r06-02.doc

(1042 KB) Pobierz
QuarkXPress 4

QuarkXPress 4.1. Projekty praktyczne

Projekt 6.
Okładka na kasetę video

 

Projekt zakłada realizację okładki kasety wideo i przygotowanie jej do druku.

 

 

 

 

 

 

 

Zagadnienia omówione w projekcie

 

·         określanie linii zagięć,

·         kolorowanie importowanych ilustracji,

·         definiowanie kolorów dodatkowych,

·         opcje wyrównywania obiektów,

·         obracanie ramek.

 

 

Do wykonania tego projektu proponuję wcześniejsze przygotowanie kilku ilustracji bitmapowych: jedną o rozmiarach 100 mm na 160 mm i trzy o rozmiarach 42 mm na 31 mm. Wszystkie ilustracje powinny być w trybie kolorystycznym — Grayscale i zapisane w formacie plików TIFF.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktyka

 

 

 

1.      Otwórz nowy dokument poleceniem File | New | Document.

2.      W oknie New Document w pola wielkości strony wpisz własne wartości. Szerokość (Width) określ na 260 mm. W pole wysokości (Height) wpisz wartość 197 mm. W pola wartości marginesów wpisz zero. Identycznie jak w poprzednim projekcie wyłącz opcje automatycznej ramki i stron rozkładowych. Zatwierdź ustawienia klikając przycisk OK.

3.      Do dalszej pracy potrzebujesz ustawić prowadnice określające położenie grzbietu okładki i granice strony pierwszej i czwartej. Złap, za lewą, pionową linijkę i wyciągnij z niej zieloną prowadnicę. Przeciągając ją na stronę cały czas obserwuj paletę Measurements i okienko opcji oznaczonej literą X. Kiedy pojawi się w nim wartość 115 mm, zwolnij klawisz myszy. W identyczny sposób ustaw drugą prowadnicę na współrzędnej X= 145 mm.

Rysunek 6.1.

Ustawione prowadnice wyznaczają na stronie położenie grzbietu okładki

 

4.      Z palety Tools wybierz narzędzie Line . Z wciśniętym klawiszem Shift, który wymusi rysowanie linii prostej, narysuj linię biegnącą wzdłuż pionowej prowadnicy. Długość linii powinna być większa od wysokości strony, tak aby wystawała z obydwu stron dokumentu o ok. 20 mm.

Rysunek 6.2.

Ustawienie linii tak, aby pojawiła się nad i pod ramką ułożoną w stosie wyżej

 

5.      Zaznacz narysowaną linię i w palecie Colors kliknij w ikonę koloru Registration.

6.      W palecie Measurements kliknij dwukrotnie w opcji grubości linii oznaczonej literą W i wpisz nową wartość — 0,5 mm. Ustawienie zatwierdź klawiszem Enter.

7.      Zaznacz linię i wciśnij skrót Ctrl+C, aby skopiować obiekt. Następnie wciśnij skrót Ctrl+V, co spowoduje wklejenie kopii do dokumentu. Umieść otrzymaną kopię linii na drugiej pionowej prowadnicy.

8.      Wybierz z palety Tools narzędzie Rectangle Picture Box i narysuj dowolny prostokąt. Następnie w palecie Measurements w pola rozmiaru obiektu wpisz nowe wartości: W= 264 mm i H= 201 mm. Dodatkowo zdefiniuj umiejscowienie ramki na stronie i w pola położenia w układzie współrzędnych XY wpisz X= –2 i Y= –2. Na koniec wciśnij klawisz Enter.

Rysunek 6.3.

Narysowana ramka graficzna znajduje się w stosie powyżej linii i częściowo ją zasłania

 

9.      Wciśnij skrót na klawiaturze Shift+F12. W ten sposób szybko wywołasz paletę edycji nowego koloru. Następnie kliknij w przycisk New.

10.  W polu Model kliknij w czarną strzałkę i z listy wybierz Pantone Coated. Po prawej stronie palety znajduje się lista dostępnych kolorów. Przemieść suwak i wybierz kolor 125 CV. Aby szybko odnaleźć znany kolor (jego symbol), możesz wpisać jego numer w oknie poniżej oznaczonym napisem PANTONE. Aby opuścić okno opcji, kliknij w przycisk OK.

Rysunek 6.4.

Edycja koloru Spot

 

 

11.  Zapisz ustawienia palety kolorów klikając w przycisk Save.

12.  Jeśli masz nieaktywną paletę Colors to wciśnij klawisz F12. Następnie zaznacz ramkę i kliknij w środkową ikonę palety, aby przejść w tryb nadawania koloru tła ramki. Aby pokolorować tło ramki, kliknij w ikonę koloru Pantone 125, który wcześniej utworzyłeś.

13.  Jak zapewne zauważyłeś, utworzona ramka wystaje z każdej strony dokumentu na 2 mm. Jest to określony spad pracy. Tak więc, projektując układ poszczególnych elementów, musisz pamiętać o tym, aby nie znajdowały się one zbyt blisko krawędzi projektu. Dlatego też umieścisz dodatkowe linie pomocnicze (prowadnice) ustalające marginesy pracy. Na początek ustal 10 mm margines dolny. Złap za górną, poziomą linijkę i wyciągnij z niej prowadnicę. Sprawdzając odczyt w palecie Measurements ustaw prowadnicę na współrzędnej Y= 187 mm.

14.  W identyczny sposób ustal górny margines okładki ustawiając prowadnicę na współrzędnej Y= 10 mm.

Rysunek 6.5.

Rozmieszczenie prowadnic określających marginesy

 

 

Kolor prowadnic (Rulers) możesz w każdej chwili zmienić. W tym celu wybierz polecenie Edit | Preferences | Application i w palecie, która się pojawi w zakładce Display kliknij w ikonę Ruler. W kolejnym oknie kliknij w ikonę koloru, który ci pasuje. Na koniec zaakceptuj wybory ustawień przyciskami OK.

 

15.  Kolej teraz na pomocnicze linie pionowe wyznaczające boczne marginesy. Pierwszą prowadnicę wyciągnij z pionowej linijki i ustaw na współrzędnej X= 255 mm. Następną umieść jako lewy margines na współrzędnej X= 150 mm. Marginesy dla pierwszej strony okładki masz już ustawione.

16.  Ustaw teraz marginesy boczne dla drugiej strony okładki. Pierwszą prowadnicę umieść w punkcie X= 110 mm. Drugą ustaw w punkcie X= 5 mm.

Rysunek 6.6.

Gotowy układ prowadnic

 

17.  Możesz teraz przystąpić do rozmieszczenia elementów okładki — ilustracji i tekstów. Z palety Tools wybierz narzędzie Rectangle Picture Box i narysuj ramkę graficzną o wymiarach ok. 100 mm szerokości i 160 mm wysokości. Wartości wpisz w pola oznaczone literami W i H w palecie Measurements.

18.  Ramkę umieść w miejscu o współrzędnych X= 154 mm i Y= 16 mm. Za chwilę umieścisz w niej główną ilustrację na pierwszą stronę okładki.

19.  Wybierz polecenie File | Get Picture. Możesz także użyć skrótu klawiaturowego Ctrl+E. W oknie importu grafiki kliknij w nazwę pliku, który ma się znaleźć w ramce.

20.  Wciśnij skrót klawiaturowy Ctrl+Shift+M, który umieści ilustrację dokładnie pośrodku ramki graficznej.

21.  Czarno-biała ilustracja na okładce nie wygląda ciekawie. Na szczęście Quark potrafi pokolorować takie obrazki. Oczywiście robi to na swój określony sposób i nie da się uzyskać pełno kolorowej ilustracji. Mechanizm kolorowania polega na zmianie koloru pikseli czarnych na wybrany inny. Odcienie szarości w ilustracji zamieniane są na odpowiedni odcień (jasność) wybranego nowego koloru. Białe obszary są brakiem koloru, a wiec nie są kolorowane. Przystąpmy do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Zaznacz ramkę ze zdjęciem. Następnie przywołaj paletę Colors wybierając skrót F12.

22.  W palecie Colors zaznacz ikonę określającą wybór koloru tła (Background) i wybierz kolor None.

23.  Pracując nadal z paletą Colors wybierz środkową ikonę (Picture Color) i następnie kliknij w ikonę koloru 125 CV. Wszystkie nie białe piksele zostaną odpowiednio zabarwione.

Rysunek 6.7.

Działanie opcji Picture Color

 

24.  Narysuj prostokątną ramkę tekstową. Rozciągnij ramkę na szerokość określoną przez prowadnice wyznaczające marginesy boczne.

25.  Przełącz się na narzędzie Content i wpisz pierwszą część tytułu filmu — DROGA. W palecie kolorów określ kolor tła ramki na None.

26.  Zaznacz wpisany tekst i w palecie Measurements ustaw krój czcionki Impact. Wielkość czcionki ustaw na 60 pt.

27.  Na palecie Colors kliknij ikonę koloru Red przy aktywnej opcji kolorowania tekstu w ramce (Text Color).

28.  Dodatkowo kliknij w ikonę opcji Shadow (S), aby do napisu dodać cień.

29.  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin