spr_historia.doc

(43 KB) Pobierz
Człowiek walczący o wolność i prawa – sprawdzian wiadomości klasa II

Sprawdzian wiadomości z historii

dla klasy drugiej gimnazjum

opracowany na podstawie materiału z podręcznika:

Grzegorz Wojciechowski, Historia. Razem przez wieki, Wydawnictwa Arka

 

Człowiek walczący o wolność i prawa

…………………………………………

(imię i nazwisko)

1.     Uzupełnij poniższą tabelę.                                                                                    3 pkt

Rok bitwy

Miejsce bitwy

Państwo (lub państwa), z którym walczył Napoleon

1805r.

 

 

Anglia

 

Jena

 

 

1812r.

 

 

 

 

 

Lipsk

wiele państw europejskich (bitwa narodów)

2. Podaj nazwy państw utworzonych przez Napoleona i podaj daty ich powstania. 

                                      2 pkt

a) …………………………………… -  ……………. rok

b) …………………………………… -  ……………. rok

3. Podane wydarzenia uporządkuj w chronologicznej kolejności.                         3 pkt

a) wysłanie Legionów Polskich na San Domingo

b) śmierć księcia Józefa Poniatowskiego

c) koniec polskich nadziei na odzyskanie niepodległości  w oparciu o Francję

d) utworzenie Księstwa Warszawskiego

     e) powołanie Legionów Polskich we Włoszech

     f)  powiększenie terytorium Księstwa Warszawskiego

1. - …………….

2. -…………….

3. - …………….

4. - ……………..

5. - …………….

6. - …………….

4. Wyjaśnij pojęcia.                                                                                                   2 pkt

a) Święte Przymierze - ……………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………..

b) zasada restauracji - ……………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………..

 

 

5. Podane niżej wydarzenia podziel na przyczyny wybuchu postania listopadowego i przyczyny jego klęski.                                                                                              3 pkt

obojętność rządów państw europejskich wobec sprawy powstańczej; wieści o wydarzeniach w Europie (rewolucja we Francji, zwycięskie powstania w Belgii i Grecji); łamanie przez cara postanowień konstytucji; nieudolność wyższych dowódców; rosyjska przewaga militarna; plany udziału wojska polskiego w interwencji rosyjskiej w zachodniej Europie

Przyczyny wybuchu powstania

Przyczyny klęski powstania

 

 

 

 

 

 

6. Wyjaśnij jakimi metodami obóz Hotelu Lambert chciał odzyskać niepodległość  i kto był jego główną postacią.                                                                                 2 pkt

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

7. Podaj dwa przykłady zmian, które zaszły na ziemiach zaboru pruskiego po Wiośnie Ludów.                                                                                                         2 pkt

a) ………………………………………………………………………………..

b) ……………………………………………………………………………….

8. Podaj nazwiska trzech polskich dowódców walczących w powstaniu styczniowym.

1,5 pkt

a) …………………………………………….

b) ……………………………………………

c) …………………………………………….

9. Dobierz wydarzenia do postaci.                                                                          1,5 pkt

a) powstanie listopadowe - …………………………………….

b) rabacja galicyjska - ……………………………………..

c) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech - ………………………..

Piotr Wysoki, Jan Henryk Dąbrowski, Jakub Szela

10. Przeczytaj tekst źródłowy i wybierz (podkreśl) właściwe zakończenia zdań charakteryzujące ustrój przyszłej Polski.                                                                 2 pkt

(…) Ojczyzna, pole życie słowu Bożemu na ziemi. Duch Polski, ,Ewangelii sługa (…) W Polsce wolność wszelkiemu wyznaniu Boga, wszelkiemu obrzędowi i zborowi. Słowo wolne, wolnie objawiane, z owoców przez prawo sadzone. Wszelki z narodu jest obywatelem, wszelki obywatel równy w prawie i przed urzędami. Wszelki urząd obieralny, wolnie dawany, wolnie brany. Izraelowi [tj. Żydom], bratu starszemu, uszanowanie, braterstwo (…) równe we wszystkim prawa. Towarzyszce żywota, niewieście, braterstwo i obywatelskwo, równe we wszystkim prawa (…)

W. Mickiewicz, Legion Mickiewicza, Kraków 1921

a) Odrodzona Polska miała być krajem

- ateistycznym, czyli nie kierującym się żadną religią.

- w którym będą przestrzegane zasady chrześcijańskie.

b) W stosunkach społecznych miała obowiązywać

- równość wobec prawa.

- różnica stanowa wobec prawa.

c) Żydzi mieli podlegać

- odrębnym prawom.

- równouprawnieniu.

d) Pozycję społeczną kobiet określano jako

- równorzędną z mężczyznami.

- równorzędną z mężczyznami z wyłączeniem praw wyborczych.

Skala ocen:

22 – 20 –bdb

19,5 – 15,5 – db

15 – 11 – dst

10,5 – 6,5 – dop

6 – 0 – ndst

Zgłoś jeśli naruszono regulamin