Psychologia rozwoju i osobowosci - wyklady.doc

(195 KB) Pobierz
Psychologia rozwoju i osobowości (wykłady)

Psychologia rozwoju i osobowości (wykłady)

 

Wykład 1

PRZEDMIOT I ZASOTOSOWANIE PSYCHOLOGII ROZWOJU

 

Rozwój: seria progresywnych zmian, które prowadzą do dojrzałości organizmu.

Progresywne – zmiany do przodu

·         Zachodzą one w jednym kierunku

·         Każda zmiana zależna jest od poprzedniej i wywiera wpływ na późniejszą

·         Wpływa na pojawienie się nowych właściwości i zdolności

·         Polega na przechodzeniu od funkcji niższych do wyższych

 

Badania nad rozwojem:

·         Podejście normatywne (badania kontrolne, prawidłowości, nieprawidłowości do danego wieku)

·         Badania długotrwałe ( w jaki sposób dochodzi do rozwoju, co jest potrzebne do tego aby dziecko było w stanie powiedzieć, że śliwka i gruszka to owoce, tworzy kategorie

 

Znaczenia normy w psychologii:

- Znaczenie statystyczne norm –

·         Norma to średnia przeciętna 2/3 badanej populacji wyniki wykraczające poza to granice uznawane są za odchylenia od przeciętnej

·         Czy osiągniecie wyniku normalnego upoważnia do oceniania go jako pożądanego?

·         Statystyczna ocena częstotliwości jakiegoś zachowania pozwala ustalić tzw. normy rozwojowe tj. wskaźniki określające poziom rozwoju czynności psychicznych, ruchowych spotykanych najczęściej w danej grupie wiekowej.

 

Norma statystyczna

 

Stosowanie normy w sensie statystycznym nie może samodzielnie wyrokować o jakiejś sytuacji ale jest przydatne.

 

Społeczno- kliniczne znaczenie norm:

Norma to brak symptomów sygnalizujących stan patologiczny

 

Symptomy patologiczne

·         Obiektywne – obserwowane w zachowaniu objawy nieprzystosowane

·         Subiektywne – przykre uczucia przeżywane ale nie ujawniane na zewnątrz

 

Teoretyczne znaczenie norm:

·         Celem jest sformułowanie wzorca dojrzałej osobowości

·         Zbyt rygorystyczny ,, wszyscy są nienormalni’’

·         Zbyt liberalny ,, wszyscy są normalni’’

 

Wykorzystanie norm:

·         Czego należy oczekiwać od dziecka w danym czasie

·         Czy jego rozwój jest prawidłowy (typowość zachowań)

·         Stymulacja rozwoju

 

Rodzaje zmian w rozwoju:

·         Zmiany wielkości: wzrost, słownik, rozumienie, pamięć

·         Zmiany proporcji: ciała, wyobraźni (fantastycznej / realistycznej) zainteresowań (egocentryzm)

·         Zanikanie starych właściwości: odruchów, zębów, mowy, impulsywności

·         Nabywanie nowych właściwości : cechy płciowe, ciekawość, normy, język

 

Przyczyny rozwoju

 

Dojrzewanie- rozwój lub pojawienie się właściwości potencjalnie obecnych w jednostce a wynikających z jej wyposażenie dziedziczne.

 

Uczenie się – wymaga ćwiczeń wywołujących zmiany, okres największej plastyczności, w którym uczenie odgrywa największą rolę to dzieciństwo.

 

Dojrzewanie, a uczenie się

è    Dojrzewanie -> uczenie się – szybki rozwój

è    Uczenie się -> dojrzewanie – brak rozwoju

è    Dojrzewanie -> brak uczenia się – wolny rozwój

 

Rozwój psychoruchowy dziecka

 

§         Jest to proces rozwoju, w którym motoryka jest ściśle powiązane z psychiką

§         Jedność ta jest szczególnie silna we wczesnym okresie życia

 

Tempo rozwoju:

Do urodzenia się osiągamy:

- 1/3 długości ciała

- 99% wzrostu wagi

Po urodzeniu

- 0-3 r. ż. platau przystosowawcze + intensywny rozwój

- 3-6 r. ż. nieco zwalnia, ale nadal szybko

- 6-12 r. ż. zwolnione

- 12-14 r. ż. szybkie

- 14-20 r. ż. zwolnione

 

Prawidłowości rozwoju reguła 1

 

Rozwój odbywa się według określonego prawa, nie jest przypadkowy i niezorganizowany. Każda faza opiera się na poprzedniej i stanowi przygotowanie do następnej, ogólna prawidłowość nie zmienia się mimo przyspieszenia.

 

Prawidłowości rozwoju reguła 2

 

Rozwój przebiega od reakcji ogólnych do specyficznych

§         Widzi duże przedmioty zanim zobaczy małe

§         Klasyfikacja

§         Reakcja na obcych

§         Manipulacja prostymi przedmiotami, a później złożonymi

 

 

Prawidłowości rozwoju reguła 3

Rozwój jest ciągły.

 

Prawidłowości rozwoju reguła 4

Różnice idenwidualne dotyczące rozwoju.

 

 

 

 

Wzorce rozwoju psychoruchowego

 

Rozwój harmonijny: rozwój wszystkich czynności psychomotorycznych odbywa się z taką samą szybkością

§         Przeciętne tempo rozwoju ruchowego WR =WŻ

§         Globalne opóźnienie rozwoju WR < WŻ

§         Globalne przyspieszenie rozwoju WR > WŻ

 

Rozwój nieharmonijny – poszczególne sfery rozwijania się w innym tempie.

§         Parcjalne, fragmatyczne, opóźnienie rozwoju przy prawidłowym rozwoju innych funkcji

§         Głębokie parcjalne opóźnienie przy opóźnionym rozwoju ogólnym innych funkcji

§         Parcjalne przyspieszenie rozwoju w zakresie jakiejś funkcji Np. mowy, czy myślenia

§         Różne tempo rozwoju wszystkich funkcji

 

Wykład II

MÓZGOWE PODSTAWY ZACHOWANIA

(Asymetria półkulowa i lateralizacja)

 

Różnica między półkulami – asymetria półkulowa, żadna istota nie ma tak asymetrycznego mózgu.

 

Znaczenie różnych pięter układu nerwowego dla funkcjonowania człowieka:

§         Rdzeń kręgowy i przedłużony

§         Międzymózgowie

§         Kora mózgowa

 

Rdzeń kręgowy zarządza funkcjami i odruchami, podejmuje decyzje o odruchach

Rdzeń przedłużony – jedna z najbardziej wrażliwych części, odpowiada za : temperaturę, oddychanie, fizjologie

Międzymózgowie zarządza naszym zachowaniem, zestaw zachowań

Kora mózgowa- czucie w ręku, błysk, pusta struktura

 

Rozkład funkcji w korze mózgowej:

- teorie frenologiczne

- koncepcje współczesne

 

Metody badania mózgu

§         Obserwacja pacjentów (uszkodzenia C.U.N, komisurotomia)

§         Drażnienie kory mózgowej podczas operacji neurochirurgicznych

§         Próba Wada

§         Pomiar przepływu krwi przez korę mózgową

§         Tomografia komputerowa

 

Dwie półkule – jeden mózg

Prawa i lewa półkula połączona spoidłem wielkim.

Wad usypiał jedną półkule człowieka. Do tętnicy szyjnej wstrzykiwał środek usypiający. Jedna z nich usypiała od razu a druga w ciągu minuty. W tym czasie dostrzegł, że człowiek zachowuje się jak dwie istoty,

 

Myślenie prawa półkula:

§         konkretno – obrazowe,

§         holistyczne, ta śpi półkula to opisywała zimę, ale nie powie co to jest gdy ją zobaczy, widzi znaczenie, nie widzi obrazu

Lewa półkula:

§     analityczna, abstrakcyjne, symbolicznie

§     powie, że jest zima gdy ją zobaczy, ale jej nie opisze

 

Mowa – prawa półkula:

§         słuch muzyczny, niski próg wrażliwości na niewerbalne dźwięki, niewerbalne aspekty wypowiedzi, intonacja, melodia głosu, płeć

Lewa półkula:

§         słuch fonematyczny, niski próg wrażliwości na słowo, gadatliwość ( nie wie kto mówi czy dziecko, czy dorosły)

 

Emocje- prawa półkula:

§         negatywne nastawienie

Lewa półkula:

§         pozytywne nastawienie

 

 


Preferencje półkul


 


§         Obrazy

§         Metafory

§         Emocje

§         Rytm

§         Przestrzeń

§         Listy

§         Liczby

§         Logika

§         Słowa

§         Szczegóły

 


 


Współpraca półkul:

 

,,stare dobre małżeństwo’’

,,dwoje na huśtawce’’


 

Asymetria półkulowa:

Asymetria funkcjonalna – różnią się funkcjami, lewa półkula większa o 1/3 od prawej. Lewa ma więcej funkcji, są dominujące, kiedy lewa półkula dominuje, to prawa strona ciała dominuje. Lewa dominuje to tam jest centrum dowodzenia, dominuje słowo.

 

Wzorce lateralizacji:

- jednostronna ustalona

- nieustalona

- skrzyżowana

 

Dynamika ustalenia lateralizacji:

§         Okres płodowy – przewaga prawej półkuli

§         Pierwsze lata życia – równowaga półkul

§         4 – 6 lat – początki dominacji lewej półkuli

§         12 lat – ustalenie lateralizacji

§         30 lat ostateczny wzór asymetrii półkulowej

 

 

Wykład III

ROZWÓJ PERCEPCYJNY – DYSLEKSJA, DYSGRAFIA

 

Percepcja wzrokowa:

- zlokalizowana w płacie potylicznym

Oko- odbicie rzeczywistości

Nerw wzrokowy – droga doprowadzająca impulsy

Płat potyliczny – procesy analizy i syntezy wzrokowej – rozpoznawanie

 

Znaczenie percepcji wzrokowej dla nauki pisania i czytania

 

Analiza wzrokowa -> czytanie

Synteza słuchowa -> pisanie

 

Percepcja słuchowa:

Ucho – odbicie rzeczywistości

Nerw słuchowy – droga doprowadzająca impulsy

Płat skroniowy – proces analizy i syntezy słuchowej – rozpoznawanie

 

Dojrzewanie percepcji:

 


Kasa – kasza

Tacka – taczka

Fura – szura

Wór – żur

Baśń – waśń

Kara – para

 

Musi umieć rozróżnić głoski!!!!


 

 

 


Znaczenie percepcji słuchowej dla nauki pisania :

 

K r o w a

S a m o l o t

- uczyć czytać sylabami

 

Analiza słuchowa -> pisanie

Synteza słuchowa -> czytanie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin