r11-1.doc

(2954 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1









Rozdział 11. w Praca z bitmapami              73









 

Rozdział 11.
Praca z bitmapami

CorelDRAW umożliwia pracę nie tylko na obiektach wektorowych, ale także i na rysunkach rastrowych. Oczywiście, nie znajdziesz tutaj tak wyszukanych narzędzi, jak w programach do obróbki bitmap, ale nie takie jest zadanie CorelDRAW. Natomiast świetnie daje on sobie radę z dopasowaniem bitmap do obiektów wektorowych, zastosuje dla nich wiele efektów, a gdy zabraknie Ci jakiejś funkcji, zawsze będziesz mógł wywołać program Corel PHOTO-PAINT, który umożliwi Ci profesjonalną obróbkę rysunku.

 

 

Rysunek. 11.1.
CorelDRAW umożliwia łączenie rysunków rastrowych
i obiektów wektorowych

Jeżeli chcesz skorzystać w swoim dokumencie z rysunków, musisz je najpierw wczytać. W tym celu wybierz ze standardowego paska narzędzi ikonę Import. Pojawi się okienko, jakie znasz z innych programów, a które umożliwia przegląd zawartości wszystkich dysków na Twoim komputerze. Wskaż lokalizację zdjęcia oraz jego nazwę i kliknij przycisk z napisem Import w prawym górnym rogu. Zalecam włączenie opcji Preview, gdyż dzięki temu będziesz mógł oglądać wskazywane rysunki w postaci miniaturek.

 

 

Rysunek. 11.2.
Importowanie
i eksportowanie rysunków

Najbardziej podstawowe możliwości pracy z rysunkami i zdjęciami zawarte są w górnym menu Bitmaps (rysunek 11.3). Pierwsza opcja (Convert to Bitmap…) w zasadzie jest przeznaczona dla obiektów wektorowych i pozwala przekształcić je na rysunki rastrowe, choć mozna ją zastosować także dla bitmap.

 

 

Rysunek. 11.3.
Górne menu Bitmaps

Często zachodzi potrzeba dokonania takich zmian w bitmapie czy zastosowania specyficznych efektów, których nie oferuje CorelDRAW. Dlatego też możesz użyć programu Corel PHOTO-PAINT, który pozwala na zaawansowaną obróbkę bitmap . Po wprowadzeniu zmian do rysunku i zakończeniu pracy z nim wszystkie poprawki zostaną uwidocznione na rysunku edytowanym w CorelDRAW.

Skoro można przekształcić obiekty wektorowe w bitmapę, to dlaczego nie można spróbować i w drugą stronę? W tym zadaniu pomoże Ci polecenie Trace Bitmap…, które wywoła kolejny program firmy Corel, a mianowicie Corel TRACE. Niestety, uzyskany tym sposobem efekt często jest daleki od oczekiwań. Na rysunku 11.4 widzisz bitmapę oryginalną i przekształconą w obiekty wektorowe (z prawej). Dzięki tej operacji powstało ponad 10 tysięcy obiektów, opisujących oryginalny rysunek, jednak co szczególnie dobrze widać na powiększeniu (w kółeczku), bardzo wiele szczegółów zniknęło.

 

 

Rysunek. 11.4.
Wynik działania programu CorelTRACE

Szczególnie ciekawe są efekty, które możesz zastosować do bitmap, a jest ich bardzo wiele. Są one umieszczone w poleceniach począwszy od 3D Effects aż po Sharpen, wybieranych z górnego menu Bitmaps. W poleceniu Plug-Ins znajdziesz także sporo efektów, lecz są one dostarczane w postaci tak zwanych wtyczek przez niezależne firmy.

 

 

Rysunek. 11.5.
Wynik działania efektów Page Curl…, Glass Block…
i Stained Glass…

Oprócz efektów typowych dla bitmap możesz kształtować je także na wiele sposobów, podobnie jak zwykłe obiekty wektorowe, czyli skalować, obracać, pochylać

Strona: 1
A co to za słowo?

, ciąć nożem
i wymazywać gumką.

 

 

Rysunek. 11.6.
Bitmapa przecięta nożem, obrócona
i częściowo
wymazana gumką

Oprócz tych efektów do bitmap można zastosować większość efektów właściwych obiektom wektorowym, które omówię w następnym rozdziale.










C:\roboczy\cwiczenia do skladu\CorelDRAW 10. Ćwiczenia praktyczne\6 po skladzie wstepnym\po skladzie 2\r11-1.doc              73

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin