WYŻSZA SZKOŁA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA
im. Wincentego Pola
w Lublinie
Wydział Turystyki i Ekonomii
kierunek: Turystyka i Rekreacja
specjalność: Turystyka Zdrowotna
PLAN MARKETINGOWY STUDIA OPALAJĄCEGO I USŁUG PIELĘGNACJI PAZNOKCI „SUN NAILS”
Wykonanie: Karolina Rozpendowska
Aneta Wlazło
Lublin 2011
Spis treści:
1. Streszczenie wykonawcze.
1.1.Krótki opis przyszłej działalności
1.2. Źródła finansowania
2. Opis (charakterystyka).
2.1. Rodzaje działalności
2.2. Lokalizacja przedsięwzięcia
2.3. Organizacyjna charakterystyka przedsięwzięcia
2.4. Program prac inwestycyjnych oraz wyposażenie w środki trwałe, ceny oraz
źródła i warunki zakupów
2.5. Zużywane materiały i surowce
2.6. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia
2.7. Zatrudnienie
3. Sytuacja rynkowa.
3.1. Rynek działania firmy i trendy rynkowe
3.2. Przewidywana pojemność rynku i zakładany w nim udział
3.3. Charakterystyka odbiorców, konkurentów i dostawców
3.4. Mocne i słabe strony na tle konkurencji
3.5. Plan działań marketingowych
4.Prognozy finansowe.
4.1.Koszty dodatkowe.
4.2.Opłacenie
4.3.Zysk
5. Koncepcja rozwoju na przestrzeni jednego roku.
1. Streszczenie wykonawcze
1.1.Krótki opis przyszłej działalności:
Biznes plan z usługą dodatkową tj. pielęgnacja paznokcia, któremu towarzyszyłyby elementy nowatorski.
Właścicielkami salonu będą Aneta Wlazło oraz Karolina Rozpendowska, które założyły w tym celu spółkę cywilną „Sun Nails”
Pomysł ten powstał przede wszystkim w wyniku obserwacji otoczenia, z których wynika, że na terenie gdzie chciałybyśmy go zrealizować nie ma żadnego solarium, a studia paznokcia świadczą tylko podstawowe usługi.
Główną ofertą studia będzie korzystanie z seansów opalających w zależności od potrzeb klientów, doradztwo w sprawie kosmetyków opalających jak i ogólna pielęgnacja paznokcia.
Ważnym powodem, który przyczynił się do powstania tego pomysłu były własne spostrzeżenia. Mieszkańcy, a zwłaszcza kobiety, chcąc korzystać z profesjonalnego studia i kompleksowych usług muszą wybierać salony w większych miastach, oddalonych od miejsca zamieszkania. Wiąże się to z dużymi kosztami. Osoby te tracą również wiele cennego czasu na dojazdy. Tak więc, otwarcie profesjonalnego studia w Lubartowie byłoby dobrym pomysłem.
Oferowana jakość usług byłaby na bardzo wysokim poziomie.
1.2. Źródła finansowania:
Zasoby własne.
2.Opis (charakterystyka)
2.1. Rodzaje działalności:
Działalność solarium „Słoneczne Studio” ma charakter usługowy. W ofercie znajdzie się szeroki zakres seansów opalających oraz ogólna pielęgnacja paznokcia. Solarium zostało zaopatrzone w 4 łóżka o różnych mocach(600W, 800W, 1000W) i różnych funkcjach(możliwość natrysku balsamu opalającego w czasie seansu opalania).
Oprócz profesjonalnego solarium naszym klientom oferujemy manicure w tym ogólna pielęgnacja dłoni, paznokcie żelowe, tipsy oraz artystyczne zdobienie paznokci.
Czynności dotyczące paznokci wykonywane będą przez wysoko wykwalifikowany personel.
2.2. Lokalizacja przedsięwzięcia:
Salon będzie się mieścił w centrum Lubartowa w lokalu o pow.120 m2.
Lokal ten posiada pełną instalację elektryczną, gazową oraz wodno-kanalizacyjną.
Lokal znajduje się na gruncie należącym do jednej ze wspólniczek Anety Wlazło w związku z czym firma nie będzie musiała płacić czynszu dzierżawnego oraz podatku od nieruchomości.
Dane firmy:
• nazwa: Firma „Sun Nails” Sp. Cywilna
adres: 1 Maja 57 21-100 Lubaartów
• E-mail: sunnails@salon.pl
• www.sunnailsstudio.pl
• Tel: (0-32) 653-65-38
• Tel. Kom. 0 585 183 311, 0 515 123 522
• NIP : 853-35-57-698
• Bank Spółdzielczy
ulica, UL.LUBELSKA 30A. Kod, 21-100 Lubartów
nr konta: 81-10701542-359875-3569-6651
• Godziny otwarcia salonu:
Pon. – Pt.: 9.00 – 21.00
Soboty: 10.00 –20.00
2.3. Organizacyjna charakterystyka przedsięwzięcia:
Spółka cywilna „Sun Nails” powstała na podstawie korzystnych wyników z przeprowadzonych badań marketingowych świadczących o dużym zainteresowaniu ludzi o usługach kosmetycznych jak i pielęgnacji ciała.
W przeprowadzonej ankiecie na terenie Lubartowa 89% kobiet na 100% uważa, że zapotrzebowanie na solarium jest duże ponieważ wiele kobiet chce wyglądać najlepiej, a co humoru lepiej nie poprawi niż 10-cio minutowa wizyta w solarium i dobry, a w szczególnie pięknie pachnący kosmetyk opalający...11% kobiet stwierdziło, że solarium to strata czasu, a przede wszystkim strata pieniędzy. Z tej ankiety wynika, że zapotrzebowanie na solarium jest duże.
Firma wyróżniać się będzie szerokim wachlarzem oferowanych usług i będzie dążyć do zrealizowania podstawowych celów przedstawionych w niniejszym planie.
Najważniejszym atutem, który pozwolił na podjęcie decyzji o otwarciu solarium jest umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, odporność psychiczna, wiara we własne siły, a także pewność, że posiadamy cechy, które powinien posiadać każdy dobry organizator. To wszystko sprawia, że firma „Sun Nails” będzie wytrwale dążyć do realizacji wytyczonego celu we współpracy z właściwie dobraną i doświadczoną kadrą pracowniczą.
Firma działa w oparciu o książkę przychodów i rozchodów, prowadzimy pełną księgowość.
Misją firmy „Sun Nails” jest:
• maksymalizacja zysków,
• świadczenie usług najwyższej jakości po przystępnych cenach,
• wyjście naprzeciw klientom,
• zdobycie uznania w oczach klientów,
• zadowolenie klientów,
• uzyskania miana lidera na rynku.
Założycielami salonu są dwie osoby:
•Aneta Wlazło– odpowiedzialna za księgowość, oprogramowanie, dobór kadry pracowniczej oraz będzie pełnić obowiązki kierownika (wykształcenie wyższe – ukończone studia inżynierskie na kierunku Zarządzanie Finansami Przedsiębiorstw, uprawnienia księgowej, ukończone Studium Wizażu i Stylizacji)
•Karolina Rozpendowska– odpowiedzialna za sprawy techniczne, marketing, zaopatrzenie odpowiedzialna za sprawy dotyczące usług kosmetycznych (wykształcenie wyższe- ukończone studia magisterskie na kierunku Zarządzanie i Marketing, ukończone studium Paznokcia w Lublinie)
2.4.Program prac inwestycyjnych oraz wyposażenie w środki trwałe, ceny oraz źródła i warunki zakupów:
Firma „Sun Nails” planuje w lipcu 2011 roku przeprowadzić remont pomieszczenia w którym ma być otwarty salon.
W związku z tym, że lokal jest w bardzo dobrym stanie będą to niewielkie prace, które pochłoną kwotę 2 tys. zł.
Środki trwałe zostaną zakupione w hurtowni z wyposażeniem do solarium i w hurtowniach kosmetycznych „Doris”, a będą to:
• Meble tworzące stanowiska pracy 10.000 zł
• łóżka do solarium (2 szt.) 60.000 zł
• Lustra 4.000 zł
• kasa fiskalna 3.500 zł
• aparat telefoniczny: baza + 2 słuchawki 700 zł
• wyposażenie pomocnicze 700 zł
• urządzenie do pielęgnacji paznokci 1.000 zł
Razem:192.000 zł
Dzięki tak dużemu zamówieniu oraz deklaracji zapłaty gotówką, kierownictwo hurtowni przyznało naszej firmie rabat w wysokości 3%, czyli
zakup środków trwałych wyniósł nas:
192.000 zł – 3.456 zł = 188.544 zł
2.5. Zużywane materiały i surowce:
Zaopatrzenie salonu będzie nabywane u znanych dystrybutorów kosmetyków mających swe siedziby w Polsce. Dostawcami będą firmy takie, jak:
• Sun rays
• Onyx
• Bronze Satisfaction
• Soleo
• Fresco
• Preverte
• Joko
• Eveline
• Ados
• Neutrogena
• Miss Selene
• Envi
2.6. Etap rozwoju
Poszczególne czynności - termin wykonania:
1. Rozpoznanie i analiza rynku 6 miesięcy od VII do XII
2. Ustalenie strategii marketingowej 1miesiąc - lipiec
3. Reklama firmy 1miesiąc - lipiec
4. Rejestracja firmy - zgłoszenie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta
• Urząd Statystyczny- nadanie numeru Regon.
• Urząd Skarbowy:
-zgłoszenie obowiązku podatkowego,
-nr identyfikacji podatkowej NIP,
-zgłoszenie podatnika VAT .
• ZUS:
-zgłoszenie jako płatnika,
-zgłoszenie do ubezpieczenia.
• Zamówienie pieczęci firmowe.
• Założenie konta bankowego. 1.VI.2006 -zaświadczenie do 14 dni
5. Zgłoszenie w Państwowej Inspekcji Pracy w Lublinie VI 2011
6. Zgłoszenie w Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Lublinie VI 2011
7. Dokonanie uzgodnień i zawarcie umów z:
• Zakład Energetyczny,
• Zakład Telekomunikacji
• Straż Pożarna.
8. Przeprowadzenie remontu lokalu 1 miesiąc – czerwiec 2011
9. Opracowanie listy dostawców sprzętu i wyposażenia, materiałów i produktów. początek VI 2011
10. Adaptacja lokalu do działalności. początek VI 2011
11. Dostawa i montaż wyposażenia salonu. II-połowa VI 2011
12. Przeprowadzenie wstępnych rozmów i rekrutacja pracowników.
II-połowa VI 2011
13. Zawarcie umów z pracownikami z terminem rozpoczęcia pracy 1.VII.2011
14. Rejestracja pracowników:
• wysłanie na badanie lekarskie,
• przeszkolenie w zakresie BHP,
• angaż,
• zgłoszenie do ZUS
Salon rozpocznie działalność 1.VII.11 r.
2.7. Zatrudnienie:
Do prawidłowego działania salonu „Sun Nails” należy starannie i sumiennie dobrać pracowników ponieważ powodzenie przedsięwzięcia zależy nie tylko od samego planu działania, ale również od osób zatrudnionych, które będą ten plan sumiennie realizować.
Informacje o zatrudnieniu będą zamieszczone w prasie oraz w lubelskim Urzędzie Pracy.
Rekrutację będą przeprowadzać właściciele firmy.
