'Wesele' Stanisława Wyspiańskiego jako dramat narodowy.pdf

(1818 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wesele Stanisława Wyspiańskiego jako dramat narodowy
"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego jako dramat narodowy
"Wesele" powstało w czasie szczególnym dla Polski i wyjątkowym momencie dla literatury.
Częstokroć obdarzano je określeniem: dramat neoromantyczny. Wykorzystując nowe tendencje literackie
(przede wszystkim symbolizm) autor sięga do inspirującej dla modernistów skarbnicy literatury
romantycznej. Można tu odnaleźć nawiązania do konkretnych utworów i bohaterów. Z ducha romantyzmu
wywodzi się zainteresowanie problematyką narodową, fantastyka i ludowość wyostrzona przez
młodopolskich artystów do rozmiarów chłopomanii. Forma utworu, nowatorska i oryginalna, także sięga do
romantycznych wzorców, choć nie brak tu elementów kojarzących się z dramaturgią innych epok, np. antyku
(jedności klasyczne). Najbardziej wyrazistym odniesieniem do cenionej przez modernistów literatury
romantycznej jest w "Weselu" przywołanie postaci z utworów wieszczów narodowych. Przypomnijmy
skojarzenie osoby Hetmana z postacią Widma z ii cz. "Dziadów" " ducha złego pana, cierpiącego czyśćcowe
męki za swoje niegodziwe czyny. Na podobny los autor skazał zdrajcę narodu. W wizerunku Hetmana
dopatrywano się także pogłosu innego Mickiewiczowskiego bohatera " Doktora z iii cz. "Dziadów". Osoba o
szczególnym znaczeniu dla wymowy dzieła " Wernyhora " to z kolei zapożyczenie od Juliusza Słowackiego
wspierane malarską wizją Jana Matejki. Nastrój niesamowitości, splot realizmu z fantastyką, interpretowanie
zdarzeń w kategoriach społecznych, przekonanie o ważnej roli artysty jako przewodnika narodu " to
elementy "Wesela" wynikające z inspiracji dziełami romantyków. Ów literacki kontekst i zasadnicza idea
utworu Wyspiańskiego sprawiły, że uzyskał miano i rangę dramatu narodowego. Twórczość dramatyczna
Wyspiańskiego dowodzi, jak wielkie znaczenie miała dla niego problematyka narodowa " czy to ukazana w
kostiumie historycznym, czy współczesnym. Z tym kręgiem zagadnień wiąże się tu zwykle ocena moralna
społeczeństwa w aspekcie jego stosunku do ojczyzny. Dyskusja o powstaniach i bohaterach narodowych, o
kondycji Polaków, ich poczuciu jedności " to krąg zagadnień, który jest dla twórczości Wyspiańskiego
najbardziej chyba znamienny. Ocena przedstawionych w "Weselu" grup społecznych dotyczy przede
wszystkim ich świadomości politycznej. Wynika stąd poczucie, że brak jedności niweczy wszelkie próby
niepodległościowe, bo przecież większości "dusz polskich" nieobca jest narodowa nuta. Trzeba ją tylko
uwolnić i wzmocnić, by mogła poruszyć innych i doprowadzić do rzeczywistego zaangażowania w
konkretne działania. Problematyka narodowa "Wesela" ukryta w zderzeniu ówczesnej rzeczywistości z
symboliką, ze zjawami historycznych postaci sprawia, że dramat unika tym samym patriotycznego
dydaktyzmu i demagogii. Wyspiański zarysowuje swój pogląd na aktualną postawę narodu wobec niewoli
kraju i pozostawia margines na osobistą refleksję oraz ocenę czytelnikowi i widzowi. Taką możliwość daje
zwłaszcza zakończenie utworu " słynny "chocholi taniec" " moment uśpienia czujności. Czy uśpienia na
zawsze? Czy chwilowej niemocy odsuwającej aktywność na czas późniejszy? Odpowiedź można
sformułować tylko na podstawie indywidualnej interpretacji tej sceny. Z perspektywy prawie wieku od
napisania "Wesela" wydaje się, że autor " wizjoner, następca romantycznych wieszczów " miał na myśli
raczej optymistyczny finał zarysowanych w dramacie zdarzeń.
143345919.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin