Plan miesięczny maj 2010.docx

(50 KB) Pobierz

Plan pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej

na miesiąc MAJ 2010 r.

Grupa II – 4 – latki.

 

Tematy kompleksowe: (tygodniowe)

I.        Wiosenne spotkanie na łące.

II.     Wiosna w kolorach tęczy.

III.   Spotkanie z baśnią i teatrem.

IV.  Nasi rodzice i ich zawody.

 

Obszary z podstawy programowej:

Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Obszar 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.

Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

Obszar 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

Obszar 9. Wychowanie plastyczne - różne formy plastyczne.

Obszar 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

Obszar 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

 

 

 

 

Cele ogólne – główne

Ø      Zapoznanie ze sztuką składania papieru – ORIGAMI PŁASKIE Z KOŁA.

Ø      Obserwacja i określanie zmian w przyrodzie związanych z wiosną.

Ø      Zapoznanie z kolorami tęczy ułożonymi kolejno.

Ø      Rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację przyrody.

Ø      Rozwijanie u dzieci sprawności i różnorodnych form ekspresji ruchowej.

Ø      Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w zabawie.

Ø      Podniesienie sprawności w zakresie poprawnego pisania – ćwiczenia stabilizacji lateralnej.

Ø      Stwarzanie sytuacji do wypowiedzi pełnymi zdaniami.

Ø      Poznanie możliwości wykorzystania własnego ciała do ćwiczenia kompozycji ruchowych z towarzyszeniem muzyki.

Ø      Wdrażanie dzieci do dyscypliny i współpracy z partnerem oraz zachowanie bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń.

Ø      Rozwijanie wyobraźni plastycznej i inwencji twórczej.

Ø      Rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem przyrody, jego pięknem.

Ø      Gromadzenie wiadomości na temat życia ptaków w okresie wiosny na przykładzie bociana; rozwijanie sprawności manualnej.

Ø      Poznanie wybranych mieszkańców łąki; rozwijanie aktywności twórczej.

Ø      Wzbogacenie zasobu słownictwa; rozwijanie aktywności twórczej.

Ø      Rozwijanie mowy; rozwijanie umiejętności liczenia.

Ø      Bezpośrednia obserwacja mieszkańców łąki; kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego.

Ø      Przypomnienie wyglądu figury geometrycznej – trójkąta; rozwijanie sprawności manualnej.

Ø      Łączenie muzyki z literaturą; porównywanie liczebności zbiorów.

Ø      Wzbudzenie zainteresowania literaturą; rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Ø      Wzbudzenie zainteresowania teatrem; kształtowanie właściwego zachowania się w miejscu publicznym.

Ø      Zapoznanie z pracą aktora.

Ø      Gromadzenie wiadomości na temat różnych zawodów; rozwijanie sprawności manualnej.

Ø      Zapoznanie z pracą fotografa.

Ø      Przygotowanie do nauki czytania; samodzielne przygotowanie drobnych upominków dla swoich najbliższych z okazji ich święta.

Ø      Stwarzanie dzieciom i rodzicom możliwości do wspólnych zabaw w różnorodnych sytuacjach zabawowych.

Ø      Liczenie w zakresie możliwości dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa

Temat dnia

Sytuacje edukacyjne

Zamierzone efekty

Monitoring

TYDZIEŃ II : Wiosna w kolorach tęczy.

W zaczarowanym ogrodzie.

Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – sprzątanie po skończonej zabawie.

- zachęcanie dzieci do spokojnych zabaw przy stolikach (np. układanie puzzli), rysowanie.

Opowiadanie nauczyciela „Poszukiwanie wszystkich kolorów tęczy przez Olę…"– prezentacja planszy ze smutną miną Oli.

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem małego dzwoneczka pt. „Wiosna budzi kwiaty”.

Rozmowy dotyczące tęczy – poznanie zmian zachodzących w przyrodzie.

Rytmiczne kreślenie pionowych kresek – stabilizacja lateralna.

Ćwiczenia składania papieru metodą orgiami: zasada jednego zgięcia i konstruowania dzwoneczków, ćwiczenia matematyczne.

Wspólna wystawa prac: wspólny ogród.

Ćwiczenia gimnastyczne prowadzone metodą opowieści ruchowej pt. „Pierwsze kwiaty”.

- rozwijanie u dzieci sprawności i różnorodnych form ekspresji ruchowej,

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w zabawie.

Podczas spaceru w parku, w okolicach przedszkola poszukiwanie kwiatów – fioletowych dzwoneczków.

Wdrażanie do dokładnego mycia rąk przed posiłkiem.

 

KATECHEZA:………………………………………………………………….

Potrafi samodzielnie zorganizować sobie czas wolny.

Zgodnie współpracuje z innymi dziećmi.

Słucha i wypowiada się na temat usłyszanego opowiadania.

Zna metodę origami.

Uczestniczy w zabawach ruchowych prowadzonych metodą opowieści ruchowej.

Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spaceru.

Przestrzega zasad higienicznych.

 

Nad rzeczką.

Praca indywidualna z dziećmi z zaburzeniami lateralizacji: Szymon, Mikołaj.

Zabawa paluszkowa „Płynie rzeczka” – masaż pleców współpartnera.

- wykorzystanie własnej wyobraźni i pomysłowości podczas zabaw.

Rozwijanie słuchu rytmicznego oraz poczucia rytmu poprzez zabawy przy pianinie.

Przypomnienie opowiadania nauczyciela z poprzedniego dnia „Poszukiwanie wszystkich kolorów tęczy przez Olę…" i słuchanie dalszej historii – kształtowanie umiejętności śledzenia kolejnych wydarzeń.

Kinezjologiczna zabawa dydaktyczna:

- ćwiczenie stabilizacji lateralnej, rytmiczne kreślenie poziomych fal tzw. wałeczkiem, chwyt pensetkowy.

- ćwiczenia z komponowania rybek origami płaskie z koła, zasada jednego zgięcia: rozwijanie zainteresowań plastycznych.

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym zabawy ruchowe inspirowane przez dzieci.

Zwrócenie uwagi na wysypywanie piasku z butów do kosza na śmieci oraz układanie odzieży wierzchniej na swoje miejsca w szatni.

Zabawy wiosenne z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

 

Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.

Rytmicznie porusza się przy muzyce.

Zdobywa nowe doświadczenia plastyczne.

Przestrzega zasad przy pracy.

Sprząta swoje stanowiska po zakończonej pracy.

Porusza się po wyznaczonym terenie w ogrodzie przedszkolnym.

 

TYDZIEŃ II : Wiosna w kolorach tęczy.

Sielanka na łące.

Słuchanie bajki lub baśni wybranej przez dzieci – uwrażliwianie na piękno prozy i humor zawarty w danym utworze.

Wyrabianie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety.

Zabawa w rozpoznawanie odpowiednich kolorów pt. „Masz zielone? Masz niebieskie?”.

- rozpoznawanie koloru zielonego i niebieskiego w otoczeniu.

Słuchanie opowiadania nauczycielki „Zielona żabka” B. Forma. Rozmowy na podstawie treści opowiadania.

- stwarzanie sytuacji do wypowiedzi pełnymi zdaniami.

Praca grupowa – ćwiczenia w składaniu i komponowaniu ważki oraz żabki.

- rytmiczne kreślenie pionowych kresek – stabilizacja lateralna.

Wdrażanie do dbania o estetykę własnego wyglądu – czesanie włosów własną szczotką lub grzebieniem.

Uaktywnienie wszystkich dzieci poprzez stworzenie radosnej atmosfery zabaw na świeżym powietrzu.

Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Dzieci – bociany, żabki, ptaki krążą po sali.

 

KATECHEZA:………………………………………………………………….

Wie, że po skorzystaniu z toalety trzeba umyć ręce.

Chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach organizowanych przez nauczycielkę.

Uważne słucha opowiadania przedstawianego przez nauczyciela i potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści.

Potrafi współdziałać w grupie.

Dba o estetykę własnego wyglądu.

Bierze udział w zabawach z całą grupą.

 

 

Kolorowe motyle.

Zabawa integracyjna „Balonik – kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.

Zagadki słowne o mieszkańcach łąki – usprawnienie wypowiedzi dzieci i wzbogacanie ich słownictwa.

Dalsze ćwiczenia stabilizacji lateralnej, rytmiczne kreślenie poziomych fal tzw. wałeczkiem, chwyt pensetkowy oraz kreślenie pionowych kresek.

- ćwiczenia z komponowania motyli origami płaskie z koła, połączenie odwrotne.

- zestawienie indywidualnych kart pracy w pracę zespołową.

Doskonalenie czynności samoobsługowych poprzez samodzielne zdejmowanie i układanie na krzesełku poszczególnych elementów garderoby podczas zmiany stroju na gimnastykę.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych pt. „Szukamy wiosny wokół nas" - metoda Rudolfa Labana.

- poznanie możliwości wykorzystania własnego ciała do ćwiczenia kompozycji ruchowych z towarzyszeniem muzyki.

- wdrażanie dzieci do dyscypliny i współpracy z partnerem oraz zachowanie bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń.

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym poszukiwanie motyli oraz zabawy dzieci wg własnego pomysłu.

Powtórzenie zabawy integracyjnej pt. „ Balonik”.

Dowolne zabawy w wybranym kąciku zainteresowań.

- doskonalenie umiejętności zgodnej i grzecznej zabawy z innymi dziećmi.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin