DIAGNOZA ucznia z niepełnosprawnoscia w stopniu umiarkowanym.pdf

(140 KB) Pobierz
DIAGNOZA ucznia z niepełnosprawnoscia w stopniu umiarkowanym
INSTRUKCJA DO KART
OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM
I DO OCENY SKALI OSOBOWEJ
DLA
UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO
W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM
Karty mają słuŜyć do oceny postępu w rozwoju społecznego oraz do oceny skali osobowej
upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym. Pozwolą one na odczytanie stopnia realizacji
i opanowania celu Programu Wychowania i Nauczania Dzieci i MłodzieŜy Upośledzonych Umysłowo
w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym.
Celem edukacji osób upośledzonych w stopniu umiarkowanym jest ich wszechstronny rozwój na
miarę indywidualnych moŜliwości oraz przygotowanie do codziennego Ŝycia tak, aby były zaradne, umiały
sterować własnym zachowaniem i mogły uczestniczyć w Ŝyciu społecznym.
ZAŁOśENIA : Karta do oceny postępu w rozwoju społecznym zmierza do wizualnego przedstawienia
postępu w czterech działach dotyczących rozwoju społecznego:
1. Obsługiwanie się
2. Komunikowanie się
3. Uspołecznienie
4. Zajęcia
Wypełnienie Karty zgodnie z załączoną legendą pozwoli nie tylko przedstawić aktualny stan funkcjonowania,
ale moŜe słuŜyć takŜe do porównania ocen dokonanych wcześniej. Powtórne oceny mogą wskazywać, czy
wychowanie i trening okazały się efektywne, czy następuje postęp.
KONSTRUKCJA : W Karcie poszczególne umiejętności i sprawności – zadania zostały ułoŜone
w porządku coraz to dojrzalszego stopnia rozwoju, co ułatwia bezpośrednio ustalić aktualny poziom
osiągnięć. Punkty od A do G wskazują zbliŜone sekwencje rozwoju w ramach poszczególnych części
w kaŜdym dziale.
SPOSÓB OCENIANIA : Mówiąc ogólnie, dana umiejętność moŜe być odnotowana, gdy zostało ustalone
przy pomocy obserwacji, Ŝe badany jest kompetentny w zakresie danej umiejętności. Ocenę odnotowujemy
według ustalonej skali zawartej na wstępie Karty oceny postępu w rozwoju społecznym – Legenda.
STAN DZIAŁÓW :
Dział 1. Obsługiwanie się i dział 3. Uspołecznienie obejmują czynności ujawniające się w sytuacjach
“naturalnych”, moŜna określać na podstawie wiarygodnych informacji. Wiele podobnych zadań znajduje się
w działach 2. Komunikowanie się i 4. Zajęcia, a kilka z nich musimy prawie zawsze oceniać za pomocą
pyta ń. Są to przypadki, gdy dane czynności mogą być ujawnione, choć faktycznie nie były zaobserwowane.
Zadania takie posiadają wprowadzające, pierwsze słowo Potrafi.
Powtórnych ocen nale Ŝ y dokonywa ć , co semestr.
Ocena dokonywana za pomocą Karty obserwacji pozwala na rozpoznanie specyficznych braków
i moŜliwości. ChociaŜ bezpośrednio ujawnia nierozwinięte umiejętności i na nie kieruje specjalną uwagę,
to pozwalając dokonać oceny, prowadzi równieŜ do otrzymania szeregu wskazań na później. Czasem jest
rzeczą konieczną ustalić, czy dane dziecko w zakresie Ŝycia społecznego jest “w normie”, powyŜej normy”
czy “poniŜej normy” w porównaniu ze średnimi wynikami dzieci podobnie upośledzonymi umysłowo
i o podobnym wieku.
1
235328445.025.png
KARTA OBSERWACJI
rok szkolny
LEGENDA DO KARTY OSIAGNIĘĆ :
- czerwone O - opanował bezbłędnie
- zielone O - popełnia drobne błędy
- niebieskie O - radzi sobie z pomocą
- czarne O - dziecko nie jest w stanie, ze względu na występujące dysfunkcje osiągnąć przewidywanych umiejętności
- puste miejsce oznacza, Ŝe dziecko nie opanowało jeszcze przewidywanych umiejętności
PRZEWIDYWANE WIADOMOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI
SEMESTR
I
wrzesień
SEMESTR
II
styczeń
KONIEC
ROKU
czerwiec
I SPRAWNOŚCI
OBSŁUGIWANIE SIEBIE
1. ZACHOWENIE SIĘ PRZY STOLE
1. UŜywa łyŜki przy jedzeniu bez pomocy innych
A
2. Pije trzymając szklankę jedną ręką, nie rozlewa.
A
3. UŜywa bez trudności widelca ( pokarm moŜe być pokrojony i
przygotowany )
B
4. Sam, bez pomocy potrafi pić.
B
5. Obsługuje się przy stole i je bez większej pomocy.
C
6. UŜywa noŜa stołowego do posmarowania chleba masłem, marmoladą
lub konfiturami.
D
7. UŜywa noŜa stołowego do krojenia, bez większych trudności.
E
8. UŜywa noŜa i widelca poprawnie i bez trudności.
F
9. Nalewa płyny ( np. kawę, kakao ).
F
10. UŜywa noŜa by obrać owoce albo pokroić chleb.
G
2. SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
1. Wchodzi po schodach obydwiema nogami na kaŜdy stopień.
A
2. Schodzi po schodach obydwiema nogami na kaŜdy stopień.
A
3. Jeździ na “Zabawkach kołowych, np. rower na trzech kółkach
(adaptacja ).
B
4. Normalnie wchodzi po schodach bez trzymania się poręczy.
C
5. Normalnie schodzi po schodach bez trzymania się poręczy.
C
2
235328445.026.png 235328445.027.png 235328445.028.png 235328445.001.png 235328445.002.png 235328445.003.png
6. Chodzi do sąsiadów i pobliskich miejsc.
D
7. Wymaga małego nadzoru bawiąc się poza domem.
E
8. MoŜe sobie chodzić bez nadzoru.
E
9. Porusza się w najbliŜszym sąsiedztwie bez nadzoru, ale nie przechodzi
przez jezdnię.
F
10. Porusza się w najbliŜszym sąsiedztwie bez nadzoru i przechodzi przez
jezdnię
G
3. TOALETA I MYCIE
1. Wyćwiczony w sprawach toalety z rzadkimi “nieszczęśliwymi”
przypadkami.
A
2. Prosi, Ŝeby iść do toalety, albo idzie sam.
B
3. Wyciera ( suszy ) ręce dokładnie bez nadzoru innych ( jednak przy ich
obecności )
B
4. Sam sobie radzi w sprawach toalety i w dbaniu o swoją czystość.
C
5. Porządnie myje ręce mydłem.
C
6. Myje twarz mniej lub bardziej dokładnie ( niekoniecznie za uszami).
D
7. Myję zęby.
D
8. Regularnie dba o włosy.
E
9. Myje się odpowiednio dokładnie i kompletnie bez wielkiego dozoru.
F
10. Przygotowuje wszystko do mycia się ( np. wodę w wannie, pamięta o
tym co niezbędne – mydło, ręcznik).
G
4. UBIERANIE SIĘ
1. Zdejmuje skarpetki
A
2. Włącza się, gdy się go ubiera.
A
3. Zdejmuje i zakłada proste części odzieŜy.
B
4. Rozpina guziki.
B
5. Zapina guziki, zamki itp.
C
6. Rozbiera się na noc, przy małym dozorze.
D
7. Ubiera się rano z małą pomocą.
E
8. Zakłada zwyczajne części ubioru.
E
9. Zawiązuje sznurowadła.
F
10. WiąŜe krawat ( chłopiec ), wiąŜe włosy wstąŜką ( dziewczynka ), lub
zawiązuje tasiemki fartucha.
G
3
235328445.004.png 235328445.005.png 235328445.006.png 235328445.007.png 235328445.008.png 235328445.009.png 235328445.010.png
KOMUNIKOWANIE SIĘ
1. JĘZYK
1. Słucha prostych poleceń.
A
2. Rozumie układy słów zawierające: na, do w, za, nad, pod, przed, na
zewnątrz, na górze, na dole ( adaptacja).
A
3. Opowiada zwięźle o zdarzeniach.
B
4. Formułuje zdania zawierające liczbę mnogą, czas przeszły, ja,
przyimki.
B
5. Rozumie proste pytania i daje sensowne odpowiedzi.
C
6. Potrafi definiować znaczenie prostych słów.
D
7. UŜywa zdań złoŜonych zawierających : poniewaŜ, ale, itp.
D
8. Potrafi wykonać potrójny rozkaz, np. PołóŜ to...,potem.., a następnie.
E
9. Potrafi rozumieć polecenia : w górę, na lewo, na prawo, w dół itp.
F
10. Potrafi bez wielkich trudności powtórzyć opowiadanie, historyjkę.
G
2. UJMOWANIE RÓśNIC
1. Potrafi dostrzec róŜnice płci ( np. kobieta, męŜczyzna, chłopiec,
dziewczynka)
A
2. Potrafi, mając róŜne kolorowe przedmioty przed sobą, odróŜnić ich
kolory.
B
3. RozróŜnia między krótki, długi, mały, duŜy, cienki, gruby.
C
4. Bezbłędnie wyróŜnia i nazywa cztery i więcej kolorów.
D
5. Poprawnie uŜywa określeń: z rana, po południu.
D
6. OdróŜnia “lewy” i “prawy” odnośnie samego siebie( np. lewa ręka,
prawe ucho)
E
7. Nazywa dni tygodnia i wszystkie dobrze rozumie.
E
8. Ujmuje róŜnice między: dzień – tydzień, minuta – godzina itp.
E
9. OdróŜnia kwadrans od godziny.
F
10. Podaje czas i kojarzy godziny na zegarze z róŜnymi czynnościami i
zdarzeniami.
G
3. LICZBY I WIELKOŚCI
1. Potrafi odróŜnić “jedna rzecz” od “wiele rzeczy”.
A
2. Rozumie róŜnicę między dwie i wiele rzeczy.
B
3. Potrafi policzyć mechanicznie 10 przedmiotów.
C
4
235328445.011.png 235328445.012.png 235328445.013.png 235328445.014.png 235328445.015.png 235328445.016.png 235328445.017.png
4. Potrafi radzić sobie w “sytuacji liczb” w granicach liczby 4 ( włączając
takŜe odejmowanie ).
C
5. Potrafi układać rzeczy w kolejności od najmniejszych do największych. D
6. Potrafi policzyć mechanicznie 30 lub więcej przedmiotów.
D
7. Potrafi radzić sobie w “sytuacji liczb” w granicach liczby 13 (
włączając takŜe odejmowanie)
E
8. Potrafi rozpoznawać monety. (adaptacja)
E
9. Dodaje monety o róŜnej wartości w ramach 20 zł.
(adaptacja)
F
10. Potrafi wydawać monety o róŜnej wartości ( adaptacja)
G
4. POSŁUGIWANIE SIĘ OŁÓWKIEM I PAPIEREM
1. Trzyma ołówek i potrafi rysować kreski pionowe i łuki.
A
2. Potrafi odrysować koło.
B
3. Prymitywnie rysuje człowieka – zaznaczając tylko głowę i nogi.
C
4. Rysuje w dający się rozpoznać sposób “ludzi” i “domy”.
D
5. Drukuje swoje imię ( lub nazwisko) i rozpoznaje je wśród napisanych
słów.
E
6. Potrafi rozpoznać 40 lub więcej słów np. wejście, wyjście, bar (
adaptacja)
E
7. Pisze nie “drukuje” swoje nazwisko, poprzedzając je inicjałem imienia
(adaptacja).
F
8. Czyta łatwe instrukcje, np. korzystając ze środków komunikacji – w
autobusie ( adaptacja)
F
9. Adresuje koperty wystarczająco poprawnie.
F
10. Czyta proste druki, np. program TV lub radiowy.
G
USPOŁECZNIENIE
1. UDZIAŁ W ZABAWIE
1. Bawi się w towarzystwie innych, ale nie współdziała z nimi.
A
2. Czeka na “swój moment” i potrafi “włączyć się” w odpowiednim
czasie.
B
3. Bawi się współdziałając z innymi.
C
4. Z przyjemnością wciąga innych do zabawy.
C
5. Bierze udział w zabawach wymagających współzawodnictwa, np.
ukrywania się i szukania, chwytania itp.
D
6. Odtwarza, “gra” usłyszane historyjki – zabawa tematyczna (adaptacja) D
5
235328445.018.png 235328445.019.png 235328445.020.png 235328445.021.png 235328445.022.png 235328445.023.png 235328445.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin