FUNKCJA KONTROLNA PARLAMENTU
– „kontrola parlamentarna” – działania parlamentarne, które służą uzyskiwaniu informacji o działalności podmiotów kontrolowanych oraz przekazywaniu tym podmiotom poglądów, opinii i sugestii parlamentu (znaczenie wąskie)
– 2 płaszczyzny kontrolnych działań parlamentu: prawna i polityczna
· płaszczyzna prawna rodzi po stronie adresatów obowiązki o charakterze przede wszystkim proceduralnym
· np. obowiązek udzielenia informacji, zajęcia stanowiska
· płaszczyzna polityczna – mogą nieść bardziej brzemienne skutki, szczególnie jeżeli są podjęte przez większość parlamentarną
– można wyróżnić działania kontrolne, które mogą być podejmowane
· tylko przez większość izby lub komisji
· samodzielnie przez mniejszość (opozycję)
· samodzielnie przez pojedynczych posłów
– art. 95 ust.2 Konst – funkcja kontrolna powierzona WYŁĄCZNIE SEJMOWI
· przede wszystkim w stosunku do Rady Ministrów
· Konst dopuszcza sprawowanie kontroli tylko w ZAKRESIE OKREŚLONYM PRZEPISAMI KONSTYTUCJI I USTAW
· Więc konkretne uprawnienia lub instrumenty kontroli muszą znajdować podstawę prawną w konstytucji lub ustawie
¨ Co oznacza, że nie mogą się znaleźć np. w regulaminie Sejmu – nie jest on podstawą samoistnie wystarczającą
A) Ogólne instrumenty kontroli:
1) prawo żądania informacji – wynika z samej istoty funkcji kontrolnej
· art. 153 Reg Sejm → komisje sejmowe mają prawo do zobowiązywania
· ministrów,
· kierowników naczelnych organów adm. rząd.
· oraz innych urzędów i instytucji państwowych
· do:
· przedstawiania sprawozdań,
· udzielania informacji,
· uczestniczenia w posiedzeniach;
* też w wielu innych ustawach: zobowiązanie rządu lub ministrów do przedkładania sprawozdań w określonym zakresie komisji lub całej izbie (np. związane z członkostwem w UE);
2) prawo żądania wysłuchania:
* na szczeblu KOMISJI SEJMOWEJ to:
→ dezyderat (art. 159 RSejm) – uchwała komisji zawierająca postulaty w określonej sprawie, przekazywana przez Marszałka adresatowi, którym może być:
· RM,
· minister,
· prezes NIK,
· prezes NBP,
· Główny Inspektor Pracy
· Adresat nie musi wykonać postulatów zawartych w dezyderacie, ale musi zająć wobec nich stanowisko
· Adresat ma 30 dni na ustosunkowanie się do nich;
· Odpowiedz jest rozpatrywana przez komisję
W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą lub udzieloną po terminie komisja może:
¨ ponowić dezyderat,
¨ zaproponować Sejmowi podjęcie uchwały
→ opinie (art. 160 RSejm) – zawiera stanowisko komisji w określonej sprawie
· można je kierować do wszystkich centralnych organów i instytucji w systemie adm. rząd.,
· na żądanie komisji adresat musi zając stanowisko w terminie do 30 dni;
· komisja może podjąć takie działania jak przy dezyderatach;
· szczególnym typem opinii jest opinia Komisji ds. UE – ustanowiona w sprawach związanych z funkcjonowaniem UE, zwłaszcza procesem prawodawczym UE
* na posiedzeniu plenarnym Sejm może uchwalić (art. 69 RSejm):
→ rezolucję – zawierającą wezwanie określonego organu państwowego do podjęcia wskazanego w rezolucji jednorazowego działania;
· brak charakteru prawnie wiążącego
· ze względu na autorytet izby najczęściej adresat podejmie nakazane działania lub poinformuje Sejm o przyczynach niewykonania rezolucji
– realizacja ogólnych instrumentów kontroli sejmowej przebiega w oparciu o plan pracy komisji sejmowych i przy stałym współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi NIK
B) Szczególne procedury kontrolne – efektem tej kontroli może być uruchomienie procedur związanych z odpowiedzialnością podmiotów kontrolowanych, przede wszystkim:
votum nieufności, votum zaufania oraz możliwość pociągnięcia do odp. konstytucyjnej;
1) tworzenie komisji śledczych
· jej działalność opiera się na ustawie z 1999
· bo tylko ustawa może określać obowiązki i odpowiedzialność obywatela
· tworzone, gdy zbadanie określonej sprawy wymaga szczególnie wnikliwego ustalenia stanu faktycznego
· jednak należy pamiętać, że w przeciwieństwie do sądów, komisje parlamentarne nie są organami bezstronnymi i niezawisłymi
* powoływana przez Sejm ilekroć uzna to za konieczne: bezwzględną większością;
* może dot. każdej sprawy w ramach funkcji kontrolnej Sejmu;
· sprawa ta musi być określona precyzyjnie co do zakresu przedmiotowego i czasowego
· w ramach funkcji kontrolnej Sejmu = niedopuszczalne jest obejmowanie dochodzeniem komisji działalności organów takich jak sądy (są niezawisłe) lub NBP (niezależne od Sejmu) lub do kontroli osób prywatnych i przedsiębiorców (bo jest to zadanie prokuratury)
* do 11 członków
· powinno odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i kół, które mają przedstawicieli w Konwencie Seniorów (odpowiednio do liczebności)
* każda osoba wezwana ma obowiązek stawić się i złożyć zeznanie
· odpowiednio stosuje się przepisy KPK dotyczące wzywania i przesłuchiwania świadków
* Komisja może się zwrócić do Prokuratora Generalnego o przeprowadzenie określonych czynności;
* Na zakończenie komisja przedstawia sprawozdanie Marszałkowi Sejmu,
· a następnie staje się ono przedmiotem debaty i nie podlega dyskontynuacji, ale prace komisji tak;
· komisja może wystąpić z wnioskiem o pociągnięcie do odp. Konstytucyjnej przed TS’em
· większość parlamentarna decyduje o przyjęciu sprawozdania, co nie daje często efektywnego skutku
* czy komisja to organ konstytucyjny? → raczej nie, bo organem konstytucyjnym jest organ o kompetencjach i strukturze w podstawowych zrębach określonych w Konstytucji;
2) procedury interpelacyjne – (art. 115 Konst)
· to indywidualne wystąpienia poselskie, zawierające pytania na tle określonego stanu faktycznego, które mogą być kierowane tylko do premiera lub poszczególnych członków RM
· rodzą obowiązek udzielenia odpowiedzi w określonym terminie
· Regulamin Sejmu rozwinął treść art. 115 i stworzył 4 różne procedury w tym zakresie:
* interpelacje (art. 192 i 193 RSejm):
→ dot. spraw o zasadniczym znaczeniu związanych z polityką państwa;
→ składana na piśmie poprzez Marszałka, który niezwłocznie przesyła ją członkowi rządu
→ na odpowiedź ma 21 dni, jest ona pisemna
→ gdy interpelant uzna odpowiedź za niezadowalającą lub nie otrzyma jej w terminie
· nadawca może zwrócić się do marszałka Sejmu o wystąpienie do interpolowanego z żądaniem złożenia, w terminie 21 dni, dodatkowych wyjaśnień na piśmie
→ Sejm jest informowany o treści odpowiedzi dzięki marszałkowi, ale nie odbywa się debata nad nimi
* informacje bieżące (art. 194 RSejm):
→ może złożyć klub lub min. 15 posłów;
→ wniosek o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu informacji o określonej sprawie
→ o przyjęciu tego wniosku rozstrzyga Prezydium po opinii Konwentu,
· a w braku jednomyślności Prezydium, rozstrzyga Sejm;
→ rozpatrzenie informacji bieżącej odbywa się na posiedzeniu Sejmu
· obejmuje wystąpienia wnioskodawcy i przedstawiciela RM, oraz innych posłów → przeprowadza się debatę;
* zapytania (art. 195 RSejm)
→ składane na piśmie w sprawach o charakterze jednostkowym,
→ zawsze na piśmie
→ odpowiedź udzielana jest w terminie 21 dni, także pisemna
→ zapytujący nie może doprowadzić do przeprowadzenia nad odpowiedzią debaty sejmowej
* pytania w sprawach bieżących (art. 196 RSejm)
→ zadawane ustnie na każdym posiedzeniu Sejmu i wymagają bezpośredniej odpowiedzi;
→ konieczność poinformowania o nich na piśmie Marszałka na 12 godzin przed posiedzeniem,
→ a o ich przyjęciu decyduje Prezydium po opinii Konwentu (do 11 pytań);
· dążąc przy tym do uwzględnienia pytań ze wszystkich klubów i kół poselskich
→ odpowiedź jest ustna, na posiedzeniu Sejmu
→ nie przeprowadza się dyskusji nad pytaniem/odpowiedzią,
· ale możliwe jest stawianie krótkich pytań dodatkowych
3) kontrola wykonania USTAWY BUDŻETOWEJ:
...
estejra