Przewidywana obsada:
• pedikiurzystka – dwa stanowiska
• obsługa stanowisk opalających – dwa stanowiska
• osoba sprzątająca – jedna osoba na ½ etatu
Wymagania stawiane przyszłym pracownikom:
• wykształcenie wyższe
• doświadczenie zawodowe: udokumentowana praktyka w studium opalającym lub staż w salonie kosmetycznym,
• miła aparycja,
• umiejętność pracy w zespole,
• obsługa kasy fiskalnej i komputera,
• łatwość nawiązywania kontaktu z ludźmi
Wynagrodzenie będzie wypłacane na zasadzie:
• płaca miesięczna dla pracownicy obsługującej łóżka opalające będą ukształtowane na poziomie – 1.000 zł.
• osoba sprzątająca – 300 zł miesięcznie
• dodatkowe świadczenia – np. opłacanie szkoleń
• premie dla najlepszych pracowników.
3. Sytuacja rynkowa przedsięwzięcia
3.1. Rynek działania firmy i trendy rynkowe:
Miejscem funkcjonowania firmy „Sun Nails” byłby rynek obejmujący okoliczne miejscowości z terenu Lubartowa.
Poprzez ogłoszenia w prasie lokalnej, w internecie oraz na ulotkach firma dążyć będzie do zdobycia potencjalnych klientów wśród młodzieży, do szerokiej rzeszy kobiet, ale również do mężczyzn w różnym wieku.
Istotną przesłanką działania studia jest rosnąca moda na korzystanie z solarium jak i usług kosmetycznych.
W ostatnich latach znacznie zwiększył się odsetek mężczyzn korzystających z tego rodzaju usług.
3.2. Przewidywana pojemność rynku i zakładany w nim udział:
Rynek usług kosmetycznych coraz bardziej się rozwija. Takie salony powstają praktycznie z dnia na dzień. Klienci staja się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi tego typu usługi. Solarium „Sun Nails” w pierwszym roku działalności będzie miał stosunkowo niewielki udział w rynku usług z korzystania z solarium jak i z usług kosmetycznych. Jednak dzięki usługom świadczonym na wysokim poziomie oraz dobrej reklamie z roku na rok jego udział będzie znacznie się zwiększał.
3.3. Charakterystyka odbiorców, konkurentów i dostawców:
Odbiorcami salonu „Sun Nails” są mieszkańcy Lubartowa i okolic (młodzież oraz kobiety i mężczyźni w różnym wieku).
Na terenie Lubartowa mieszka około 22 tys. osób. Jeżeli z usług korzystałyby przede wszystkim kobiety oraz młodzież w wieku od 15 do 25 lat, to oznacza, że ilość potencjalnych klientów można określić na poziomie 6 tys. osób warto tu zauważyć, że statystyczny mieszkaniec wydaje rocznie około 300 złotych na usługi kosmetyczne itp. To pozwala określić wartość tychże wydatków w skali roku, czyli rozmiary potencjalnego rynku:
6 tys. osób x 300 zł = 1.800.000
Jeśli chodzi o konkurencję to na w/w rynku działają obecnie 2 zakłady fryzjersko-kosmetyczne:.
W jednym salonie jest również solarium.
W żadnym nie ma tak nowoczesnych łóżek opalających oraz doskonałych kosmetyków do opalania. Tak, więc solarium „Sun Nails” będzie dla nich bardzo poważną konkurencją.
O wiele groźniej przedstawia się sytuacja konkurencyjne jeśli weźmie się pod uwagę solaria działające w Lublinie.
Dostawcami firmy są znane i cenione firmy kosmetyczne mające swe siedziby na terenie całej Polski. Zostały one dokładnie opisane w punkcie 2.5.
3.4. Mocne i słabe strony przedsięwzięcia na tle konkurencji:
Szanse firmy:
• wszechstronność usług,
• kompleksowość oferowanych świadczeń dająca możliwość obniżenia cen pojedynczych usług, co doprowadzi do zwiększenia konkurencyjności firmy,
• stałe zapotrzebowanie na tego typu usługi,
• świadczenie usług również u klienta(dotyczące paznokci)
• organizowanie pokazów z wykorzystaniem kosmetyków wiodących firm
Zagrożenia:
• konkurencja,
• pozyskanie i utrzymanie wysokiej klasy specjalistów,
• niestabilność kadry pracowniczej,
• trudności w utrzymaniu płynności finansowej
Mocne strony:
• doświadczenie w kierowaniu firmą i organizacją pracy,
• bezpieczne opalanie
• równomierne opalanie całego ciała
• maksymalna higiena
• kosmetyki renomowanych firm
• atrakcyjna lokalizacja
• własny lokal usługowy
• atrakcyjne (konkurencyjne) ceny,
• liczne promocje,
• kontrakty z dealerami wiodących firm kosmetycznych,
•miła i profesjonalna obsługa,
• wysoka elastyczność działania,
• dobre połączenie komunikacyjne
Słabe strony:
• konieczność zatrudnienia profesjonalnej obsługi w początkowej fazie, co znacznie podwyższy koszty rozwoju działalności,
• duże koszty związane z uruchomieniem działalności.
Promocja:
Firma „Sun Nails” planuje przyciągnąć klientów wyższym i bardziej wszechstronnym poziomem usług niż konkurencyjne zakłady:
• wprowadzając nieznane na tym terenie najnowocześniejsze łóżka opalające, profesjonalne porady w zakresie kosmetyków przeznaczonych do opalania w solarium;
• wydłużając godziny otwarcia do potrzeb potencjalnych klientów;
• wprowadzając system abonamentów, tzw. karnetów i 20% zniżek dla stałych klientów;
Chcąc dotrzeć do klientów, którym chcielibyśmy sprzedawać oferowane usługi, zamierzamy w dużym stopniu zainwestować w reklamę bezpośrednią. Polegałaby ona na licznych, odpłatnych ogłoszeniach zamieszczanych w prasie i radiu lokalnym oraz w formie plakatów na budynkach i tablicach ogłoszeń. Ponadto ulotki z reklamą naszego studia zostałyby rozdawane ludziom w centrach okolicznych miast (Lublin, Niemce ).
Ponieważ firma planuje otwarcie salonu wraz z rozpoczęciem wakacji, więc niewątpliwie chciałaby zaoferować w nadchodzącym okresie każdemu klientowi 10 minut opalania gratis lub ozdobienie paznokci na naturalnej płytce.
Mamy nadzieję, że to znacznie ułatwiłoby zachęcenie pań do odwiedzenia salonu.
Istotnym elementem w pomyślnym rozpoczęciu działalności jest również lokalizacja lokalu. Ważnym atutem dla sukcesu firmy będzie także wystrój wewnętrzny lokalu, jego wyposażenie oraz wygląd zewnętrzny. W związku z powyższym zaplanowano, aby wnętrze salonu było eleganckie, nowocześnie wyposażone, ale również przytulne i miłe, w którym klienci czuliby się dobrze, a atmosfera w nim panująca, zachęcałaby do ponownej wizyty. Odnośnie zewnętrznego wyglądu, z pewnością należy zadbać o ciekawy i wymowny szyld, jak również elegancką fasadę budynku, co budziłoby zainteresowanie wśród potencjalnych klientów.
Cena:
W związku z tym, w dalszym etapie działalności firma planuje część środków finansowych poświęcić reklamie i różnorodnym promocjom. Zapewniamy, że nie będą one wyższe niż ceny usług świadczone w konkurencyjnych salonach.
Cennik:
Usługi kosmetyczne
a) Manicure i pedicure:
1. AKRYL - DŁONIE
- Akryl na tipsie cena: 130 zł
- French-akryl na tipsie cena: 140 zł
- Akryl na szablonie cena: 130 zł
- French-akryl na szablonie cena: 150 zł
- Uzupełnianie akrylu cena: 60-70 zł
- Zdjęcie tipsów cena: 40 zł
- Podpiłowanie akrylu cena: 20 zł
- Utwardzenie naturalnych paznokci akrylem cena: 80-90 zł
2. PIELĘGNACJA PAZNOKCI I DŁONI
- Manicure naturalny cena: 15 zł
...
Rebo91