Plan pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej
na miesiąc MAJ 2010 r.
Grupa II – 4 – latki.
Tematy kompleksowe: (tygodniowe)
I. Wiosenne spotkanie na łące.
II. Wiosna w kolorach tęczy.
III. Spotkanie z baśnią i teatrem.
IV. Nasi rodzice i ich zawody.
Obszary z podstawy programowej:
Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Obszar 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Obszar 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Obszar 9. Wychowanie plastyczne - różne formy plastyczne.
Obszar 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Obszar 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Cele ogólne – główne
Ø Zapoznanie ze sztuką składania papieru – ORIGAMI PŁASKIE Z KOŁA.
Ø Obserwacja i określanie zmian w przyrodzie związanych z wiosną.
Ø Zapoznanie z kolorami tęczy ułożonymi kolejno.
Ø Rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację przyrody.
Ø Rozwijanie u dzieci sprawności i różnorodnych form ekspresji ruchowej.
Ø Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w zabawie.
Ø Podniesienie sprawności w zakresie poprawnego pisania – ćwiczenia stabilizacji lateralnej.
Ø Stwarzanie sytuacji do wypowiedzi pełnymi zdaniami.
Ø Poznanie możliwości wykorzystania własnego ciała do ćwiczenia kompozycji ruchowych z towarzyszeniem muzyki.
Ø Wdrażanie dzieci do dyscypliny i współpracy z partnerem oraz zachowanie bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń.
Ø Rozwijanie wyobraźni plastycznej i inwencji twórczej.
Ø Rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem przyrody, jego pięknem.
Ø Gromadzenie wiadomości na temat życia ptaków w okresie wiosny na przykładzie bociana; rozwijanie sprawności manualnej.
Ø Poznanie wybranych mieszkańców łąki; rozwijanie aktywności twórczej.
Ø Wzbogacenie zasobu słownictwa; rozwijanie aktywności twórczej.
Ø Rozwijanie mowy; rozwijanie umiejętności liczenia.
Ø Bezpośrednia obserwacja mieszkańców łąki; kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
Ø Przypomnienie wyglądu figury geometrycznej – trójkąta; rozwijanie sprawności manualnej.
Ø Łączenie muzyki z literaturą; porównywanie liczebności zbiorów.
Ø Wzbudzenie zainteresowania literaturą; rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Ø Wzbudzenie zainteresowania teatrem; kształtowanie właściwego zachowania się w miejscu publicznym.
Ø Zapoznanie z pracą aktora.
Ø Gromadzenie wiadomości na temat różnych zawodów; rozwijanie sprawności manualnej.
Ø Zapoznanie z pracą fotografa.
Ø Przygotowanie do nauki czytania; samodzielne przygotowanie drobnych upominków dla swoich najbliższych z okazji ich święta.
Ø Stwarzanie dzieciom i rodzicom możliwości do wspólnych zabaw w różnorodnych sytuacjach zabawowych.
Ø Liczenie w zakresie możliwości dziecka.
Tematyka kompleksowa
Temat dnia
Sytuacje edukacyjne
Zamierzone efekty
Monitoring
TYDZIEŃ II : Wiosna w kolorach tęczy.
W zaczarowanym ogrodzie.
Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – sprzątanie po skończonej zabawie.
- zachęcanie dzieci do spokojnych zabaw przy stolikach (np. układanie puzzli), rysowanie.
Opowiadanie nauczyciela „Poszukiwanie wszystkich kolorów tęczy przez Olę…"– prezentacja planszy ze smutną miną Oli.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem małego dzwoneczka pt. „Wiosna budzi kwiaty”.
Rozmowy dotyczące tęczy – poznanie zmian zachodzących w przyrodzie.
Rytmiczne kreślenie pionowych kresek – stabilizacja lateralna.
Ćwiczenia składania papieru metodą orgiami: zasada jednego zgięcia i konstruowania dzwoneczków, ćwiczenia matematyczne.
Wspólna wystawa prac: wspólny ogród.
Ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą opowieści ruchowej pt. „Pierwsze kwiaty”.
- rozwijanie u dzieci sprawności i różnorodnych form ekspresji ruchowej,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w zabawie.
Podczas spaceru w parku, w okolicach przedszkola poszukiwanie kwiatów – fioletowych dzwoneczków.
Wdrażanie do dokładnego mycia rąk przed posiłkiem.
KATECHEZA:………………………………………………………………….
Potrafi samodzielnie zorganizować sobie czas wolny.
Zgodnie współpracuje z innymi dziećmi.
Słucha i wypowiada się na temat usłyszanego opowiadania.
Zna metodę origami.
Uczestniczy w zabawach ruchowych prowadzonych metodą opowieści ruchowej.
Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spaceru.
Przestrzega zasad higienicznych.
Nad rzeczką.
Praca indywidualna z dziećmi z zaburzeniami lateralizacji: Szymon, Mikołaj.
Zabawa paluszkowa „Płynie rzeczka” – masaż pleców współpartnera.
- wykorzystanie własnej wyobraźni i pomysłowości podczas zabaw.
Rozwijanie słuchu rytmicznego oraz poczucia rytmu poprzez zabawy przy pianinie.
Przypomnienie opowiadania nauczyciela z poprzedniego dnia „Poszukiwanie wszystkich kolorów tęczy przez Olę…" i słuchanie dalszej historii – kształtowanie umiejętności śledzenia kolejnych wydarzeń.
Kinezjologiczna zabawa dydaktyczna:
- ćwiczenie stabilizacji lateralnej, rytmiczne kreślenie poziomych fal tzw. wałeczkiem, chwyt pensetkowy.
- ćwiczenia z komponowania rybek origami płaskie z koła, zasada jednego zgięcia: rozwijanie zainteresowań plastycznych.
Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym zabawy ruchowe inspirowane przez dzieci.
Zwrócenie uwagi na wysypywanie piasku z butów do kosza na śmieci oraz układanie odzieży wierzchniej na swoje miejsca w szatni.
Zabawy wiosenne z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.
Rytmicznie porusza się przy muzyce.
Zdobywa nowe doświadczenia plastyczne.
Przestrzega zasad przy pracy.
Sprząta swoje stanowiska po zakończonej pracy.
Porusza się po wyznaczonym terenie w ogrodzie przedszkolnym.
Sielanka na łące.
Słuchanie bajki lub baśni wybranej przez dzieci – uwrażliwianie na piękno prozy i humor zawarty w danym utworze.
Wyrabianie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety.
Zabawa w rozpoznawanie odpowiednich kolorów pt. „Masz zielone? Masz niebieskie?”.
- rozpoznawanie koloru zielonego i niebieskiego w otoczeniu.
Słuchanie opowiadania nauczycielki „Zielona żabka” B. Forma. Rozmowy na podstawie treści opowiadania.
- stwarzanie sytuacji do wypowiedzi pełnymi zdaniami.
Praca grupowa – ćwiczenia w składaniu i komponowaniu ważki oraz żabki.
- rytmiczne kreślenie pionowych kresek – stabilizacja lateralna.
Wdrażanie do dbania o estetykę własnego wyglądu – czesanie włosów własną szczotką lub grzebieniem.
Uaktywnienie wszystkich dzieci poprzez stworzenie radosnej atmosfery zabaw na świeżym powietrzu.
Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Dzieci – bociany, żabki, ptaki krążą po sali.
Wie, że po skorzystaniu z toalety trzeba umyć ręce.
Chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach organizowanych przez nauczycielkę.
Uważne słucha opowiadania przedstawianego przez nauczyciela i potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści.
Potrafi współdziałać w grupie.
Dba o estetykę własnego wyglądu.
Bierze udział w zabawach z całą grupą.
Kolorowe motyle.
Zabawa integracyjna „Balonik” – kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
Zagadki słowne o mieszkańcach łąki – usprawnienie wypowiedzi dzieci i wzbogacanie ich słownictwa.
Dalsze ćwiczenia stabilizacji lateralnej, rytmiczne kreślenie poziomych fal tzw. wałeczkiem, chwyt pensetkowy oraz kreślenie pionowych kresek.
- ćwiczenia z komponowania motyli origami płaskie z koła, połączenie odwrotne.
- zestawienie indywidualnych kart pracy w pracę zespołową.
Doskonalenie czynności samoobsługowych poprzez samodzielne zdejmowanie i układanie na krzesełku poszczególnych elementów garderoby podczas zmiany stroju na gimnastykę.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych pt. „Szukamy wiosny wokół nas" - metoda Rudolfa Labana.
- poznanie możliwości wykorzystania własnego ciała do ćwiczenia kompozycji ruchowych z towarzyszeniem muzyki.
- wdrażanie dzieci do dyscypliny i współpracy z partnerem oraz zachowanie bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń.
Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym poszukiwanie motyli oraz zabawy dzieci wg własnego pomysłu.
Powtórzenie zabawy integracyjnej pt. „ Balonik”.
Dowolne zabawy w wybranym kąciku zainteresowań.
- doskonalenie umiejętności zgodnej i grzecznej zabawy z innymi dziećmi.
thorba