Wydawnictwo K. E. LIBER
01-217 Warszawa, ul. Kolejowa 19/21
tel. (022) 862 38 2, tel./fax (022) 862 38 24
www.keliber.com.pl
Tytuł oryginału: Great Games for Young Children
Tłumaczenie: Klaudyna Mazurek
Copyright ® 2006 Rae PicaPublished by Gryphon House, Inc.All Rights Reserved
Polish edition copyright ® 2006 by Wydawnictwo K.E. LIBERWszelkie prawa zastrzeżone
Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób, tak elektroniczny, jak mechaniczny, włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów, bez pisemnej zgody Wydawcy.
Projekt okładki: Piotr Dzierżanowski
Wydano w Warszawie w 2006 roku
Skład: „INTERGRAF"Druk: „ABEDIK" Poznań
ISBN: 83-60215-27-8ISBN: 978-83-60215-27-2
Spis treści
Wstęp 8 Człowiek ze spadochronem....46
Igloo.......................................48
Gry w kółku ...5 Lekki jak piórko............................50 Turlanie....................................51
To jest mój przyjaciel 16 Dziura............................................52
Kaczka, kaczka, gęś 18
Kotek i myszka I 20 Gry pojęciowe................................52
Ząbki 22
Nad i pod 23 Głowa, ramiona, kolana,
Imiona 24 paluszki 54
Gorący ziemniak 26 Szymon mówi 56
Papugi 28 Idź za przywódcą 58
Szprychy 30 Ciuchcia 60
Zrób to, co powiem 31 Ja i mój cień 61
Punchinello 33 Baza 62
Hula - hoop I 34 Szybcy strażacy 64
Dookoła I 36 Dotknij! 66
Dookoła II 37 Światła uliczne 67
Robimy fale 39 Czerwone światło,
Pada śnieg 41 zielone światło 69
Do góry! 43 Na linie 71
Części ciała 44 Śpiące olbrzymy 73
6 ŚWIETNE ZABAWY DLA MAŁYCH DZIECI
Numerki 74 Muzyczne ruchy 119
Znajdź zwierzęta hodowlane 75 Wysoko i nisko 120
Przez hula - hoop 77 Limbo! 122
Brzuchowe śmiechy 78
Kangur!...................................79 Gry współpracy...125
Kurczący się pokój 80
Dopasuj kształt 82 Małpka widzi, małpka robi.......126
Kształty alfabetu 83 Tandem...................................128
Błyskawice i grzmoty 84 Zamiana..................................129
Chlebek z masłem. 85 We dwójkę...............................131
Siedzimy w ciemności 87 Turlające się stopy..................133
Wąż 134
Balonik 135
Gry muzyczne 8 Podaj dalej............................137
Kółko graniaste 90 Lepki popcorn 139
Jaworowi ludzie 92 Nieruchomy woreczek 140
Złap dzieciaki 94 Trójnogi potwór 141
Zabawa w chodzenie 96 Równowaga ciała 143
Pociąg krasnoludków 98 Kaczki, krowy, koty i psy 145
Ach, jak przyjemnie na szybko
..............................................100 Łapki 147
Krasnoludki 102 Do góry! 148
Powtarzanie rytmu 104 Zbudujmy maszynę 149
Konga 106
Muzyczne uściski 107 Gry na dworze 151
Muzyczne krzesła 109
Magiczne muzyczne Pogoń za bańkami..................153
hula-hoop 111 Kotek i myszka 2....................154
Muzyczni partnerzy 113 Zamrożony berek....................155
Pomniki 115 Berek i Żółw 157
Tańczące części ciała 117 Berek Łokciowy.........................158
Spis treści 7
Odwrotny berek 159 Obrazki 175
Berek klucha 160 Gotowi, do biegu, skok! 177
Wodorosty 161 Marco Polo 179
Ogon węża 163 Brakuje! 181
Kaczka, kaczka, gęś 2 164 Mamo, czy mogę? 183
Bałagan w ogródku 165 Która godzina, panie psie?....184
Piłką o ścianę 166 Przeprawa 185
Kręgle 167
Hula – hoop 2.......................169 Bibliografia......................187
Rzucanie kółkami 171
Klasy.....................................172 Słowniczek 191
Wirująca skakanka 174
Wstęp
Gra to dobra zabawa
Pewnego wieczoru, kiedy czekałam na warsztaty rozwoju pracowników, usłyszałam przypadkiem, jak jeden nauczyciel opowiadał drugiemu o małej dziewczynce, która dostała napadu płaczu po tym, jak odpadła z gry „Simon mówi". Drugi nauczyciel zachichotał ze współczuciem i rozmowa pobiegła innymi torami. Nie przedyskutowali tego, że być może powinno się zmodyfikować grę tak, aby nie powodowała u dzieci złego samopoczucia, bo przecież celem gry jest dobra zabawa.
Z pewnością i Wy byliście tego świadkami: dzieci, które jako ostatnie wybiera się do drużyn, dzieci, które siedzą pod ścianą, patrząc żałośnie na rówieśników bawiących się dalej w Gorącego Kartofla już bez nich, oraz dzieci, które posuwają się do potwornych zachowań byle tylko nie odpaść z Muzycznych Krzeseł.
Co składa się na grę? Jest to słowo równie trudne do zdefiniowania, jak słowo zabawa, które związane jest z grami. Według słownika Merriam-Webster Online, gra to „czynność, którą wykonuje się dla rozrywki czy zabawy". Słownik Encarta nazywa ją „czymś, w co można bawić się dla dobrej zabawy".
Odwiedźcie dowolną stronę dla rodziców zawierającą pomysły na zabawę, a znajdziecie opisy takich czynności i podobnych. Rodzice zapamiętują je i organizują podczas przyjęć urodzinowych czy umówionych spotkań na zabawę, nie zastanawiając się nad niewłaściwością eliminowania z gry lub/i upokorzenia dzieci. Oni sami brali udział w takich grach, kiedy byli dziećmi i nie widzą powodu, dla którego mieliby przerywać tę tradycję.
Jednakże jako nauczyciele dziecięcy mamy przecież obowiązek zrobić coś więcej niż podtrzymywać tradycje. Zaufano nam co do edukacji dziecka, czy nie powinniśmy spojrzeć na czynności jakie prezentujemy pod kątem
...
magapi