problemy werbalne społeczności niepełnosprawnych.pdf

(141 KB) Pobierz
QPrint
SEMINARE
23 * 2006 * s. 277Î285
B EATA S ZLUZ
PROBLEMY WERBALNE
SPOýECZNOĺCI NIEPEýNOSPRAWNYCH
WPROWADZENIE
Komunikacja jest kluczem do poznawania siebie i otaczajĢcej rzeczywistoĻci
spoþecznej, do umysþowego uporzĢdkowania Ļwiata poprzez nazywanie przed-
miotw, zjawisk, zdarzeı, okreĻlanie ich cech i relacji zachodzĢcych miħdzy ni-
mi. UmiejħtnoĻę porozumiewania siħ z innymi jest Ņrdþem odkrywania i wypr-
bowywania swoich umiejħtnoĻci wywierania wpþywu na otoczenie, jest to takŇe,
obok myĻlenia i sfery emocjonalno-motywacyjnej, jeden z podstawowych wy-
znacznikw rozwoju psychicznego. Stanowi rwnieŇ gþwny Ļrodek wymiany
informacji miħdzy ludŅmi.
Przez wiele stuleci rozwijajĢca siħ stopniowo wiedza o komunikowaniu siħ
ludzi ograniczaþa siħ do zagadnieı zwiĢzanych z wykorzystywaniem w kontak-
tach spoþecznych dŅwiħkowych systemw jħzykowych. Ten naturalny dla czþo-
wieka sposb komunikowania siħ sþuŇyþ czþonkom okreĻlonej wsplnoty jħzyko-
wo-kulturowej do wymiany informacji i wyraŇania uczuę. Czħsto jednak pomija-
no zþoŇonoĻę i bogactwo niewerbalnych elementw zachowaı jħzykowych. Wa-
runkiem koniecznym powstania okreĻlonego systemu komunikacji, ktry miaþby
charakter trwaþy i byþby przekazywany z pokolenia na pokolenie, jest istnienie
spoþecznoĻci, wĻrd ktrej zachodzi potrzeba wytworzenia takiego systemu. Po-
niewaŇ we wszystkich spoþecznoĻciach ludzkich pojawiþ siħ jħzyk dŅwiħkowy,
powstanie jħzyka o innym kanale przekazywania musiaþo byę spowodowane po-
jawieniem siħ specyficznej sytuacji, przejawiajĢcej siħ tym, Ňe w danej spoþeczno-
Ļci uŇycie jħzyka dŅwiħkowego okazaþo siħ niemoŇliwe.
Porozumiewanie siħ z otoczeniem osb niepeþnosprawnych (szczeglnie z
niepeþnosprawnoĻciĢ wielorakĢ 1 ) jest istotnym czynnikiem warunkujĢcym rozwj
1 W ujħciu A. Twardowskiego áz upoĻledzeniem sprzħŇonym mamy do czynienia wwczas,
gdy u danej osoby wystħpujĢ dwie lub wiħcej niesprawnoĻci spowodowane przez jeden lub wiħcej
37531374.007.png 37531374.008.png 37531374.009.png
278
BEATA SZLUZ
oraz doskonalenie wielu funkcji spoþecznych i poznawczych. Brak moŇliwoĻci
aktywnego komunikowania siħ, staje siħ w ich Ňyciu kolejnĢ barierĢ oddzielajĢcĢ
od ludzi zdrowych (sprawnych fizycznie i mwiĢcych). RodzĢce siħ trudnoĻci,
niezrozumienie przez innych, prowadzĢ w konsekwencji do deprywacji potrzeb
sensorycznych i spoþecznych. Rwnie silna potrzeba porozumiewania siħ, jak u
osb sprawnych, powoduje duŇe zrŇnicowanie pod wzglħdem rozwoju umiejħt-
noĻci i sposobw komunikowania siħ. ObejmujĢ one rŇne formy zachowania,
ktre wiĢŇĢ siħ z przekazywaniem informacji o doznawanych uczuciach, dĢŇe-
niach, bieŇĢcej sytuacji. CzħĻę osb w stopniu ograniczonym opanuje jħzyk m-
wiony, ale dla duŇej grupy jedynym sposobem porozumiewania siħ z otoczeniem
jest sþabo czytelna mimika i gestykulacja. Zatem osoby z niepeþnosprawnoĻciĢ
komunikujĢ siħ z otoczeniem za pomocĢ form sþownych i bezsþownych. W niniej-
szym artykule zawarto refleksjħ obejmujĢcĢ problemy osb niepeþnosprawnych
dotyczĢce porozumiewania werbalnego i propozycjħ wybranych rozwiĢzaı w tym
zakresie.
ISTOTA SPOýECZNYCH UWARUNKOWAİ ZACHOWAİ JĦZYKOWYCH
ņycie czþowieka realizuje siħ w nieustannych kontaktach i wspþdziaþaniu z
innymi ludŅmi. Dzieje siħ tak zarwno w Ňyciu codziennym, jak i w dziaþalnoĻci
zawodowej, religijnej, politycznej itp. W zachowaniu spoþecznym znaczĢcĢ rolħ
odgrywa komunikacja, ktra jest definiowana jako árodzaj ludzkiego zachowania,
ktre polega na zaistnieniu w okreĻlonej sytuacji, w ramach innego zachowania,
kontaktu miħdzy dwoma jego uczestnikami (komunikantami Î nadawcĢ i odbior-
cĢ). Kontakt w polega na przekazywaniu informacji, poglĢdw, uczuę itd., aby
wspþpartnera komunikacyjnego poinformowaę, wpþynĢę na jego myĻlenie i za-
chowanieÑ 2 . Realizuje siħ ona w wymiarze biologiczno-fizjologicznym, psychicz-
nym i spoþecznym. Obejmuje szereg skþadowych i relacji, wĻrd ktrych naleŇy
wymienię: komunikantw, cele komunikacji i komunikantw, mwionoĻę i pi-
semnoĻę (podstawowe kanaþy przekazu oraz urzĢdzenia techniczne), komunikat
(tekst), sytuacjħ komunikacyjnĢ i kody 3 .
czynnikw endo- lub egzogennych, dziaþajĢcych jednoczeĻnie lub kolejno w rŇnych okresach Ňycia
(w tym rwnieŇ w okresie prenatalnym)Ñ. Podajħ za L. ýukaszewicz, Ksztaþtowanie umiejħtnoĻci
komunikacyjnych u maþego dziecka z gþħbokĢ wielorakĢ niepeþnosprawnoĻciĢ, áBiuletyn Logope-
dycznyÑ 1 (2004), s. 23. NiepeþnosprawnoĻę wieloraka stanowi odrħbnĢ i zþoŇonĢ caþoĻę, nie jest
prostĢ sumĢ skþadajĢcych siħ na niĢ upoĻledzeı. PodejĻcie wielodyscyplinarne nie pozwala dotych-
czas na peþny i jasny poglĢd co do przyczyn niepeþnosprawnoĻci wielorakiej. Jest to stan wynikajĢcy
z dziaþania rŇnych czynnikw patogennych i ma charakter polietiologiczny.
2 S. Gajda, Jak siħ porozumiewamy?, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi, red. T. Gaþkowski,
G. Jastrzħbowska, Opole 1999, s. 19.
3 TamŇe, s. 20.
37531374.010.png
PROBLEMY WERBALNE SPOýECZNOĺCI NIEPEýNOSPRAWNYCH
279
Najdoskonalszym ludzkim narzħdziem komunikacyjnym jest tzw. jħzyk natu-
ralny (kod werbalny), ktry istnieje w postaci kilku tysiħcy jħzykw etnicznych o
rŇnej liczbie uŇytkownikw. W ludzkiej komunikacji duŇĢ rolħ odgrywajĢ takŇe
inne kody. Jednym z nich jest komunikacja niewerbalna, do ktrej zalicza siħ:
mimikħ twarzy, gestykulacjħ, ruchy ciaþa, dotyk (np. klepniħcie), wyglĢd fizyczny
(np. ubir), prozodiħ (intonacja, barwa gþosu, wysokoĻę, pauzy, szybkoĻę mwie-
nia, akcent logiczny, rym, rytm), dŅwiħki prajħzykowe (np. Ļmiech, pþacz), wzrok
(np. spojrzenie), dystans fizyczny komunikantw, zapach, organizacjħ otoczenia
(np. umeblowanie) 4 . WĻrd pozawerbalnych form komunikowania siħ naleŇy
wymienię: gestowe, mimiczno-dotykowe, gestowo-dotykowe, mimiczno-wokalne,
wokalno-gestowe, wokalno-dotykowe 5 . ZnajomoĻę tych sygnaþw pozwala na
zrozumienie potrzeb czþowieka, jego stanw emocjonalnych, dĢŇeı oraz reakcji
na polecenia.
W ukþadzie komunikacyjnym wyrŇnię moŇna trzy istotne elementy: nadaw-
cħ komunikatu, odbiorcħ i kanaþ przesyþania informacji (artykulacyjny, wzrokowy
i sþuchowy). WartoĻę przepþywanych informacji zaleŇy od moŇliwoĻci zarwno
nadawcy, jak i odbiorcy. W ujħciu socjolingwistycznym, wedþug S. Grabiasa, w
procesie komunikacji jħzykowej uczestniczĢ trzy rodzaje kompetencji: jħzykowa
(system jħzykowy), komunikacyjna (system komunikacyjny) i kulturowa 6 . Kom-
petencje sĢ wiedzĢ, natomiast sprawnoĻci komunikacyjne sĢ umiejħtnoĻciĢ, czyli
sposobem nabywania kompetencji i korzystania z niej. Cytowany autor wyrŇnia
dwa typy sprawnoĻci: percepcyjne i realizacyjne. Pierwsze z nich pozwalajĢ opa-
nowaę poszczeglne rodzaje kompetencji. Natomiast sprawnoĻci realizacyjne
umoŇliwiajĢ korzystanie w procesie komunikacji i w poznawaniu rzeczywistoĻci
z kompetencji zawartych w umyĻle czþowieka. WĻrd nich wyrŇniono: sprawno-
Ļci systemowe (fonologiczna, morfologiczna, leksykalna i skþadniowa), ktre
skþadajĢ siħ na umiejħtnoĻę budowania zdaı sensownych i gramatycznie popraw-
nych oraz sprawnoĻci komunikacyjne (spoþeczna, sytuacyjna, pragmatyczna),
ktre skþadajĢ siħ na umiejħtnoĻę realizowania jħzykowych rl spoþecznych, bu-
dowania zdaı spjnych z sytuacjĢ, umiejħtnoĻę realizowania intencji 7 . Brak kom-
petencji lub ich niedostateczne wyksztaþcenie prowadzi do niemoty lub do reali-
zowania wypowiedzi w sposb namiastkowy. Zatem nabywanie umiejħtnoĻci
komunikacyjnych przez osoby niepeþnosprawne jest bardzo skomplikowanym
zadaniem, szczeglnie w sytuacji naruszenia sprawnoĻci ruchowej, wystħpowania
wad anatomicznych, wad sensorycznych, widocznego braku rozumienia. Ponadto
czħsto wystħpujĢ u nich trudnoĻci na poziomie funkcji pierwotnych (np. gryzie-
nia, Ňucia, poþykania itp.), nie wysyþajĢ wystarczajĢco czytelnych sygnaþw do
4 TamŇe, s. 23.
5 Por. Z. Sħkowska, Pedagogika specjalna, Warszawa 1985, s. 216Î217.
6 Por. S. Grabias, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeı mowy, áAudiofonologiaÑ 6 (1994), s. 18.
7 Por. S. Grabias, Jħzyk w zachowaniach spoþecznych, Lublin 1994, s. 278Î294.
37531374.001.png 37531374.002.png
280
BEATA SZLUZ
otoczenia i nie nawiĢzujĢ kontaktu z opiekunami. KonsekwencjĢ jest koniecznoĻę
podjħcia prby zastosowania takich sposobw komunikacji, by umoŇliwiaþy one
porozumiewanie siħ z otoczeniem spoþecznym.
KOMUNIAKCJA POZAWERBALNA OSìB NIEPEýNOSPRAWNYCH
W latach siedemdziesiĢtych XX w. zainteresowano siħ porozumiewaniem po-
zawerbalnym w postaci umownych symboli i gestw, ktre nosi nazwħ komunika-
cji alternatywnej i wspomagajĢcej 8 . Po raz pierwszy uŇyto wtedy do porozumiewa-
nia siħ z osobami niepeþnosprawnymi ruchowo symboli, ktre zostaþy opracowane
przez Austriaka Î Charlesa Blissa. Komunikacja alternatywna i wspomagajĢca
oznacza wszelkie sposoby pozawerbalnego porozumiewania siħ, zastħpujĢce lub
wspierajĢce komunikacjħ za pomocĢ mowy artykuþowanej. Jest przeznaczona dla
osb, ktre z powodu ciħŇkich zaburzeı mowy nie sĢ w stanie w stopniu wystarcza-
jĢcym porozumiewaę siħ w sposb werbalny. NaleŇĢ tu przede wszystkim osoby, u
ktrych na skutek czynnikw wrodzonych lub nabytych doszþo do uszkodzenia
obszarw mzgu odpowiedzialnych za mowħ. Nie mogĢ porozumiewaę siħ za po-
mocĢ mowy artykuþowanej lub ich artykulacja nie jest wystarczajĢco zrozumiaþa.
SĢ wĻrd nich zarwno dzieci, jak i osoby dorosþe dotkniħte: chorobami nowotwo-
rowymi (guzy mzgu, nowotwory krtani), chorobami miħĻniowymi, poraŇeniem
mzgowym, upoĻledzeniem umysþowym, autyzmem, rozwojowymi zaburzeniami
mowy oraz te, u ktrych wystħpujĢ stany pourazowe.
Celem wprowadzania komunikacji wspomagajĢcej jest nauka jħzyka: jako
systemu sþuŇĢcego porozumiewaniu siħ osb z powaŇnymi uszkodzeniami apara-
tu artykulacyjnego, u ktrych zachowane jest rozumienie (np. cierpiĢcy na choro-
by miħĻniowe); jako podstawa do nabywania jħzyka mwionego (np. osoby z
upoĻledzeniem umysþowym); jako narzħdzia poznania i rozumienia rzeczywisto-
8 W zwiĢzku z powstaniem alternatywnych i wspomagajĢcych sposobw komunikacji (ang.
Augmentative and Alternative Comunication Î AAC), w 1983 r. utworzone zostaþo w Kanadzie
Miħdzynarodowe Stowarzyszenie Komunikacji WspomagajĢcej i Alternatywnej ISAAC. Gþwnym
jego celem jest pomoc ludziom niemwiĢcym w aktywnym porozumiewaniu pozawerbalnym. Por.
P. Fuller, Rola ISSACÎMiħdzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji WspomagajĢcej i Alterna-
tywnej w rozpowszechnianiu AAC na Ļwiecie, w: II Miħdzynarodowa Konferencja áPsychoterapia
dzieci z niepeþnosprawnoĻciĢ zþoŇonĢ Î alternatywne i wspomagajĢce metody komunikacjiÑ, War-
szawa 1999, s. 6Î9.
W Polsce od 1999 r. dziaþa Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania WspomagajĢcych Metod
Porozumiewania siħ áMwię bez sþwÑ. Jego celem jest edukacja oraz propagowanie wiedzy na
temat terapii w zakresie komunikacji pozawerbalnej. Por. M. Doıska-Olszko, DziaþalnoĻę Stowa-
rzyszenia áMwię bez SþwÑ na rzecz propagowania wspomagajĢcych sposobw porozumiewania
siħ, w: III Regionalna Konferencja Krajw Europy ĺrodkowej i Wschodniej áWspomagajĢce sposo-
by porozumiewania siħÑ, red. W. Loebl, J. Szwiec, P.A. Szczawiıski, Warszawa 2001, s. 11Î18.
37531374.003.png 37531374.004.png
PROBLEMY WERBALNE SPOýECZNOĺCI NIEPEýNOSPRAWNYCH 281
Ļci (np. osoby o znacznych i gþħbokich zaburzeniach rozumienia) 9 . Rozpoczħcie
nauki alternatywnych sposobw porozumiewania siħ poprzedza dokonanie oceny
dojrzaþoĻci psychofizycznej czþowieka niemwiĢcego, moŇliwoĻci komunikacyj-
nych oraz predyspozycji indywidualnych 10 . Ocena dojrzaþoĻci psychofizycznej
obejmuje badanie: umiejħtnoĻci i moŇliwoĻci w zakresie motoryki duŇej i maþej,
rozwoju percepcji sþuchowej i wzrokowej, rozwoju podstawowych funkcji po-
znawczych. Z kolei ocena moŇliwoĻci komunikacyjnych polega na diagnozie ro-
zumienia, ekspresji i nadawania oraz wspþdziaþania w wymianie komunikacji.
Natomiast ocena predyspozycji indywidualnych dotyczy zainteresowaı, prefero-
wanych aktywnoĻci i gotowoĻci spoþecznej 11 . WaŇna jest rwnieŇ diagnoza moŇ-
liwoĻci uczestnictwa najbliŇszego Ļrodowiska w procesie nauki wzajemnego po-
rozumiewania siħ, ktra obejmuje ocenħ gotowoĻci do porozumiewania siħ za
pomocĢ komunikacji wspomagajĢcej lub alternatywnej, akceptacjħ wybranego
systemu oraz warunki materialne rodziny (w przypadku koniecznoĻci zakupu np.
komputera wraz z drogim oprogramowaniem). Podstawowym warunkiem rozpo-
czħcia wprowadzania pozawerbalnych sposobw komunikacji jest zbudowanie
kontaktu komunikacyjnego. Istotne jest sprawdzenie, na jakim etapie rozwoju
komunikacyjnego jest dana osoba. Etapy te obejmujĢ: nawiĢzanie kontaktu, naukħ
podtrzymania tego kontaktu, naĻladownictwa, wyboru, naprzemiennoĻci w dzia-
þaniu, odmawiania, potwierdzania, upominania siħ oraz inicjowania kontaktu ko-
munikacyjnego 12 . Strategie wprowadzania komunikacji pozawerbalnej podpo-
rzĢdkowane sĢ indywidualnym predyspozycjom kaŇdej osoby 13 .
9 Por. ý. Stobnicka-Stolarska, WspomagajĢce i alternatywne sposoby porozumiewania siħ
dzieci z zaburzeniami komunikacji werbalnej. Studium przypadku, áLogopediaÑ 30 (2002), s. 171.
10 W literaturze wyrŇniono trzy aspekty diagnozy umiejħtnoĻci porozumiewania siħ: specjali-
stycznĢ, funkcjonalnĢ i ekologicznĢ. Por. A. Smyczek, J. Szwiec, WspomagajĢce sposoby porozu-
miewania siħ Î nauka i rozwijanie umiejħtnoĻci, w: M. Piszczek, Przewodnik dla nauczycieli i
uczniw upoĻledzonych umysþowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, Warszawa 2001, s. 133.
11 Por. A. Smyczek, Diagnoza uŇytkownikw AAC Î rŇne modele i ich zastosowanie w prak-
tyce, w: III Regionalna KonferencjaÈ, s. 108 n.
12 Por. R. Stillman, C. Battle, Skala CallierÎAzusa, Warszawa 1995.
13 Zastosowanie okreĻlonej metody wymaga takŇe dopasowania odpowiednich narzħdzi ko-
munikacyjnych (ksiĢŇki komunikacyjne; tablice komunikacyjne; pomoce techniczne np. pþytki i
ekrany dotykowe; zmodyfikowane klawiatury, myszki, trackballe, joysticki; programy komputero-
we np. Boardmaker, Bliss for Windows, Neurosoft Syn Talk; urzĢdzenia uþatwiajĢcego wskazywa-
nie symboli np. wskaŅniki na gþowie, pod nogĢ). SĢ one dostosowane do potrzeb osoby niemwiĢ-
cej, ktra poprzez wskazanie okreĻlonego symbolu porozumiewa siħ z otoczeniem.
37531374.005.png 37531374.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin