Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej, miesiąc PAŹDZIERNIK 2009/2010
grupa Biedronki 3,i 4 latki
Opracowała Anna Gospodarek
Tematy:
1. Co też Pani Jesień w darze dla nas niesie?
2. Lubię się bawić sam i z kolegą!
3. Bezpieczna droga do przedszkola.
4. Już jestem dzielnym przedszkolakiem – uroczystość pasowania na Przedszkolaka!
Obszar: II – 1,3
IV – 1,
V – 1,
VI - 2,
VIII – 1,2,
XI - 1,
XII – 1,
XIV - 1
Sytuacje edukacyjne,
pomoce
Umiejętności, cele
Uwagi
1.Jesienny spacer- spacer w okolicy przedszkola. Obserwowanie zmian w przyrodzie, zbieranie materiału przyrodniczego.
Środki dyd.: koszyki, gazetka tematyczna
− stosuje w praktycznym działaniu umiejętność klasyfi kowania, np. w kąciku przyrody
w dwóch pudełkach osobno układa kasztany i żołędzie,
- przyzwyczaja się do zdrowego trybu życia poprzez pbyt na świeżym powietrzu,(3- latek),
− zna zasady mające wpływ na zdrowie przestrzega ustalonego rytmu dnia, wie, że ruch i przebywanie na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu (4-o latki),
− wie, że dziecko może poruszać się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej
- wie, że ruch i przebywanie na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu
2. „Lecą liście z drzew”., „Ola i liście” – wysłuchanie piosenki z płyty CD – zabawa ruchowa przy piosence;
Środki dyd.: magnetofon, dary jesieni, płyta CD
− wykonuje ćwiczenia kształtujące odpowiednią postawę i prawidłowy oddech
− słucha uważnie piosenek śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych z CD,
- śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi,
− potrafi przedstawiać ruchem treść piosenek (4-o latek)
3.” Skarby jesieni” - słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej „Kasztan” połączone z kolorowaną – kasztany – 4-o latki (trzy latki zabawy materiałem przyrodniczym).
Środki dyd.: obrazki o tematyce jesiennej, wiersz, materiał przyrodniczy – kasztany, żołędzie, jarzębina, koszyki, karty pracy.
− spostrzega, wyodrębnia i nazywa elementy ilustracji
− zauważa piękno przyrody ( 4-o latek) i przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu
− potrafi wykonać prostą pracę plastyczną według wzoru
(4-o latek)
− potrafi ułożyć kompozycję z materiału przyrodniczego
4. W lesie rosną sobie grzybki”
zabawa dydaktyczna – układamy grzyby.
Środki dyd. : ilustracje grzybów, przecięte Ina dwie częsie obrazki z grzybami., atlas grzybów. Karty pracy dla dzieci – grzyby.
− składa obrazek przedstawiający pojedynczy przedmiot pocięty na 2części (trzylatek),
− próbuje kolorować obrazek składający się z dużych elementów,
- odpowiada na proste pytania dotyczące wysłuchanego utworu
− słucha krótkich opowiadań i wierszy o treści bliskiej dzieciom rozumie treść słuchanego tekstu,
− określa zjawiska atmosferyczne i jesienną pogodę
5. Muchomor ma białe kropeczki – nauka wiesza D. Gellnerowej „Muchomor” – połączone z lepieniem grzyba z plasteliny.
Śr. dyd.: tekst wiersza, kolorowe sylwety grzybów: muchomor, borowik, , plastelina – czerwona i biała, podkładki.
- dziecko uważnie słuch treści wiersza,
- − nazywa wykonane prace i opowiada o nich
- lepi z plasteliny proste formy – grzyb,
− recytuje krótkie wierszyki ( 4-o latek),
- próbuje kontrolować posługiwanie się głosem (nabieranie oddechu, siła głosu)
4.,,Bukiet pani Jesieni”- malowanie konturów liści, naklejanie na duży arkusz papieru.
Środki dyd.: kontury liści , farby , kawałki gąbki , naturalne okazy liści
− rozumie i stosuje w wypowiedziach wyrażenia przyimkowe (zawierające: na, pod, do, w, przed, za, obok),
− dostrzega piękno w swoim otoczeniu,
- Dz. rozpoznaje kolor żółty i czerwony
- dostrzega różnicę w wyglądzie drzew latem i jesienią
stempluje dużymi stemplami z gąbki
− nazywa wykonane prace i opowiada o nich
− uczestniczy w zbiorowych pracach plastycznych
5. Wysłuchanie wiersza I. Salach pod tytułem: „ Jeż” i „Wiewiórka”: wysłuchanie opowiadania nauczyciela o zwyczajach jeża i wiewiórki..
Środki dyd.: maskotki jeż i wiewiórka, sylwety tych zwierząt, treść wiersza, krązki.
- udziela odpowiedzi na temat wysłuchanego wiersza,
− rozpoznaje i nazywa środowiska przyrodnicze z najbliższego otoczenia, np. las, park,
- rozróżnia poznane i zwierzęta żyjące w tych środowiskach jeż, wiewiórka,
− porusza się na czworakach, wspierając się na całych dłoniach i palcach stóp
− porusza się prawidłowo, zachowując równowagę w czasie chodzenia, biegania, podskakiwania
6. Jeżyk i wiewiórka – wykonanie jeża z wykorzystaniem ziemniaka i patyczków ( 4-o latki), oraz wiewiórki – stemplowanie palcem ( 3- latki)
Środki dyd.: ziemniaki zapałki lub wykałaczki, karty pracy dla trzylatków, patyczki, farby.
− rozróżnia poznane środowiska przyrodnicze
− wie, w jaki sposób odżywiają się zwierzęta w naturalnym ...
irinka123