................................................
imię i nazwisko, klasa
Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na zamieszczone poniżej pytania.
„Oby między nami i naszymi ludami panowała niepodzielna jedność”, tak zwracał się do cesarza król Anglii. Te słowa najlepiej oddają sens idei uniwersalizmu. Oto właśnie w Europie, podzielonej na wiele państw i targanej nieustannymi wojnami, zrodził się sen o jedności.
Jedna Europa
Tym, co pozwalało myśleć o Europie jako o jedności, była przede wszystkim wspól-na religia. Organizacja Kościoła rzymskiego objęła całą Europę siecią biskupstw i arcybiskupstw. (...) Podobnie jak jedna była religia i jeden był Kościół, jeden był związany z religią język-łacina. Mimo że w poszczególnych państwach ludzie mówili swoim własnym językiem, Kościół posługiwał się łaciną. W tym języku odprawiano msze i czytano Ewangelię. Dokumenty wydawane przez władców i urzędników państwowych również pisano po łacinie. Posługiwano się nią na uniwersytetach,
w dziełach filozoficznych i kronikach. Mieszkańcy Europy złączeni wspólną wiarą obchodzili te same święta, używali więc tego samego kalendarza. Taki sam w całej Europie był porządek mszy, podobne były też miejsca modlitwy-kościoły. Świątynie- –najpierw romańskie, potem gotyckie wznoszono we wszystkich państwach Europy. Wreszcie tym, co wspólne, był system feudalny. Wzajemne zależności seniorów
i wasali przekraczały granice państw. Oto na przykład król Anglii był jednocześnie, jako książę Normandii, wasalem króla Francji.
Świat średniowieczny. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN
A. prośby,
B. życzenia,
C. przestrogi,
D. proroctwa.
Zadanie 2. ( 0-1 )
Wskaż właściwą definicję słowa „uniwersalizm”:
A. Podobieństwo między dwoma państwami sąsiadującymi ze sobą.
B. Międzynarodowy system prawny i ekonomiczny.
C. Zniesienie granic pomiędzy wszystkimi państwami.
D. Dążenie do zespolenia wielu państw, stworzenia pewnej całości.
Zadanie 3. ( 0-1 )
Określenie „sen o jedności” można zastąpić słowami:
A. pragnienie dominacji,
B. wizja zwycięstwa,
C. marzenie o połączeniu,
D. mrzonki o pokoju.
Zadanie 4. ( 0-1 )
W tekście zostały wymienione czynniki jednoczące średniowieczną Europę. Wypisz trzy z nich..
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie 5. ( 0-1 )
W zdaniu „Dokumenty wydawane przez władców i urzędników państwowych również pisano po łacinie” podmiotem jest:
A. dokumenty,
B. władców,
C. jest to zdanie bezpodmiotowe,
D. łacinie.
Zadanie 6. ( 0-1 )
Który z wykresów jest graficznym obrazem zdania:
Tym, co pozwalało myśleć o Europie jako o jedności, była przede wszystkim wspólna religia.
A) 1 B) 1a 1b
czym? 2 co? 2
C) 1 D) 1a 1b
co? 2 czym? 2
Zadanie 7. ( 0-1 )
Zdanie „Mieszkańcy Europy złączeni wspólną wiarą obchodzili te same święta, używali więc tego samego kalendarza” to:
A. zdanie złożone podrzędnie,
B. zdanie pojedyncze,
C. zdanie złożone współrzędnie przeciwstawne,
D. zdanie złożone współrzędnie wynikowe.
Zadanie 8. ( 0-1 )
Uzupełnij wyrazami bliskoznacznymi:
wojownik-rycerz-...................................-..........................................
( a dziś? ) ( stary, wysłużony )
Zadanie 9. ( 0-5 )
Twoja klasa jest organizatorem cyklu spotkań pod hasłem „Wspólna Europa”. Zredaguj zaproszenie na dyskusję z udziałem przedstawiciela Wydziału ds. Integracji Europejskiej.
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
CZĘŚĆ B
Zadanie 1. ( 0-4 )
Zakreśl prawidłową odpowiedź.
I. Pierwszym władcą Polski był:
A. Piast,
B. Mieszko I,
C. Bolesław Chrobry.
II. Podczas misji chrystianizacyjnej w ziemi Prusów zginął:
A. biskup Jordan,
B. biskup Stanisław,
C. biskup Wojciech.
III. Gościem „zjazdu gnieźnieńskiego” był:
A. cesarz Otton III,
B. książę kijowski Włodzimierz,
C. cesarz Otton II.
IV. Autorem pierwszej historii państwa polskiego był:
A. Otton z Bambergu,
B. Gall Anonim,
C. Wincenty Kadłubek.
Uporządkuj chronologicznie poniższe wydarzenia, przyporządkowując każdemu cyfrę od 1 do 4.
A. „zjazd gnieźnieński”,
B. bitwa pod Cedynią,
C. koronacja Bolesława Chrobrego,
D. statut Bolesława Krzywoustego.
Zadanie 3. ( 0-3 )
Uzasadnij w trzech punktach, dlaczego Mieszko I przyjął chrzest.
1. ..................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................
3. ...................................................................................................................................
Zadanie 4. ( 0-2 )
Uzupełnij rodowody piastowskie.
Zbigniew Bolesław Krzywousty
Bolesław Chrobry
Przyporządkuj władcom postacie z ramki.
Bolesław Śmiały.........................................................................................................
Mieszko I....................................................................................................................
Bolesław Krzywousty.................................................................................................
Warcisław I · Dobrawa · Jordan · biskup Stanisław
Pismo rzymskie złożone z samych wielkich liter dwuelementowych to:
A. blejtram,
...
silent_cichy