WYKŁAD 11sem2.doc

(97 KB) Pobierz

WYKŁAD 11

Efektywność grupy

 

Efektywność jednostki vs efektywnośc grupy

         Facylitacja społeczna – próżniactwo społeczne

         Prekursor badań – Triplett (1898)

         Badania nad kolarzami

         Wykorzystywane obecnie w psychologii sportu

         Badania nad dziećmi (9-12 lat) zwijanie żyłki

         Przedstawiał zadanie jako rywalizację

 

Allport (1924)

Zadania wykonywane samotnie lub w grupie

Zadania łatwe – wykreślanie samogłosek w tekście, zadania złożone – wymyślanie kontr-argumentów

Wyniki:

Zadania proste – w grupie wykonywane są lepiej

Zadania złożone – w grupie wykonywane są znacznie gorzej

 

Dlaczego łatwiej w grupie wykonywać zadania łatwe_

Zajonc (1965, 1980)

         Obserwacje zwierząt – asymetria wykonania grupowego zadań prostych i złożonych jest widoczna także u zwierząt (muszek owocówek, ryb, mrówek, małp)

         Wniosek- facylitacja społeczna to mechanizm ewolucyjny, który wynika z większego pobudzenia organizmu w towarzystwie innych osób.

         Zgodnie z koncepcją Spence’a (1956)  to co wyuczone i automatyczne w sytuacji wyższego pobudzenia jest wykonywane lepiej a to co złożone i trudne gorzej, gdy poziom pobudzenia jest zbyt wysoki.

 

Facylitacja społeczna niekiedy może być wyjaśniana wyższym poziomem pobudzenia ale dane fizjologiczne są niespójne (tętno, oporność skórno-galwaniczna)

         Podejście Zajonca ignoruje czynniki poznawcze i emocjonalne

 

Propozycja 1

Monteil i Huguet (1999)

becność innych rozprasza uwagę osób badanych – modyfikowany jest przebieg procesów poznawczych (Easterbrook 1959).

Gdy zadanie jest proste a zakres uwagi jest zawężony to nie ma to znaczenia dla poziomu wykonania ale wtedy gdy wszystkie zasoby muszą zostać zmobilizowane jakikolwiek ich ubytek odbija się niekorzystnie na poprawności wykonania zadań.

Wyniki:

W towarzystwie innych badani mieli mniejszy efekt Stroopa niż wtedy, gdy pracowali sami. Obecność innych mobilizowała badanych, którzy poświęcali cała swoją uwagę zadaniu.

         Test Stroopa

jest oparty na czasach reakcji. Jest często wykorzystywany do pomiaru zdolności poznawczych związanych z pamięcią operacyjną definiowaną jako kontrolowana uwaga.

 

Efekt Stroopa – dłuższe czasy reakcji w próbach niezgodnych (zielony) niż w zgodnych (czerwony) – wynik interferencji semantycznej między kolorem czcionki a treścią słowa. Im mniejsza rozbieżność czasów (słabszy efekt Stroopa) tym większe zasoby poznawcze badanego.

 


Propozycja 2

Badania Sanny (1992)

         Ważne są porównania społeczne oraz obawa przed byciem ocenianym (evaluation apprehension)

Zadania łatwe – badany formułuje duże oczekiwania co jest wzmocnione przez towarzystwo innych

Zadania trudne – badany obniża oczekiwania, zwłaszcza, że może być oceniany przez innego

 

Badania Jackson i Williams (1985)

Badani w grupie wykonują tyle samo zadań co indywidualnie ale wtedy, gdy wiedzą, że ich efekty będą zidentyfikowane oraz wierzą, że wszyscy rozwiązują identyczne zadanie

         Obawa przed ocenianiem eliminuje próżniactwo społeczne ale tylko w zadaniach addytywnych

         Bardzo ważny jest typ zadania i rodzaj pracy grupowej – wspólna praca czy współpraca

 

Schematy badań

         Problemy logiczne (Shaw 1932) – grupa rozwiązuje zadania poprawni chociaż dłużej niż jednostki

         Problemy logiczne (Marquart 1955) – problemy logiczne – połączyła jednostki losowo w grupy sztuczne – grupy sztuczne tak samo dobrze rozwiązywały zadania jak grupy prawdziwe wchodzące w interakcję

 

Zadania

         Seria bezsensownych sylab (Perlmutter i de Montmollin 1952) – badani wykonywali zadania indywidualnie a potem w grupach (powtarzany pomiar) – grupy odtwarzały dwa razy więcej słów ale potrzebowały więcej czasu na zapamiętywanie

Yuker (1955) – zapamiętywanie fragmentów opowiadań – grupy znacznie lepsze niż jednostki

Ale były bardziej pewne prawdziwości swoich odpowiedzi wtedy gdy były one błędne

 

Zadania dywergencyjne

„burza mózgów” (Osborne 1957)

         Faza 1 – wymyślanie jak największej liczby rozwiązań propozycji

         Faza 2 – selekcja i ocena rozwiązań

Taylor i in 1958

Założenie: grupa będzie bardziej twórcza niż pojedyncze osoby

Efekt:

Grupy produkują dużo pomysłów (dwukrotnie więcej niż jednostki) ale te pomysły się powtarzają

 

Próby integracji badań

Teoria wydajności grupowej Steinera (1972)

Znaczenie dla wydajności mają trzy czynniki:

    1. Wymogi zadania
    2. Zasoby grupy
    3. Proces na bazie którego grupa współdziała

Wymogi zadania – rodzaje zadań:

·         Podzielne (kolejne kroki można zdefiniować i każdy członek grupy może wykonać swój kawałek – wyszukiwanie kropek na ekranie)

·         Unitarne (zadania logiczne – trzeba wpaść na rozwiązanie – nie da się procesu rozwiązywania zadania podzielić na „porcje” – badania Shaw)

·         Maksymalizujące (ważna jest ilość – np. ilość kropek zauważonych na ekranie komputera)

·         Optymalizujące (ważna jest jakość – dążymy do jakiegoś z góry ustalonego standardu – jest tylko jedna poprawna odpowiedź)

·         Zadania addytywne (wkład członków sumuje się)

·         Zadania dysjunktywne (typu albo-albo, trzeba wybrać jedną z propozycji)

·         Koniunktywne (każdy musi wykonać swoje zadanie poprawnie – praca na akord)

·         Dyskrecjonalne (grupa decyduje jak rozwiąże zadanie)

 

Zasoby grupy – potencjalna produktywność:

         suma zasobów indywidualnych jej członków

         zasoby każdej jednostki unikalne na tle grupy

         Zasoby najlepszego członka grupy

         Zasoby najgorszego członka grupy

         Znaczenie ma pośrednio także wielkość grupy

 

Rzeczywista wydajność grupy:

         Potencjalna wydajność - straty wynikające z wadliwego procesu

         Straty: koordynacja w czasie, koordynacja działań z innymi członkami grupy, dynamika stosunków między członkami grupy (status członków, normy społeczne), zanik motywacji (Ingham – lina – pozoranci, Latane - krzyki)

 

Karau i Williams 1993

Meta-aanliza badań nad próżniactwem społecznym – 80% badań nad pracą grupową pokazuje efekt próżniactwa

         Ważność zadania

         Znaczenie grupy dla jej członków

         Różnice kulturowe

         Możliwa ocena pracy jednostki w obrębie grupy

 

Ludzie są bardziej skuteczni w grupie, jeśli czują się odpowiedzialni za pozostałych (wiemy, że inni są gorsi od nas w tym zadaniu) – zjawisko kompensacji niskich zdolności partnera

Koncepcja porównań społecznych sugeruje, że słabszy może poprawić swoje zachowanie by dorównać lepszemu pod warunkiem, że postrzegana różnica umiejętności nie jest zbyt duża (Badanie „siłacze” Koehler 1926, Stroebe 1996) 60-80%

 

Mundurek szkolny (Worchel 1998)

Badani mieli za zadanie wykonać łańcuch na choinkę. Członków danej grupy ubrano w płaszcze identycznego koloru.



...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin