OŚRODEK TEMATYCZNY: Pożegnanie z lekturą.
TEMAT DNIA: Wybieramy się w podróż do Włoch.
CELE OGÓLNE: Utrwalenie treści lektury R. Pisarskiego pt. „ O psie, który jeździł koleją,
Stymulowanie wyobraźni i twórczego myślenia,
Wdrażanie do sprawnego rozwiązywania zadań tekstowych,
Przypomnienie wiadomości o mapie i pojęć z nią związanych,
Zapoznanie z symbolami Włoch,
Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej.
PO ZAJĘCIACH UCZEŃ :
- - opowiada treść lektury,
- - czyta ze zrozumieniem,
- - tworzy dłuższe i krótsze wypowiedzi pisemne,
- - wyjaśnia pojęcie mapy i pojęć z nią związanych,
- - określa położenie Włoch w Europie,
- - pokazuje na mapie trasę podróży koleją, samolotem i statkiem z Polski do Włoch,
- - podaje nazwy państw i zbiorników wodnych sąsiadujących z Włochami,
- - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym,
- - mnoży i dodaje liczby wielocyfrowe,
- - śpiewa poznaną piosenkę,
- - ilustruje muzykę za pomocą gestów i mimiki,
- - zapamiętuje najważniejsze informacje o Włoszech – ojczyźnie psa Lampo,
- - rozpoznaje symbole Włoch wśród innych,
- - współpracuje z kolegami podczas rozwiązywania problemu – zadania.
METODY NAUCZANIA ( według Czesława Kupisiewicza ) oparte na:
3. Obserwacji ( pokaz )
FORMY PRACY: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna jednolita i zróżnicowana.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik zintegrowany do klasy trzeciej, mapa Europy, mapka konturowa Włoch, mapka konturowa Europy, etykiety z nazwami pojęć, kartki z wyjaśnieniami pojęć: mapa, państwo, Europa, półwysep, ocean, morze, środek transportu, wyspa, tekst piosenki pt.” Podróże”, karta pracy do edukacji matematycznej, rozsypanka sylabowo–liczbowa, rozsypanka wyrazowa i inne zadania do wykonania w grupach – karty pracy, karta z symbolami państw: Polski, Rosji, Włoch, Francji, trzy balony z zapisem zdań z luką. .
PRZEBIEG ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH:
- - Kto jest głównym bohaterem lektury?
- - Opowiedz krótko historię psa Lampo.
- - Jakimi cechami wyróżniał się główny bohater lektury?
- - Jak oceniasz jego postawę?
- - określenie położenia państwa na kontynencie.
I GRUPA: podaje nazwy państw, przez które leci się samolotem z Polski do Włoch i prezentuje zabawę pt. „Samolocik”. Następnie wykonuje działanie matematyczne
( 2 · 600 km) + 100 km =
Wynik działania stanowi długość drogi ( w km ), jaką należy przemierzyć samolotem aby dostać się z Warszawy do Rzymu.
II GRUPA: podaje nazwy państw, przez które podróżuje się koleją z Polski do Włoch i prezentuje zabawę pt: „Pociąg”.
Następnie oblicza działanie matematyczne
( 2 · 500 km) + ( 2 · 250 km) =
Wynik działania stanowi długość drogi ( w km ), jaką należy przemierzyć pociągiem aby dostać się z Warszawy do Rzymu.
III GRUPA: podaje nazwy mórz, przez które podróżuje się statkiem z Polski do Włoch i prezentuje zabawę pt: „Statek”.
(2500 km · 2) + (500 km · 1) =
Wynik działania stanowi długość drogi ( w km ), jaką należy przemierzyć statkiem aby dostać się z Gdańska do Rzymu.
I POZIOM: rozwiązuje zadanie o treści:
Pociąg jadący z Turynu do Marittimy zabrał 152 pasażerów w Turynie. W Genui 2 razy więcej niż w Turynie. Na stacji w Marittimie wysiadło 145 pasażerów.
Ilu pasażerów dojechało do Marittimy?
II POZIOM: rozwiązuje zadanie o treści:
Pociąg jadący z Rzymu do Messyny zabrał na stacji w Rzymie 226 pasażerów. W Neapolu wysiadły 132 osoby.
Ilu pasażerów dojechało do Messyny?
III POZIOM: rozwiązuje zadanie o treści:
Lampo udał się w podróż pociągiem z Marittimy przez Rzym do Neapolu.
Oblicz jak długą drogę odbył pies, wiedząc że, z Marittimy do Rzymu jest 135km, a z Rzymu do Neapolu 145km?
I GRUPA: porządkuje rozsypanki wyrazowe, które utworzą treść opowiadania o Włoszech.
II GRUPA: zaznacza na mapie konturowej nazwy państw i zbiorników wodnych sąsiadujących z Włochami.
III GRUPA: porządkuje symbole Włoch po uprzednim wyszukaniu ich spośród już znanych.
POLSKA – bigos, F. Chopin, Wisła, polonez, Warszawa.
ROSJA – ruskie pierogi, Puszkin, Bajka o Wilku i zającu, Krym, Moskwa.
NIEMCY – piwo, Berlin, Bracia Grimm – bajki, kiełbaski, gospodarność.
WŁOCHY – Rzym, Wenecja, gondola, pizza, spagetti, Watykan.
FRANCJA – Paryż, wieża Eiffela, sery, żaby, Napoleon Bonaparte.
- - ...
dzianina007