SPOSOBY NA TWORZENIE DEKORACYJNEGO PAPIERU.odt

(917 KB) Pobierz
SPOSOBY NA TWORZENIE DEKORACYJNEGO PAPIERU

SPOSOBY NA TWORZENIE DEKORACYJNEGO PAPIERU

    Oto przepis na zrobienie ozdobnego papieru, o bardzo efektownej fakturze, który może być wykorzystany do wielu celów. Można z niego zrobić np. abażur do nocnej lampki, można go wykorzystać do robienia różnego rodzaju lampionów i świeczników, właściwie to zastosowań jest całe mnóstwo, ograniczać je może jedynie wyobraźnia.



Potrzebne nam będą następujące rzeczy:

- zwykły biały papier /ja używam papieru do ksero, albo z bloku rysunkowego/;

- stare gazety, które posłużą za podkładkę;

- kolorowe bejce /do drewna/, albo inne barwniki /kawa, herbata, farby plakatowe lub akwarele/;

- żelazko;

- olej jadalny;

- pędzle /najlepiej dwa, jeden do barwienia, a drugi do oleju/.

Krok pierwszy

    Zgniatamy kartkę papieru, od sposobu zgniecenia będzie zależała faktura naszego papieru, a zatem i efekt końcowy. Robimy więc kulkę, którą dość obficie moczymy w wodzie a następnie bardzo delikatnie rozwijamy, uważając żeby mokry papier się nie podarł. Tak rozwiniętą mokrą kartkę układamy na gazetach.

Krok drugi

    Teraz musimy przygotować sobie barwnik, jakiego zamierzamy użyć do zabarwienia naszego papieru. Może to być esencja herbaciana, napar z kawy, farby, bejce. Użycie tych ostatnich  daje intensywne kolory, ładnie się rozprowadzają i można je też mieszać i rozcieńczać, uzyskując mnóstwo odcieni. Pokrywamy mokrą kartkę barwnikiem. 

    W tej prezentacji  użyto bejcy do drewna w kolorze oliwki, daje ona piękny odcień zieleni, zaznaczający się mocniej w załamaniach papieru, na tym etapie już widać jak ciekawą fakturę będzie miał nasz papier.

    Teraz możemy nadać naszej kartce papieru jakiś niepowtarzalny charakter, możemy namalować jakieś smużki innym kolorem, przeciągnąć go np. rozcieńczoną złotą farbą akrylową, która będzie wyglądała jak taka złota mgiełka, można zrobić plamki z kawy rozpuszczalnej.  Używając kawy, jej ziarenka rozrzucić nieregularnie, na jeszcze dość mokrym papierze tak żeby zaczęły się rozpuszczać.

    

    Plamki będą tym większe im dłużej pozostawimy na papierze rozpuszczającą się kawę.

    Następnie zbieramy delikatnie nadmiar kawy suchym wacikiem. I tu właściwie kończy się „krok drugi” czyli nadawanie faktury i kolorowanie naszego papieru. Jeśli efekt jest dla nas zadowalający możemy przejść do następnego etapu, czyli suszenia.

Krok trzeci

    Suszenie możemy przeprowadzić na kilka sposobów, możemy pozostawić kartkę aby wyschła w naturalny sposób, albo posłużyć się suszarką lub żelazkiem.  Użycie żelazka  skraca  znacznie proces wytwarzania tego papieru. Prasując trzeba uważać, zwłaszcza w początkowej fazie, aby mokry papier nie przywarł do żelazka, najlepiej jest najpierw prowadzić delikatnymi ruchami tuż nad papierem, tak aby odparował nadmiar wody, później można już prasować tak jak prasuje się ubrania.

    Wysuszony papier staje się sztywniejszy i nieco jaśnieje jego barwa. W takim stanie można go już używać do różnych celów /np. do zdobienia kartek okolicznościowych, robienia ozdobnych kopert, zakładek, czy jeszcze wielu, wielu innych rzeczy/.

 

    Taki papier ma naprawdę wiele zastosowań, ale można pójść o krok dalej i sprawić, że nasz papier stanie się bardziej przeźroczysty, mniej sztywny i o będzie miał bardziej intensywną barwę. Uzyskanie takiego efektu to  następny krok.

Krok czwarty

    Ten etap nazywany „pergaminowaniem” co oczywiście nie jest właściwą nazwą, ale używany jest gdyż efekt końcowy przypomina pergamin. Do jego przeprowadzenia potrzebny jest zwykły olej jadalny i pędzel. Pokrywamy nasz wysuszony już papier cienką warstwą oleju, nabiera on od razu intensywniejszej barwy i staje się bardziej wiotki.

 

    Teraz po raz drugi potrzebne jest żelazko, tym razem aby odsączyć nadmiar oleju. Naoliwioną kartkę wsadzamy między dwie gazety i prasujemy, czynność tę powinno się wykonać kilkakrotnie zmieniając przy tym gazety, tak żeby pozbyć się jak największej ilości tłuszczu.

Ponieważ ten proces jest nieodwracalny tzn. nie uda nam się już odsączyć całkowicie tłuszczu z papieru, zmieniają się też jego właściwości, a przez to i zastosowanie. Taki papier już zawsze będzie zawierał w sobie tłuszcz i nawet jak pokryjemy go rozcieńczonym wikolem czy lakierem akrylowym, to istnieje ryzyko, że przy połączeniu ze zwykłym papierem /np. przy robieniu kartek/ tłuszcz będzie przechodził na suchy papier. Ale te nowe właściwości, które zyskał nasz „spergaminowany” papier, dają nam nowe możliwości. Możemy zrobić z niego np. abażur albo lampion, gdyż nasz papier stał się bardziej przeźroczysty, a przez to ładniej rozprasza światło, które przez niego przechodzi.

  

    Powyżej jest zdjęcie porównujące oba papiery, jeden jest tylko barwiony, a drugi „spergaminowany”.

                                                           Krok piąty

    Aby zabezpieczyć nasz „spergaminowany” papier i sprawić, że będzie bardziej trwały, możemy go pokryć rozcieńczonym wikolem lub lakierem akrylowym, który po wyschnięciu nada delikatny połysk i lekko go usztywni. Poniżej  zdjęcia różnych papierów, które wykonane opisaną metodą - część z nich jest pokryta wikolem, część lakierem, a część pozostawiona w stanie barwionym lub „spergaminowanym”.

  

Zgłoś jeśli naruszono regulamin