Zakątek edukacyjny - Słabo wykształcona lateralizacja
Grażyna O. - 2007-10-11, 18:03Temat postu: Słabo wykształcona lateralizacja
Dwa tygodnie temu byłam z Tomciem w poradni psychologiczno - pedagogicznej w celu uzyskania opinii na temat rozwoju umysłowego. Pani psycholog była Tomciem zachwycona, wykonywał wszystkie jej polecenia, malował kółeczka, namalował mamę (była głowa, tułów i nogi) budował z klocków, dopasowywał kształty geometryczne w układance i wiele innych rzeczy. Na koniec sam ubrał bluzę (bez zapinania zameczka) i ubrał buty. Jedynie na co mi zwróciła uwagę to to że Tomek jest leworęczny, (wykonuje wszystko lewą ręką nawet gdy piłka leci w stronę prawej rączki on się przesuwa i odbija lub łapie lewą) a powinniśmy symulować również prawą rękę aby pobudzić lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę. Pani psycholog więcej nic nie sugerowała. Teraz otrzymałam do domu pocztą opinię w której jest zapis "ma słabo wykształconą lateralizację". Nic z tego nie rozumiem?
armadia - 2007-10-11, 18:24
Grażynko poczytałam o tym w Wikipedii Lateralizacja - inaczej "stronność" - asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych. Wyraża się np. większą sprawnością ruchową prawych kończyn od lewych, a także rejestrowaniem przez mózg większej liczby bodźców zmysłowych z prawej strony ciała. Ze względu na fakt krzyżowania się większości szlaków nerwowych większej sprawności prawej strony ciała odpowiada usytuowanie ośrodków ruchu i czucia w lewej półkuli mózgu. Stąd osoby leworęczne posiadają ośrodki ruchu w prawej półkuli. Większa sprawność ruchowa jednej ze stron ciała nie pojawia postaci gotowej u noworodków, lecz nasila się stopniowo w procesie ogólnego rozwoju. Wyróżnia się lateralizację: jednorodną – występuje, gdy istnieje wyraźna przewaga jednej strony ciała nad drugą (np. lewooczność, leworęczność, lewonożność) niejednorodną (skrzyżowaną) – występuje gdy nie ma wyraźnej dominacji jednej strony nad drugą (np. gdy leworęczność występuje razem z prawoocznością i prawonożnością lub praworęczność z lewoocznością i prawonożnością). Można spotkać różne rodzaje takich kombinacji. nieustaloną (słabą) – występuje u tzw. osób obustronnych, u których brak przewagi czynnościowej jednej strony nad drugą. Często mówi się, że osoby takie posługują się prawą i lewą ręka jednakowo dobrze, lecz zazwyczaj posługują się zarówno lewą, jak i prawą kończyną w sposób pozostawiający wiele do życzenia. ps, ale brawa należą się za wszystkie Tomusiowe zdolności
Grażyna O. - 2007-10-11, 18:35
A ja nadal nie wiem co robić aby to poprawić? Czy samo usprawnianie obydwu rączek tak jak teraz robimy wystarczy. (zabawy modeliną, rwanie gazet, wyrabianie ciasta, zbieranie - przebieranie grochu, fasoli; naciąganie koralików na sznurowadło). Czy są może jakieś zestawy ćwiczeń?
armadia - 2007-10-11, 18:38
Nie znam sie na tym, przyznam. Mysle, ze musisz zapytac rehabilitanta lub neurologa. bo to zalezy od stopnia...a moze p prostu Tomus bedzie artysta, artysci bylo czesto leworeczni.
Grażyna O. - 2007-10-11, 18:47
"artysta" to już teraz z niego niezły.
kabatka - 2007-10-11, 19:37
Grażynko no to jeszcze ja dorzucę w tym temacie. Lateralizacja (stronność ciała). Większa sprawność jednej strony ciała od drugiej, która nie ogranicza się wyłącznie do pracy rąk, choć najwyraźniej zaznacza się właśnie w czynnościach manualnych. Występuje ona również w przypadku nóg oraz parzystych narządów zmysłu zwłaszcza oczu. Jeśli chodzi o słuch, to przejawem dominacji stronnej jest między innymi fakt, że jedni ludzie słuchawkę telefoniczną przykładają chętniej do prawego, a inni do lewego ucha. Przy ustalaniu dominacji korowej zmysłu wzroku i słuchu trzeba przede wszystkim wykluczyć ich wady. Lateralizacja nie zjawia się od razu w postaci gotowej, lecz kształtuje się stopniowa wraz z wiekiem i ogólnym rozwojem ruchowym dziecka. Za określoną stronność ciała odpowiada przeciwległa półkula mózgowa. Wyróżnia się różne typy lateralizacji. W zależności od tempa procesu lateralizacji spotykamy dzieci: - wcześnie zlateralizowane - późno zlateralizowane W zależności od siły procesu lateralizacji: - dzieci silnie zlateralizowane - dzieci słabo zlateralizowane W zależności od strony, która manifestuje większość wykonywanych przez nią czynności może występować: dominacja (tzw formuła lateralizacyjna) - jednorodna (prawostronna lub lewostronna) - skrzyżowana - nieustalona Lateralizacja nieustalona (gdy dziecko jest słabo zlateralizowane) jest najczęściej przejawem ogólnego opóźnienia ruchowego dziecka. Dzieci z tą lateralizacją mają trudności w orientacji przestrzennej. Mylą często prawą i lewą stronę swojego ciała i zdecydowanie częściej popełniają błędy w określaniu strony ciała osoby stojącej na przeciwko. Mają też trudności z właściwym wskazaniem stron świata, orientacji w mieście, w lesie itp. Lateralizacja skrzyżowana powoduje również konsekwencje dydaktyczne. źródełko Zestaw przykładowych ćwiczeń Jako że lateralizacja jest integracyjnym procesem rozwoju – również i na tym polu możemy wspomagać rozwój naszego dziecka. Oto kilka prostych zabaw, ćwiczeń, dzięki którym dzieci lepiej poznają i będą różnicować stronę lewą od prawej, będą swobodniej orientować się w schemacie własnego ciała oraz w kierunkach przestrzennych, a także mogą doskonalić percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową, oraz zdolności manualne. Orientacja w schemacie ciała: podaj mi proszę zabawkę, która leży po lewej stronie, dotknij prawego ucha, pokaż lewe oko, co widzisz po swojej prawej stronie, itp.; zdalnie sterowany miś: dziecko bawi się misiem, a my wskazujemy mu drogę do skarbu: misiu, idź dwa kroki w lewo, teraz prosto, a teraz skręć w prawo i idź aż do poduszki, zobacz – co jest za poduszką?; chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem). Percepcja wzrokowa: układanki, puzzle, rozcinanki, które składamy z elementów w całość; zauważanie różnic i podobieństw pomiędzy podobnymi ilustracjami, zdjęciami; układanie wg wzoru; komponowanie własnych wzorów; zabawy plasteliną, ciastoliną – modelowanie. Koordynacja wzrokowo-ruchowa: kreślenie w powietrzu kształtów geometrycznych, liter, cyfr; kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych, kształtu koła; rysowanie tzw. leniwej ósemki; rysowanie, malowanie na dużych arkuszach; wypełnianie konturów; rysowanie po śladzie – tzw. ćwiczenia grafomotoryczne; obrysowanie, rysowanie z wykorzystaniem szablonów wewnętrznych i zewnętrznych; malowanie palcami, z wykorzystaniem obu rąk; wycinanie nożyczkami; nawlekanie korali, makaronu, słomek, itp. Zdolności manualne: wydzieranki papierowe; nawijanie nici na szpulkę; zbieranie małych elementów, np. grochu, koralików – np. segregowanie wg koloru itp. źródełko Mnie zastanawia taki cytat:
Cytat:
Zasada nr 3 Nie przeuczamy na prawą rękę dzieci: lewostronnie zlateralizowanych, oburęcznych i lewoocznych, o wczesnych przejawach lateralizacji i silnym stopniu przewagi lewej ręki, mało sprawnych motorycznie, opóźnionych w rozwoju umysłowym, u których występują zaburzenia towarzyszące, takie jak jąkanie, objawy nerwicowe.
źródełko coś mi się wydaję, że wśród logopedów są różne stanowiska, jeśli chodzi o stronność... Linki do przykłądowych stron z ćwiczeniami: zestaw ćwiczeń 1 zestaw ćwiczeń 2
Marta Witecka - 2007-10-11, 20:31
Grażynko, jeżeli i ja mogę coś dodać, to oczywiście bardzo ważne jest stymulowanie lewej półkuli, czyli praca prawą rączką, ale pamiętam jak mi powtarzali psychologowie, że nie można określić do 6-7 roku życia czy dziecko jest prawo, czy leworęczne. Nawet jeśli miałby być leworęczny, to nic złego, choć to tylko 15% wszystkich ludzi (tak samo jak z czynnikiem Rh we krwi, ja zresztą mam "-"). Konieczna jest współpraca obu półkul, a to możesz robić poprzez przekraczanie lini środkowej ciała (linia biegnie przez środek dziecka od głowy do dołu). Możecie prawą ręką zdejmować klocek z lewego kolana i odwrotnie, ale więcej ćwiczeń dla prawej ręki. Możesz sama wymyślać te ćwiczenia pamiętając o przekraczaniu tej linii. Myślę, że nie ma co na zapas się martwić. A z tym rysunkiem to mnie zaskoczył. Szymek do tej pory ma problemy, choć dziś trafił z oczami i buzią, ale reszty nie rysuje. Ale ćwiczymy! Wam też życzymy zapału!
bjwrc8 - 2008-11-07, 20:22
Hmm, nie jestem pewien w 100%, ale może raczkowanie by pomogło? Wtedy półkule mózgu uczą się ze sobą współpracy.
mamagugu - 2008-11-07, 20:56
Tomek ma 5 lat. Ma raczkować
Grażyna O. - 2008-11-07, 21:38
Od 3 lat już chodzi, chociaż z autkami nadal raczkuje. bjwrc8 może się nam przedstawisz tutaj
ewusiaL - 2008-11-19, 00:04
Jeśli ja mogę cos dodać. Wszystkie ćwiczenia , które tu podano są bardzo pomocne. Ale czasem dziecko nie ma ochoty pracować w domu z rodzicami- uczy sie w szkole, przedszkolu a w domu chce robić inne rzeczy Poprosiłam moich rodziców by ćwiczyli tak przy okazji- to są drobne rzeczy ale takimi maluteńkimi kroczkami też można sporo osiągnąć. Zaproponowałam takie rzeczy: - zbieranie drobnych elementów- guzików, kamyczków, zapałek, które "przypadkiem" rozsypały się mamie , - pomaganie podczas gotowania- czyli bawienie się ciastem na pierogi czy kopytka, - darcie gazet, ulotek za nim wrzucone zostana do kosza, - wlewanie wody, soku do szklanek, przelewanie tej wody z pojemniczka do pojemniczka, - dowolne chlapanie się w wodzie, Mam spore dzieciaczki- bo to IV klasa, więc mogłam o to prosić. Podczas pracy w szkole staram się, żeby było jak najwięcej ruchow naprzemiennych - dotknij prawą ręka lewego oka -podrap sie lewą ręką w prawe ramię - dotknij lewą ręka prawego kolana itp. Pamiętam o tym podczas większości zajęć- na plastyce malujemy i prawą i lewa ręka, na gimnastyce rzucamy piłkę, woreczek raz lewą ręką, raz prawą itp. Jest sporo kart pracy, ktore pomagają w pracy z dzieckiem, ktore ma lateralizację skrzyżowaną, lewostronna czy prawostronną. Część dzieci ma wogóle nieokreślona. Jest to dość częste.
akst6 - 2008-11-19, 08:31
Mój syn ma siedem lat i ma lateralizację skrzyżowaną ma zalecone wykonywanie dużo ćwiczeń z ruchami naprzemiennymi , chodzenie i zabawy na czworaka do tyłu i przodu.Te ćwiczeni pomału dają efekty.
mimi3 - 2009-02-11, 16:21Temat postu: pobudzanie sprawności
kiedyś dawno dawno temu (hehehe) jedna z logopedek do której chodzilismy twierdziła że aby pobudzać mniej aktywną stronę mózgu dobre są wszelkie zabawy typu kreślenie ósemek w powietrzu ,na papierze ,na ziemi ....gdziekolwiek byle by dziecko na początek wzrokiem śledziło przedmiot przemieszczający się po osemce a po pewnym czasie i rączkami i czym tylko będzie chciało ...różne przekładanie z rączki do rączki itp
Grażyna O. - 2009-02-11, 17:13
Z leżącymi ósemkami uczymy się mówić - jak na razie efektów brak.
ganna - 2010-03-18, 13:54
terapia uaktywniająca prawą i lewą półkulę mózgu, wytwarzająca nowe- szybsze połączenia między prawą i lewą półkulą nazywa się: kinezjologia edukacyjna i trzeba ćwiczenia stosować co drugi dzień najkrócej przez okres 2 miesięcy- wtedy przynosi efekty. Ale jest skuteczna. opóźnia też proces starzenia się mózgu, oka; relaksuje, więc dobrze z dzieckiem ćwiczyć(szczególnie powinni dziadkowie i zestresowani rodzice )
magdajacky - 2010-03-18, 18:46
Paweł miał zajęcie z kinezjologii w przedszkolu przez około 4 miesiące ale nie zauważyłam jakiś wielkich zmian,U drugiego syna też były zajęcia w szkole ,to był chyba wtedy taki okres ,że nauczyciele robili kursy ale już to wycichło.
ganna - 2010-03-18, 20:19
magdajacky napisał/a:
Wszystko niestety zależy od tego jak się to robi i jakie ćwiczenia wybrała nauczycielka. Pracowałam tą metodą najpierw z gimnazjalistami, później z dziećmi z podstawówki. Najczęstszymi zgłoszeniami rodziców była poprawa w czytaniu, lepsza koncentracja. Pismo nie poprawiało się, ale dziecko nie miało niechęci do pisania. A ja odstawiłam okulary na kilka lat. Moje dzieci zdawały egzaminy stosując ćwiczenia- przed. Ja zresztą też. Nie miałam histerii przedegzaminacyjnej. Dobra metoda, ale nie należy jej traktować jako cudu. Dobrze jest jeżeli ćwiczeniom towarzyszy żart i śmiech. Szkoda, że w szkole wf-iści nie mają przekonania do tej metody, bo 45- minut to jest dobry czas na ćwiczenia z kinezjologii. 5- minut to trochę mało, a myślę, że w przedszkolu mogło to tyle trwać. Jestem pewna, że metoda jest dobra i z powodzeniem można w domu ćwiczyć. Wspólna zabawa....
magdajacky - 2010-03-19, 19:05
W przedszkolu trwało to 35 minut a ja ćwiczyłam razem z nim ,bo wymagał pomocy .
ganna - 2010-03-19, 19:11
No to nauczycielka przyłożyła się. 4-miesiące- coś powinno pomóc...
biechomik