Procedura weryfikacji Systemu HACCP.doc

(42 KB) Pobierz
Sklep Spożywczy „ U KASI”

RESTAURACJA

„U KRYSTYNY”

ul. Górska 23

34-120 Andrychów

Procedura weryfikacji systemu HACCP

P.4.8.3

Egzemplarz nr 1

Strona 1 z 3

Data: 04.10.2007

Wydanie 01 / 2007

Podpis

Data

Opracował:

Paweł Nowak

 

 

Zatwierdziła:

Jan Nowak

 

 

1. Cel i zakres:

 

Celem procedury jest określenie działań koniecznych do sprawdzenia czy system HACCP działa efektywnie, w szczególności:

 

·         czy system HACCP dla wszystkich punktów krytycznych działa poprawnie,

·         sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania procedur monitorowania i działań korygujących,

·         sprawdzenie czy system HACCP jest zgodny z planem HACCP,

·         sprawdzenie warunków i działań z obszaru GMP pod względem ich efektywności gwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego produktów.

 

Procedura obowiązuje wszystkie osoby objęte systemem HACCP.

 

 

2. Dokumenty związane:

 

.

Załącznik         -          Z.4.8.3 Wzór formularza raportu  auditu

Załącznik         -          Z.4.8.3/1 Wzór formularza z przeglądu

Załącznik         -          Z.4.8.3/2. Harmonogram auditów i przeglądów na 2008 r

 

 

3. Definicje:

 

Zgodne z definicjami zawartymi w zakładowej księdze HACCP.

 

 

4. Odpowiedzialność

 

Właściciel – odpowiedzialny za nadzór nad weryfikacją systemu HACCP, przeprowadzanie przeglądu kierownictwa, prowadzenie wspólnie z przewodniczącym zespołu HACCP auditów wewnętrznych.

 

Przewodniczący zespołu HACCP – odpowiedzialny za przeprowadzanie wspólnie z właścicielem auditów, prowadzenie przeglądów, analizę przypadków reklamacji i niezgodności, sporządzanie planu auditów i przeglądów..

Zastępca przewodniczącego zespołu HACCP – odpowiedzialny za dokumentowanie auditów i przeglądów, analizę zapotrzebowania klientów.

 

 

 

 

Sklep Spożywczy „ U KASI”

s.c

ul. Górska 23

34-120 Andrychów

Procedura weryfikacji systemu HACCP

P.4.8.3

Egzemplarz nr 1

Strona 2 z 3

Data: 04.10.2007

Wydanie 01 / 2007

Podpis

Data

Opracował:

Paweł Nowak

 

 

Zatwierdziła:

Jan Nowak

 

 

 

 

 

5. Postępowanie:

 

Weryfikacja systemu HACCP w sklepie Spożywczym „ U KASI” s.c. opiera się na następujących metodach: auditowaniu, przeglądzie, analizie zapotrzebowania klientów, analizie ewentualnych reklamacji i niezgodności.

 

5.1. Audit wewnętrzny

 

Audity wewnętrzne są zaplanowane i przeprowadzane zgodnie z ustalonym harmonogramem (Z.4.8.3/2.). Celem auditu jest uzyskanie informacji czy pracownicy rozumieją i stosują się do wymagań opisanych w procedurach i czy stworzony system jest skuteczny. Odbywa się to poprzez przegląd procedur, analizę raportów z poprzednich auditów (sprawdzenie, czy zalecone działania korygujące zostały wdrożone i czy są skuteczne), analizę zapisów systemowych i poprawności ich prowadzenia oraz poprzez rozmowę z pracownikami.

 

Plan auditów oraz ich program znany jest wszystkim pracownikom sklepu. Audit przeprowadzany jest przez prezesa i przewodniczącego zespołu HACCP. Wyniki auditów, niezależnie od tego, czy znaleziono błędy w systemie czy nie, są rejestrowane .

 

 

5.2. Przegląd systemu – weryfikacja przez zespół HACCAP

 

System HACCP jest przeglądany zgodnie z harmonogramem (Z.4.8.3/2.) lub w przypadku:

 

-           zmian personalnych w firmie,

-           zmian na liście wytwarzanych produktów,

-           zmian składu tych produktów,

-           zmian przepisów prawnych i wymagań organów kontroli państwowej.

 

Przegląd dokonywany jest pod kątem wpływu, jaki wywierają modyfikacje na bezpieczeństwo produktów.

 

 

Wszystkie zmiany, które zostały ujawnione i wprowadzone w wyniku przeglądu systemu HACCP muszą zostać udokumentowane i od tej chwili stają się częścią dokumentacji systemu HACCP.

 

Zmiany wymagają określenia nowych wymagań dotyczących CCP, tolerancji, dodatkowych środków kontrolnych.

 

Sklep Spożywczy „ U KASI”

s.c

ul. Górska 23

34-120 Andrychów

Procedura weryfikacji systemu HACCP

P.4.8.3

Egzemplarz nr 1

Strona 3 z 3

Data: 04.10.2007

Wydanie 01 / 2007

Podpis

Data

Opracował:

Paweł Nowak

 

 

Zatwierdził:

Jan Nowak

 

 

Przegląd systemu HACCP ma także na celu uaktualnienie dokumentacji oraz upewnienie się o prawidłowym funkcjonowaniu systemu, oraz określenie lub przewidywanie potencjalnych zagrożeń wynikających ze zmian.

 

Wyniki przeglądu są dokumentowane i przechowywane

Osobą odpowiedzialną za regularne przeprowadzanie przeglądów systemu HACCP jest przewodniczący zespołu HACCP.

 

 

5.3. Przegląd kierownictwa

 

Zespół HACCP przynajmniej raz w roku bierze udział wspólnie z właścicielem w przeglądzie kierownictwa. Przegląd kierownictwa odbywa się w tym samym czasie, co przegląd – weryfikacja przez zespół HACCP.

 

Celem tego spotkania jest sprawdzenie efektywności systemu HACCP i celów polityki jakości. W trakcie przeglądu kierownictwa omawiane są m.in.: wyniki przeprowadzonych auditów wewnętrznych, skuteczność prowadzących działań korygujących, ewentualnych reklamacji klientów, zrealizowanych szkoleń. Ustalenia z takiego spotkania są zapisywane i archiwizowane razem z innymi dokumentami dotyczącymi weryfikacji systemu HACCP.

 

5.4. Analiza zapotrzebowania klientów

 

Analizą zajmuje się zespół HACCP i bieżąco raportuje właścicielowi.

 

5.5. Analiza przypadków niezgodności produktów i reklamacji

 

Za analizę reklamacji i przypadków niezgodności odpowiedzialny jest przewodniczący zespołu HACCP. Wszystkie przypadki odnotowywane są w karcie niezgodności  lub karcie reklamacji .

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin