Wprowadzenie litery O - konspekt zajęć
Grupa: 6-latki
Temat kompleksowy: Ulubione zajęcia dzieci.
Temat zajęcia: Imieniny literki „O” .
Cel ogólny:
* Stwarzanie sytuacji do rozwijania mowy komunikatywnej
* Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
* Poznanie litery „O”
* Wdrażanie do samodzielnego podejmowania zadań , aktywnego uczestniczenia w zajęciach.
Cele szczegółowe :
Dziecko :
* buduje dłuższe wypowiedzi nt. wysłuchanego opowiadania
* zna zapis graficzny litery „o , O”
* potrafi dokonać analizy i syntezy głoskowej
Forma organizacyjna:
zbiorowa
Indywidualna .
Metoda :
* Podająca – opis
* Poszukująca –problem do rozwiązania
* Operatywna –praktycznego działania .
Przebieg zajęcia :
Powitalna piosenka „Wesoło nam”
Słuchanie opowiadania Stanisława Karaszewskiego „Rysunkowa przygoda”.
Omówienie treści opowiadania w związku z ilustracjami .
Powtórne czytanie opowiadania i podnoszenie ręki do góry w momencie usłyszenia przez dzieci wyrazów rozpoczynających się głoską „ o” .
Wprowadzenie litery „O, o”
Zapoznanie z literą „O, o” drukowaną i pisaną , małą i wielką na podstawie wyrazów : osa , Ola
* układanie modelu sylabowego wyrazów
* układanie modelu głoskowego wyrazów
Pokaz drukowanej i pisanej , małej i wielkiej litery „O, o”
* pisanie palcem w powietrzu
* pisanie nogą na podłodze
* układanie z włóczki obrazu graficznego litery „O”
* umieszczenie pod modelami sylabowymi i głoskowymi wyrazów : osa i Ola - napisów literowych
Wyjaśnienie , że imiona piszemy wielką literą
Określenie miejsca położenia głoski „o” w wyrazach
* określanie, na którym miejscu –na początku , w środku , na końcu , - znajduje się głoska „o” w wyrazach :osa , lody , okno , oko
* wyszukiwanie w sali wyrazów wprowadzonych do globalnego czytania w których znajduje się głoska „o”
* przeliczanie liczby głosek w wyrazach : osa , oko , Ola , okno ,owoce
Zabawa ruchowa z elementami opowieści ruchowej do piosenki „Piłka Oli” .
Wskazanie różnic między głoską „O,o” a literą „O,o” . (wymowa – zapis)
Prezentacja „Alfabetu” .
* wyjaśnienie skąd pochodzi słowo alfabet- język grecki
* wyszukanie litery „O”
Praca plastyczna - „ Zaczarowana literka O” – wykorzystanie kształtu litery O do stworzenia ciekawego przedmiotu lub postaci .
Ewaluacja
Pozytywny aspekt zajęcia to rozpoznawanie litery „O,o” i jej zapisu graficznego
domalka1710