karta_nauczyciela_calosc_1240314892.pdf

(266 KB) Pobierz
KARTA NAUCZYCIELA
USTAWA
z dnia 26 stycznia 1982 r.
Karta Nauczyciela
(tekst pierwotny: Dz. U. 1982 r. Nr 3 poz. 19)
(tekst jednolity: Dz. U. 1997 r. Nr 56 poz. 357)
(tekst jednolity: Dz. U. 2003 r. Nr 118 poz. 1112)
(tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 97 poz. 674)
Mając na względzie doniosłą rolę oświaty i wychowania w Rzeczypospolitej Polskiej, pragnąc
dać wyraz szczególnej randze społecznej zawodu nauczyciela zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami,
otwierając niniejszą ustawą drogę do dalszych uregulowań prawnych systemu edukacji narodowej,
stanowi się, co następuje:
(1)
Rozdział 1
Postanowienia wst ę pne
Art. 1. (2) 1. Ustawie podlegają nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni
zatrudnieni w:
1) (3) publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach
doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. (4) ), z zastrzeŜeniem ust. 2 pkt 1a oraz pkt 2
lit. a;
2) (5) zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach
diagnostyczno-konsultacyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109, z późn. zm. (6) );
3) (7)
4) (8) publicznych kolegiach pracowników słuŜb społecznych.
1a. (9) Ustawie podlegają równieŜ nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni
zatrudnieni przed dniem wejścia w Ŝycie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o
systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304) w publicznych
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych działających na
podstawie ustawy (10) z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz.
414,, z pó ź n. zm. (11) ). (12)
2. Ustawie podlegają równieŜ, w zakresie określonym ustawą:
1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których wymagane
są kwalifikacje pedagogiczne, w:
a) urzędach organów administracji rządowej,
b) kuratoriach oświaty,
c) specjalistycznej jednostce nadzoru,
d) Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych,
e) (13) organach sprawujących nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami
dla nieletnich, rodzinnymi ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz szkołami przy zakładach
karnych;
1a) (14) nauczyciele zatrudnieni w publicznych szkołach i szkolnych punktach konsultacyjnych
przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach
wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) nauczyciele zatrudnieni w:
a) (15) publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne
oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
b) (16) przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt
1, oraz szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych;
3) (17) nauczyciele urlopowani na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o
związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm. (18) );
4) (19) pracownicy zatrudnieni u pracodawców niewymienionych w ust. 1 i 1a oraz ust. 2 pkt 1-3,
pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz kierowników praktycznej nauki zawodu,
posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz wykonujący pracę
dydaktyczną i wychowawczą w wymiarze przewidzianym dla tych nauczycieli;
5) pracownicy zatrudnieni w Ochotniczych Hufcach Pracy na stanowiskach wychowawców,
pedagogów oraz na stanowiskach kierowniczych, posiadający kwalifikacje, o których mowa w art. 9
ust. 1 pkt 1, wykonujący pracę dydaktyczną i wychowawczą co najmniej w połowie obowiązującego
ich czasu pracy.
Art. 2. (20) Przepisów ustawy, z wyjątkiem art. 59 (21) , nie stosuje się do Ŝołnierzy w czynnej
słuŜbie wojskowej oraz funkcjonariuszy Policji i poŜarnictwa:
1) (22) zajmujących stanowiska nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych
wojskowych i resortu spraw wewnętrznych i administracji;
2) (23) wyznaczonych do wykonywania zadań poza wojskiem i resortem spraw wewnętrznych i
administracji na stanowiskach wymienionych w art. 1.
Art. 3. (24) Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) (25) nauczycielach bez bliŜszego określenia - rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i
innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach
wymienionych w art. 1 ust. 1 i 1a;
2) (26) szkołach bez bliŜszego określenia - rozumie się przez to przedszkola, szkoły i placówki
oraz inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 1 ust. 1 i 1a, a takŜe odpowiednio ich zespoły;
3) (27) staŜu - rozumie się przez to okres zatrudnienia nauczyciela w przedszkolach, szkołach,
placówkach i innych jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 1a oraz ust. 2 pkt 2,
w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczętego i realizowanego w trybie i
na zasadach określonych w przepisach rozdziału 3a, z tym Ŝe w przypadku nauczycieli, o których
mowa w art. 9e ust. 1-3, równowaŜny z odbywaniem staŜu jest odpowiednio okres zatrudnienia na
tych stanowiskach lub czas urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy;
4) związkach zawodowych - rozumie się przez to związek zawodowy, którego członkiem jest
nauczyciel, a jeŜeli nauczyciel nie jest członkiem Ŝadnego związku, to związek zawodowy zrzeszający
nauczycieli wskazany przez nauczyciela;
5) (28) ustawie o systemie oświaty - rozumie się ustawę, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1;
6) (29) stopniu naukowym doktora - rozumie się przez to takŜe stopień doktora sztuki.
Art. 4. 1. (30) Zasady współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania organów administracji
rządowej (organów jednostek samorządu terytorialnego) ze związkami zawodowymi zrzeszającymi
nauczycieli, nieustalone w ustawie o związkach zawodowych, określają porozumienia zawierane przez
odpowiednie organy administracji rządowej (organy jednostek samorządu terytorialnego) z organami
właściwego szczebla tych związków.
2. (31) Rozporządzenia i zarządzenia przewidziane ustawą podlegają uzgodnieniu ze związkami
zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.
Art. 5. (32)
Rozdział 2
Obowi ą zki nauczycieli
Art. 6. (33) Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi
funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać kaŜdego ucznia w jego rozwoju;
3) dąŜyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4) kształcić i wychowywać młodzieŜ w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla kaŜdego człowieka;
5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji,
pokoju i przyjaźni między ludźmi róŜnych narodów, ras i światopoglądów.
Art. 6a. (34) 1. (35) Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela staŜysty, podlega ocenie.
Ocena pracy nauczyciela moŜe być dokonana w kaŜdym czasie, nie wcześniej jednak niŜ po upływie
roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, o której mowa w art. 9c ust. 6,
z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek:
1) nauczyciela;
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) organu prowadzącego szkołę;
4) rady szkoły;
5) rady rodziców.
2. (36) Dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuŜszym
niŜ 3 miesiące od dnia złoŜenia wniosku, z zastrzeŜeniem terminu określonego w ust. 1.
3. (37)
4. (38) Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem
uogólniającym:
1) ocena wyróŜniająca;
2) ocena dobra;
3) ocena negatywna.
5. (39) Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu moŜe
zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego.
6. (40) Oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie
obowiązków dyrektora szkoły, dokonuje:
1) (41) organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę,
jeŜeli organ prowadzący szkołę nie sprawuje nadzoru pedagogicznego;
2) organ prowadzący szkołę, jeŜeli równocześnie sprawuje nadzór pedagogiczny nad szkołą.
7. (42) Organy, o których mowa w ust. 6, dokonują oceny pracy dyrektora szkoły po zasięgnięciu
opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Przy ocenie pracy
dyrektora przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
8. Ocenę pracy ustala się po zapoznaniu nauczyciela z jej projektem oraz wysłuchaniu jego
uwag i zastrzeŜeń.
9. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:
1) nauczycielowi - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu
sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą;
2) (43) dyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi, któremu czasowo powierzono pełnienie
obowiązków dyrektora szkoły - prawo złoŜenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do
organu, który tę ocenę ustalił.
10. Organ, o którym mowa w ust. 9, powołuje w celu rozpatrzenia odwołania lub wniosku zespół
oceniający. Od oceny dokonanej przez zespół oceniający nie przysługuje odwołanie.
11. (44)
12. (45) Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół
artystycznych, zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich, rodzinnych ośrodków diagnostyczno-
konsultacyjnych, placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
odpowiednio - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister
właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego oraz Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, określą, w drodze rozporządzeń, kryteria i tryb
dokonywania oceny pracy nauczyciela, tryb postępowania odwoławczego oraz skład i sposób
powoływania zespołu oceniającego.
13. (46) Praca nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu, placówce lub szkole, o których mowa
w art. 1 ust. 2 pkt 2, podlega ocenie w kaŜdym czasie na jego wniosek, a takŜe z inicjatywy dyrektora
lub na wniosek organu prowadzącego. Praca nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora
w przedszkolu, placówce lub szkole, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, podlega ocenie na jego
wniosek lub na wniosek organu prowadzącego. W przypadku gdy dyrektorem przedszkola, placówki
lub szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczycieli dokonuje
nauczyciel upowaŜniony przez organ prowadzący. Przepisy ust. 4-10 i 12 stosuje się odpowiednio.
Art. 7. 1. Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełoŜonym
słuŜbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej. Dyrektor sprawuje
opiekę nad dziećmi i młodzieŜą uczącą się w szkole.
2. Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły;
2) (47) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w
ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę;
3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i
wychowanków;
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
5) zapewnienie w miarę moŜliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań
dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
6) (48) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych
przez szkołę.
3. (49)
Art. 8. (50) Organy uprawnione do sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz zasady
sprawowania tego nadzoru określają odrębne przepisy.
Rozdział 3
Wymagania kwalifikacyjne
Art. 9. 1. (51) Stanowisko nauczyciela, z zastrzeŜeniem ust. 1a, moŜe zajmować osoba, która:
1) (52) posiada wyŜsze wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub
ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to
wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
1a. (53) Kwalifikacje wymagane od nauczycieli zatrudnionych w publicznych i niepublicznych
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych działających na
podstawie przepisów o pomocy społecznej określają te przepisy.
2. (54) Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół
artystycznych - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w porozumieniu
z zainteresowanymi ministrami, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje
wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w
odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania
języków obcych, takŜe poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz moŜe
określić szkoły i wypadki, w których moŜna zatrudnić nauczycieli niemających wyŜszego wykształcenia
lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia
zawodowego.
3. (55) Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego moŜe określić, w
drodze rozporządzenia, szkoły artystyczne i placówki kształcenia artystycznego, w których stanowiska
nauczycieli mogą zajmować osoby mające ukończoną szkołę artystyczną II stopnia w zakresie
kierunku odpowiadającego nauczanym przedmiotom, uwzględniając w szczególności rodzaje szkół i
placówek kształcenia artystycznego, w których moŜliwe będzie zatrudnienie nauczycieli mających
ukończoną szkołę artystyczną II stopnia.
(56)
Rozdział 3a
Awans zawodowy nauczycieli
Art. 9a. 1. Ustala się stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
1) nauczyciel staŜysta;
2) nauczyciel kontraktowy;
3) nauczyciel mianowany;
4) nauczyciel dyplomowany.
2. Osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego z dniem nawiązania stosunku pracy w
szkole uzyskuje stopień nauczyciela staŜysty, z zastrzeŜeniem ust. 3.
3. (57) Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole
wyŜszej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy
uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego, z
zastrzeŜeniem ust. 4.
4. (58) Nauczyciele akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej
3-letnim okresem pracy w szkole wyŜszej, z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładzie kształcenia
nauczycieli lub kolegium pracowników słuŜb społecznych uzyskują stopień nauczyciela mianowanego.
Art. 9b. 1. (59) Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest
spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a-3, odbycie staŜu, z
zastrzeŜeniem art. 9e ust. 1-3, zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o
której mowa w art. 9c ust. 6, oraz:
1) w przypadku nauczyciela staŜysty - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po
przeprowadzonej rozmowie;
2) w przypadku nauczyciela kontraktowego - zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną;
3) w przypadku nauczyciela mianowanego - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po
dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie.
2. (60) Komisje kwalifikacyjne lub egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają
odpowiednio postępowania kwalifikacyjne lub egzaminacyjne na wniosek nauczyciela skierowany
odpowiednio do dyrektora szkoły lub właściwego organu, o którym mowa w ust. 4 pkt 2-4.
3. (61) Nauczycielom, którzy złoŜą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego
lub egzaminacyjnego do dnia 30 czerwca danego roku, właściwy organ, o którym mowa w ust. 4,
wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31
sierpnia danego roku.
3a. (62) Nauczycielom, którzy złoŜą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do dnia 31 października danego roku, właściwy organ, o którym
mowa w ust. 4, wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w
terminie do dnia 31 grudnia danego roku.
4. (63) Nauczycielom spełniającym warunki, o których mowa w ust. 1, oraz nauczycielom
zatrudnionym w trybie art. 9a ust. 3 lub 4, w drodze decyzji administracyjnej, stopień awansu
zawodowego nadaje:
1) nauczycielowi staŜyście stopień nauczyciela kontraktowego - dyrektor szkoły;
2) nauczycielowi kontraktowemu stopień nauczyciela mianowanego - organ prowadzący szkołę;
3) nauczycielowi mianowanemu stopień nauczyciela dyplomowanego - organ sprawujący nadzór
pedagogiczny;
4) nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3, odpowiedni stopień -
właściwy minister.
5. (64) Akt nadania stopnia awansu zawodowego zawiera w szczególności: nazwę komisji
kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji lub
zdaniu egzaminu, stopień awansu zawodowego, a takŜe informację o poziomie wykształcenia
nauczyciela. W przypadku uzyskania stopnia awansu zawodowego z mocy prawa albo w sposób
określony w art. 9a ust. 3 lub 4 akt nadania stopnia awansu zawodowego nie zawiera odpowiednio
nazwy komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej, numeru i daty wydania zaświadczenia o akceptacji
lub zdaniu egzaminu.
6. W przypadku niespełnienia przez nauczyciela warunków, o których mowa w ust. 1, dyrektor
szkoły lub właściwy organ, o którym mowa w ust. 4 pkt 2-4, odmawia nauczycielowi, w drodze decyzji
administracyjnej, nadania stopnia awansu zawodowego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin