związku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona.

·         Utrzymując głowę w górze prowadza do nauki utrzymywania nieprawidłowej pozycji ciała, ewentualnie do słabej techniki pływania.

·         Pomoce uniemożliwiają (hamują) uczenie i doskonalenie pewnych umiejętności, tj. np. zanurzenie, obroty i kontrolę balansu.

·         Pomoce nie kompensują asymetrii i bardziej komplikują problemy związane z nauką kontroli niechcianych ruchów rotacyjnych.

·         Pomoce mogą prowadzić do fałszywego poczucia bezpieczeństwa i do zbyt dużego zaufania.

·         Pomoce mogą być niebezpieczne. Mogą zatrzymać ludzi pod woda. Mogą takż...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin