Jezyk i styl Wesela.pdf

(1815 KB) Pobierz
Microsoft Word - Język i styl Wesela S. Wyspiańskiego
Język i styl "Wesela" S. Wyspiańskiego
Liczne grono postaci Wesela to przegląd osób zróżnicowanych pod względem pochodzenia, wieku,
płci, poglądów itp. Konsekwencją takiego zestawienia bohaterów są różnice między nimi w warstwie
językowej. To zagadnienie często podejmowano w pracach historycznoliterackich poświęconych utworowi
Wyspiańskiego. Przedstawiając reprezentantów inteligencji i chłopów autor wprowadza równocześnie
charakterystyczny dla tych grup sposób wyrażania się. Goście z Krakowa posługują się językiem bardziej
wyszukanym, zaś mieszkańcy Bronowic mówiąc gwarą. Jest to raczej stylizacja na miarę podkrakowskiej
wsi z charakterystyczna skłonnością do mazurzenia. Chociaż zdarzają się w niej pewne niekonsekwencje,
spełnia ona jednak swoją funkcję sygnalizuje pochodzenie postaci i jest oznaką ludowości.
Wypowiedzi bohaterów są dodatkowo zróżnicowane, zależnie od wieku, zawodu, funkcji społecznej
czy rodzinnej itp. Pod tym względem mniejsze różnice występują pomiędzy kwestiami reprezentantów wsi.
Przybysze z Krakowa stanowią grupę językową mniej jednolitą. Radczyni hołduje stylowi miejskiemu. Pan
młody inteligent z Krakowa sięga niekiedy po słownictwo gwarowe. Upoetyzowanym, zmetaforyzowanym
językiem posługuje się Rachel wykształcona córka karczmarza, zaś Poeta, krytycznie nastawiony do
literatury pięknej, formułuje myśli raczej w języku potocznym. Charakterystyczne formy fleksyjne i
słownikowe przyporządkował autor Żydowi. Każda z postaci Wesela została wyposażona w język
odpowiedni dla jej statusu społecznego. Trzeba jednak pamiętać, że język bohaterów dramatu podlega tu
pewnym modyfikacjom uzależnionym od sytuacji, stanu emocjonalnego itp.
Temu zróżnicowaniu towarzyszy też swobodnie dobierana miara wierszowa, wielkość figur
stylistycznych, częste stosowanie powtórzeń, wykrzykników, zestawienie fraz potęgujących efekt
muzyczności, gra językowa służąca wydobyciu ironii. Role rozpisane są na różne odmiany i emocjonalne
odcienie językowe. Od prostych, gwarowych struktur składniowych sięga autor po zmetaforyzowany, pełen
różnorodnych figur stylistycznych język poetycki. Dzięki temu postaci zyskują rysy charakteryzujące ich
status społeczny, wrażliwość i stan emocji. Stylistyka utworu sięga od potoczności do tonu uroczystego, od
trywialności po wzniosłość i sacrum. W tej, jakże szerokiej, skali możliwości językowych przeglądają się
wszystkie postaci Wesela.
143341132.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin