Październik 2009 – gr. II
I tydzień: Temat tygodnia: Jacy jesteśmy?
Data realizacji
Temat dnia – cele i zamierzenia dydaktyczne
Środki realizacji
5.10.2009
Mamy urodziny
Zabawa ruchowa twórcza pt. „Jestem duży – jestem mały”.
Swobodne rozmowy na temat urodzin: daty, sposobu obchodzenia...
- zapoznanie się z datami urodzin koleżanek i kolegów z grupy,
- wypowiadanie się na temat dat urodzin i sposobów ich obchodzenia.
Słuchanie opowiadania E. Kaniewskiej pt. „Szuflada”.
- rozmowa na temat opowiadania.
Zabawy ruchowe kształtujące prawidłową postawę ciała.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzących metodą zabawowo – ruchową
- wzmocnienie mięśni wysklepiających stopę oraz mięśni brzucha,
- sprawne wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
Pobyt na podwórku przedszkolnym – zbieranie kasztanów (stwarzanie okazji przeliczania).
Ćwiczenie plastyczne nr 6 Malowanie na czerwono i niebiesko balonów.
KATECHEZA:……………………………………………………………
Lista z imionami dzieci z grupy (ułożona alfabetycznie) i z datami ich urodzin.
Opowiadanie E. Kaniewskiej „Szuflada”.
Ćwiczenie plastyczne, ćw. nr 6
6.10.2009
Moje imię.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
Indywidualne układanie przez nauczyciela z liter (drukowanych) imion dzieci.
- rozpoznaje zapis swojego imienia wśród innych imion.
Zabawa rozwijająca percepcję słuchową pt. „Pociąg imion”
Umuzykalnienie wg planu nauczyciela rytmiki.
Zabawa z imionami. Ozdabianie kartoników ze swoimi imionami i umieszczanie ich na swoich krzesełkach.
- oglądanie zapisu imion,
- rozwijanie czynności myślenia,
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem i pisaniem.
Rytmiczne dzielenie imion na sylaby połączone z równoczesnym ruchem podskokami.
Zabawa z tekstem rymowanki pt. „Jestem sobie przedszkolaczek”.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – Gimnastyka buzi i języka.
Zabawy ruchowe w wybranych kącikach.
0
Litery drukowane (małe i wielkie).
Kartoniki z imionami dzieci.
7.10.2009
Znamy nazwy części swojego ciała.
Praca indywidualna z dziećmi, które były nieobecne na poprzednich zajęciach.
Oglądanie obrazków przedstawiających, jak Kuba i Zuzia zachowują się rano w szatni.
- próby oceniania zachowań Kuby i Zuzi.
Zabawa orientacyjno – porządkowa pt. „Pokaż gdzie masz nogi”.
- nazywa i wskazuje części swojego ciała.
Swobodne rozmowy na temat zachowania się w szatni, sali.
- zna zasady zachowania się na terenie przedszkola.
Zabawa paluszkowa wg M. Bogdanowicz, M. Różyńskiej pt. „Bawiły się dzieci paluszkami”
- wyzwalanie radosnej reakcji, rozładowanie napięcia,
- zaaranżowanie do pracy całego ciała.
Na podstawie obrazka, omawianie poszczególnych części ciała.
- poszerzenie wiedzy dzieci na temat budowy i funkcjonowania ich ciała.
Zabawa pt. „Sklejone dzieciaki”.
Dorysowanie na rysunku osoby brakujących części ciała.
Przedszkole czterolatka, s 10.
Wiersz M. Bogdanowicz,
M. Różyńskiej pt. „Bawiły się dzieci paluszkami”.
Obrazek dziecka z wyszczególnionymi częściami ciała.
Karta pracy A, s. 10.
8.10.2009
Jesteśmy przedszkolakami.
Praca wyrównawcza z dziećmi z problemami.
Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence pt. „Trzy kółka”.
- rytmicznie wyklaskuje słowa, porusza się przy piosence.
Kształtowanie czynności porządkowych i kulturowych
- właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.
Zabawa naśladowcza przy piosence pt. „Głowa ramiona”
- właściwie łączy słowa z tekstem, akceptuje i przestrzega reguły zabawy,
- utrwalanie nazw poszczególnych części ciała i ich położenia.
Utrwalanie zabaw ruchowych kształtujących prawidłową postawę ciała.
- ćwiczenia gimnastyczne rozciągające mięśnie piersiowe i grzbietowe,
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie wysklepiające stopę oraz mięśnie brzucha,
- sprawne wykonywanie ćwiczeń.
Zabawy w kącikach zainteresowań z udziałem nauczyciela jako współuczestnika.
Zabawa ruchowa przy rymowance. Nazywanie siebie i części ciała. Rysowanie siebie (wykorzystanie prac do diagnozy).
Piosenka pt. „Trzy kółka”.
Piosenka pt. „Głowa ramiona”.
Karta pracy B nr 5.
9.10.2009
Mam przyjaciela.
Porządkowanie kącików zabaw. Segregowanie klocków drewnianych.
- kształtowanie do utrzymania ładu i porządku.
Zabawa twórcza pt. „Witam tych...”
Kształtowanie czynności porządkowych i kulturowych.
- nakrywanie do stołu, po skończonym posiłku sprzątanie naczyń.
Ćwiczenia oddechowe pt. „Wąchamy kwiatek” – wzmocnienie mięśni oddechowych , nauka przedłużonego wydechu.
Zabawa dydaktyczno – ruchowa z zastosowaniem figur geometrycznych:
- wyszukiwanie kół na obrazku kwiatka wykonanym z figur geometrycznych (przez nauczyciela).
- rozróżnia figury geometryczne.
Słuchanie wiersza A. Frączek pt. „Mój przyjaciel”
- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,
- kształtowanie poczucia potrzeby posiadania przyjaciela.
Zabawa dydaktyczno – ruchowa pt. „Odszukaj odpowiednią figurę geometryczną”
- kształtowanie zdolności szybkiej reakcji i zapamiętywania.
Wykonanie kwiatuszka dla kolegi lub koleżanki. Wspólne oglądanie wykonanych prac.
- przykleja elementy kwiatka na kartkę,
- układa kompozycję kwiatka z figur geometrycznych.
Spacer w ogrodzie przedszkolnym: przyglądanie się drzewom i krzewom.
Utrwalanie wiadomości o przyrodzie jesiennej
- wyszukiwanie rzeczy związanych z jesienią i zjawisk atmosferycznych.
Obrazek kwiatka narysowany na kolorowej kartce.
Wycięte elementy potrzebne do wyklejenia kwiatka.
II tydzień: Temat tygodnia: Moja rodzina.
12.10.2009
Moja rodzina.
Zajęcia wyrównawcze z przerobionego materiału dydaktycznego z dziećmi nieobecnymi (Maciek M.)
Ćwiczenia usprawniające żuchwę (wg D. Emiluty – Rozyi).
Zabawa ruchowo – naśladowcza pt. „Co robi rano mama? Co robi rano tata?”
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg Nowych rytmów (wariant 1 z kółkami sersa)
- wyrabianie samodzielności z jednoczesnym przystosowaniem się do grupy,
- odczuwanie zaufania do siebie i innych,
Pobudzenie wszystkich grup mięśniowych.
Zabawa matematyczna pt. „O jeden więcej”
Pobyt w ogrodzie przedszkolnym. Nauka zabawy pt. Berek”.
Rysowanie swojej rodziny.
- wymienia członków bliskiej rodziny.
13.10.2009
Pomagamy w domu.
Rozmowy indywidualne nauczycielki z dziećmi podczas zabaw dowolnych. Podawanie imion swoich rodziców wg wzoru: Moja mama ma na imię..., a mój tata - ...
Rytmiczny podział na sylaby słów: mama, tata, brat wujek.
Zabawy rytmiczne przy akompaniamencie pianina:
Śpiewanie piosenek: „Grzeczne słówka” i „Deszczowy berek”.
Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej pt. „Zajączek z rozbitego lusterka”.
- wypowiadanie się na temat usłyszanej treści,
- próby określenia zachowań chłopca oraz wypowiadanie swojego zdania.
Zabawa ruchowa pt. „Rowery” i „Szorujemy plecy”.
Kształtowanie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych:
- nakrywanie do stołu i sprzątanie po sobie,
- umiejętność mycia zębów.
Rysowanie nad nimi swoich mam i tatusiów.
Zabawa ruchowo – naśladowcza pt. „Co robi rano mama? Co robi rano tata?
Przedszkole czterolatka, s. 11
14.10.2009
Kolory jesieni.
Z zespołem dzieci przygotowanie stołów do śniadania.
- wyznaczenie jednodniowych dyżurów z określeniem ich obowiązków.
Zabawa dydaktyczna pt. „Którego koloru jest więcej”.
- utrwalenie nazw kolorów.
Wysłuchanie wiersza D. Gellner pt. „Jesienna wróżka” .
- rozmowa na temat wiersza, zachęcanie do dłuższych wypowiedzi.
Spotkanie z żywiołem – obserwowanie zjawisk pogodowych – wiatru (naśladowanie jego dogłosu).
- naśladowanie odgłosów wiatru.
Udział dzieci w uroczystości z okazji Dnia nauczyciela.
- wysłuchanie życzeń dyrektora przedszkola dla pracowników,
- krótki program artystyczny w wykonaniu dzieci z wszystkich grup.
Kształtowanie czynności samoobsługowych:
...
thorba